Autonvalmistusmaat

8 kommenttia


7.2.2005 päivätty uutinen:

Kiina nousemassa Saksan ohi autonvalmistajana

Kiina on alkaneena vuonna nousemassa maailman kolmanneksi suurimmaksi autonvalmistajaksi ohi Saksan.

Kiinan autonvalmistajien liiton julkistamien tietojen mukaan maassa valmistettaisiin vuonna 2005 yli kuusi miljoonaa henkilö-, kuorma- ja linja-autoa. Kasvua viime vuodesta on noin 20 prosenttia.

Viime vuonna Kiina oli maailman neljänneksi suurin autonvalmistaja Yhdysvaltain, Japanin ja Saksan jälkeen. Myös autojen myynti on rajussa, noin 15 prosentin vuosittaisessa kasvussa.

[MatLog muokkasi tätä viestiä 07.02.2005 klo 09:25]
  
  • Kiinasta olen kiinnostunut, juuri tuon takia. Kiina tulee ja lujaa autonvalmistajana. Siellä on jo automerkkejä jotka sopisivat tännekin. TM:kin testasi jotain kiinalaista autoa ja kehui kovasti.
    Suuret autovalmistajat kuten Volkkarikin on panostanut enemmän Kiinaa, tosin VW on ollut jo aika kauan siellä.

      
  • hiilidioksidipäästöjä

      
  • Lainaus:
    07.02.2005 klo 16:55 W-- kirjoitti
    hiilidioksidipäästöjä

    Sanos muuta, tämä on painanut minunkin mieltäni.
    Jos reilusta miljardista kiinalaisesta lähitulevaisuudessa
    vaikkapa joka kymmenennellä on varaa autoon, se tarkoittaa
    yhteensä yli 100 miljoonaa uutta autoa!!
    Totta kai kiinalaisilla on oikeus autoon siinä kuin muillakin,
    mutta olisin toivonut että he olisivat pysyttäytyneet suunnitelmissaan valmistaa omaan käyttöön vain vähän kuluttavia ja vähäpäästöisiä autoja - tästähän oli aikoinaan suunnittelukilpailukin.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 07.02.2005 klo 17:30]
      
  • Tässä ei enää riitä mikään hybriditekniikka. Toivottavasti välivaihe ja siirtymäkausi on polttokennoautoon nopea.
    On laskettu Kiinan markkinoille mahtuvan 600 miljoonaa ajoneuvoa. Silloin ne ovat Euroopan lukemissa suhteutettuna. Öljy ei mitenkään riitä, sitä ei edes saada maaperästä niin nopeaan tahtiin kuin kaupaksi menisi. Heikon dollarin takia on hinta Euroopassa kohtuullinen, muuten sen pitäisi olla n. 30% kalliimpi jos $ vs. € 1:1.
    Tutustuin tässä päivällä FIEF:n (Fackföreningsrörelsens institut för ekonomisk forskning) talousjohtaja Juha Vartiaisen kirjoitukseen USA:n markkinoista ja rahasta yleensäkin. Seuraavat ainakin 5 vuotta tulee USD olemaan heikko.
    Suomi antoi aikoinaan -80 luvulla markan vain heikentyä vastaavassa tilanteessa jolloin meillä vallitsi suuri alijäämä, kohta vienti muuttui ylijäämaiseksi. Dollarin toimiessa näin, vaikuttaa se koko maailman talouteen. En voi olla siteeraamatta Vartiaisen jatkokommenttia; "oletko ehkä ajatellut ulkomaanmatkaa eism. USA:an kesällä -05 tai -06? Älä silti unohda, että heikko dollari saattoi juuri silloin syödä työpaikkasi Suomessa!".

    Täsmälleen sama asia. Osta USA tai Japanilainen auto, katsotaan montako on kortistossa v. -06, Suomessa. Saksassa on jo yli 5 mio työtöntä. On todella lyhytnäköistä siirtää kulutuksen ja varat EU:n ulkopuolelle. Tähän ei tarvitse edes olla talouden makroasiantuntija.

      
  • Lainaus:
    07.02.2005 klo 19:05 SixPack kirjoitti

    Suomi antoi aikoinaan -80 luvulla markan vain heikentyä vastaavassa tilanteessa jolloin meillä vallitsi suuri alijäämä, kohta vienti muuttui ylijäämaiseksi. Dollarin toimiessa näin, vaikuttaa se koko maailman talouteen. En voi olla siteeraamatta Vartiaisen jatkokommenttia; "oletko ehkä ajatellut ulkomaanmatkaa eism. USA:an kesällä -05 tai -06? Älä silti unohda, että heikko dollari saattoi juuri silloin syödä työpaikkasi Suomessa!".

    Täsmälleen sama asia. Osta USA tai Japanilainen auto, katsotaan montako on kortistossa v. -06, Suomessa. Saksassa on jo yli 5 mio työtöntä. On todella lyhytnäköistä siirtää kulutuksen ja varat EU:n ulkopuolelle. Tähän ei tarvitse edes olla talouden makroasiantuntija.


    Tässä yhteydessä lämmin sana Iso-Britanniasta: vaihtotaseemme Britannian kanssa on ollut vuosikymmeniä voitollinen. Brittein saaret ovat olleet siinä mielessä meidän paras kauppakumppanimme. Tällä tavoin olemme pystyneet selviytymään huonoistakin ajoista.

    Tukekaamme siis Iso-Britanniassa toimivan autoteollisuuden kilpailukykyä ja ostakaamme siellä valmistettuja autoja. Suomeen tuodaan mm. Jaguaria, LandRover/RangeRoveria, Miniä sekä eräitä Hondan, Nissanin ja Toyotan malleja. Niistä löytyy varmaan sopiva joka menoon.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 08.02.2005 klo 08:01]
      
  • Lainaus:
    08.02.2005 klo 08:00 MatLog kirjoitti
    Suomeen tuodaan mm. Jaguaria, LandRover/RangeRoveria, Miniä sekä eräitä Hondan, Nissanin ja Toyotan malleja. Niistä löytyy varmaan sopiva joka menoon.

    Siltä osin totta, että missä tahansa EU-talousalueen sisäpuolella tapahtuva tuotanto työllistää. Kolikon toinen puoli on, että voitot ym. varat kotiutetaan maahan jossa automerkin pääkonttori sijaitsee. Yhtälailla BMW ja MB Ag. joilla on tehtaita USA:ssa. Työllistävät paikallisesti, voitot Eurooppaan.
    Heikon dollarin takia tulemme näkemään jatkossa vielä autoteollisuuden saralla kovaa kampanjointia ja markkinointia tässä suhteessa. Nimenomaan työpaikkojen säilymisen kannalta, juuri aiheutuen USA:n valtavan vaihtoalijäämän ja taalan heikon kurssin takia. Jottei mikään rahamarkkinatilanne ja talous olisi helppo, kannattaa ehkä tuoda Mersuja ja Bemareita Eurooppaan jotka ovat USA:ssa valmistettuja (jos niitä likenee tuotavaksi). Mutta se taas osuu EU:n omaan nilkkaan. Jatko on kieltämättä mielenkiintoinen ja monelle vaarallinen työs säilymisen kannalta, miettiessä miltä puolen puuta sahataan oksaa, vai löytyykö jokin muu ratkaisu?

      
  • Lainaus:
    08.02.2005 klo 10:14 SixPack kirjoitti

    Siltä osin totta, että missä tahansa EU-talousalueen sisäpuolella tapahtuva tuotanto työllistää. Kolikon toinen puoli on, että voitot ym. varat kotiutetaan maahan jossa automerkin pääkonttori sijaitsee. Yhtälailla BMW ja MB Ag. joilla on tehtaita USA:ssa. Työllistävät paikallisesti, voitot Eurooppaan.
    Heikon dollarin takia tulemme näkemään jatkossa vielä autoteollisuuden saralla kovaa kampanjointia ja markkinointia tässä suhteessa. Nimenomaan työpaikkojen säilymisen kannalta, juuri aiheutuen USA:n valtavan vaihtoalijäämän ja taalan heikon kurssin takia. Jottei mikään rahamarkkinatilanne ja talous olisi helppo, kannattaa ehkä tuoda Mersuja ja Bemareita Eurooppaan jotka ovat USA:ssa valmistettuja (jos niitä likenee tuotavaksi). Mutta se taas osuu EU:n omaan nilkkaan. Jatko on kieltämättä mielenkiintoinen ja monelle vaarallinen työs säilymisen kannalta, miettiessä miltä puolen puuta sahataan oksaa, vai löytyykö jokin muu ratkaisu?

    Pikku korjaus: MB Ag:tä ei ole olemassakaan, (joskus ollut DB Ag) vaan DaimlerChrysler-niminen konserni. Lisäksi sekä BMW (perheyritys) että DaimlerChrysler valmistaa (valmistuttaa?) autoja myös esim. Kiinassa. Onkin kysyttävä, laitammeko kolikkomme yrityksiin, joiden suunnitelmissa on siirtää työllistävää tuotantoa pois Euroopasta, vai yrityksiin, jotka lisäävät tuotantoaan Euroopassa?? Minulla ei ainakaan ole yhtään autoteollisuusosaketta portfoliossani (OK, ei minulla ole sitä portfoliotakaan), joten enemmän minua kiinnostavat työllisyysvaikutukset kuin pääoman liikkeet. On huomattava, että osin protektionismin (tuontitullit) vaikutuksesta USA:laiset ja japanilaiset ovat perustaneet tehtaitaan Eurooppaan - ja siitä johtuu monen "japanilaisfanin" paheksuma eurooppalaisten alihankintaosien käyttö Euroopassa valmistettavissa japanilaismerkeissä. Japanilaiset ovat jatkaneet tehtaiden perustamista aivan viime vuosiin saakka - ja samalla todistaneet, että autojen valmistaminen Euroopassa voi olla kannattavaakin! Sen sijaan pahin Euroopan tehtaiden sulkemisuhka on tällä hetkellä GM-merkeillä, eräät eurooppalaismerkit toistaiseksi "vain" laajentavat tuotantoaan Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan. Konsernit seisovat siis useammalla jalalla - jos yksi alkaa pettää, siirretään paino muille jaloille.

      
  • Lainaus:
    07.02.2005 klo 16:55 W-- kirjoitti
    hiilidioksidipäästöjä

    Ottavat meistä mallia, mutta ainakin triplateholla!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit