Vielä aurauksesta

9 kommenttia

Kaikille on varmaankin käynyt selväksi periaate, ettei tien auraajalla ole velvollisuutta puhdistaa pihojen liittymiä. Niin ... mutta ... mutta .... mistä pykälästä tulee auraajalle oikeus työntää ajoradan lumet jonkun tontille ja liittymiin? Mistä minulle tulee velvollisuus ottaa tuo lumi tontilleni varastoitavaksi? Kyllä minä sen liittymään taivaalta sataneen lumen toki poistan, mutta puolen metrin pakka ajoradalta tontille työnnettyä märkää ja painavaa ei ole mikään kiva juttu. Postikin laittaa herkästi lapun, jos ei ulotu autonsa ikkunasta laatikolle? Tätä tieltä aurattua on nyt laipioituna jo 2 m korkea penkka. - Kaikki ymmärtävät etten saa lapioida pihani lumia naapurin tontille. Miksi auraaja saisi?

  1
  • Koska ollaan isomman yhteisen hyvän edessä.
    Auraaja auraa tien, että peltilehmät, ambulanssit, fillaristit jne pääsee kulkemaan.
    Tulisi aivan liian kalliiksi, jos jokainen taloliittymä pitäisi erikseen puhdistaa, joten on päätetty, että sen hoitaa talosta huolta pitävä taho itse, omilla kustannuksilla ja säilöö vielä sen lumen.

      
  • Kurikan jätti kolaa kahden kilometrin tienpätkän, ihan vaan huvikseen ja kunnon ylläpitämisen takia. :smile:

      
  • @Josef kirjoitti:
    Koska ollaan isomman yhteisen hyvän edessä.
    Auraaja auraa tien, että peltilehmät, ambulanssit, fillaristit jne pääsee kulkemaan.
    Tulisi aivan liian kalliiksi, jos jokainen taloliittymä pitäisi erikseen puhdistaa, joten on päätetty, että sen hoitaa talosta huolta pitävä taho itse, omilla kustannuksilla ja säilöö vielä sen lumen.

    Työkoneen aura kääntyy ohjaamosta ohjaten niin, että liittymän kohdalla lumi menee pääosin eteenpäin eikä tuppaudu voimalla penkan vapaaseen aukkoon eli liittymään.

      
  • @tcesa55 kirjoitti:
    Kaikille on varmaankin käynyt selväksi periaate, ettei tien auraajalla ole velvollisuutta puhdistaa pihojen liittymiä. Niin ... mutta ... mutta .... mistä pykälästä tulee auraajalle oikeus työntää ajoradan lumet jonkun tontille ja liittymiin? Mistä minulle tulee velvollisuus ottaa tuo lumi tontilleni varastoitavaksi? Kyllä minä sen liittymään taivaalta sataneen lumen toki poistan, mutta puolen metrin pakka ajoradalta tontille työnnettyä märkää ja painavaa ei ole mikään kiva juttu. Postikin laittaa herkästi lapun, jos ei ulotu autonsa ikkunasta laatikolle? Tätä tieltä aurattua on nyt laipioituna jo 2 m korkea penkka. - Kaikki ymmärtävät etten saa lapioida pihani lumia naapurin tontille. Miksi auraaja saisi?

    Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta
    4§ 2.mom

      
  • Tarkoitat kai tätä kohtaa: Tontinomistaja vastaa myös tontille johtavan kulkutien kunnossapidosta.

    Ei tuo vastaa kysymykseen. Jos ehdin ennen auraa, voinko kolata lumet liittymästä kadulle? Kunnan velvollisuus on poistaa ne sieltä.

      
  • @nikkra kirjoitti:

    @tcesa55 kirjoitti:
    Kaikille on varmaankin käynyt selväksi periaate, ettei tien auraajalla ole velvollisuutta puhdistaa pihojen liittymiä. Niin ... mutta ... mutta .... mistä pykälästä tulee auraajalle oikeus työntää ajoradan lumet jonkun tontille ja liittymiin? Mistä minulle tulee velvollisuus ottaa tuo lumi tontilleni varastoitavaksi? Kyllä minä sen liittymään taivaalta sataneen lumen toki poistan, mutta puolen metrin pakka ajoradalta tontille työnnettyä märkää ja painavaa ei ole mikään kiva juttu. Postikin laittaa herkästi lapun, jos ei ulotu autonsa ikkunasta laatikolle? Tätä tieltä aurattua on nyt laipioituna jo 2 m korkea penkka. - Kaikki ymmärtävät etten saa lapioida pihani lumia naapurin tontille. Miksi auraaja saisi?

    Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta
    4§ 2.mom

    Tämä taitaa koskea vain asemakaava-alueita, siis isompia taajamia, kaupunkeja ym.

      
  • Jep, lain alussa tuo on todettu.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Jep, lain alussa tuo on todettu.

    Hyvä, nyt kun siirrettiin aloittaja asemakaava-alueelta haja-asutusalueelle, on homma paljon helpompaa kuin aloittaja esittää. Tiealue täällä ulottuu tien vieressä olevan ojan ulkoreunasta 2 metriä ulospäin (yleensä vanhoissa taajamissa), joten se matala lumivalli, matala johtuen suuremmasta aurausnopeudesta, on helppo kolata oman tontin puoleiselle tiealueelle, tai kuten itse tein vuosikymmeniä, tien toisella puolella olevalle tiealueelle, ei sitä omalle tontille tarvinnut kerätä.

      
  • @nikkra kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Jep, lain alussa tuo on todettu.

    Hyvä, nyt kun siirrettiin aloittaja asemakaava-alueelta haja-asutusalueelle, on homma paljon helpompaa kuin aloittaja esittää. Tiealue täällä ulottuu tien vieressä olevan ojan ulkoreunasta 2 metriä ulospäin (yleensä vanhoissa taajamissa), joten se matala lumivalli, matala johtuen suuremmasta aurausnopeudesta, on helppo kolata oman tontin puoleiselle tiealueelle, tai kuten itse tein vuosikymmeniä, tien toisella puolella olevalle tiealueelle, ei sitä omalle tontille tarvinnut kerätä.

    Yksityisteillä tiealueen määrittely riippuu siitä onko tie ollut siinä "aina" vai onko se perustettu jollakin toimituksella (jossa on määrätty tiealueelle leveys). Vanhalla tiellä saattaa viimeisin leveystieto olla jossakin 1800-luvun jakokirjassa, jossa mainitaan tien leveydeksi 4 m. Aikaa myöden leventynyt toki. Yksityisteillä myös tiealueen omistaja on se sama maanomistaja, jonka liittymiä massiivisesti tukitaan Tiekunnan osakkaat saavat käyttää ja tiekunta hoitaa, mutta eivät omista aluetta. Eivätkä ne aurausnopeudet päätä huimaa. Vallit ovat korkeat ja lumi kulkee koneen mukana, kunnes tulee liittymä ja siis aukko vallissa, jonne lumi syöksyy.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit