Kyseessä on 7-napainen rasia (autossa), joka on vaihtokunnossa. Mutta sinnepä tuleekin 8 johtoa. Ylimääräinen eli musta on kupariliuskalla yhteydessä sumuvaloon (nro 2). Siinä on mekanismi, joka työntää liuskaa hiukan, kun pistokkeen laittaa paikalleen.
Kun kärry on kytketty, sähköt toimii epämääräisesti ja vika ilmeissti on auton rasiassa. Ainakin johtoa heiluttamalla välillä toimii, välillä ei. Lisäksi sumuvalo palaa väärään aikaan, joten epäilen vian liittyvän tuon ylimääräiseen johtoon.
Mistä tuossa mahtaa olla kyse, kun mikään kytkentäkaavio ei asiaa tunne?
Kytkin joka kärryn ollessa kiinnitettynä siirtää takasumarin palamaan kärryn perään. Taikka sammuttaa, jos ei ole kärryssä sellaista. Liitin 2=54G=takasumuvalo=sininen johto.
Siis auton takasumuvalo ei pala, jos kärry on kytketty? Täytyy kokeilla.
Esimerkiksi Kovilin sivuilta löytyy tällainen kaavio, jossa ylimääräistä johtoa ei ole.
http://www.kovil.fi/media/Socket_wiring_7_and_13_pin.pdf
Samanlaisia on suurin osa tarvikeliikkeiden myymistä rasioista.
En ole repinyt auki, mutta todennäköisesti takasumarin sähkö tulee ensin perävaunun pistorasiaan. Sieltä sen ihmekytkimen kautta sumuvalolle. Kun pistoke on paikoillaan katkee auton sumarille menevä jännite.
Sumuvalo palaa yhtäaikaa autossa ja kärryssä, joten kytkennän tarkoitus jäi vielä avoimeksi.
Jos ei vielä ole selvinnyt, niin kyllä se vaan sumuvalon johto on se yksi "ylimääräinen".
Auton sumuvalo kiertää rasian kautta, ja sen tosiaan pitäisi autosta sammua, milloin kärry on perässä. Jos se nyt ei sammu, on se kytkin viallinen. Usein se onkin, yleensä vain niin päin, että auton sumuvalo ei syty ilman kärryäkään.
Ihan hirveästi ei kannata sen vanhan rasian kanssa alkaa näppäilemään, mikäli siinä vikaa epäilee, kun uusi maksaa alle 5 . Itsellänikin kun alkoi takasumuvalo temppuilla, niin laitoin rasian vaihtoon saman tien, ja taas kaikki toimii.
Vanhan vaunun hinaus 7 napaisella kytkimellä poltti sulakkeen ja myös typerä mikrokytkin jumiutui eli sumuvalot hävisi autosta edestä ja takaa (Subaru outback 2008). Auton kytkinrasian ruuvit aivan ruosteessa. Helppo ratkaisu on ohittaa koko pahuksen mikrokytkin: ei tarvitse vaihtaa mitään osia eikä enää ongelmia. Perävaunuun rasian johdot löytyy oikean takavalon kotelon alta. Viilsin kuoren auki ja katkaisin menevän ja tulevan sumarin johdot Musta ja Valkoinen, liitin ne yhteen ja nyt sumarit toimii eikä mikrokytkin enää koskaan haittaa. Subarussa vsumari rele ja sulake olivat ehjät. Palanut sulake oli mittariston sulake 3 rivi alhaalta ja 3 oikealta punainen.