Heitetäänpä tänne ennustusta; eli mitkä automerkit tulevat katoamaan? Joskushan veikkailtiin maailmaan mahtuvan vain viisi eri valmistajaa. Omia veikkauksia:
Fiat - parhaat osat (Ferrari, Maserati, Alfa) saattavat jatkaa, mutta Fiat konsernina tulee katoamaan. Suomessa myyntivalttina ollut kolmen vuoden takuu ja ...??? Nyt tekevät uuden Chroman huonosti myyneen Opelin pohjille. Vuotta myöhemmin.
Mitsubishi - ellei löydä nopeasti yhteistyökumppania. Daimler-Chrysler antoi jo rukkaset.
TVR - miten merkille käy uuden omistajan käsissä? Rahaa varmasti löytyy, mutta entä näkemystä?
Mielipiteitä?
Mahdollisesti katoavia automerkkejä:
-Daihatsu ( ei ole ikinä pystynyt rakentamaan mitään mielenkiintoista, ellei Copen-avoautoa lasketa )
-Fiat ( laatu järkyttävän huonolla tasolla eikä vetäviä malleja löydy. Tuhon varmistamiseksi esitellään vielä uusi Croma, joka on kuin surkeasti myyneen Opel Signumin ja Punton hirvittävä sekasikiö. Ehkä GM ostaa Fiatin vain lopettaakseen sen automerkkinä, ottaakseen sen tehtaat haltuunsa ja alkaakseen tuottaa niissä omia merkkejään )
-Mitsubishi ( valmistanut paljon hyviäkin autoja, mutta ei ole kyennyt uudistamaan volyymimallejaan. Colt pettymys; hyvä ajaa ja tilava, mutta muotoilu ei kerää asiakkaita. Voi vielä pelastua, sillä Mitsulla on hallussaan tietotaitoa, jota se on myymässä esim. Peugeotille neliveto-osaamisen muodossa )
-Opel ( tehnyt voittoa joskus viime vuosituhannen puolella viimeksi. Olisi jo ilman Zafiraa mennyt konkurssiin. Uutta Zafiraa odotellaan. Myykö se? Siinäpä avainkysymys. Ainakaan Corsa, Vectra ja Signum eivät myy eivätkä Meriva ja Astrakaan juuri jonoja myyntihalleihin kerää. Jos sama meno jatkuu, konkurssi on edessä aivan varmasti. Nyt jo tehtaita suljetaan )
-Rover ( perinteitä, teknistä osaamista ja hyvää makua löytyy, muttei rahaa. Volyymimallia odotellaan. 75 pitäisi jo kohtapuoleen uusia, mutta ne ovat vain pystyneet muuttamaan sen maskin rumaksi. Sitten ostivat Intiasta oikeudet Tata Indica - merkkiseen kehitysmaa-autoon, uusivat puskurit siihen ja liimasivat perään Rover merkin. Pahalta näyttää. Uusi urheilumallikin - jos sitä edes tulee - näyttää aivan edellisen sukupolven Meganelta )
-Saab ( pätee pitkälti sama kuin Opeliin, tuottaa tappioita vuosi toisensa perään. Kuinka pitkään GM viitsii tekohengittää identiteettinsä menettänyttä ruotsalaismerkkiä liimaamalla Saabin logot omiin möhkö-SUV:eihinsa tai vanhentuneisiin - joskin päteviin Subaruihin? )
-Smart ( ei myy toivotulla tavalla. Mitsubishin kanssa yhteistyötä, miten nyt käynee, kun Daimler-Chrysler käänsi selkänsä Mitsulle? Yhteistyö japanilaisen kanssa lienee päättynyt. Jaksaako Mersu pumpata rahaa Smartiin kun Chryslerkin on käsi ojossa tukea kerjäämässä? )
Voi voi taas Simoa ja Simon kommentteja.
Astra on myynyt erittäin hyvin. Yksin Saksassa myyty 73 500 kappaletta, mikä en selvästi enemmän kuin Opel budjetoi. Se, että Opel ei myy Suomessa ei tarkoita, että se ei myisi muualla.
http://www1.opel.de/aktuell/news/index.php3?mode=intro&app=f5a634eda1520649310f959e9dc2ccae&app1=12005
Ainakin Opel osaa tehdä hyvin ajettavia autoja, kuten tuorein talvitesti taas osoittaa. Samaa ei voi sanoa kaikista, öhöm, itäautoista.
Astra on myynyt erittäin hyvin. Yksin Saksassa myyty 73 500 kappaletta, mikä en selvästi enemmän kuin Opel budjetoi. Se, että Opel ei myy Suomessa ei tarkoita, että se ei myisi muualla.
http://www1.opel.de/aktuell/news/index.php3?mode=intro&app=f5a634eda1520649310f959e9dc2ccae&app1=12005
Ainakin Opel osaa tehdä hyvin ajettavia autoja, kuten tuorein talvitesti taas osoittaa. Samaa ei voi sanoa kaikista, öhöm, itäautoista.
Valitettavasti Anders-Simo on oikeassa. Ei riitä, että myy paljon autoja - nyt jokainen myyty auto tuottaa tappiota:
" GM Europe hasnt made a profit since 1999, and lost $742 million in 2004, more than doubling the loss of $286 million in 2003. 2004s 4th quarter loss of $345 million was the companys biggest quarterly loss since 2001s first quarter.
GM said, when announcing its results for 2004, that its European subsidiary would lose another $500 million in 2005."
Voi Anders miten kaikki tyhmyys voi tiivistyä yhteen ihmiseen;
Ohessa vähän ennakkoa mitä tuleman pitää:
http://tietopalvelu.ake.fi/servlet/tulkku?url=index_palvelut&language=fi&down=rekisteritil&mainf=ajoneuvorekisteritilastot
Niin että on aivan turha luulla että edes sinun lapsenlapsenlapsesikaan voisi elää maailmassa, missä ei ole Opeleita
Toyotan tytäryhtiönä daihatsulla ei ole mitään vaaraa. Yhtiön pääfunktio on kehittää ja valmistaa kääpiöautoja Japanin markkinoille. Autojen tuonti Eurooppaan on toki turhaa.
Anders-Simo: -Fiat ( laatu järkyttävän huonolla tasolla eikä vetäviä malleja löydy. Tuhon varmistamiseksi esitellään vielä uusi Croma, joka on kuin surkeasti myyneen Opel Signumin ja Punton hirvittävä sekasikiö. Ehkä GM ostaa Fiatin vain lopettaakseen sen automerkkinä, ottaakseen sen tehtaat haltuunsa ja alkaakseen tuottaa niissä omia merkkejään )
GM on hakemassa pakotietä ostosopimukseen ja näillä näkymin ei tule ostamaan Fiat autoa. Jos ja kun muuta ostajaa ei löydy näyttää Fiatin tulevaisuus melko lohduttomalta.
Anders-Simo: -Rover ( perinteitä, teknistä osaamista ja hyvää makua löytyy, muttei rahaa. Volyymimallia odotellaan. 75 pitäisi jo kohtapuoleen uusia, mutta ne ovat vain pystyneet muuttamaan sen maskin rumaksi. Sitten ostivat Intiasta oikeudet Tata Indica - merkkiseen kehitysmaa-autoon, uusivat puskurit siihen ja liimasivat perään Rover merkin. Pahalta näyttää. Uusi urheilumallikin - jos sitä edes tulee - näyttää aivan edellisen sukupolven Meganelta )
MG-Rover näyttää joutuvan Kiinalaisomistukseen. Tulevaisuus on tällöin täysin avoin.
Anders-Simo:
-Smart ( ei myy toivotulla tavalla. Mitsubishin kanssa yhteistyötä, miten nyt käynee, kun Daimler-Chrysler käänsi selkänsä Mitsulle? Yhteistyö japanilaisen kanssa lienee päättynyt. Jaksaako Mersu pumpata rahaa Smartiin kun Chryslerkin on käsi ojossa tukea kerjäämässä? )
Chryslerin kassavirta taisi viime vuoden puolella kääntyä jo positiiviseksi. Forfourin myynti ei ole sujunut odotetusti ja Formoren kehitys on laitettu jäihin ilmeisesti heikon dollarikurssin vuoksi. Tulevaisuus on siis hieman avoinna. Jossain muodossa toiminta kuitenkin varmasti jatkuu, sillä MB:n merkillä ei tuotteita alimmissa autoluokissa voida myydä.
Masentavaa jos lisää merkkejä häviää. Jos merkkejä ei häviä, niin tilalle tulee yhä identtisempiä automerkkejä.
Veikkaan että noista ensimmäisenä kaatuu Rover, ei siltä ole tullut pitkään aikaan kunnon uusia malleja.
Kiitos lisätiedoista. Pahoittelen Opel-merkkisten autojen ystäville aiheuttamaani mielipahaa. Vakuutan, ettei tämän tahattoman eleen takana ole mitään pahansuovuutta. Sitä paitsi minusta Vectra on komea auto, ansaitsisi paremmat myyntilukemat. Mutta ei, ihmiset vain ostavat niitä ruma-Mondeoita!
Ihmettelen itsekin miksi Vectra myy huonosti, ainakin täällä Suomessa. Mielestäni kyllä Mondeokin on hyvä auto.
sillä kaikista autoista tulee vanhoina ooppeleita. Mutta Opelin myynti on ainakin Suomessa takunnut vuosikausia myös siksi, että hinnoittelu on syvältä. Ei se auta, että auto on yhtä hyvä kuin kilpailijat, jos se maksaa enemmän.
Opelin jokainen malli on hyvä ajettava, laatu on parantunut huimasti, Opelit ovat yleensä hyviä talvi-autoja. Opelit ovat voittaneet paljon testejä. Eivätkä ne mielestäni mitään kauheasti maksa.
Tiputuspelissä heikoilla on Saab ja Fiat. Heikko dollari nopeuttaa tätä kehityssuuntaa. On selvää, että joku tippuu, sillä henkilöautojen ylituotantoa on maailmassa joka vuosi n. 4 miljoonaa kpl. Kukaan ei suosiolla supista markkinoita, joten loppuun asti mennään.
-Daihatsu ( ei ole ikinä pystynyt rakentamaan mitään mielenkiintoista, ellei Copen-avoautoa lasketa )
Tässä asiassa olen kanssasi erimieltä tekiväthän ne aikoinaan esimerkiksi Charade GTti:n http://charadegtti.tripod.com/id5.html
Tuosta saa piristämällä ihan hiton kova kulkuisen pelin
Charade GTti, Gti-Maganizessa oli tuollainen. Pikkaisen laitettu ja kyllä kulki ainakin numeroiden mukaan. Siinä mennää rinta rinnan Type-R:n kanssa.
Toyotan tytäryhtiönä daihatsulla ei ole mitään vaaraa. Yhtiön pääfunktio on kehittää ja valmistaa kääpiöautoja Japanin markkinoille. Autojen tuonti Eurooppaan on toki turhaa.
Japanin markkinoiden Toyota Passoa on juuri alettu myymään nimellä Daihatsu Sirion Euroopassa. Tuolla autolla olisi varmasti kysyntää myös Suomessa, tarjoaisihan se monelle mahdollisuuden saada "aito" Toyota, Daihatsun hinnalla. Toisena moottorivaihtoehtona on muuten uusi 1,0 litrainen joka tulee myös uuteen Aygoon ja Yarikseen.
http://www.daihatsu.de/index.php
http://www.daihatsu.de/index.php
Olikos se edellinen Suomessa myyty Sirion Daihatsun omaa tuotantoa vai joku Tojon jaappaninmalli? Sehän oli täys floppi Suomen oloissa, joten toivottavasti tuo uusi on edeltäjäänsä valovuosia edellä.
Vanha Sirion on edelleen myynnissä Japanissa. Se on Daihatsun omaa suunnittelua. Tottakai samoja osia on aina käytetty mutta suunnittelu on nyt kai ensi kertaa tehty yhdessä.
Sirion silloin kun näin sellaisen aikoinaan uutena Suomessa hienolta ja futuristiselta. Nykyään ehkä vähän hassulta.