Auton tulevaisuus

40 kommenttia
2»
  • slowgear:

    Penteles:
    Käyttöjärjestelmä- ja laitejätti Apple on tuomassa käyttöjärjestelmänsä automaailmaan.

    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/maranellon+ori+haukkasi+omenan+apple+ja+ferrari+yhteen/201403652653

    http://appleinsider.com/articles/13/07/26/why-apple-is-revving-ios-in-the-car-for-an-aggressive-2014-launch


    Eihän Apple mitään käyttöjärjestelmää ole tuomassa autoihin vaan vain etäohjausohjelman auton ICE:een jolla pystyy ohjaamaan langallisesti auton ICE:een kytketyn iPhonen valittuja appseja ja toimintoja, joita voidaan CarPlayn kautta ohjata puhelimen näppäinten ja kosketusnäytön sijaan auton oman ICE:n ohjaimilla ja joiden näyttö näkyy auton näyttöpanelin kautta. Mistään tuon kummallisemmasta ei CarPlayssä ole kyse.




    Totta, mutta halusivat käyttää "in-car operating system"-ilmaisua tuosta ohjelmasta ja yhteistyöstä autovalmistajien kanssa. Tiedä sitten mitä uutta ovat kehittelemässä. Geneven autonäyttelyssä ei mitään ihmeellistä ollut esillä.

      
  • Penteles:


    Totta, mutta halusivat käyttää "in-car operating system"-ilmaisua tuosta ohjelmasta ja yhteistyöstä autovalmistajien kanssa. Tiedä sitten mitä uutta ovat kehittelemässä. Geneven autonäyttelyssä ei mitään ihmeellistä ollut esillä.




    Apple on aina osannut tuon mielikuvamarkkinoinnin ja kyllähän sen näkee, että tälläkin kertaa mato upposia kohoa myöden iFanilauman suuhun.



      
  • FT kirjoitti näin: Apple plans to launch its first in-car operating system with Ferrari, Mercedes-Benz and Volvo.



    Suunnittelevat, milloin sitten se toteutuu vai toteutuuko?

      
  • Ajattelija2013:

    Ööööö...korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni yhdelläkään merkillä ei ole autoa, jonka voisi tiputtaa keskelle Helsinkiä ja antaa tietokoneen ohjaamana ajaa Rovaniemelle. Siihen asti, että sellainen auto tulee myyntiin, on kenenkään turha horista mistään teknisestä etumatkasta tämän asian suhteen. Kaipa sitä erilaisia juttuja on testattu jo ties kuinka kauan.

    Kuten sanoin, se nyt ei ole temppu eikä mikään, että auto ajaa yksin radalla lujaa tai driftaten.




    Googlella on käsittääkseni auto, joka selviää todellisessa liikenteessä ilman avustusta. Sillä on tietääkseni ajettu satoja tuhansia kilometrejä testiajoa oikeassa liikenteessä.



    Mutta kuten sanottua, ei itse itseään ajavassa autossa teknisesti ole minkäännäköistä ongelmaa etenkään radalla. Ainakin japanilaiset ovat käyttäneet tuota esimerkiksi autojen kehityksessä kestävyystetaukseen jo yli vuosikymmen sitten. Auto, joka voi ajaa testireittiä 24h päivässä. Autossa on periaatteessa vain kaksi kontrolloitavaa asiaa, joka on esimerkiksi lentokoneeseen tai helikopteriin verrattuna on hyvin yksinkertaista. Tietokoneen ohjaamassa dfriftaamisessakaan ei ole mitään erikosita, sillä reagointinopeus ja ohjauksen tarkkuus saadaan paljon suuremmaksi, mihin ihminen mitenkään kykenee.



    Varmaankin isoin ongelma autolle tavallisessa liikenteessä on tarkka navigointi ja poikkeukselliten tilanteiden tunnistaminen. Sateliittinavigoinnin tarkkuus on rajallinen. Eli itseään liikenteessä ajava auto tarvitsee varmaankin jonkinlaisen tutka/kamera tunnistin hässäkän.



    Ovathan traktorivalmistajatkin jo kaupallistaneet itse pellolla ajavia traktoreita ja ne ajaa parhaimmillaan paljon tarkemmin kuin kuljettaja. Muistaakseni valtrallakin on automaattiohajusmahdollisuus tarjolla uusiin traktoreihin. Tosin, kuljettajan pitää olla traktorissa sisällä seuraamassa miten kulkee...



    https://www.youtube.com/watch?v=rbkQHtl9nXc



    Tässä on itse itseään ajava driftaava RC auto ja aivan tavallisen harrastelijan tekemä . . .

    https://www.youtube.com/watch?v=CNCN2PYaFe0

      
  • Kohtahan jääkaapitkin tietävät mitä sulla on jääkaapissa ja kertovat kooklelle joka puolestaan kertoo mainostajille.



    Autoihin tulee tietysti kamerat ja mainokset. Melko varmasti tulee tilanteita, joissa vuokra-autosta loppuu vauhti siksi, kunnes mainostauko on katsottu loppuun. En pidä mahdottomana sitäkään että kameran avulla varmistetaan että autossa olevat todellakin katsovat ne mainokset.





    http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/google_haluaa_kylvaa_ymparistoosi_mainoksia





    Googlen tulevaisuudenvisioissa mainostajat ja laitevalmistajat keksivät yhä uusia tapoja esittää mainoksia kuluttajille. NBC kertoo yhtiön viime vuoden puolella pörssivalvojalle lähettämästä kirjeestä, jossa niin jääkaapin, auton koelaudan kuin termostaattienkin uskotaan voivan muuttua mainostauluiksi.



    Mobiililaite käsitteenä kasvaa Googlen mielestä tarkoittamaan mitä erilaisempia laitteita. Yhtiö uskoo laitekirjon laajenevan tulevaisuudessa esineiden internetin kasvaessa. Siksi mainoksia jakelevat järjestelmät muuttuvat laite- ja alustariippumattomammiksi.



    NBC spekuloi, että kirjeen sanahelinässä voi olla kyse myös kikkailusta. Google ei ehkä halua paljastaa julkisissa asiakirjoissa mobiilikäyttäjistä saamiensa mainostulojen määrää. Siksi yhtiö voi esittää, että mobiili on niin hankalasti määriteltävä termi, että on hankalaa laskea, mitä siihen pitäisi ottaa mukaan.



    Lähde: Tietoviikko

      
  • Matti-:

    Ajattelija2013:
    Ööööö...korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni yhdelläkään merkillä ei ole autoa, jonka voisi tiputtaa keskelle Helsinkiä ja antaa tietokoneen ohjaamana ajaa Rovaniemelle. Siihen asti, että sellainen auto tulee myyntiin, on kenenkään turha horista mistään teknisestä etumatkasta tämän asian suhteen. Kaipa sitä erilaisia juttuja on testattu jo ties kuinka kauan.

    Googlella on käsittääkseni auto, joka selviää todellisessa liikenteessä ilman avustusta


    Riippuu tietenkin vaaditusta valmiusasteesta kelpaako tämä vai ei. Mutta Bertha varmaan antaa mukavaa kyytiä



    http://www.daimler.com/dccom/0-5-1625161-1-1625165-1-0-0-1625162-0-0-135-0-0-0-0-0-0-0-0.html

      
  • Itsestään ajavaa autoa ei toivottavasti nähdä liikenteessä ikinä.



    Kuka on vastuussa kun autonominen auto tappaa jalankulkijan, koiran, kissan tai hirvieläimen? Tai pysäyttää itsensä äkkijarrutuksella luullessaan em. esteen olevan edessä? Mukava ylläri moottoritienopeuksilla..

    Suomen talvi ja loppuunkuluneet tiet lisäävät haastetta vielä entisestään.

    Kyse on vain teknohypestä, jota tuotetaan markkinointitarkoituksiin. Toivoisin alan toimijoiden keskittävän panostuksensa uusiin energiamuotoihin, jotta voimme itse ajaa minne haluamme myös öljyn loputtua.

      
  • JundeK:

    Itsestään ajavaa autoa ei toivottavasti nähdä liikenteessä ikinä.

    Kuka on vastuussa kun autonominen auto tappaa jalankulkijan, koiran, kissan tai hirvieläimen? Tai pysäyttää itsensä äkkijarrutuksella luullessaan em. esteen olevan edessä? Mukava ylläri moottoritienopeuksilla..




    Entäpä jos osoittautuu, että robottiauto onkin ihmistä turvallisempi? Ovatko tekniikan tappamat ihmiset pahempi juttu kuin toisen ihmisen tappamat ihmiset?



    Toivoisin alan toimijoiden keskittävän panostuksensa uusiin energiamuotoihin, jotta voimme itse ajaa minne haluamme myös öljyn loputtua.




    Kiva toive, mutta maapallolla on vähän ongelmaa tuon energian riittävyyden kanssa. Se ei ole oikein autonvalmistajien käsissä. Öljy alkaa loppua, mutta ei meillä ole mitään maagisia sähköntuotantotapojakaan takataskussa. Sähköauto ratkaisee ongelmia vain, jos sitä sähköä löytyy. Vetyauto ratkaisee ongelmia vain, jos sitä vetyä löytyy. Biopolttoaineella kulkeva auto ratkaisee ongelmia vain, jos sitä biomassaa löytyy.



    Jos autotehdas keksii vahingossa ratkaisun näihin ongelmiin, se voi lahjoittaa tylsän autonvalmistuksen pois ja keskittyä myymään energiaa. Kyseessä ei ole biljoonan dollarin kysymys, kyseessä on sitä kalliimpi juttu.

      
  • V2V lisää turvallisuutta liikenteessä.



    “Uusien varoitusjärjestelmien avulla voidaan varoittaa esimerkiksi edessä olevasta rikkinäisestä ajoneuvosta, tietöistä, moottoritielle pysähtyneestä jonosta ja törmäysvaarasta, edessä olevasta äkkijarrutuksesta, takaa lähestyvästä hälytysajoneuvosta, huonosta säästä tai kelistä sekä myös lapsi-, suojatie- ja muista väistämis- ja pysähtymisvelvollisuutta koskevista liikennemerkeistä.”



    Lähde: http://etn.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1885:vtt-vakuuttui-v2v-lisaa-turvallisuutta-liikenteessa&catid=13&Itemid=101

      
  • Penteles:

    V2V lisää turvallisuutta liikenteessä.




    Lisää turvallisuutta juuri niin kauan kuin toimivat luotettavasti, mutta olosuhteet tuolla tien päällä vaihtelevat aika suurella skaalalla ainakin verrattuna niihin olosuhteisiin, joissa tietotekniikkaa yleensä sovelletaan, joten siinä vaiheessa kun homma alkaa ns. kusemaan kintuille saattaa yhtäkkiä syntyäkin ruumiita.



    Vertailun vuoksi, tänä vuonna liikennekuolemien määrä on 8 ekan kuukauden aikana laskenut 18% viime vuoden vastaavata ajanjaksosta. Viime vuosikin oli jo ennätysturvallinen liikennevuosi. Tämä jos mikä osoittaa jo nykyisten elektroniikkajärjestelmien merkityksen liikenneturvallisuudelle, mutta toisaalta no nykyvehkeilläkin on päästy turvallisuudessa jo sellaiselle tasolle, että V2V ratkaisujen täytyy toimia 100% täydelliseti 100% ajasta 100% kaikista eteen tulevista olosuhteista, jotta niistä koituu mitään lisäturvallisuutta tuovaa hyötyä. En väitä, etteikö tähän joku päivä päästäisi, mutta sijoitettavaan rahamäärään verrattuna hyöty voi olla pahimmassa tapauksessa parhaimmillaankin marginaalinen ja pahimmillaan katastrofaalinen.



    Miettikääpä tilannetta, missä talvisena arkiaamuna Helsinkiä kohti ajaa loskapaskassa mooottoritietä peräkkäin letkassa 20 autoa ja yhden sensorin yhdessä näistä autoista saavansa päähänsä, että auto onkin pysähtynyt eikä liikukaan enää satasta 10 metrin päässä edellisen puskurista niin kuin se vielä sekunti sitten teki. Minkälainen kasa rautaa ja ruumiita syntyy kun viesti lähtee kiirimään, että kaikkien autojen onkin yhtäkkiä laitettava jarrut pohjaan? Yksi iso kolari, missä kuolee viisi ihmistä riittää jo mustaamaan koko Suomen sen kuun liikenneturvallisuustilaston ja muutama vuodessa näkyy jo merkittävänä liikenneturvallisuuspoikkeamana muuten niin siistissä sen vuoden tilastossa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit