@Late1969 kirjoitti:
Rinnekadulla Tampereella on mielenkiintoinen pysäköintiohje: https://goo.gl/maps/dJ7DYQg1zuD5nbvY8
Yleensä ohjemerkin valkoinen viiva tarkoittaa rotvallia, mutta tuolla kadulla ei. Sinänsä lisäkilpi ei taida kertoa kui…
@Herbert kirjoitti:
@Timo1236 kirjoitti:
Käsitykseni on, että lisäkilpeä "kiihdytyskaista puuttuu - accelerationsfält saknas" käytetään ainoastaan moottori- ja moottoriliikennetien liittymissä.
Laissa kun on kohta, joka ensi s…
@Lukija31722 kirjoitti:
Tällaista 1.4.2023 muissa lehdissä:
https://moottori.fi/liikenne/jutut/tieliikenteen-veropotti-vihdoin-tieston-huoltoon-suomeen-suunnitteilla-maailman-pisin-moottoritie/
...ja juo kuravettä päälle!
@Late1969 kirjoitti:
@740 GLE kirjoitti:
Aiemmin linkittämässäni Haaransillan kaksikaistaisessa liikenneympyrässä taitaa Oulun suuntaan moottoritielle lähtevä ulosmeno olla ainoa, jossa on ryhmitysmerkit kaistojen yläpuolella.
…
@Herbert kirjoitti:
Jep, lain alussa tuo on todettu.
Hyvä, nyt kun siirrettiin aloittaja asemakaava-alueelta haja-asutusalueelle, on homma paljon helpompaa kuin aloittaja esittää. Tiealue täällä ulottuu tien vieressä olevan ojan ulkoreun…
@tcesa55 kirjoitti:
Kaikille on varmaankin käynyt selväksi periaate, ettei tien auraajalla ole velvollisuutta puhdistaa pihojen liittymiä. Niin ... mutta ... mutta .... mistä pykälästä tulee auraajalle oikeus työntää ajoradan lumet jonkun tontill…
@Herbert kirjoitti:
Sitten ei pitäisi kieltomerkkejä teiden varsille kylvääkään.
Maanomistajilla on metsäautoteitä, joihin on saatu julkista tukea. Näillä liikkumista ei voi keneltäkään kieltää.
Eikö olisi yksinkertaisempaa vain no…
@Herbert kirjoitti:
Tieliikennelaki on voimassa tiellä tai muuten tieliikennelain määrittelemässä paikassa. Jos merkkejä ripottelee maastoon, ei niitä sovelleta tieliikennelain mukaan, vaan luultavasti merkitys on sama kuin männyn kuorella. Siksi…
@Herbert kirjoitti:
Yksityisteillä tyypillinen tilanne on se, että (moottori)ajoneuvolla ajo on kielletty, mutta maanomistaja olettaa sen koskevan vain muita. Sekin vaatii kunnan luvan, omin päin ei noita saa asettaa.
Omalle kiinteist…
@Herbert kirjoitti:
Entä jos silti käytetään?
Uskoisin, että pysäköinninvalvonta hoitaa hommansa, ja lappu pysyy voimassa myös hallinto-oikeudessa.
Oletko ihan oikeasti nähnyt vastoin säädöksiä kunnan tai valtion tienpitäjänä asettamia l…
"Pysäköintikieltomerkki (C38):
Poliisin lausunnon mukaan pysäköintikieltomerkin vaikutus on se, että tuon pysäköintikieltomerkin "vapauttavien" kellonaikojen ulkopuolella se aluepysäköintikielto astuu voimaan."
Jos tarkoitat, että merkin C39 vai…
@tracktest kirjoitti:
Niin kiinni jäämiseen tarvitaan varmasti poliisi ja tarkemmin poliisiauto. Ohituksen häirintätapaukset lienevät suhteellisen harvinaisia. Nyt kun kojelautakamerat ovat yleistyneet tulee julki ainakin järjettömiä ohituksia. E…
@_Quu kirjoitti:
@Karrette kirjoitti:
Tällä hetkellä vastuussa ovat SDP (Pääministeri) ja Keskusta (valtionvarainministeriö)
Toisin sanoen samat puolueet, mitä autoveron alusta asti on lypsänyt au…
Eikös tuo nyt kuitenkin oikeasti mene niin, että molempien ollessa "yhtä syyllisiä" liikennevakuutus korvaa puolet vastapuolen vahingoista ja puolet omasta vahingosta jää itselle maksettavaksi?
Lienet lukenut lakiesityksen huolimattomasti. Ajoratamaalaus osoittaa suojatien paikan, mutta liikennemerkin "suojatie" kohdalla sanotaan näin:
Jollei tiemerkinnällä L3 muuta osoiteta, osoittaa merkin paikka ajosuunnassa suojatien etureunan. Siis,…
Ei nyt aivan aiheeseen osu, mutta laitettakoon tähän saksalaisen suunnittelun periaate; "Warum etwas einfach machen, ob Mann es kompliziert machen kann."
Eiköhän tuo väistämisvelvollisuus perustu ihan tieliikenneasetukseen, jossa sanotaan näin:
Merkki 231
Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunu…
On tuo elämä mennyt kovin vaikeaksi SO2001:llä. Jos itselläni olisi noin vaikeaa, kuuntelisin Veikko Lavin laulun "Remmisuutarit", ja tekisin kuten vaari tuon laulun lopussa teki.
"Kuinka ihminen voi hyväksyä autonomisen auton, ku hän ei voi hyväksyä nykyisi edes vilkun käyttöä"
Kuinka ihminen voi hyväksyä autonomisen auton, ku hän ei voi hyväksyä nykyisi edes "suurin sallittu ajonopeus"-merkkiä
2016:”Moottoritiellä ja kehäteillä ei saa pysähtyä eikä ajaa piennartapitkin.”
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mihin tuo kehäteiden pysähtymiskielto perustuu? Ei ilmeisesti lakiin.
Taas ylinopeuksien turmiollisuudesta puhuville vettä myllyyn.
Todellisuudessa lienee niin, että onnettomuuden aiheutti ajoneuvon hallinnan menetys:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016110522570070_uu.shtml
"Ja viimeisimmällä reissulla reilu vuosi sitten ajoin Ford Fusionilla – joka vastaa Euroopan Mondeota – pitkähkön lenkin Kaliforniassa ja muuallakin Yhdysvaltojen itäosassa."
Olitkohan koko mantereella, jos tarkoitat, mitä kirjoitit.
Tässäpä teille vastaus aloittajan kysymykseen.
Taltio:
04/0395/3
Maastoliikennelain soveltaminen kadun viereisellä viheralueella, joka oli katupiirustuksen mukaista katualuetta.
X oli pysäköinyt autonsa kadulle siten, että auto oli osittai…
"Sen sijaan väite siitä, että ainoa keino riskin alentamiseksi olisi ajonopeuden alentaminen, on täyttä puppua."
Hyvä Herbert. Oletko tosissasi sitä mieltä, että kuljettajalla on liikenteessä ollessaan mahdollisuus vaikuttaa hirvikannan suuruutee…
Eipä taida olla kysymys pakkasesta, vaan tiesuolan syövyttävyydestä. Vanteiden pinnoitteen tulee olla riittävän paksu suojaamaan sitä suolalitkun "hyökkäyksiltä".
Eipä usein viitsi osallistua näihin jonninjoutaviin kinasteluihin, mutta nyt tuli kysymys, jota en oikein ymmärtänyt.
” Esimerkiksi nopeusvalvonnassa käytetyn kaluston virhehän ei ole kolme km/h, se on plus/miinus kolme km/h. Onko sinulla mielipide…
Noinhan siinä käy, kun juopuu julkisuudesta. Samaa hokemaa pitää toistaa kuukaudesta toiseen, mikä lehti nyt tarttuukin täkyyn.
Prosenttiluvutkin kasvavat jatkuvasti alkuperäistutkimukseen verrattuna.