H7 - rikollista toimintaa

42 kommenttia
2»
  • Eiköhän tuo ylijännite ole pakollinen jos aikoo akkua ladata. Phillipsin h4 vision plussat kesti talven (15000km)...eli ei hyvä.

      
  • Akun lataukseen tarvitaan ylijännitettä ja taitaa se normaalijännite olla melkein 15V.

    Lamput tehdään,ainakin osa, vähän "ylimitoitettuna",mutta valoteho kärsii jos jännite putoaa alle 12V.Valotehon ja jännitteen suhdetta tutkittiin TM:ssä joskus takavuosina,oiskoos jo parikymmentä vuotta sitten, melko perusteellisesti.

    Biltemalta ostamani kynttilät on usein GE:n tekoa ja kestävät Maanantaissa pari vuotta eli noin 60-70000 km.Käytetyt lamput pidän mukana varalla työkalupakissa,joka on mukana ulkomaisilla reissuilla.

    Tosi kirkkaat lisävalot saattaa olla "laittomia" 100W polttimoita,joita saa autosähköliikkeista ja ralliautoiluun suuntautuneista tarvikeliikkeistä,niin ja Biltemalta.Laittomat on laillisia rallissa.

      
  • Ajovalojen polttimot kärähtävät useimmiten käynnistysvaiheessa, kun ajovaloautomatiikka sytyttää valot samalla kun käännät avaimesta. Kytkepä tästä lähtien käynnistämisen ajaksi parkit päälle ja vasta auton käynnistyttyä laita ajovalot päälle. Tällä systeemillä ovat H7 -polttimot itselläni kestäneet aina yli kaksi vuotta... (kilometrejä kertyy n. 45000/vuosi).

      
  • Autossa olevista Xenoneista kesti ensimmäiset 170tkm, toiset vain 40tkm kunnes vaihdoin ne kunnollisiin ja taas kesti 150 tkm. Nyt on "oikeasti kolmannet" menossa ja hyvin toimii kun muistaa säästää niitä käynnistämällä auton parkit päällä jolloin valoilta jää turhat vilkkumiset pois.



    Xenoneista kannattaa muistaa, että kärjet kuluvat ylivoimaisesti eniten silloin kun kaari paukautetaan käyntiin 30-50kv pulssilla. Kuluminen = metallin kaasuuntumista = kvartsilasin mustumista = valon putoamista ja lämmön nousua... Xenonit on siis aivan väärät vehkeet taajamissa pyöriville.



    Halogeeneissa on aivan samma juttu, paitsi että niihin vaikuttaa suoraan jännitteenvaihtelutkin. Xenonien muuntajan ulostulo ei muutu ollenkaan oli syöttövirta sitten 11V tai 17V.

      
  • Eräässä saksalaislehdessä oli laaja H7-polttimoiden testi; mukana myös kestävyyden testaus.



    Yksikään näistä +50% tms. lisää valotehoa mainostaneista polttimoista ei kestänyt kauan; sen sijaan vaikkapa saman valmistajan perusmalli saattoi kestää jopa kolme kertaa pitempään. Siihen on tietenkin aivan luonnollinen selitys: sisällä oleva lanka höyrystyy sitä nopeammin, mitä kirkkaammin se hehkuu.



    On siis valittava kestoiän ja valotehon välillä. Jos kestoikää arvostaa, pääsee ostohetkelläkin halvemmalla, tunnettujen merkkien peruspolttimot ovat kestoltaan ihan OK.





      
  • Terve taas, nyt ottaa taas valoasiat kupoliin, alkoi nimittäin sellainen ilmiö, että xenonit toimii hienosti, mutta noi audin päivävalojen hehkut palaa (12V/21W) ja taas saa repiä rystysiä. Jännä ilmiö, että tämä alkoi vasta auton tultua vahähän vanhemmaksi 2,5v. Liekö tämän takia uudessa A4:ssä ne ledit päivälamppuina, ne ei vissiin pala ihan heti?

      
  • nimim Erkki:

    Veli wxyz, jätä ylistävät lausunnot esim. Philips Vision Plussasta omaan arvoonsa ja hanki Philips Long Life hooseiskat. Vision Plus on loistava (sic!) polttimo, mutta elinikä on tavallista lyhyempi.

    Ostin muutama vuosi sitten Vectraan Vision Plussat ja ne kestivät muutaman kuukauden (selvästi alle 10000 km). Tasalaatuisia olivat kyllä, paloivat peräkkäisinä päivinä. Näiden jälkeen hankitut long lifet osoittautuivat kestäviksi.






    Eikö tuon takia juuri ole hölmöä uusia molemmat etupolttimot kerralla? Jos sattuu oikein tasa-laatuiset polttimot niin ne molemmat menevät keskellä yötä pimeäksi ja vielä erittäin huonolla tuurilla juuri keskellä mutkaa taikka hirven juostessa eteen. kun vaihtaa aina vaan sen pimeän polttimon niin siinä on hiukan limitystä siinä lamppujen toiminnassa ja ainakin toinen toimii myös keskellä yötä. Itsehän en ehjää poltinta ole koskaan vaihtanut uudempaan ehjään.

      
  • capri:

    Ajovalojen polttimot kärähtävät useimmiten käynnistysvaiheessa, kun ajovaloautomatiikka sytyttää valot samalla kun käännät avaimesta. Kytkepä tästä lähtien käynnistämisen ajaksi parkit päälle ja vasta auton käynnistyttyä laita ajovalot päälle. Tällä systeemillä ovat H7 -polttimot itselläni kestäneet aina yli kaksi vuotta... (kilometrejä kertyy n. 45000/vuosi).




    Tuo on pösö-kuskeille (307) pakollinen kikka, jos ei halua vaihtaa polttimoita päivittäin.



      
  • Itse olen vaihtanut, nykyisin vaihdattanut lähivalolamput joka

    vuosi tuossa elokuun loppupuolella. En muista koska olisi autoni

    ollut "yksisilmäinen".

      
  • Ammattilainen:

    Yksi vanha hyvä neuvo on se, että kun toinen lamppu palaa, vaihda molemmat. Muuten palaa se toinenkin lyhyen ajan sisällä.




    Tuo on varaosakauppiaiden virheellistä propagandaa, jolla saadaan ihmisiä vaihtamaan täysin toimivia ja ehjiä lamppuja uusiin. Jos vaihtaa samaan aikaan molemmat lamput ja ne sattuu olemaan suhteellisen tasalaatuisia, niin ne molemmat saattavat kärvähtää saman öisen taipaleen aikana, ja silloinhan sitä ollaan pulassa. Kun vaihtaa vain rikkoutuneen polttimon niin lamppujen välillä on hiukan liukumaa, eikä tarvitse pelätä että molemmat paukahtavat kerralla. Ainakin toinen lamppu kestää vielä ehkä jopa kuukausia. Toki rikkoutunut lamppu pitää vaihtaa heti uuteen. itse en molempia vaihda tuon takia kerralla, varsinkin kun autossani on HB4-polttimot, joita harvoilta huoltoasemilta löytyy. ja öiseen aikaanhan laajemman valikoiman varaosaliikkeet ovat kiinni. Unohtakaa tuo viime vuosituhannelle kuuluva myytti lamppujen yhtäaikaisesta vaihtamisesta. valotehokin pysyy parempana kun toinen lamppu on aina hiukan tuoreempi. kaksi väsynyttä tuikkua, jotka molemmat kohta poksahtavat, ei ole paljon iloa. Tässä tuli nyt hiukan toistoa tuohon edelliseen viestiin mutta minkäs sille mahtaa kun on aatteen paloa asiaa kohtaan.



      
  • Octavia Tdi:ssäni (saman konsernin autoja) H-seiskat ovat alkuperäiset, vaikka niitä on polteltu kolme vuotta ja 91 tuhatta kilometriä...

      
  • Joissain on tosiaan "päivävalot" alennetulla jännitteellä ja yhdessä kulkineistamme valoautomatiikka sytyttää "päivävalot" vasta kun pirssi on käynnissä, molemmat tavat säästävät polttimoita, mutta mites Kootassa on systeemi toteutettu? :xmas:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit