Terve,
Olemme perheenlisäyksen johdosta harkitsemassa farmariauton hankintaa. Ehdokaslistallamme "finaaliin" on päässyt VW Golf Variant TDI ja Nissan Primera Traveller.
Viidakkorumpu on kuitenkin viestinyt seuraavaa:
GOLF
1. "Golfissa saat riesaksesi liudan pikkuvikoja."
2. "Golf on ylihintainen."
PRIMERA
1. "Japanilaisten pellit ei kestä."
2. "Japsilla huono jälleenmyyntiarvo."
Mitä kokemuksia teillä on em. malleista? Erityisesti palautteen farmariversioista otamme kiitollisina vastaan.
Farkkuterkuin,
Peku7
Varsin huonoja vaihtoehtoja lapsiperheelle molemmat. Primeraan ei mahdu normaalikokoiset lastenrattaat takakonttiin ilman osien irrotusta, koska takalasi on niin voimakkaasti viistottu. Golfiin taas ei mahdu normaalikokoinen turvaistuin takapenkille ilman, että etupenkki on aivan edessä. Muutenkin Golf alkaa olla nykymittapuun mukaan ahdas.
Miksi olette päätynyt noihin kahteen vaihtoehtoon?
1. "Japanilaisten pellit ei kestä."
2. "Japsilla huono jälleenmyyntiarvo."
Mitä kokemuksia teillä on em. malleista? Erityisesti palautteen farmariversioista otamme kiitollisina vastaan.
Farkkuterkuin,
Peku7
Japanilaisautojen peltien kestosta: 80-luvun alkupuolelle asti japanilaisautojen peltien pohjamaalaus oli huono; kun maalipintaan tuli vaurio esim. kiveniskemästä, ruoste pääsi nopeasti peltiin kiinni ja alkoi leviämään maalin alla. Nykyään japanilaisautot eivät siinä suhteessa eroa eurooppalaisista, lisäksi mm. Primera on tehty Iso-Britanniassa, maalaukseen on käytetty eurooppalaisia maaleja (ja on ne pellitkin eurooppalaisia). Enemmän kannattaisi huomiota kiinnittää alustan (erityisesti koteloiden) suojaukseen. Jos aikoo autoaan pitää pitempään, suosittelen erillistä ruosteenestokäsittelyä.
Japanilaisista yleensä: jälleenmyyntiarvo on keskimääräistä parempi mm. Tuulilasi-lehdessä julkaistujen Grey-Hen jälleenmyyntiarvojen prosenttiosuuksista laskettuina. Primerasta erikseen: kun mm. Avensiksen jälleenmyyntiarvo on ollut hiukan suurempi kuin Primeran, on vedetty väärä johtopäätös. Täytyy ottaa huomioon myös hinta uutena. Näin laskien päädytään samoihin prosenttilukuihin.
VW:n jälleenmyyntiarvoprosentti on tähän asti ollut eräs parhaista ellei paras. Pientä laskua on viime aikoina ollut kuitenkin havaittavissa.
Huomattakoon vielä, että auton omistajahan ei menetä prosentteja, vaan euroja. Mitä kalliimpi auto, sitä enemmän niitä euroja menee vuosien saatossa.
Vielä yksi lisähuomautus: Nykyinen Golf Variant ja Primera ovat eri kokoluokan autoja. Variant pohjautuu vielä edelliseen korimalliin, jonka akseliväli oli lyhyt. Siksi auton takapenkkitilat ovat pituussuunnassa rajoitetut. Tavaratila on sen sijaan kookas.
Siispä Skoda Octavia Combi!
Ethän sinä tätä kysynyt mutta vastaan kuitenkin.
Unohda ennakkoluulot ja käy nyt ainakin koeajamassa Fiat Stilo Multiwagon. Yhdistelmävaunut menee heittämällä paksiin ja tilaa vielä jääkin. Myös sisätilat luokkansa tilavimmat.
Näin minä tein vuosi sitten vastaavassa tilanteessa ja en todellakaan kadu päätöstäni. Sukan varteen jää vielä mukava nippu euroja, ne voit vaikka sijoittaa tulevan pienokaisesi muihin tarpeisiin.
Kiitoksia palautteesta! Arvokkaita kommentteja saimme.
Listasimme valintakriteereiksi ajo-ominaisuudet, tilankäytön ja hinta-laatusuhteen. Golfin vahvuuksiksi arvioimme ajettavuuden ja ennen kaikkea kestävyyden. Primerassa houkuttaa isot matkustustilat ja hinta-laatusuhde.
Primeran olen jo koeajanut. Tavaratilan koko jäi mietityttämään, mutta takapenkillä on kyllä ruhtinaalliset tilat; silloinkin kun allekirjoittanut istuu edessä. Moottoritiellä auto oli vakaa ja rauhallinen ajettavuudeltaan. Kuoppaisen tien testi jäi seuraavaan koeajokertaan. Kokonaisuudessaan mulle jäi positiivinen kuva autosta.
Tila-autot (esim. Renault Scenic) olisivat muuten varteenotettavia ehdokkaita, mutta niissä on kautta linjan surkean pieni tavaratila. Ylemmän kokoluokan (esim. Renault Laguna, Ford Mondeo, Peugeot 407, Toyota Avensis) ovat taas hintaluokaltaan sen verran kalliimpia, että niihin tuskin päädymme.
Sukuun ilmestyi vähän aikaa sitten Skoda Octavia-farkku. Hyvä peli on kuulemma ollut: hyvä ajaa ja on tilaa. Pitäisi varmaan koeajaa tämäkin.
Renault Megane oli myös korkealla listallamme. Auton käyttäytyminen jarrutuksessa mm. TM:n testaamana siirsi ajopelin kuitenkin hylättyjen listalle.
Lue TM 12/05 1,6 litraisten farmareiden vertailu. Tuon vertailun mukaan Meganen jarruongelmat eivät koske Breakia. Johtuuko se pidemmästä akselivälistä vai ESP:stä, sitä voi vain arvailla.
Omat empiiriset kokeilut vahvistavat yllä mainitun seikan.
ESP poistaa kyseisen ongelman Hatchback-mallista. Breakia ja sedania kyseinen ongelma ei ole ikinä edes koskettanut pidemmän akselivälin johdosta. ESP on muuten ollut vakiona vuoden 2004 lopusta lähtien koko Megane mallistossa, mutta poistuu (saamieni tietojen mukaan) vakiovarustelistalta faceliftin myötä.
[quote title="11.01.2006 klo 07:53 Bertone kirjoitti"]
Varsin huonoja vaihtoehtoja lapsiperheelle molemmat. Primeraan ei mahdu normaalikokoiset lastenrattaat takakonttiin ilman osien irrotusta, koska takalasi on niin voimakkaasti viistottu. Golfiin taas ei mahdu normaalikokoinen turvaistuin takapenkille ilman, että etupenkki on aivan edessä. Muutenkin Golf alkaa olla nykymittapuun mukaan ahdas.
Miksi olette päätynyt noihin kahteen vaihtoehtoon?
Tavaratila Golf min 460 max 1470 litraa. Primera 465- 1670.
Esim Avensis 520- 1500, Volvo V70 485- 1641. Kyllä kaikilla noilla tulee toimeen. Akseliväleissä on seitsemän sentin eroja. Paitsi Golf on n20 cm lyhempi.
Kaikki on hyviä valintoja, ehkä.
Silmään pisti tuo Golfin valintakriteeri - "kestävyys". Luulisin, että Primera on myös parempi tuollakin osa-alueella - tosin ei ole tämä uusin Primera kuulemma yhtä viaton kuin edeltäjänsä. Tuntuu vaan VW:n laatu olleen viime vuodet kovassa laskussa. Miksi et siis ottaisi Toyota Corolla farmaria vertailuun Golfin sijaan? Corolla on varmasti kestävämpi, ei ole ruosteongelmia, on erinomainen ajaa ja hiljainen matkustaa, varustelu on kilpailukykyinen, arvo säilyy Golfia paremmin ja hankintahinta on lähes samaa luokkaa. Jää tosin Primeralle tiloissa mutta luultavasti voittaa laadussa pitemmällä aika välillä. Corollan ainoa miinus kait on, että se ei ole persoonallinen vaan kaikista myydyin automalli. Toisaalta käyttäjät tuntuvat olevan vuodesta toiseen tyytyväisiä. Ei sillä ei tuo vanha Golfkaan huono ole, mutta ei juuri kovin kilpailukykyinenkään...
Suosittelen siis vertailupariksi Corolla vs. Primera. Jos tilat riittävät niin Corolla. Jos hinnan ja tilojen suhde ratkaisee niin Primera.
Mustahevonen voisi olla se Octavia, joka on laadullisesti Primeran tasoa. Stilo voi myös olla pätevä tilojen osalta mutta laadun suhteen olisin hiukan epäileväinen. Meganen itse tyrmään täysin vaikka se kivan näköinen onkin...
Yleisesti vielä arvonsäilymisestä: Parhaiten tuntuisi pitävän arvonsa Toyotat mallista riippumatta. Myös VW:t pitävät arvonsa aika hyvin. Nissan ja Skoda pitää arvoaan lähes VW:n tapaan. Viime vuosinen hinnanalennukset vain sotkivat tilannetta Nissanin osalla viime vuonna. Käytettyjä oli hankala hinnoitella kun uudet halpeni. Sen sijaan tuon Stilon tai Meganen arvo tuntuu romahtavan. Esim. vm. 02 autoja saa kymppitonnilla kun vastaavat Corollat maksavat vielä helposti 6-7000 enemmän. Uutena tuo hinnanero ei ole noin suuri.
Tavaratila Golf min 460 max 1470 litraa. Primera 465- 1670.
Esim Avensis 520- 1500, Volvo V70 485- 1641. Kyllä kaikilla noilla tulee toimeen. Akseliväleissä on seitsemän sentin eroja. Paitsi Golf on n20 cm lyhempi.
Kaikki on hyviä valintoja, ehkä.
Nuo litrat eivät kerro tavaratilan käytettävyydestä yhtään mitään. Litroja saadaan helposti lisää nostamalla ikkunalinjaa, muotoilemalla tavaratilan sivut pyöränkoteloiden mukaisiksi ja pudottamalla tavaratilan pohjaa. Litrathan mitataan tavaratilan suojapeite kiinni. Uusi Octavia on tuosta litrakikkailusta hyvä esimerkki.
Aikaisemmin kirjoittamani asiat on kantapään kautta todettu, lapsiperheelle en suosittelisi kumpaakaan. Mielummin sitten vaikka se Skoda.
Heh, mikä vitsi. Ilmeisesti et ole ajanut corollalla esim. tuulisissa olosuhteissa moottoritiellä? Corollan sivutuuliherkkyys yhdistettynä tunnottomaan ja tahmeaan ohjaukseen (=ohjauksen keskialueeseen) ja vielä kitkat alle, niin ajo-ominaisuuksista ei ole tietoakaan. Vanha Golf hakkaa Corollan mennen tullen.
Itse olen tottunut VW:n lisäksi Fordeihin, Volvoon (V70) ja Peugeotiin (406) ja näihin merkkeihin Corollalla on valitettavasti matkaa, mitä tulee ajo-ominaisuuksiin. Toivottavasti ensi vuonna tuleva uusi sukupolvi korjaa tuon puolen.
Corollan hyviä puolia ovat toimintavarmuus, moottorit ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Miinusta ajo-ominaisuuksista (=ohjaus, muuten ok) ja tiloista (luokkansa pienimmästä päästä).
Tuulilasi teki viime vuonna tutkimuksen, jossa Primeraa verrattiin vastaavan kokoisiin kilpailijoihin. Käytännön mittauksissa kilpakumppaneiksi valikoitui corolla-kokoluokan autot. Mukaan otettiin lisäksi Avensis. Kustannusvertailussa (hankintahinta ja arvonalennus euroissa mitattuna) kokonaisedullisimmaksi tuli corolla ja toiseksi hieman yllättäen avensis kalleimmasta hankintahinnasta huolimatta. Arvo säilyy nääs. Primera oli keskivaiheilla.
EDIT: viime vuonna TM teki farkkuvertailun, jossa oli corolla-luokka. Lukaise se, jos päätökseen on vielä mahdollista vaikuttaa
EDIT: viime vuonna TM teki farkkuvertailun, jossa oli corolla-luokka. Lukaise se, jos päätökseen on vielä mahdollista vaikuttaa
Ao. tutkimuksessa Primeraa verrattiin hintakustannuksiltaan pääasiassa itseään PIENEMPIIN kilpailijoihin, johtuen Primeran mainosväittämistä. Ainoat saman kokoluokan kilpailijat olivat Avensis ja Laguna. Tilakysymyksiä hintavertailussa ei käsitelty.
Kysymyksessä olivat 1,6-litraiset mallit - Primeraan oli laskennallisesti lisätty ESPin hinta (1200 eur), vaikka ESPiä ei saa 1,6-litraiseen malliin. Muissa Primeroissa se on Suomessa vakiona. ESPille oli laitettu korkein ryhmän hinta (Peugeot 307).
Hinnanlaskuvertailu oli Primeralle epäreilu; laskettiin käytettyjen hinnanlasku 3 vuoden aikana, tilasto alkuvuodelta 2004. Uusien Primeroiden hinta putosi huomattavasti rajummin kuin muiden merkkien v. 2003 alusta (ao. mallilla yli 4000 eur) - ja se vaikutti tietenkin ennen vuotta 2003 ostettujen Primeroiden jälleenmyyntiarvoonkin - eihän se voi olla suurempi kuin uusien Primeroiden. Silti jäännösprosentti oli parempi kuin Lagunalla, Focuksella, Meganella ja Astralla.
Saako uuteen Primera Tenkaan xenonvaloja? Vaatiiko jonkin paketin, esim. nahkapenkit? Voiko tälläisiin varsteisiin vaikuttaa se että mistä uutta nissania myyvästä liikkeestä auton ostaa?
Onko P12:sta seuraajasta vielä mitään tietoa? Taitaa ensi vuonna tulla?
Auto Bild 07/ 05 testi farmarikaunottaret. Voittaja Primera, hopealle Pösö 407, pronssi Alfa Romeo. Siinäpä faktaa.
Onko P12:sta seuraajasta vielä mitään tietoa? Taitaa ensi vuonna tulla?
Olen yrittänyt aina silloin tällöin etsiä tietoa uudesta Primerasta. Varsinaisesti faktatietona löytyy vain vuoden vanhaa Nissan-materiaalia, jossa kerrotaan, että tuotantopäätöstä Primeran seuraajasta ei ole tehty. Jos tuotantopäätös tehdään, yksi mahdollisuus kuulemma olisi tuottaa auto Lagunan sisarmallina Renaultin tehtailla Ranskassa. Uudempana "huhuna" kerrotaan, että seuraaja tulisi vasta v. 2009.
EDIT: Xenonit ovat Teknassa vakiona, Visiaan lisähinta 700 eur. (aluksi laitoin epähuomiossa verottoman hinnan)
Yhdysvalloissa on tullut myyntiin asiallisen oloinen Nissan Sentra, mutta se taitaa olla lähempänä Almeran kokoluokkaa:
http://www.carspyshots.net/zerothread?id=18221
Auto Bild 07/ 05 testi farmarikaunottaret. Voittaja Primera, hopealle Pösö 407, pronssi Alfa Romeo. Siinäpä faktaa.
Mitä se Primera teki siinä joukossa Taas se nähtiin millainen autolehtien seiska se bildi on.
Liekö tuo muuta tehnyt kuin voitti vertailun. Minulle se riittää hyvin.
Onko P12:sta seuraajasta vielä mitään tietoa? Taitaa ensi vuonna tulla?
EDIT: Xenonit ovat Teknassa vakiona, Visiaan lisähinta 700 eur. (aluksi laitoin epähuomiossa verottoman hinnan)
Yhdysvalloissa on tullut myyntiin asiallisen oloinen Nissan Sentra, mutta se taitaa olla lähempänä Almeran kokoluokkaa:
http://www.carspyshots.net/zerothread?id=18221
Paljon tietoa. Kiitos.
Ihmetyttää kun eräs nissan myyjä sanoi että kaasuvaloja ei saa tenkaan. Päivä oli toissa päivänä.
Nyt soitin toiseen liikkeeseen ja sanottiin että joissain malleissa ne on vakiona.
Mitäköhän nämä jotkut mallit ovat? Vaikuttaako moottorin koko? Ja jos ei vakiona, niin 700e:llä ne pitäisi saada liikkeestä kuin liikkeestä mihin vain uuteen primeraan?
Nyt soitin toiseen liikkeeseen ja sanottiin että joissain malleissa ne on vakiona.
Mitäköhän nämä jotkut mallit ovat? Vaikuttaako moottorin koko? Ja jos ei vakiona, niin 700e:llä ne pitäisi saada liikkeestä kuin liikkeestä mihin vain uuteen primeraan?
Minä sain tietoni Primera-hinnastosta 2.1.2006, ohessa linkki pdf-tiedostoon:
http://www.nissan.fi/files/nissan/hinnasto/primeravahittaismyyntihinnasto_020106.pdf
EDIT: jälkikäteen tuli mieleen, tarkoittaako "musta piste" sitä, että Visiaan ei saisi Xenoneita, mutta Teknaan ne saa 700 eurolla? Vähän ihmeellistä olisi, eiväthän autot kai siinä mielessä eroa teknisesti mitenkään toisistaan.
Mitä mieltä olette 1.8 soveltuvuudesta matka-ajoon (manuaali)? Farkku olisi malli ja pelkällä kuskilla parin viikon välein Helsinki - Joensuu - Helsinki.
Onko miten taloudellinen verrattuna 2.0:aan tuossa ajossa? Rekastakin uskaltaa lähteä ohi?
Sitten vielä yksi turhalta kuulostava kysymys. Onko lähivaloumpiossa parkkilammpua, vai onko se ns. huomivalo ainoastaan molemmissa kulmissa uloimpana oman lyhdyn alla?
Molemmat hyviä, mutta turhan pieniä lapsiperheelle!
Nyt on uusi Tenka 1.8 farkkuna tilattu. Musta väri, mustat lasit, elian korinväriset valoluomet ja xenonit noin mainitakseen
Tuo 1.8 tuntui erittäin riittävältä ja hiljaiselta omaan käyttöön. Moottoritieajossa myös mainio. Lastattuna en kokeillut, mutta ne pari kertaa mitä lastattuna tulee ajamaan, niin eiköhän nekin mene.
[quote title="14.01.2006 klo 18:26 Brejk kirjoitti"]
Nyt on uusi Tenka 1.8 farkkuna tilattu. Musta väri, mustat lasit, elian korinväriset valoluomet ja xenonit noin mainitakseen
Tuo 1.8 tuntui erittäin riittävältä ja hiljaiselta omaan käyttöön. Moottoritieajossa myös mainio. Lastattuna en kokeillut, mutta ne pari kertaa mitä lastattuna tulee ajamaan, niin eiköhän nekin mene.
[/quote
Onneksi olkoon, ja turvallisia kilometrejä. Muutaman viikon pohdinnan jälkeen tein saman ratkaisun. Tilasin juuri samanlaisen, kun sinä.
Kovasti kiinnosti Avensis, mutta myyjillä ei ollut lainkaan haluja myydä. No, eihän tämä ole eka Nissan minulle. Toivottavasti toimii paremmin, kuin edellinen.
Auto Bild 07/ 05 testi farmarikaunottaret. Voittaja Primera, hopealle Pösö 407, pronssi Alfa Romeo. Siinäpä faktaa.
Minäkin osaan tehdä noita Autobild -vertailuja. Katson netistä autojen hinnat ja laitan ne sen mukaan järjestykseen.
Minäkin osaan tehdä noita Autobild -vertailuja. Katson netistä autojen hinnat ja laitan ne sen mukaan järjestykseen.
AutoBild kyllä pisteytti muutkin ominaisuudet. Liekö AkiK hankkinut juuri sen auton, minkä on omalla menetelmällään parhaaksi havainnut??
AutoBild kyllä pisteytti muutkin ominaisuudet. Liekö AkiK hankkinut juuri sen auton, minkä on omalla menetelmällään parhaaksi havainnut??
Autobild aina pisteyttää muutkin ominaisuudet, mutta useimmiten hinta on aika ratkaiseva. Minusta se taas on täysin turha lisä testiin, koska erot luokkien sisällä ovat melko vähäisiä. Kait jokainen ostaja osaa itse katsoa hintalapusta mitä auto maksaa? Mitattaisiin mieluummin vain ominaisuuksia samanluokkaisista autoista. Eihän tuolla hinnalla ole monesti paljon mitään merkitystä, koska samassa luokassa erot ovat pieniä, ja hintalapussa lukeva hinta ei kuitenkaan useimmiten ole auton vaihtohinta tai edes käteisostohintakaan.
Mutta, minä tosiaan olen ostanut auton tuolla omalla menetelmälläni. Käänsin sen Autobildin toisinpäin ja ostin Mersun. Älyttömän pätevä menetelmä, ei ole tarvinnut katua
Kannattaa käydä katsomassa eri merkkien autoja, varsinkin samasta hintaluokasta. On muuten uskomaton ero mm. laatuvaikutelman ja viimeistelyn suhteen. Käykääpä muuten katsomassa esim. Renault Meganea, Ford Focusta ja Skoda Octaviaa.? On muuten isoja eroja! Päätelkää itse minkä hyväksi! Ennen kaikkea, autoa ostaessa: tutustukaa muihinkin saman hintaluokan vermeisiin.
Autobild aina pisteyttää muutkin ominaisuudet, mutta useimmiten hinta on aika ratkaiseva. Minusta se taas on täysin turha lisä testiin, koska erot luokkien sisällä ovat melko vähäisiä. Kait jokainen ostaja osaa itse katsoa hintalapusta mitä auto maksaa? Mitattaisiin mieluummin vain ominaisuuksia samanluokkaisista autoista. Eihän tuolla hinnalla ole monesti paljon mitään merkitystä, koska samassa luokassa erot ovat pieniä, ja hintalapussa lukeva hinta ei kuitenkaan useimmiten ole auton vaihtohinta tai edes käteisostohintakaan.
Mutta, minä tosiaan olen ostanut auton tuolla omalla menetelmälläni. Käänsin sen Autobildin toisinpäin ja ostin Mersun. Älyttömän pätevä menetelmä, ei ole tarvinnut katua
On totta, että kannattaa kysyä myös välirahan suuruutta auton vaihtoa suunnitellessaan. En kuitenkaan usko, että Primera jäisi siinäkään suhteessa toiseksi.
Onhan se tietenkin yksi autonvalintametelmä tuokin: ostaa niin kalliin auton, kuin omat ja lainatut varat riittävät. Moni kuitenkin haluaa sijoittaa rahansa muuhunkin kuin pelkkään autoiluun - kaiken lisäksi toteutunut laatu ei aina vastaa lisääntynyttä rahankulutusta. Mutta valtio on tyytyväinen, saahan se mukavasti verotuloja. Valtion tukeminen on toki ihan kannatettava asia.
On kokemuksia sekä Primerasta että Golfista. Vaikutelmaksi jäi että Primera jonkinverran laadukkaampi auto.Esim soratiellä mielestäni huomattavasti hiljaisempi. Myös tilavampi ja herkempi ajossa. Mielestäni autonvalinta kuitenkin perustuu ostajan mielikuviin ja tunteeseen. Sanoisin että jos on jo talot, mökit, veneet ym. hankittu, ja fyrkkaa sijoitustileillä mukavasti ja vielä on ylimääräistä niin miksi ei voisi hankkia esim meseä. Itse tein niin eikä meseä uutena osteta yleensä lainarahalla vaan käteisellä. Olen todella tyytyväinen hankintaani eikä kertaakaan ole takaraivossa jyskyttänyt epäilys virhevalinnasta. Meillä Suomessa on elintaso noussut ihmisillä viimevuosina mielestäni melko hurjasti, joten kalliimpi auto ei ei ole monille meistä poissuljettu vaihtoehto.
Nyt on koejaettu sekä Primera että Golf. Eilen kävin vertailun vuoksi koejamassa tila-auto Touranin, joka kylläkin painii hinnaltaan eri sarjassa kuin em. autot.
1. Golfin kommentit:
+ Tavaratila. Isot Brion lastenvaunut meni heittämällä Golfin takapaksiin ja tilaa jäi kasseille ym. matkatavaroille. Tämä toteutui, olivatpa vaunut sitten pitkittäin tai poikittain.
+ Ajettavuus kiitettävä. Todella jämäkkä auto maantiellä; ei mitään vetelyjä suuntaan tai toiseen ja tuntuma tiehen oli erinomainen.
+ Selkeät hallintalaitteet ja laadukas viimeistely.
- Takamatkustajaksi ei halua yli 185-senttistä laittaa. Penkit Ok, mutta polvitilaa ei mitenkään ruhtinaallisesti ollut.
- Takaniskatuet peittivät näkyvyyden takaviistoon. Taitaa olla tosin yleinen piirre nykyautoissa.
2. Primeran kommentit:
+ Hyvä ajettavuus. Ei aivan Golfin tasoa, mutta sama jämäkkyys maantiellä löytyi Primerastakin.
+ Isoksi autoksi yllättävän näppärä käsitellä. Parkkitalon ahtaus ja karmeus jäi tosin toistaiseksi testaamatta. Onko Primeran omistajilla kommentteja tähän?
+ Ruhtinaalliset sisätilat. Takapenkille voisi istua yli 190-senttinen ja polvitila ei loppuisi kesken. Pääntila onkin sitten eri juttu.
+ ESP:tä ei voi olla huomaamatta talvikelillä ajettaessa. Niin paljon se auttaa lähdöissä ja kiihdytettäessä. Erinomainen varuste.
(-) Lastenvaunutestiä en päässyt ekalla koeajolla tekemään. Ihmettelen kylläkin, miksi suunnittelijat piirtävät viiston peräpään farmariautoon? Aivan järjetöntä, sillä ratkaisu leikkaa melkoisen osan tavaratilasta. Luulisi pystyperäisen ratkaisun olevan itsestäänselvyys tilankäytön kannalta. Juuri tavaratilahan farkkujen hankinnan takana yleensä on.
Toyotaa en ole edes harkinnut. Olen kuullut ja lukenut parinkymmenen vuoden ajan haukkuja merkin kehnoista ajo-ominaisuuksista ja ennen kaikkea tunnottomasta ohjauksesta. Sen vuoksi Toyotaa emme ole listaneet. Miksi noin suuri autonvalmistaja ei saa valtavista resursseista huolimatta auton tärkeintä ominaisuutta eli ajettavuutta kuntoon?
Seuraavaksi koeajovuorossa Peugeot 307 SW ja farkku-Octavia. Pitää testata muitakin autoja, jotta on enemmän vertailupohjaa päätöksenteossa.