VAIHDANKO VAI ODOTANKO UUTTA

12 kommenttia

Minulla on pikku ongema. Tiedä, että VW Passat tulee ensi maalis-
kuukuula uudella Sedanmallilla ja siitä puoli vuotta myöhemmin
variantilla myyntiin. Minulla oli tarkoitus vaihtaa nykyinen Passat variant 02 malli ensi Helmi- Maaliskuulla uuteen varianttiin. Auto olisi
samanmallinen kuin nykyinen. Odottaisinko syksyyn 05 ? Passat on palvellut moitteetta nämä 70000 km. Automaatti vaihde ja ilmastointi
on tosimakeita. Pelko on, että uudessa mallissa olisi "lastentauteja"

  
  • Kannattaa ennemmin ostaa vanha malli. Saat samalla hinnalla paremminvarustellun auton, josta on (toivottavasti) karsittu lastentaudit pois. Minusta on kummallista, että on hirveä kiire myydä vanhat mallit pois uuden alta. Voisi autoliike pitää uutta ja vanhaa mallia samaan aikaan markkinoilla, jolloin asiakas voisi vertailla uutta ja vanhaa. Uusi ei aina välttämättä ole parempi kuin vanha.

      
  • Volkswagenissa on yleensä lastentauteja. Lisäksi vanha Passat on ruma. Kannattaakin sijoittaa vaikkapa Honda Accordiin tai Jaguar X-typeen.

      
  • Ehdottomasti odota uutta mallia, ei tule heti 2005 syksyllä paha mieli kun uusi malli on saatavana ja itse ajelte vanhakoppasella :innocent:

      
  • Tämä on monteen kertaan tilastollisesti todettu ja laskettu, mutta sanotaan se nyt vielä kerran :wink:

    Vanha malli on yleensä ostohinnaltaan halvempi, mitä uusi, tuleva malli. Se on myös usein hyviä vakiovarusteita. Siinä vaiheessa vanha malli tuntuu tottakai järkivalinnalta..

    Sitten taas uusi malli maksaa enemmän ja onhan siinä uusia varusteita vakiona verrattuna vanhaan, mutta tyyliin "kaikki vakiona" ei tietenkään päästä, niinkuin vanhan "poistomyynnissä". Kun uusi tulee markkinoille, vanhan arvo laskee. On hyvin todennäköistä, että vaihtaessasi taas seuraavaan autoon, saat uudesta mallista huomattavasti vanhakoppaista paremman hyvityksen. Tässä vaiheessa katoaa hyöty halvemmasta ostohinnasta uutena.

    Asiaa valottaa hyvin esim. ajovalo.netin artikkeli aiheesta:

    http://www.ajovalo.net/uusi_vai_vanha_malli.htm

    Uusissa malleissa on usein lastentauteja? Pitää paikkaansa, mutta toisaalta erityisesti laatuvaikutelma ja materiaalit paranevat uuden mallin myötä. Ainakin melu, mukavuus, teho on yleensä hieman edellistä mallia parempaa. Kannattaa miettiä, että jos autoa pitää vaikka kolme vuotta, ei vanhaa mallia myydessään saa mitään hyötyä verrattuna uuteen malliin. Rahaa palaa yhtä paljon. Kuitenkin uuden mallin valitessaan saa yleensä parempaa mukavuutta, ajettavuutta, pienempää melua, pienempää polttoaineen kulutusta, hieman enemmän tiloja, hieman enemmän tehoja ja niin edes päin. Sitä kannattaa autoa vaihtaessaan vakavasti miettiä. Vanhan mallin etu on usein kyllä se, että sen saa nopeasti, uutta joutuu odottelemaan..

    Tietysti, jos vanhan mallin ulkonäkö miellyttää, mutta uuden ei, voi ratkaisu olla selvä... :confused:

      
  • Kannattaa selvittää tietoja uudesta Passatista ennen päätöksentekoa. Nykyinen Passat perustuu Audin kanssa samaan pohjarakenteeseen, eli moottori pitkittäin, neliveto torsenilla jne. Uusi Passat taas jakaa yhteisiä moduleita Golfin kanssa, moottori edessä poikittain, neliveto haldexilla jne.

    Lehdissä on ollut jo joitain kuvia (veikkauksia?) uudesta Passatista. Ainakin tilaa tulee paljon lisää ja ulkonäkökin sopii ainakin minun silmääni.

    http://www.scottvw.com/news/news_126.htm

      
  • Vaikea valinta, itse päädyn aina samassa tilanteessa odottamaan uutta. Kuten jo todettiin, uudessa on aina jotain paremmin tehty, tosin hinta ja varustelu, sekä toimitusaika voivat olla ikäviä yllätyksiä.

    Uusi Passat näyttää tosi upealta. Tosin kuten aina näissä 'hypekuvissa', autossa on upeat isot vanteet jotka eivät todellakaan sisälly alkaen hintaan.

    Kannattaa selvitellä mitä hintaa WV aikoo uudesta Passatista pyytää. Volkkari yrittää selkeästi tehdä Passatista enemmän premium autoa, ja uuden hinta saattaa olla ikävä yllätys? Tosin Golfin hinnoittelun kohdalla Volkkari iski kätensä sontaan joten se voi muuttaa tilannetta? Odotellaan mielenkiinnolla.

      
  • Riippuu paljolti siitä kauanko ajattelit pitää sitä uutta autoa. jos vaihdat 2-3 vuoden välein, niin odota uutta. Jos pidät pitempään, niin osta nykyinen.

      
  • Se tuli vielä mieleen, että mikä ihmeen pakko se on ostaa nyt sitten juuri toinen passatti?
    Markkinoilla on ainakin riittävästi vaihtoehtoja.

      
  • Kiitos kaikille vastanneille. Näitä samoja asioita minäkin puörittelen
    päässäni. Vaihtaessani uuteen 3 v. välein niin pyydän aina 3-5 tarjousta. Niin v70-mondeo-vegtra-c50-kuin pösökin sekä accord,
    kaikki antavat surkeita tarjouksia. On se kumma, että vaihdettavan
    auton merkki antaa aina huomattavasti paremman hinnan kuin
    muut. Valintaperusteitani ovat ainakin, farkku, automaattivaihde,
    automaatti ilmastointi ja kaikilla muilla herkuilla. Koska olen invalidi
    pitää auton olla luotettava ja kevyttoimisilla namikoilla varustettu,
    takakonttiin pitää mahtua sähkäri.

      
  • No sitten se on Accord. Eniten tilaa kontissa eikä mitään traktorimaisia vipuja kuten Euroissa. Hyvin kulkee eikä tarvi korjata.

      
  • [quote title="12.05.2004 klo 16:04 Anders-Simo kirjoitti"]
    No sitten se on Accord. Eniten tilaa kontissa eikä mitään traktorimaisia vipuja kuten Euroissa. Hyvin kulkee eikä tarvi korjata.


    Minulla on ollut jo 6 Accord sedania, joten olen sinut senmerkin
    kanssa. En oikein tykänny sen velttoudesta. Accord on myös pirun
    matala, pää hankasi aina kattoa.

      
  • Ajan itse Accordia, ja autossa on hyvää ja huonoa. Mielestä ni Accor ei ole veltti (vrt edellinen viesti) vaan ennemmin aika jämäkkä/pintakova. Tämä on nyt sitten mielipiteestä riippuen hyvä/huono asia. Autossa on mielestäni hyvää:
    - loistavat varusteet (2.4iX)
    - sähkötoiminen takaluukku (farmari)
    - erinomaiset stereot
    - hyvät penkit
    - hyvä moottori

    Huonoa:
    - korkea rengasmelu (kannattaa valita oikeat renkaat, itselläni TM testin äänekkäimpiin kuuluvat :frowning: )
    - aika vähän pääntilaa (vrt edellinen viesti)
    - takana tilaa vain kohtuullisesti
    - sähkötoiminen takaluukku (ei saa auki muuta kuin kauko-ohjaimella - eli luukku on hyvää/huonoa)

    Olen kuitenkin ollut autoon tyytyväinen. Ajettavuus on hyvä, tosin mielestäni tässä luokassa löytyy parempiakin. Sähkötoiminen takaluukku voi olla invalidille hyvä?, mutta itsestään selvyyksiä kuten autoon nousemine/poistuminen on jäänyt itseltäni testaamatta. Jos olet pitä, pääntila tai takapenkkien tila voi olla riittämätön.

    Toivottavasti löydät mieleisesi auton. Oikea ja mieleinen löytyy varmasti eri malleja itse vertailemalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit