Jos ja kun niin käy, niin toivottavasti autoa voi myös ajaa itse. Ajan mielelläni, mutta olisihan se mukavampaa tulla baarista kotiin oman robottiauton kyydissä, kuin kälyisessä taksissa.
Jos ja kun niin käy, niin toivottavasti autoa voi myös ajaa itse. Ajan mielelläni, mutta olisihan se mukavampaa tulla baarista kotiin oman robottiauton kyydissä, kuin kälyisessä taksissa.
Ja jos ei muista mihin oli auton parkkeerannut, niin kännykällä voi kutsua auton paikalle.
BMW on ottanut taas selvän johtavan roolin myös älyauton kehittämisessä. Maailma tarvitsee esikuvia matkalla tekniseen etumatkaan.
Itsestään ajava auto on pian tätä päivää.
Itsestään ajavat autot ovat nousseet viime aikoina kovasti esiin ja ne saattavat pian ollakin tätä päivää.
BMW on vienyt älyauton ihan uudelle tasolle ja muun muassa Autocar-julkaisi videon, jossa tehokas BMW M235i driftaa itsekseen. Sama asia kuin itsestään säntillisesti ajava auto, nyt vain eri parametrejä on BMW:n kohdalla säädetty niin, että auto käyttää tehoa ja ohjausta sen verran voimakkaammin, että se lähtee märällä radalla näyttävään nelipyöräluisuun.
BMW esitteli uutta malliaan driftaamassa suljetulla radalla Las Vegasissa, jossa käynnistyy Consumer Electronics Show 2014 -kuluttajaelektroniikkamessut tuota pikaa.
BMW:n driftaavan auton tarkoituksena on tietysti esitellä kärjistetysti sitä, että älyauto on tulossa hyvinkin pian. Ja meno radalla on hyvinkin näyttävää, vaikka kuljettaja ei koskekaan rattiin.
Luulin, että kopionimimerkkiä käyttävä Julle on tänään ollut tarkkana äidinkielen tunnilla, mutta sitten huomasin, että hän onkin taas kopioinut tekstit suoraan lehtien sivuilta.
En ole jaksanut noiden videoiden sisältöä katsoa, mutta tuohon kinasteluun täytyy todeta, että ei kai ole kovinkaan vaikeaa luoda itseajavaa autoa, joka ajaa radalla tai driftaa. Luultavasti sellaisia olisi voitu tehdä 90-luvun puolella. Vaikeaa on kehittää auto, joka toimii itsenäisesti muun liikenteen seassa.
Näitä nykyisiä kehittyneitä versioita alkoi Volkkarikin kehittelemään jo 2012 siis näitä mitä Bemarissa ollut jo vuodesta 2005.
"Many major automotive manufacturers, including General Motors, Ford, Mercedes Benz, Volkswagen, Audi, Nissan, Toyota, BMW, and Volvo, are testing driverless car systems as of 2013. BMW has been testing driverless systems since around 2005,while in 2010, Audi sent a driverless Audi TTS to the top of Pikes Peak at close to race speeds.In 2011, GM created the EN-V (short for Electric Networked Vehicle), an autonomous electric urban vehicle. In 2012, Volkswagen began testing a "Temporary Auto Pilot" (TAP) system that will allow a car to drive itself at speeds of up to 80 miles per hour (130 km/h) on the highway. Ford has conducted extensive research into driverless systems and vehicular communication systems. In January 2013, Toyota demonstrated a partially self-driving car with numerous sensors and communication systems. Other programs in the field include the 2GetThere passenger vehicles from the Netherlands and the DARPA Grand Challenge in the USA; some plans for bimodal public transport systems include autonomous cars as a component."
Ööööö...korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni yhdelläkään merkillä ei ole autoa, jonka voisi tiputtaa keskelle Helsinkiä ja antaa tietokoneen ohjaamana ajaa Rovaniemelle. Siihen asti, että sellainen auto tulee myyntiin, on kenenkään turha horista mistään teknisestä etumatkasta tämän asian suhteen. Kaipa sitä erilaisia juttuja on testattu jo ties kuinka kauan.
Kuten sanoin, se nyt ei ole temppu eikä mikään, että auto ajaa yksin radalla lujaa tai driftaten.
Olisiko niin että kaikki alkoi Mersun tekemästä kokeilusta vuonna 1980.
Kuten yleensä tekniikan kehitys on alussa hidasta ja kehittyy kiihtyvällä vauhdilla.
"In 1980 A.D., things started to change however... A Mercedes Benz team was able to make a van that drove on empty streets with speeds of up to 100 km/hr. We see different projects starting after that point. Autonomous driving on natural terrain using sensors was achieved in 1987 by HRL Laboratories on an Autonomous Land Vehicle (ALV) funded by DARPA. In 1995, Mercedes Benz team achieved a 95% autonomous driving on a trip of 1600 km in Europe."
Nyt ollaan siinä vaiheessa kun yritetään kehittää autoa ajamaan itsenäisesti muun liikenteen seassa, mutta kuinka monta vuotta siihen menee kun se onnistuu täysin turvallisesti on vaikea sanoa, joka tapauksessa vielä vuosia.
Ööööö...korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni yhdelläkään merkillä ei ole autoa, jonka voisi tiputtaa keskelle Helsinkiä ja antaa tietokoneen ohjaamana ajaa Rovaniemelle. Siihen asti, että sellainen auto tulee myyntiin, on kenenkään turha horista mistään teknisestä etumatkasta tämän asian suhteen. Kaipa sitä erilaisia juttuja on testattu jo ties kuinka kauan.
Kuten sanoin, se nyt ei ole temppu eikä mikään, että auto ajaa yksin radalla lujaa tai driftaten.
Olisi kiva nähdä se temppu etuvetoiselta Audilta kun se driftaaa yksin lujaa radalla. Kerran se niin helppoa on
Ööööö...korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni yhdelläkään merkillä ei ole autoa, jonka voisi tiputtaa keskelle Helsinkiä ja antaa tietokoneen ohjaamana ajaa Rovaniemelle. Siihen asti, että sellainen auto tulee myyntiin, on kenenkään turha horista mistään teknisestä etumatkasta tämän asian suhteen. Kaipa sitä erilaisia juttuja on testattu jo ties kuinka kauan.
Kuten sanoin, se nyt ei ole temppu eikä mikään, että auto ajaa yksin radalla lujaa tai driftaten.
Olisi kiva nähdä se temppu etuvetoiselta Audilta kun se driftaaa yksin lujaa radalla. Kerran se niin helppoa on
Oi kun minua nyt harmittaa, kun etuvetoisella Audilla ei voi driftata. Sinulle Julle se driftaus onkin varmasti tärkeintä, mitä autolla voi tehdä. Ei muuta kuin BMW-lätsä väärinpäin päähän ja paikallisen Shellin pihalle driftaamaan. Kylän naiset ovat varmasti haltioissaan...
Ööööö...korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni yhdelläkään merkillä ei ole autoa, jonka voisi tiputtaa keskelle Helsinkiä ja antaa tietokoneen ohjaamana ajaa Rovaniemelle. Siihen asti, että sellainen auto tulee myyntiin, on kenenkään turha horista mistään teknisestä etumatkasta tämän asian suhteen. Kaipa sitä erilaisia juttuja on testattu jo ties kuinka kauan.
Kuten sanoin, se nyt ei ole temppu eikä mikään, että auto ajaa yksin radalla lujaa tai driftaten.
Olisi kiva nähdä se temppu etuvetoiselta Audilta kun se driftaaa yksin lujaa radalla. Kerran se niin helppoa on
Oi kun minua nyt harmittaa, kun etuvetoisella Audilla ei voi driftata. Sinulle Julle se driftaus onkin varmasti tärkeintä, mitä autolla voi tehdä. Ei muuta kuin BMW-lätsä väärinpäin päähän ja paikallisen Shellin pihalle driftaamaan. Kylän naiset ovat varmasti haltioissaan...
Ei minulle se tärkeää ole itse vaan väitit näin "se nyt ei ole temppu eikä mikään, että auto ajaa yksin radalla lujaa tai driftaten."
Nyt se ilmeisesti sitten onkin. Arvelinkin ettei se etuvetoiselta Audilla onnistu.
Ööööö...korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni yhdelläkään merkillä ei ole autoa, jonka voisi tiputtaa keskelle Helsinkiä ja antaa tietokoneen ohjaamana ajaa Rovaniemelle. Siihen asti, että sellainen auto tulee myyntiin, on kenenkään turha horista mistään teknisestä etumatkasta tämän asian suhteen. Kaipa sitä erilaisia juttuja on testattu jo ties kuinka kauan.
Kuten sanoin, se nyt ei ole temppu eikä mikään, että auto ajaa yksin radalla lujaa tai driftaten.
Wiredin mukaan BMW:n esittelemällä tekniikalla on jo ajettu useissa kaupungeissa ja saksalaisella moottoritiellä ilman kuskia.
Ööööö...korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni yhdelläkään merkillä ei ole autoa, jonka voisi tiputtaa keskelle Helsinkiä ja antaa tietokoneen ohjaamana ajaa Rovaniemelle. Siihen asti, että sellainen auto tulee myyntiin, on kenenkään turha horista mistään teknisestä etumatkasta tämän asian suhteen. Kaipa sitä erilaisia juttuja on testattu jo ties kuinka kauan.
Kuten sanoin, se nyt ei ole temppu eikä mikään, että auto ajaa yksin radalla lujaa tai driftaten.
Wiredin mukaan BMW:n esittelemällä tekniikalla on jo ajettu useissa kaupungeissa ja saksalaisella moottoritiellä ilman kuskia.
Eikö Julle olisi itsellesikin helpompaa, jos kirjoittaisit vain yhdellä nimimerkillä?
Ilman kuskia on ehkä jossain ajettu, mutta yksikään auto ei varmasti pysty vielä ajamaan täysin itsenäisesti mistä tahansa mihin tahansa. Itsenäinen auto ei pysty vielä reagoimaan tarpeeksi hyvin yllättäviin tilanteisiin, joita liikenteessä tulee tapahtumaan, niin kauan kuin siellä ihmisiä pyörii.
En muutenkaan usko, että markkinoilla tulee täysin itsenäisiä autoja, mikäli asiaa ei myös huomioida liikenneympäristössä. Pärjäisikö itsenäinen auto esimerkiksi sakeassa lumipyryssä, kun tie ja liikennemerkit ovat peittyneet lumen alle, mikäli tekniikkaa ei olla lisätty tiehen ja merkkeihin.
Mitenkäs tietoturva. Jos hakkeri päättää estää jarrujen toiminnan sopivalla viruksella. Ainakin itseäni hieman huolestuttaa.
Lainaan Hesarista:
"Se ei ole helppoa, mutta San Diegon ja Washingtonin yliopistojen tutkijat onnistuivat ottamaan auton langattomasti haltuunsa pari vuotta sitten. He ohittivat tietoturvan ja ujuttivat oman ohjelmistonsa auton järjestelmään."
Tietoturvaa on pakko kehittää jatkuvasti koska hakkerit tuppaavat olla aina askeleen edellä, mutta eiköhän tuohonkin jotain parannusta kehitellä. Aika näyttää.
Seuraava kehitys on kojelaudan näyttöjen toimintojen ääniohjaus, toivottavasti.
Eikö noita ole kehitetty jo pitkään? Ääniohjausta itse käytän lähinnä silloin, jos joudun syöttämään osoitteen naviin täyden huomion vaativassa liikennetilanteessa. Toimiihan tuokin, mutten ole erityisen haltioissaan siitä.
Penteles:
Käyttöjärjestelmä- ja laitejätti Apple on tuomassa käyttöjärjestelmänsä automaailmaan.
Tämä vahvistaa vain uskomustani siitä, että tämä tulee olemaan autojen nopeiden kehittyvä alue lähitulevaisuudessa.
Eihän Apple mitään käyttöjärjestelmää ole tuomassa autoihin vaan vain etäohjausohjelman auton ICE:een jolla pystyy ohjaamaan langallisesti auton ICE:een kytketyn iPhonen valittuja appseja ja toimintoja, joita voidaan CarPlayn kautta ohjata puhelimen näppäinten ja kosketusnäytön sijaan auton oman ICE:n ohjaimilla ja joiden näyttö näkyy auton näyttöpanelin kautta. Mistään tuon kummallisemmasta ei CarPlayssä ole kyse.
Tässä hiemen premium sarjan näkemyksiä.
http://www.worldcarfans.com/114010768368/bmw-showcases-highly-automated-driving-prototypes-for-ces
Penteles:
Jos ja kun niin käy, niin toivottavasti autoa voi myös ajaa itse. Ajan mielelläni, mutta olisihan se mukavampaa tulla baarista kotiin oman robottiauton kyydissä, kuin kälyisessä taksissa.
Ajattelija2013:
Ja jos ei muista mihin oli auton parkkeerannut, niin kännykällä voi kutsua auton paikalle.
Täältä vielä Volvon, Nissanin ja Mersun tilanne:
http://www.autoevolution.com/newstag/autonomous+driving/
Aika futuristisia nuo japanilaisten vetyautokonseptit.
Videot:
Honda FCEV
Toyota FCV
BMW on ottanut taas selvän johtavan roolin myös älyauton kehittämisessä. Maailma tarvitsee esikuvia matkalla tekniseen etumatkaan.
Itsestään ajava auto on pian tätä päivää.
Itsestään ajavat autot ovat nousseet viime aikoina kovasti esiin ja ne saattavat pian ollakin tätä päivää.
BMW on vienyt älyauton ihan uudelle tasolle ja muun muassa Autocar-julkaisi videon, jossa tehokas BMW M235i driftaa itsekseen. Sama asia kuin itsestään säntillisesti ajava auto, nyt vain eri parametrejä on BMW:n kohdalla säädetty niin, että auto käyttää tehoa ja ohjausta sen verran voimakkaammin, että se lähtee märällä radalla näyttävään nelipyöräluisuun.
BMW esitteli uutta malliaan driftaamassa suljetulla radalla Las Vegasissa, jossa käynnistyy Consumer Electronics Show 2014 -kuluttajaelektroniikkamessut tuota pikaa.
BMW:n driftaavan auton tarkoituksena on tietysti esitellä kärjistetysti sitä, että älyauto on tulossa hyvinkin pian. Ja meno radalla on hyvinkin näyttävää, vaikka kuljettaja ei koskekaan rattiin.
https://www.youtube.com/watch?v=krJmTZ-TcMc
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288639901929.html
Tyypillistä BMW:tä.
Saa muut valmistajat näyttämään lähinnä harrastelijoilta!
Luulin, että kopionimimerkkiä käyttävä Julle on tänään ollut tarkkana äidinkielen tunnilla, mutta sitten huomasin, että hän onkin taas kopioinut tekstit suoraan lehtien sivuilta.
Heh, bmw sai "suunnannäyttäjänä" auton vesiliirtoon vuonna 2014.
https://www.youtube.com/watch?v=IFwIlflmk2Y
Vuosi 2010 tässä terve.
Esikuva bemarista,
bemarin johtajan rooli,
Voi morjens
Heh, bmw sai "suunnannäyttäjänä" älyauton vesiliirtoon jo vuonna 2009 Nürburgringissä.
https://www.youtube.com/watch?v=0qXld089KqM
Vuosi 2009 tässä terve.
Bemari jannut löi taas komeasti luun kurkuun Audi Julleille.
https://www.youtube.com/watch?v=U9Y1MX6WyLA
FIIUUUUUUUU.
Se oli se ääni kun itsestään ajava VW veti pajalla nököttävän bemarin ohi DDDD : D :
"Luu kurkussa" ai jumalauta, makiat naurut näin illasta.
Video upattu vuonna 2006 joten aikaisempi kuin bemarirävellys, kerroin tämän erikseen kun tiesin, että vastassa on vähän vajaampaa väkeä
En ole jaksanut noiden videoiden sisältöä katsoa, mutta tuohon kinasteluun täytyy todeta, että ei kai ole kovinkaan vaikeaa luoda itseajavaa autoa, joka ajaa radalla tai driftaa. Luultavasti sellaisia olisi voitu tehdä 90-luvun puolella. Vaikeaa on kehittää auto, joka toimii itsenäisesti muun liikenteen seassa.
Näitä nykyisiä kehittyneitä versioita alkoi Volkkarikin kehittelemään jo 2012 siis näitä mitä Bemarissa ollut jo vuodesta 2005.
"Many major automotive manufacturers, including General Motors, Ford, Mercedes Benz, Volkswagen, Audi, Nissan, Toyota, BMW, and Volvo, are testing driverless car systems as of 2013. BMW has been testing driverless systems since around 2005,while in 2010, Audi sent a driverless Audi TTS to the top of Pikes Peak at close to race speeds.In 2011, GM created the EN-V (short for Electric Networked Vehicle), an autonomous electric urban vehicle. In 2012, Volkswagen began testing a "Temporary Auto Pilot" (TAP) system that will allow a car to drive itself at speeds of up to 80 miles per hour (130 km/h) on the highway. Ford has conducted extensive research into driverless systems and vehicular communication systems. In January 2013, Toyota demonstrated a partially self-driving car with numerous sensors and communication systems. Other programs in the field include the 2GetThere passenger vehicles from the Netherlands and the DARPA Grand Challenge in the USA; some plans for bimodal public transport systems include autonomous cars as a component."
http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car#2000s
Tässä taas se 5 vuotta mitä Bemari on aina ainakin Audia edellä joka asiassa.
Jännästi sieltä on unohdettu mainita myös itsestään ajava Touareg vuodelta 2005
Ööööö...korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni yhdelläkään merkillä ei ole autoa, jonka voisi tiputtaa keskelle Helsinkiä ja antaa tietokoneen ohjaamana ajaa Rovaniemelle. Siihen asti, että sellainen auto tulee myyntiin, on kenenkään turha horista mistään teknisestä etumatkasta tämän asian suhteen. Kaipa sitä erilaisia juttuja on testattu jo ties kuinka kauan.
Kuten sanoin, se nyt ei ole temppu eikä mikään, että auto ajaa yksin radalla lujaa tai driftaten.
Olisiko niin että kaikki alkoi Mersun tekemästä kokeilusta vuonna 1980.
Kuten yleensä tekniikan kehitys on alussa hidasta ja kehittyy kiihtyvällä vauhdilla.
"In 1980 A.D., things started to change however... A Mercedes Benz team was able to make a van that drove on empty streets with speeds of up to 100 km/hr. We see different projects starting after that point. Autonomous driving on natural terrain using sensors was achieved in 1987 by HRL Laboratories on an Autonomous Land Vehicle (ALV) funded by DARPA. In 1995, Mercedes Benz team achieved a 95% autonomous driving on a trip of 1600 km in Europe."
Nyt ollaan siinä vaiheessa kun yritetään kehittää autoa ajamaan itsenäisesti muun liikenteen seassa, mutta kuinka monta vuotta siihen menee kun se onnistuu täysin turvallisesti on vaikea sanoa, joka tapauksessa vielä vuosia.
Jos jotain kiinnostaa miten Googlen auto toimii: Pitkä video (14 min)
Ajattelija2013:
Olisi kiva nähdä se temppu etuvetoiselta Audilta kun se driftaaa yksin lujaa radalla. Kerran se niin helppoa on
Wea:
Oi kun minua nyt harmittaa, kun etuvetoisella Audilla ei voi driftata. Sinulle Julle se driftaus onkin varmasti tärkeintä, mitä autolla voi tehdä. Ei muuta kuin BMW-lätsä väärinpäin päähän ja paikallisen Shellin pihalle driftaamaan. Kylän naiset ovat varmasti haltioissaan...
Ajattelija2013:
Ei minulle se tärkeää ole itse vaan väitit näin "se nyt ei ole temppu eikä mikään, että auto ajaa yksin radalla lujaa tai driftaten."
Nyt se ilmeisesti sitten onkin. Arvelinkin ettei se etuvetoiselta Audilla onnistu.
Ajattelija2013:
Wiredin mukaan BMW:n esittelemällä tekniikalla on jo ajettu useissa kaupungeissa ja saksalaisella moottoritiellä ilman kuskia.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/08/bmwn-automaattikuski-oikaisee-sivuluisunkin/2014289/304
Sui Hing:
Eikö Julle olisi itsellesikin helpompaa, jos kirjoittaisit vain yhdellä nimimerkillä?
Ilman kuskia on ehkä jossain ajettu, mutta yksikään auto ei varmasti pysty vielä ajamaan täysin itsenäisesti mistä tahansa mihin tahansa. Itsenäinen auto ei pysty vielä reagoimaan tarpeeksi hyvin yllättäviin tilanteisiin, joita liikenteessä tulee tapahtumaan, niin kauan kuin siellä ihmisiä pyörii.
En muutenkaan usko, että markkinoilla tulee täysin itsenäisiä autoja, mikäli asiaa ei myös huomioida liikenneympäristössä. Pärjäisikö itsenäinen auto esimerkiksi sakeassa lumipyryssä, kun tie ja liikennemerkit ovat peittyneet lumen alle, mikäli tekniikkaa ei olla lisätty tiehen ja merkkeihin.
Hesari kirjoitti tänään "Internet tulee vauhdilla autoihin".
"Nyt auto kytketään johdolla tietokoneeseen korjaamolla, mutta internetin välityksellä auto on suoraan yhteydessä huoltoliikkeeseen, jossa mekaanikko näkee heti etänä, mikä autoa vaivaa ja koska se pitää huoltaa. Autossa on monia mikroprosessoreita ja antureita, joiden avulla on mahdollista tarkkailla ja säätää moottoria, vaihteita ja jarruja etänä jo nyt."
"Tulevaisuudessa jopa lähes puolet auton perusvioista voidaan huoltaa etänä."
Olisihan se kätevää kun autoista tulee "älyautoja" kuten puhelimistakin.
Mittaristoon tulisi ilmoitus;
"Uusi ohjelmistoversio ladattavissa."
"Uusi moottorinohjaus ohjelmistoversio päivittää nykyisen 150 kW moottoritehon 200 kW:iin."
"Lataa se tästä"
Eikä maksaisi mitään!
Penteles:
Mitenkäs tietoturva. Jos hakkeri päättää estää jarrujen toiminnan sopivalla viruksella. Ainakin itseäni hieman huolestuttaa.
Ajattelija2013:
Lainaan Hesarista:
"Se ei ole helppoa, mutta San Diegon ja Washingtonin yliopistojen tutkijat onnistuivat ottamaan auton langattomasti haltuunsa pari vuotta sitten. He ohittivat tietoturvan ja ujuttivat oman ohjelmistonsa auton järjestelmään."
Tietoturvaa on pakko kehittää jatkuvasti koska hakkerit tuppaavat olla aina askeleen edellä, mutta eiköhän tuohonkin jotain parannusta kehitellä. Aika näyttää.
Kohta lentää oksu.
Taitaa olla niin että kojelauta autossa kehittyy nyt nopeimmin.
Tesla S ja S-mersu taitaa nyt olla näyttävimmät mittaristojen osalta.
Volvo konsepti
http://auto.fi.msn.com/autogalleria/kattava-kuvakatsaus-volvon-uudesta-n%C3%A4ytt%C3%A4v%C3%A4st%C3%A4-konseptista-1#image=4
http://www.itviikko.fi/teknologia/2014/02/26/huomisen-auton-kojelaudalle-on-monta-tyrkkya/20142834/7
Penteles:
Seuraava kehitys on kojelaudan näyttöjen toimintojen ääniohjaus, toivottavasti.
Käyttöjärjestelmä- ja laitejätti Apple on tuomassa käyttöjärjestelmänsä automaailmaan.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/maranellon+ori+haukkasi+omenan+apple+ja+ferrari+yhteen/201403652653
http://appleinsider.com/articles/13/07/26/why-apple-is-revving-ios-in-the-car-for-an-aggressive-2014-launch
Eikö noita ole kehitetty jo pitkään? Ääniohjausta itse käytän lähinnä silloin, jos joudun syöttämään osoitteen naviin täyden huomion vaativassa liikennetilanteessa. Toimiihan tuokin, mutten ole erityisen haltioissaan siitä.
Penteles:
Tämä vahvistaa vain uskomustani siitä, että tämä tulee olemaan autojen nopeiden kehittyvä alue lähitulevaisuudessa.
Tässä yksi näkemys aiheeseen:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/03/21/tulevaisuuden-auto-ei-niin-hauska-ajettava/20143951/304
Penteles:
Eihän Apple mitään käyttöjärjestelmää ole tuomassa autoihin vaan vain etäohjausohjelman auton ICE:een jolla pystyy ohjaamaan langallisesti auton ICE:een kytketyn iPhonen valittuja appseja ja toimintoja, joita voidaan CarPlayn kautta ohjata puhelimen näppäinten ja kosketusnäytön sijaan auton oman ICE:n ohjaimilla ja joiden näyttö näkyy auton näyttöpanelin kautta. Mistään tuon kummallisemmasta ei CarPlayssä ole kyse.