Tällä hetkellä keskikulutus Auris Touring Sports Premiumilla on 5,3l/100km.
Autoni on kuitenkin vielä sen verran uusi, että kulutus saattaa hyvällä tuurilla laskea vielä.
Täällä samankaltaisella farkku hybridillä kulutus on taas 5.1 l/100km 15 kuukauden ja 30000 km:n ajalta joten aika samoilla kulutuksilla mennään, muille lukijoille tiedoksi että spritmonitor sivuston mukaan tuo 5.3 l/100km on juurikin farkku hybridin keskikulutus, eli aika pienellä mennään.
Millaista ajoa A Tapio ajat enimmäkseen, itse epäilen että enempi on katkonaista kaupunkiajoa jolloin moottori on juuri ja juuri lämmennyt kun auton joutuu sammuttamaan kun kulutus on noinkin "suuri". Mulla ensimmäinen kymppitonni meni alle viiden litran kun ajona oli suurimmalta osin pitkiä siivuja savosta espooseen ja takaisin..
Samppa olet aivan oikeassa. Noista kilometreistä suurin osa on ajettu taajamissa tai muuten lyhyissä pyräyksissä. 1,4D4d koneella ajoin eri reittejä ja painotus oli maantiellä, joten sen kulutus ei ole aivan vertailukelpoinen noihin kahteen muuhun. Tuossa ei ollut vielä hiukkassuodatinta ja sen keskikulutus oli varsin lähellä ilmoitettua. Diesel-Ave ja tämä hybridi vievät kyllä yli litran enempi kuin luvataan. Kaverin Volvo 1,6d tuntuu vievän lähes kolme litraa yli luvatun keskikulutuksen, joten nykyään kyllä ilmoitettuihin lukuihin ei ole luottamista - toki ajotapa vaikuttaa suuresti.
Oletko Samppa mitannut paljonko kesärajoitukset moottoriteillä nostaa kulutusta? (jos tietysti olet ajanut sen 120km/h todellista vauhtia?)
Onhan sitä moottoritieajoakin tullut seurattua juurikin tuolla 4-tiellä Heinolasta Lahteen ja toisinpäin. Nuo lukemat ovat viime vuoden elo- ja syyskuun ajoilta ja nopeudet Sport Trackerin mukaisia todellisia lukemia kun taas kulutukset ajotietokoneen johon saa lisätä 0.2 - 0.3 l/100km.
Tulee myös muistaa, että v 2013 lopussa suomessa oli rekisterissä noin 8700 hybridiä, joista Toyotan ja Lexuksen osuus oli noin 6000.
Joten ei ole paljon muita hybridejä, joista voisi keskustella.
Pikkuhiljaa alkaa muitakin hybridejä tulla markkinoille laajemmin. Monet uusista tulokkaista sijoittuvat myydyimpiin autoluokkiin ja -malleihin.
Suomessa neljä myydyimpiin automerkkeihin kuuluvaa tuo lähiaikoina hybridejä markkinoille. Volkswagen ja Audi ovat aika vahvasti tulossa ladattavilla hybrideillä, Volvon hybridi on jo olemassa ja saatavuus laajenee lähiaikoina.
Ford alkaa tuoda hybridejään myös Eurooppaan ja Suomeen, mielenkiintoista nähdä miten nuo alkavat yleistyä. Tuote on ainakin USA:ssa varsin suosittu.
Hybridit lisääntyvät, ja ladattavat hybridit ovat myös saaneet jalan markkinoiden ovenväliin, joskin niitä on tällä hetkellä vasta vajaat 500 kpl rekisterissä.
1-9 / 2014 aikana ladattavia hybridejä on rekisteröity suraavasti:
Priuksen kestotestin loppuraporttia lukiessani jäin kaipaamaan jotain viitettä akkujen aiheuttamista käyttökuluista. Akut eivät ole ikuisia, vaikka kauan kestävätkin. Lisäksi niiden varaosahinnasta ei ole liikkunut edes huhuja. Arvailen kuitenkin, että Priukseen uusi akkupaketti maksaa 4-numeroisen summan euroja ja ensimmäinen numero ei ole ykkönen. Kyllä siitä joku kustannus/kilometri koituu käyttäjälle -vai pannaanko vahinko kiertämään ennen kuin akut tulevat tiensä päähän.
Priuksen ja vastaavien kohdalla todennäköisesti alkuperäiset akut otetaan autosta pois viisi minuuttia ennen paalaamista ja laitetaan kierrätykseen, jossa niistä ja sähkömoottoreista saa enemmän rahaa kuin loppuraadosta. Kalliissa materiaaleissa on se ilo, että ne ovat kuitenkin hyvin kierrätettävissä.
Toyotan hybridien tapa käsitellä akkuja on hyvin hellävarainen. Varaustila pidetään yhden kolmanneksen ja kahden kolmanneksen välillä, ja lataus- ja purkausvirrat pidetään maltillisina. Tämä tekee sen, että akut kuluvat hyvin hitaasti. Kuluminen ei myöskään vaikuta auton toimivuuteen sinänsä, akkukapasiteetin aleneminen vain alkaa hiljalleen heikentää polttoainetaloudellisuutta, ja siinäkin ilmiö on varsin vähäinen.
Se on sitten jo oikea onglema, jos akku hajoaa (menee oikosulkuun, tmv.). Sitten sille pitää tehdä jotain. Suomalaisista hinnoista en tiedä, mutta jenkkihinnoilla vaihto menee 2000 :n haarukkaan töineen. Suomessa mennee 50 % enemmän. Kallis remppa, mutta ehkä siinä suhteessa samalla akselilla kuin jakohihnan katkeaminen tai automaattilootan isommat pulmat.
Siitä en ole nähnyt mitään dataa, mihin tahtiin hybridien akut antautuvat. Mitään isompia epidemioita hajoavista akkupaketeista ei ole, ja hybridejä on aika paljon ollut taksirääkissä pitkin maailmaa varsin isoillakin kilometrilukemilla. Yksittäisiä mittauksia on tehty, ja esimerkiksi Consumer Reports mittasi pari vuotta sitten yli 300 000 km ajetun liki kymmenen vuotta vanhan hybridin akkupaketin ja totesi sen käytännössä uudenveroiseksi.
Ladattavat hybridit tietysti kärsivät akun väsähtämisestä pykälää enemmän, mutta varsinaisesti ongelma on pääosin sähköautojen ongelma, koska siellä akun kapasiteetin putoaminen on jo suoraan ongelmallista.
Todennäköisesti tuosta akkuongelmasta ei puhuta, koska sellaista ei hybrideissä käytännössä ole.
Hybridit lisääntyvät, ja ladattavat hybridit ovat myös saaneet jalan markkinoiden ovenväliin, joskin niitä on tällä hetkellä vasta vajaat 500 kpl rekisterissä.
Listaamistasi ladattavista hybrideistä teknisesti järkeviä ovat Prius ja Ampera. Muut ovat lähinnä verotuksellisesti mielekkäitä, eivät energiankäytön kannalta (= ovat paljon kuluttavia sähköautoja ja paljon kuluttavia polttomoottoriautoja). Niiden kohdalla vastaava diesel on energiatehokkaampi. Amperakin on energian kannalta mielekäs vain, jos sitä ajetaan pääosin sähköllä, koska polttomoottorilla kulkiessa se on suhteellisen janoinen. (Priuksella taas ei voi ajaa pääosin sähköllä, koska sitten joutuu kovin usein jalkamieheksi...)
Hiilipäästölle erittäin suuri peukutus asiantuntevasta lausunnosta, tuo Consumer Reportsin artikkeli oli mulle uutta ja tuo mielirauhaa kummasti hybridin omistajalle.
(Priuksella taas ei voi ajaa pääosin sähköllä, koska sitten joutuu kovin usein jalkamieheksi...)
Mihin perustuu tällainen väite.
Minun käsitys on että Prius ei anna kuljettajan ajaa akkua tyhjäksi vaan käynnistää polttomoottorin tarvittaessa.
Väite perustuu siihen, että Prius PHEV liikkuu pelkällä sähköllä noin 15 km/lataus. Jos sen lataa joka yö, sillä pääsee vuodessa noin 5000 km sähköllä. Täytyy ajaa aika vähän, jos tuolla aikoo ajaa pääosin sähköllä. Jos tavallinen autoilija yrittäisi ajaa Priuksella pääosin sähköllä, autoilua pitäisi vähentää rajusti.
Tilanne on varsin erilainen Volt/Amperalla, koska sillä pääsee noin 60 km/lataus, jolloin samalla periaatteella pääsee 20 000 km vuodessa sähköllä.
Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisin Priusta huonompana autona kuin Voltia. Prius on konstruktiona järkevämpi monessa mielessä ja polttomoottorilla kulkiessaan paljon taloudellisempi kuin kuljetuskapasiteetiltaan selvästi pienempi Volt. Liikenteen sähköistäminen on todennäköisesti järkevintä aloittaa suhteellisen lyhyen matkan ladattavista. Tästä huolimatta näistä kahdesta Volt on sähköauto, Prius PHEV ei.
Mm. siten, että Voltissa on suunnilleen täysi suorituskyky käytössä pelkällä sähköllä kun taas Prius PHEV:ssä ei. Tosin ei tuolla Voltillakaan voi ajaa talvella pelkällä sähköllä.
Jalkamieheksi taas joutuisi, jos olisi pakko ajaa pääosin sähköllä, koska silloin ei pääsisi muuten riittävän pitkälle.
Eikös se Volt vienyt jossain talvitestissä jonkun 6-7l/100km bensaa? Eli aika paljon ollakseen sähköauto.
Prius kaiketi hyödyntää sähköä kuten esim. Auriskin myös polttomoottorin rinnalla - aivan pelkällä sähköllä ajoa toki on varsin vähän. Voltilla tätä pelkkää sähköllä ajoa on enemmän, mutta sitten se erillinen bensakone hörppii vastapainoksi isoja annoksia ladatessaan akkuja.
Prius on normaali hybridiauto sen jälkeen kun verkosta ladattava akku on tyhjä.
Millä tavalla Prius on vähemmän sähköauto kuin Volt?
Pointti onkin juuri tuossa yllä.
Prius on PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle, ts. hybridi, jota voidaan ladata. Se on siis polttomoottoriauto, jota voidaan osittain ajaa sähköllä. Autossa lähtökohtana on polttomoottorilla toimiva auto.
Volt on EREV: Extended-Range Electric Vehicle, ts. sähköauto, jonka ajomatkaa voidaan pidentää polttomoottorilla. Volt on suunniteltu olemaan sähköauto, jota joskus käytetään bensiinillä.
Raja näiden kahden kategorian välillä on toki vähän häilyvä, eikä sitä voi edes ihan teknologisesti määrittää. Prius ja Volt ovat rakenteeltaan kohtuullisen lähellä toisiaan, kummassakin tehoa voi pyörille tulla joko sähkömoottorilta tai polttomoottorilta. Toisaalta Honda Accord PHEV (ei valitettavasti saatavilla Euroopassa) on pääosin puhdas sarjahybridi (polttomoottori tuottaa generaattorilla sähköä, mutta silti se kilpailee ominaisuuksiltaan nimenomaan Prius PHEV:n kanssa. (Jos siinä olisi isompi akku, se työntäisi Voltin kartalta.)
Jos halutaan esimerkki aivan puhtaasta EREV-autosta, niin siihen ainoa laajemmin saatavilla oleva taitaa olla BMW i3 REx. Siinä polttomoottorilla voidaan tiukan paikan tullen ladata akkuja, mutta auton suorituskyky on heikompi kuin ladatuilla akuilla.
Periaatteessa myös kulutuksissa on eroa. PHEV:n pitäisi olla pienikulutuksinen polttomoottorilla ja huonompi sähköllä, EREV:n taas päinvastoin. Tämä ei kuitenkaan näytä välttämättä aina pitävän paikkansa, koska Prius ja Accord ovat pienikulutuksisia sekä polttomoottorilla että sähköllä. Toisaalta Volt on suurikulutuksinen (suhteessa) kummallakin tavalla. Vain i3 käyttäytyy niin kuin teoriassa pitäisi, se on pihi sähköllä mutta perso bensalle.
Teknisestikin konstruktioita on monta erilaista päätyyppiä ja siihen variaatiot päälle. Tämä on monimutkainen maailma, joka muuttuu aina vain monimutkaisemmaksi.
A Tapio:
Täällä samankaltaisella farkku hybridillä kulutus on taas 5.1 l/100km 15 kuukauden ja 30000 km:n ajalta joten aika samoilla kulutuksilla mennään, muille lukijoille tiedoksi että spritmonitor sivuston mukaan tuo 5.3 l/100km on juurikin farkku hybridin keskikulutus, eli aika pienellä mennään.
Millaista ajoa A Tapio ajat enimmäkseen, itse epäilen että enempi on katkonaista kaupunkiajoa jolloin moottori on juuri ja juuri lämmennyt kun auton joutuu sammuttamaan kun kulutus on noinkin "suuri". Mulla ensimmäinen kymppitonni meni alle viiden litran kun ajona oli suurimmalta osin pitkiä siivuja savosta espooseen ja takaisin..
Samppa olet aivan oikeassa. Noista kilometreistä suurin osa on ajettu taajamissa tai muuten lyhyissä pyräyksissä. 1,4D4d koneella ajoin eri reittejä ja painotus oli maantiellä, joten sen kulutus ei ole aivan vertailukelpoinen noihin kahteen muuhun. Tuossa ei ollut vielä hiukkassuodatinta ja sen keskikulutus oli varsin lähellä ilmoitettua. Diesel-Ave ja tämä hybridi vievät kyllä yli litran enempi kuin luvataan. Kaverin Volvo 1,6d tuntuu vievän lähes kolme litraa yli luvatun keskikulutuksen, joten nykyään kyllä ilmoitettuihin lukuihin ei ole luottamista - toki ajotapa vaikuttaa suuresti.
Oletko Samppa mitannut paljonko kesärajoitukset moottoriteillä nostaa kulutusta? (jos tietysti olet ajanut sen 120km/h todellista vauhtia?)
Onhan sitä moottoritieajoakin tullut seurattua juurikin tuolla 4-tiellä Heinolasta Lahteen ja toisinpäin. Nuo lukemat ovat viime vuoden elo- ja syyskuun ajoilta ja nopeudet Sport Trackerin mukaisia todellisia lukemia kun taas kulutukset ajotietokoneen johon saa lisätä 0.2 - 0.3 l/100km.
Heinola-Lahti-Heinola
6.0 l/100km 117 km/h
6.3 l/100km 115 km/h
6.5 l/100km 120 km/h
AkiK:
Hybridit lisääntyvät, ja ladattavat hybridit ovat myös saaneet jalan markkinoiden ovenväliin, joskin niitä on tällä hetkellä vasta vajaat 500 kpl rekisterissä.
1-9 / 2014 aikana ladattavia hybridejä on rekisteröity suraavasti:
Myynti 1-9 /14 kokonaismäärä 30.9.-14
Outlander PHEV 76 kpl 111
Volvo V60 plug-in H 34 kpl 102
Prius plug-in H 19 kpl 136
Ampera 17 kpl 84
Porsche Panamera S E H 10 kpl 11
opi304:
Priuksen ja vastaavien kohdalla todennäköisesti alkuperäiset akut otetaan autosta pois viisi minuuttia ennen paalaamista ja laitetaan kierrätykseen, jossa niistä ja sähkömoottoreista saa enemmän rahaa kuin loppuraadosta. Kalliissa materiaaleissa on se ilo, että ne ovat kuitenkin hyvin kierrätettävissä.
Toyotan hybridien tapa käsitellä akkuja on hyvin hellävarainen. Varaustila pidetään yhden kolmanneksen ja kahden kolmanneksen välillä, ja lataus- ja purkausvirrat pidetään maltillisina. Tämä tekee sen, että akut kuluvat hyvin hitaasti. Kuluminen ei myöskään vaikuta auton toimivuuteen sinänsä, akkukapasiteetin aleneminen vain alkaa hiljalleen heikentää polttoainetaloudellisuutta, ja siinäkin ilmiö on varsin vähäinen.
Se on sitten jo oikea onglema, jos akku hajoaa (menee oikosulkuun, tmv.). Sitten sille pitää tehdä jotain. Suomalaisista hinnoista en tiedä, mutta jenkkihinnoilla vaihto menee 2000 :n haarukkaan töineen. Suomessa mennee 50 % enemmän. Kallis remppa, mutta ehkä siinä suhteessa samalla akselilla kuin jakohihnan katkeaminen tai automaattilootan isommat pulmat.
Siitä en ole nähnyt mitään dataa, mihin tahtiin hybridien akut antautuvat. Mitään isompia epidemioita hajoavista akkupaketeista ei ole, ja hybridejä on aika paljon ollut taksirääkissä pitkin maailmaa varsin isoillakin kilometrilukemilla. Yksittäisiä mittauksia on tehty, ja esimerkiksi Consumer Reports mittasi pari vuotta sitten yli 300 000 km ajetun liki kymmenen vuotta vanhan hybridin akkupaketin ja totesi sen käytännössä uudenveroiseksi.
Ladattavat hybridit tietysti kärsivät akun väsähtämisestä pykälää enemmän, mutta varsinaisesti ongelma on pääosin sähköautojen ongelma, koska siellä akun kapasiteetin putoaminen on jo suoraan ongelmallista.
Todennäköisesti tuosta akkuongelmasta ei puhuta, koska sellaista ei hybrideissä käytännössä ole.
maavara:
Listaamistasi ladattavista hybrideistä teknisesti järkeviä ovat Prius ja Ampera. Muut ovat lähinnä verotuksellisesti mielekkäitä, eivät energiankäytön kannalta (= ovat paljon kuluttavia sähköautoja ja paljon kuluttavia polttomoottoriautoja). Niiden kohdalla vastaava diesel on energiatehokkaampi. Amperakin on energian kannalta mielekäs vain, jos sitä ajetaan pääosin sähköllä, koska polttomoottorilla kulkiessa se on suhteellisen janoinen. (Priuksella taas ei voi ajaa pääosin sähköllä, koska sitten joutuu kovin usein jalkamieheksi...)
Hiilipäästölle erittäin suuri peukutus asiantuntevasta lausunnosta, tuo Consumer Reportsin artikkeli oli mulle uutta ja tuo mielirauhaa kummasti hybridin omistajalle.
Jokunen vuosi sitten ei ladattavan Priuksen akku töineen oli vähän alle kaksi tonnia Suomessa ja Lexuksen RX400H akku 3500e töineen.
Ei kovin pahoja hintoja kun muistaa että käyttikä on +300tkm.
(Priuksella taas ei voi ajaa pääosin sähköllä, koska sitten joutuu kovin usein jalkamieheksi...)
Mihin perustuu tällainen väite.
Minun käsitys on että Prius ei anna kuljettajan ajaa akkua tyhjäksi vaan käynnistää polttomoottorin tarvittaessa.
Striko:
Väite perustuu siihen, että Prius PHEV liikkuu pelkällä sähköllä noin 15 km/lataus. Jos sen lataa joka yö, sillä pääsee vuodessa noin 5000 km sähköllä. Täytyy ajaa aika vähän, jos tuolla aikoo ajaa pääosin sähköllä. Jos tavallinen autoilija yrittäisi ajaa Priuksella pääosin sähköllä, autoilua pitäisi vähentää rajusti.
Tilanne on varsin erilainen Volt/Amperalla, koska sillä pääsee noin 60 km/lataus, jolloin samalla periaatteella pääsee 20 000 km vuodessa sähköllä.
Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisin Priusta huonompana autona kuin Voltia. Prius on konstruktiona järkevämpi monessa mielessä ja polttomoottorilla kulkiessaan paljon taloudellisempi kuin kuljetuskapasiteetiltaan selvästi pienempi Volt. Liikenteen sähköistäminen on todennäköisesti järkevintä aloittaa suhteellisen lyhyen matkan ladattavista. Tästä huolimatta näistä kahdesta Volt on sähköauto, Prius PHEV ei.
Minkä takia joutuisi jalkamieheksi?
Prius on normaali hybridiauto sen jälkeen kun verkosta ladattava akku on tyhjä.
Millä tavalla Prius on vähemmän sähköauto kuin Volt?
Mm. siten, että Voltissa on suunnilleen täysi suorituskyky käytössä pelkällä sähköllä kun taas Prius PHEV:ssä ei. Tosin ei tuolla Voltillakaan voi ajaa talvella pelkällä sähköllä.
Jalkamieheksi taas joutuisi, jos olisi pakko ajaa pääosin sähköllä, koska silloin ei pääsisi muuten riittävän pitkälle.
Eikös se Volt vienyt jossain talvitestissä jonkun 6-7l/100km bensaa? Eli aika paljon ollakseen sähköauto.
Prius kaiketi hyödyntää sähköä kuten esim. Auriskin myös polttomoottorin rinnalla - aivan pelkällä sähköllä ajoa toki on varsin vähän. Voltilla tätä pelkkää sähköllä ajoa on enemmän, mutta sitten se erillinen bensakone hörppii vastapainoksi isoja annoksia ladatessaan akkuja.
Striko:
Pointti onkin juuri tuossa yllä.
Prius on PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle, ts. hybridi, jota voidaan ladata. Se on siis polttomoottoriauto, jota voidaan osittain ajaa sähköllä. Autossa lähtökohtana on polttomoottorilla toimiva auto.
Volt on EREV: Extended-Range Electric Vehicle, ts. sähköauto, jonka ajomatkaa voidaan pidentää polttomoottorilla. Volt on suunniteltu olemaan sähköauto, jota joskus käytetään bensiinillä.
Raja näiden kahden kategorian välillä on toki vähän häilyvä, eikä sitä voi edes ihan teknologisesti määrittää. Prius ja Volt ovat rakenteeltaan kohtuullisen lähellä toisiaan, kummassakin tehoa voi pyörille tulla joko sähkömoottorilta tai polttomoottorilta. Toisaalta Honda Accord PHEV (ei valitettavasti saatavilla Euroopassa) on pääosin puhdas sarjahybridi (polttomoottori tuottaa generaattorilla sähköä, mutta silti se kilpailee ominaisuuksiltaan nimenomaan Prius PHEV:n kanssa. (Jos siinä olisi isompi akku, se työntäisi Voltin kartalta.)
Jos halutaan esimerkki aivan puhtaasta EREV-autosta, niin siihen ainoa laajemmin saatavilla oleva taitaa olla BMW i3 REx. Siinä polttomoottorilla voidaan tiukan paikan tullen ladata akkuja, mutta auton suorituskyky on heikompi kuin ladatuilla akuilla.
Periaatteessa myös kulutuksissa on eroa. PHEV:n pitäisi olla pienikulutuksinen polttomoottorilla ja huonompi sähköllä, EREV:n taas päinvastoin. Tämä ei kuitenkaan näytä välttämättä aina pitävän paikkansa, koska Prius ja Accord ovat pienikulutuksisia sekä polttomoottorilla että sähköllä. Toisaalta Volt on suurikulutuksinen (suhteessa) kummallakin tavalla. Vain i3 käyttäytyy niin kuin teoriassa pitäisi, se on pihi sähköllä mutta perso bensalle.
Teknisestikin konstruktioita on monta erilaista päätyyppiä ja siihen variaatiot päälle. Tämä on monimutkainen maailma, joka muuttuu aina vain monimutkaisemmaksi.
LMJ:
Jossittelu sähköllä ajamisesta ei ole ainakaan vielä ajankohtaista.
Joten ajetaan kaikilla ominaisuuksilla mitä autoista löytyy ja vertaillaan niillä.
JOS "tavallisella" autolla joutuisi ajamaan sähköllä (starttimoottorilla) joutuisi jalkamieheksi tosi nopeasti.
Hybridikommelluksia part I.
Jätin auton yhtenä päivänä vahaukseen, ja kohta sain puhelinsoiton: "mistä tää menee päälle"
P.s. Neuvoin pesijää yksityiskohtaisesti auton käynnistämisessä ja ajamisessa puhelimessa.
Mutta eihän Yaris hybridin ajaminen poikkea muista autoista, eikös siinä ole ihan normaali automaattivaihdekulissi, käsijarrukahva ym. ?
Lefa:
Pesijä oli jäänyt odottamaan moottorin käynnistymistä