Kilometrejä tulee liki 70000 vuodessa. Maantiellä tulee vietettyä monina päivinä tuntikausia. Korvissa soi ja päässä humisee. Väsyttää ja on univaikeuksia. Syy: RENGASMELU!
Pitäisi saada hiljaisempi auto nykyisen Octavia Combi TDI:n (vanhempi malli) tilalle. Mutta eipä tämä meluisuus taida pelkästään Octavian ongelma olla. Olen hankkinut huonoja kokemuksia muutamista muistakin yhtä kelvottomista autoista (Opel Astra, VW Golf, Ford Focus...).
Kertokaapa, saako alle 35.000 eurolla hyvin varusteltua, tehokasta ja hiljaista turbodieseliä, jolla ajellessa pää ei sumene rengasemelun takia?
Renault Lagunan turbodiesel versiot ovat käsittääkseni aika hiljaisia autoja, ja lisäksi erittäin hyvin varusteltuja.
Minä kuuntelen autossa niin kovaa musiikkia, etten kuule edes takana kiljuvaa ambulanssia - rengasmelusta nyt puhumattakaan.
Fiksu ratkaisua melua vastaan. Melu vastaan melu.
Tuossa hintaluokassa ranskalaiset ovat melutasoltaan selkeästi alhaisimpia. Rengasäänet kuuluvat kyllä niissäkin.
Jos haluaa auton, jossa melu ei juuri haittaa, on mentävä luokkaa ylemmäs. Tosin isommissakin perheautoissa jotkut ovat aika meluisia.
Ja jos haluaa auton, jossa melua ei ole, on ostettava BMW
Vastamelu on tosiaan fiksuin ratkaisu melua vastaan. Vastamelujärjestelmissä kuunnellaan vallitsevaa taustamelua, tuotetaan sama möykkä vastakkaisvaiheisena ja kas - tulkoon hiljaisuus. Vastamelukuulokkeita on ollut markkinoilla jo vuosia, mutta muut toteutukset antavat odottaa itseään. Yhtenä NXT-kaiutinteknolgian sovelluksena mainostettiin aikanaan auton sisustuspaneelien käyttöä vastamelukaiuttimina, vaan eipä ole siitä sen koommin kuulunut. NXT-kaiuttimia on kyllä jo autoissa hoitelemassa perinteisempiä kaiuttimen tehtäviä: http://www.nxtsound.com/industries/industryIndex.php?MODE=AUTO
Mazda 3 taitaa olla meluisin auto, alemman keskiluokan perheautoista. Taitaa olla tässä suhteessa ylivoimainen. Mazda 6:kin on meluisa. Niissä taitaa olla liian leveät renkaat. Kannattaa katsoa millaiset renkaat laittaa alle.
Nissanilla oli Japanin markkinoilla parhaissa malleissaan jo kymmenkunta vuotta sitten vastamelujärjestelmä. Toteutustapana oli yksi vastameluelementti hattuhyllyllä. Ilmeisesti systeemi ei ole ollut erityinen menestys, koska se ei ole tullut laajemmin käyttöön.
Ei ne liian leveät ole, Gt poislukien. Huonolaatuiset ne kyllä ovat. Tuntuu, kuin nastarenkaatkin (Conti) olisivat hiljaisemmat.
Ei ne liian leveät ole, Gt poislukien. Huonolaatuiset ne kyllä ovat. Tuntuu, kuin nastarenkaatkin (Conti) olisivat hiljaisemmat.
Mitkä Gt:ssä on?
Perustelut? Mittaustulokset? Edes jotain?
Mites tuo uusi 5-sarjalainen pärjäsi melun osalta tuossa uusimmassa TM:n autovertailussa?
Se taisi olla vertailun hiljaisin auto, mutta 35000 hintaluokka ylittyy melkein kaksinkertaisesti.
Anteeksi minulla meni ohi aiheen. Tuolla hinnalla on vaikea löytää hiljaista, ranskalaisilla taitaa olla ne hiljaisimmat menijät...
Tässä muutamia meluarvoja (a'la TM), kun ajetaan 100 km/h tasaisella kestotiellä:
Pienempi keskiluokka:
Renault Megane: 68 dBA ja ilmeisesti myös Peugeot 307 on lähes samoissa lukemissa.
Focus, Golf ja Astra eivät ole onnistuneet meluntorjunnassa, vaikka uudet sukupolvet ovat tulleetkin markkinoille.
Isompi keskiluokka:
Peugeot 407: koeajossa 65 dBA, mutta dieselvertailussa 68 dBA, (taitaa olla aina erilaiset asfaltit, kun TM mittailee) tosin Tuulilasin koeajossa oli 70 dBA (melkein aina 5 dBA:n ero verrattuna TM:aan), mutta taas TL:n 1,8 bensiiniautojen vertailussa oli jopa sama 68 dBA! ..pitäisikö ostaa j........ oma desibelimittari? HUOM! Avensis oli jo kaukana jäljessä..71 dBA!
Isot autot:
BMW 500-sarja vertailussa: 63 dBA! Lähes samaan pääsivät myös MB E-sarja ja Audi A6.
Edustusautoissa päästää alle 60 dBA:n...58..
Autotohtorilta tulivatkin hyvät tiedot. Tiivistetysti ranskalaiset hyviä (eli hiljaisia) ja saksalaiset liian meluisia tässä luokassa. Avensis on desibelimittarin räjäyttäjä, no entä Corolla?
Loistot autot ovat varmaan hiljaisempia yli kahdessa sadassa kuin tavallinen auto 80-100km/h:ssa.
Joitain tuloksia:
http://www.vibilagare.se/artikel.asp?guid=934D3B64-43C4-40C3-8431-96E03870CACA
Karkea asvaltti: [dB]
74,7 Reanult Mégane 1,6
76,5 Volvo V70 2,5 T
76,5 Audi A4 1,8T/190
77,6 Toyota Corolla 1,6
76,5 BMW 320 i
77,0 Peugeot 307 1,6 XR
76,7 Citroën C5 2,0 Kombi
78,9 Mazda6 2,0
Eri testit eivät missään tapauksessa ole keskenään vertailukelpoisia.
Suurimmat ajomeluun vaikuttavat tekijät ovat asvaltti ja renkaat.
On ihan sama mitä tuloksia joku auto on saanut jollain toisella tienpinnalla ja eri renkailla. Ainut luotettava tapa on vertailla autoja samalla tienpätkällä ja samoilla renkailla.
Peugeot 407: koeajossa 65 dBA, mutta dieselvertailussa 68 dBA, (taitaa olla aina erilaiset asfaltit, kun TM mittailee) tosin Tuulilasin koeajossa oli 70 dBA (melkein aina 5 dBA:n ero verrattuna TM:aan), mutta taas TL:n 1,8 bensiiniautojen vertailussa oli jopa sama 68 dBA! ..pitäisikö ostaa j........ oma desibelimittari? HUOM! Avensis oli jo kaukana jäljessä..71 dBA!
Myös rengasmerkki/malli/nopeusluokka vaikuttaa melko paljon asiaan, vaikka vertaillaan saman kokoisia renkaita. Peugeotissa on jostain syystä nykyään alkuperäisenä alla Pirellit, jotka pitävät melko kovaa jyrinää. Kun alle vaihtaa Continentalit tai Michelinit, niin melu vähenee ainakin korvakuulolla selvästi.
Tuomakselle kommentti tuohon loistoauto asiaan, että eivät ne kalliimman luokan autotkaan äänettömiä ole. Ainakin edellisen sukupolven Audi A8:ssa riitti rengasmelua ihan riittävästi 200km/n vauhdissa kitkarenkailla ajettaessa.
215/45-17
Tuulilasi, edustusautot 1999
Alfa Romeo 166 3.0 V6 Sportronic
BMW 528iA
Chrysler 300M 3.5 V6 A
Jaguar S-type 3.0 V6 A
Mercedes-Benz E 240 A
Saab 9-5 2.3T Aero A
Volvo S80 2.9 A
Volvo ja BMW ovat porukan hiljaisimmat matkakumppanit. Saksalaisessa kuuluu ajoittain rengasääniä, Volvossa vieno tuulensuhina alkaa satasen nopeudessa.
Mersu nappaa pronssin. Rengasäänet ovat selvemmät kuin kahdessa edellisessä. Saab alkaa suhista satasessa, renkaatkin muistuttavat olemassaolostaan. Alfan lukemat oikeuttavat viidenteen sijaan. Rengasmelu edessä alkaa jo kahdeksassakympissä, satasessa moottorin murinan voi aistia. Takana tuulen konsertti alkaa samassa nopeudessa.
Chryslerissä tuuli suhisee satasesta alkaen, lisäksi kuuluu rengasääniä ja jyrinää, jonka aiheuttajasta ei saatu täyttä selvyyttä. Jaguarissa melua on eniten. Takaa alkaa kantautua kohinaa jo kahdeksassakympissä. Tuuli tulee mukaan satasessa.
Toyota Corolla Verso ja Toyota Corolla
Suzuki Liana
Peugeot 307
Opel Astra
Honda Civic 2001
Honda Civic
Ford Focus
Jos nuo kaksi edellistä testiä ovat keskenään vertailukelpoisia (molemmat Tuulilasin testejä) niin todella isot erothan noista tulee - Volvossa on vasta 120km/h vauhdissa samat matkustamoäänet kuin Toyotassa 80km/h:n vauhdissa. No onhan tietysti kyseessä eri koko- ja hintaluokan kulkineet.
Löydät hiljaisen auton kun keväällä vaihdat autoosi kesärenkaat ja ajat Saksaan sileille asfalteille. Oma auto onkin "puolet" hiljaisempi kuin täällä kotimaassa. Jos vielä satut omistamaan auton jossa voit käyttää pienemmän nopeusluokan renkaita, tilanne vain paranee.
Saksassa jopa VW Transporter vaikuttaa hiljaiselta.....
Desibeleinä mitattuna tuo puolet on 3dB, mikä kuullostaa varsin realistiselta arviolta renkaiden ja tienpinnan vaikutuksesta.
3dB on tehon tuplaantuminen/puolittuminen. 3dB:n ero on ihmiskorvan helppo havaita.
Muuten tuo 3dB ei riitä mihinkään jos puhutaan renkaiden ja tienpinnan vaikutuksesta. Alla edellinen taulukko uudestaan, nyt mukana myös sileän asvaltin tulokset samoilla renkailla. Lisää tuohon vielä renkaan vaikutukset ja voitkin todeta että 205 pökötti voi olla hiljaisempi kuin 700 sarjan bemari jos bemarilla ajetaan nokian hakkapeliitta nelosilla suomen karuilla teillä ja pökötillä puolestaan kesäkumeilla saksan silkkibaanoilla.
Sileä asvaltti - Karkea asvaltti: [dB]
70,6 - 75,4 Volkswagen Passat 1.8T
71.1 - 76,5 Volvo V70 2,5 T
71,3 - 76,5 Audi A4 1,8T/190
72,1 - 74,7 Reanult Mégane 1,6
73,2 - 76,7 Citroën C5 2,0 Kombi
73,5 - 77,0 Peugeot 307 1,6 XR
73,6 - 76,5 BMW 320 i
74,4 - 78,9 Mazda6 2,0
74,7 - 77,6 Toyota Corolla 1,6
Huomaa että järjestys on nyt kokonaan toinen kuin karkealla asvaltilla. Eli eri teillä/renkailla tehdyt testit eivät ole mitenkään vertailukelpoisia. V70:sellä on pelkän asvaltin tekemä ero 5,4 desibeliä! Tosin tuo listan suurin ero voi johtua siitä että muut paitsi volvo ja sitikka ovat sedaneita. Avoin takatila on ehkä vaikeampi tehdä yhtä hyvin vaimentavaksi jolloin asvaltin erot korostuvat.
(listaan lisätty edellisestä unohtunut passatti)
Pelkät desibelit eivät kerro kaikkea, melun taajuus vaikuttaa huomattavasti siihen kuinka häiritseväksi melu koetaan.
C-Max TDCi on hiljainen ainakin 195/65 rengastuksella, nastoina Winterviking 1, kesärenkaat on 205/55 mutta melko hiljainen niilläkin.
Sen enempää ottamatta kantaa eri automallien hiljaisuuteen tehtaalta tullessa, mielestäni nykyauton melutaso ei ole mikään valintaperuste. Nykyään, samalla kun teettää ruostesuojauksen (näinhän kaikki autostaan huolehtivat nykyisten "tehdaskäsittelyjen" ja "puhkiruostumattomuustakuiden" jäljiltä tekevät), kannattaa teettää äänieristyskäsittely ja autosta kuin autosta tulee miellyttävän hiljainen.
Lähtökohtahan on se, että lähes kaikki yli 20 000 Eur maksavat nykyautot ovat hiljaisia muualla kuin pohjoismaisilla teillä, joten autovalmistajien ei kannata satsata siihen että autot ovat hiljaisia karkealla asfaltilla, jonka kohtaa ehkä pari prosenttia koko autotuotannosta. On aivan luonnollista että karkean tienpinnan vuoksi tehtävä äänieristyskäsittely jää pohjoismaisen ostajan harteille.
Toinen asia, mikä vaikuttaa äänen määrään on sitten renkaat, oikealla valinnalla säästää paljon korviaan. Tämäkin on asia johon autovalmistajien ei kannata juurikaan kiinnittää huomiota siellä missä markkinat ovat.
Taulukosta sileä vs karkea asfaltti kertoo hyvin miksei kannata ajaa urissa. Eli siirtäkää ajolinjaa hieman oikealle pois urista niin rengasmelu vähenee selvästi. Mitattiin kerran Nokian dB mittarilla ja V70:llä ero. 80 km/h vauhdissa ero oli 2-4 dB. Renkaana Nokian 215/45. Myös pohjan massaus auttaa. Mitattu ero 2-3 dB ennen ja jälkeen massauksen. Eli noilla konsteilla 4-7 dB:n parannus, kuulee selvästi korvilla.
Zilo:
Nykyään, samalla kun teettää ruostesuojauksen (näinhän kaikki autostaan huolehtivat nykyisten "tehdaskäsittelyjen" ja "puhkiruostumattomuustakuiden" jäljiltä tekevät), kannattaa teettää äänieristyskäsittely ja autosta kuin autosta tulee miellyttävän hiljainen.
Major:
Mitattiin kerran Nokian dB mittarilla ja V70:llä ero. 80 km/h vauhdissa ero oli 2-4 dB. Renkaana Nokian 215/45. Myös pohjan massaus auttaa. Mitattu ero 2-3 dB ennen ja jälkeen massauksen. Eli noilla konsteilla 4-7 dB:n parannus, kuulee selvästi korvilla.
Viittaatko Zilo erään ruosteenestoketjun markkinoimaan käsittelyyn?
Ainakaan he eivät sitä enää markkinoi. Olen kuullut huhuja, ettei käsittely ollut kestävä, muitakin ongelmia esiintyi. Jos jollain on parempaa tietoa asiasta, voisi ilmoitella siitä.
Mutta tuota Nokian puhelimen db-mittaria ei kannata käyttää tässä yhteydessä. Itse mittasin autoni meluksi 80 km/h nopeudessa edessä 87 db, lehtien mukaan sen pitäisi olla talvirenkailla noin 70 db. Kuinkahan laadukas tuokin mittari on?
Millä asteikolla puhelin ilmoittaa lukemat? TM käyttää a-asteikkoa. En tunne eri asteikkojen eroja, mutta voisi hyvin kuvitella, että "perusmelu" on herkempää muuttujille kuin suodatettu. Lisäksi eri asteikkojen käyttäminen samassa yhteydessä johtaa vain harhaan.
Ainakaan he eivät sitä enää markkinoi. Olen kuullut huhuja, ettei käsittely ollut kestävä, muitakin ongelmia esiintyi. Jos jollain on parempaa tietoa asiasta, voisi ilmoitella siitä.
Se Stopsonic -käsittely ilmeisesti lopettiin sen vuoksi, että massa irtoili suolan vaikutuksesta auton pohjasta.
Parempi vaihtoehto lienee tämä autohifistien suosima tuote: http://www.sealco.fi/noisekiller.htm
Tosin en osaa sanoa, löytyykö tätä ruostesuojaajien hyllystä valmiiksi vai pitääkö ottaa omat purnukat mukaan...