Hiilipäästö

    Keskustelut

    • Tämä käyttäjä ei ole aloittanut keskusteluja.

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • @Lukija31722 kirjoitti: Ohhoh! - Näköjään, jos haluaa hyvän talviauton, pitää ostaa Porsche. Volkkarin tulos oli kyllä pettymys ja Suomeen on viisainta ostaa (todella) isoakkuinen sähköauto. Asia on aika monipolvinen. Minulla oli tilaisuu…
  • Käytännössä sähköauto on jonkin verran vähemmän herkkä sille, kuinka hyvin kuljettaja osaa ennakoivan ajon. Regeneratiivinen jarrutus tulee luonnollisesti huomioitua testisykleissä, mutta tietysti se on jonkin verran syklistä kiinni, kuinka hyvin hi…
  • Haluaako joku harrastaa matematiikkaa? Mersu sanoo, että NEDC-normin mukaan (NEDC, haloo? WLTP? Mikä vuosisata?): a) toimintamatka on 450+ km (siis oletettavasti 450,001 km) b) akun kapasiteetti on 80 kWh c) kulutus on 22,2 kWh/100 km Jos…
  • Tulee väkisinkin mieleen, ettei se vauhtipyörämoottori nyt niin kovin huono kompromissi ole. Mitä sen vuoksi oikein menettää? En lähtisi tekemään teknologioiden vertailua siltä pohjalta, että teknologialla A on onnistuttu tekemään kohtuullisen to…
  • Tuollaista vaihteiston ja moottorin väliin rakennettua plugarin sähkömoottoria ei voi ihan suoraan verrata sähköauton moottoriin. No niin, tämä on se kohta, josta siis erimielisyys kumpuaa. Nimenomaan en tarkoittanut tuollaista vauhtipyörämoottor…
  • No saahan sinne renkaalle enemmän momenttia useissa tilanteissa, kun voi vaihteilla nostaa moottorin kierrokset sinne tasatehon alueelle. Siinä lienee yksi syy siihen, miksi sähköllä 0-100 kiihdytys GTE:llä lähentelee 10 sekuntia ja T8:lla puolta mi…
  • koreileva: Kiitoksia, tuostahan se löytyi! Pikalukemisella näyttää siltä, että VW:n porukka unohti laittaa ratinlämmityksen. Aika tyhmä unohdus sähköautosta. Samaa luokkaa kuin tuulilasilämmityksen puuttuminen joistakin. Energiankulutus -20 °C…
  • ”Oletettavasti jokin HCCI-tyyppinen tulee yleistymään, ” Millä planeetalla ja milloin? Se Mazdankin kone on SCCI jota ei lueta HCCI-ratkaisuksi. Ja miksi ne tulee yleistymään kun mitään tarvetta niille ei ole eikä ole tunnustettu ongelmaa, minkä ne…
  • Piirsin tuohon Hiilipäästön linkkaamaan Toyotan 2.0 DFE:n hyötysuhdekuvaajaan Sokea-Reetan linkkaaman 1.5 TSI:n ominaiskulutuskäyristä läsketut hyötysuhteen.

    Hatunnosto, hyvä käppyrä! Jos vielä jaksat värkätä siihen vakiotehokäyrät, tuo on jo…

  • Voisin tässä ketjussa kysellä semmoista että, mikä polttomoottori/hybridi on tällä hetkellä vähiten saastuttava, eli tuottaa vähiten hiukkas- ja muita ihmiselle haitallisia päästöjä? Toyotan atkinson+sähkömoottori ??? Vai joku bensamoottori jossa ep…
  • Itsekin ajan paljon pelkällä sähköllä, mutta eipä se Volvon polttomoottori minua mitenkään häiritse äänen tai värinän puolesta. Eikä kyllä ole aikaisempien autojenikaan moottorin äänet tai värinät häirinneet. Päinvastoin, ääni on jopa miellyttävä mo…
  • Valitettavasti ei ole linkkiä, koska selailin paperilehteä. Ei Suomessa montaa autolehteä ilmesty, joten eiköhän juttu jostain paperilehdestä melko helposti löydy. Kyseessä oli ensimaistiaiset Golfista ja ilmeisesti jatkoa tulee. Eipä mitään, ehk…
  • Teollisuuden sähkömoottoreiden osalta mainostetaan, että kestomagneettimoottorit kuluttaisivat vähemmän energiaa ja että olisivat pienempiä ja kevyempiä kuin oikosulkumoottorit!? Kuinkahan tähän väittämään suhtautuisi, kun miettii juuri tuota Teslaa…
  • Oletko löytänyt jostain noiden downsizing-moottoreiden hyötysuhdekarttoja?

    Jostain syystä tuntuu, että harvempi valmistaja viitsii laittaa vierekkäin kahta hyötysuhdekarttaa, joista toisessa olisi perusmoottori ja toisessa turbo. Vastaan tulee…

  • Mielenkiintoista olisi myös nähdä, että missä nopeuksissä tuo 65 kW on käytettävissä. volvon hybridivoimalinjassa sähkömoottorilla ei ole vaihteistoa, joka tarkoittaa sitä, että sähkömoottorin tehoalauetta voidaan hyödyntää vain jollakin kapealla no…
  • Mutta on sähköautoissakin ongelmansa. Luin juuri VW Golf sähköauton testin (oliko Moottori-lehti), jossa kyseinen auto todettiin melko surkeaksi talvisissa olosuhteissa. Esimerkiksi lämmitys ei riitä. Olisiko sinulla laittaa vähän tarkempaa link…
  • Formuloitten säännöt on julkisia, paljonko autoon voi tankata bensaa eli energiaa ja mikä oli ajettu GP-mitta. Noista arvoista pyöräyttämällä on hommat laskettu jo moneen kertaan. En ihan heti keksi sitä, miten noita arvoista pyöräyttämällä saa l…
  • Ei tämä maailmanennätys ole bensakoneille, Formulat menee 50% hyötysuhteella niiden tehokkaan energiankierrätysten takia, eittämättä tulevaisuuden Gorillan ja Cämrin konekkin on sitten joskus 50% hyötysuhteella kunhan nämä kehityspolut on kuljettu, …
  • Kyllä tuon täytyy olla moottorin hyötysuhteen huippuarvo. Nyt täytyy kysyä, mikä on keskiarvo? Huippuarvo on selvästi määritelty; moottorin paras terminen hyötysuhde, joka saavutetaan millään väännön ja kierrosluvun yhdistelmällä. Tässä Toyota…
  • On tässä kaiken valituksen äärellä kuitenkin syytä muistaa, että ainakin eteläsuomessa tuollaiset pidemmät -10 asteen pakkasputket alkavat olla aika harvinaisia. Jos pari viikkoa vuodesta moottori käynnistyy lämmityksen vuoksi hieman normaalia herke…
  • En muuten hoksaa, mihin Volvon 65 kW sähkömoottori ei riitä? Minä saan työmatkallani äärimmillään poljetuksi tehopyynnön noin 40 kW tienoille lyhyeksi hetkeksi moottoritien sisäänmenorampilla. Maksimitehona tuo olisi vähänlaisesti, mutta jos edes to…
  • Tervetuloa takaisin tauolta. Kiitos, kiitos. Katsotaan nyt, paljonko nytkään ehtii kirjoittaa. Tästä plug-in -asiasta on kuitenkin itse ehtinyt erilaisten kokemusten kautta kerätä sen verran paljon ajatuksia, että niitä mielellään vähän ventiloi.…
  • Tämä ei liity ihan suoraan aiheeseen (XC60), mutta plug-in -hybrideillä tuntuu olevan yleisemminkin aika epämiellyttäviä talviominaisuuksia, eivätkä ne muutenkaan ihan lunasta antamiaan lupauksia. Itse ajelen usein Passat GTE:llä. Se on energiank…
  • AkiK: Vastuu ei poistu mihinkään vaikka tuollainen lappu olisikin. Lakia ei voi ohittaa tekemällä lakia rikkovan vastuuvapauslapun. Osittain kyse on pakottavasta lainsäädännöstä, josta normaalitulkinnan mukaan ei voi vapautua tekemällä tu…
  • Striko: Prius on normaali hybridiauto sen jälkeen kun verkosta ladattava akku on tyhjä. Millä tavalla Prius on vähemmän sähköauto kuin Volt? Pointti onkin juuri tuossa yllä. Prius on PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle, ts. hyb…
  • Striko: (Priuksella taas ei voi ajaa pääosin sähköllä, koska sitten joutuu kovin usein jalkamieheksi...) Mihin perustuu tällainen väite. Minun käsitys on että Prius ei anna kuljettajan ajaa akkua tyhjäksi vaan käynnistää polttomoottorin tar…
  • maavara: Hybridit lisääntyvät, ja ladattavat hybridit ovat myös saaneet jalan markkinoiden ovenväliin, joskin niitä on tällä hetkellä vasta vajaat 500 kpl rekisterissä. Listaamistasi ladattavista hybrideistä teknisesti järkeviä ovat Prius …
  • opi304: Priuksen kestotestin loppuraporttia lukiessani jäin kaipaamaan jotain viitettä akkujen aiheuttamista käyttökuluista. Akut eivät ole ikuisia, vaikka kauan kestävätkin. Lisäksi niiden varaosahinnasta ei ole liikkunut edes huhuja. Arvailen k…
  • nikkra: Kirjoita googleen hakusana silikageeli, saat valmiita pusseja, ei tarvi kissanhiekan kanssa puuhastella. Tuossa on kuitenkin pieni hintaero. Auton kuivaamisessa olisi edullista, että sitä silikageelia olisi satoja grammoja, koska v…
  • Tämä vaatinee vähän fysikaalisempaa selitystä. Auton sisällä oleva kosteus Auton sisälle tulee kosteutta vaatteista, kengistä tai vaikka tihkuvuotavasta lämmityslaitteen kennosta. Kohtuullisesta määrästä kosteutta pääsee tuolla kissanhieka…
Default Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
0 aloitettua keskustelua
635 viestiä
0 ×   1 ×