Uutta pirssiä tolpalle?

49 kommenttia
2»
  • Muutama huomio:

    Liikennelupa määrittää onko taksi 1+4 vai 1+8-paikkainen. En ole perehtynyt miten laki suhtautuu 1+6 ym. erikoisuuksiin. Henkilökohtaisesti ajattelen että 1+8-autot kuuluisivat lähinnä koulukyyteihin ym. yhdistelykuljetuksiin, eivät normaaliin taksiajoon. Näitä asiakkaat lähettelevät pois tai valitsevat taaempaa jonosta henkilöauton. Ei noita kaupungeissa ainakaan enempää tarvita. Suurempaa kysyntää on lähinnä yleisten juhlapäivien/pikkujoulujen aikaan alkuillasta. Näillekin laumoille voitaisiin hyvin lähettää useampi henkilöauto.

    Vanhuksia ja vaivaisia on monenlaisia. Joillekin matala henkilöauto sopii korkeaa paremmin. 1+8 on useille kuitenkin mahdoton vaihtoehto.

    Joku mainitsi miten pääntila ym. porrasperäisissä ei riitä. Hieman ihmettelen, ovathan sisätilat monissa sedaneissa ja farmareissa lähes identtiset. Joka tapauksessa tilat ja varustelu ovat meikäläisen ykköskriteerejä uuden auton hankinnassa. Citroen C5:n ja Ford Mondeon tilat ovat riittävät taksikäyttöön.

    Ford Mondeo Ghia-varustuksella olisi toki kiinnostava, mutta hinta on jo melko suolainen. Ei tuolle Ghia-varustukselle kuitenkaan kovin hääviä hintaa voi laskea muutaman vuoden päästä. Parasta olisi jos auton vakiovarustelu olisi riittävä, tämä toteutuu parhaiten Citroenissa.

    Sitkeässä tuntuvat asenteet olevan jos japanilaismerkkejä vieläkin halveksutaan. Eivätkö nuo ole sitäpaitsi pitkälti Euroopassa valmistettuja. Itselle ainakin Avensis kuuluisi ehdottomasti vaihtoehtoihin, mutta keppivaihteisena ei kiinnosta.


      
  • Ensinäkin : liikennelupa määrää paikkaluvun vain jos on erikseen anottu vaikkapa 1+8-paikkainen auto, jolloin sen pienempää ei jatkossakaan saa vaihtaa. Monet vaihtavat ison auton ihan vaikka olisi mahdollista ajaa pienelläkin. Ja kyllä niitä kaupungissakin tarvitaan, koska asiakkaille pitää olla tarjolla myös isompaa kalustoa, eikä niin, että maksatetaan 7 hengen ryhmällä 2 eri taksia.

    Itse ajoin pikkubusseilla 8 vuoden ajan, ja monet vanhukset nimenomaan tykkäsivät niistä, kunhan tarkemmin tutustuivat. Matala astinlauta ja mahdollisus nousta selkä suorana autoon asti helpottivat kulkemista paljon. Eli ne ennakkoluulot monilla karisivat.

    Samoin jos tolpalla on iso auto, niin on totta, että monet karsastavat, mutta toisaalta monet tykkäävät, että saa matkustaa ns. herroiksi eikä tarvitse änkäytyä c-mersun ahtaalle takapenkille.

    Mitä sitten tulee tähän esimerkkiin hinnoittelusta, niin voisi todeta, että jos ei mitään alan kustannusrakenteesta tajua, niin kannattaisi mieluummin olla hiljaa. Auton hinta jaettuna tuhannella, siitä km-hinta, hohhoijaa...

    Avensiksella km- hinta n. 36 senttiä. Tervetuloa työntekijäksi tähän talliin. Hyvänä päivänä voit 12 tunnin vuorossa tienata bruttona jopa satasen, josta itse saat vajaat 35 euroa, eli rahan roisketta se olisikin.
    Oman auton käyttäminen maksaa jo huomattavasti enemmän...

      
  • No on taksille tullut kilometrejä, toihan tekee n. 700 km/päivä.
    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=210355&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=2@sortCol=@ord=@id_vehicle_type=1@id_make=45@id_model=543@id_car_type=@pfrom=@pto=@yfrom=2000@yto=2002
    Onhan tuollakin aikamoinen arvonalennus käynyt, mutta onhan sitä vielä jäljelläkin.

    [kanos007 muokkasi tätä viestiä 30.01.2005 klo 18:28]
      
  • Lainaus:
    29.01.2005 klo 13:47 Ammattilainen kirjoitti
    Mitä sitten tulee tähän esimerkkiin hinnoittelusta, niin voisi todeta, että jos ei mitään alan kustannusrakenteesta tajua, niin kannattaisi mieluummin olla hiljaa. Auton hinta jaettuna tuhannella, siitä km-hinta, hohhoijaa...

    Avensiksella km- hinta n. 36 senttiä. Tervetuloa työntekijäksi tähän talliin. Hyvänä päivänä voit 12 tunnin vuorossa tienata bruttona jopa satasen, josta itse saat vajaat 35 euroa, eli rahan roisketta se olisikin.
    Oman auton käyttäminen maksaa jo huomattavasti enemmän...


    Eipä sen jaon tuhannella on tarkoitus olla muuta kuin esimerkki. Luvun voi miettiä paremmin todellisuutta vastaavaksi. Kysehän oli pelkästään siitä, että halusit mallin millä auton hinta voidaan huomioda taksikyydin hinnassa. Toki sitten yrityksellä on muitakin kuluja kuin pelkkä auto... :smile:

      
  • Lainaus:
    30.01.2005 klo 18:20 kanos007 kirjoitti
    No on taksille tullut kilometrejä, toihan tekee n. 700 km/päivä.


    Maaseututakseille kilometrejä tulee enemmän, mutta silti tuo vaikuttaa kovin suurelta luvulta. Kaupunkitakseille kilometerjä tulee n. puolet tuosta. Itsellä vastaava porrasperäinen, jolla ajettu n. 210 000km. Ja kesäkuun alussa vaihtoon menossa.

    EDIT: Olisikohan myyjällä lipsahtanut kakkonen vitoseksi, näppiksen oikean puolen numeroita käyttämällä noin käy helposti. Autohan on jo jonkin aikaa ilmeisesti ollut siviilikäytössä, joka tekee tuosta km-määrästä entistä epäuskottavamman. 504 000 km/ 3 vuotta tarkoittaa jo lähes 24h ajoa ja useata kuljettajaa, tokihan tuo auto välillä seisookin, vähintään huollossa.

    [Kilgore Trout muokkasi tätä viestiä 31.01.2005 klo 00:51]
      
  • "Muutama huomio (Kilgorelta ja ammattilaiselta):
    Liikennelupa määrittää onko taksi 1+4 vai 1+8-paikkainen. En ole perehtynyt miten laki suhtautuu 1+6 ym. erikoisuuksiin.

    Minä en ollut tietoinen edes noista kahdesta: 1+4/1+8 ja liittyminen jotenkin liikennelupaan. Kiitos tarkennuksesta.

    No esim. Corolla Verson ja VW Touranin kanssahan ei ole tuota ongelmaa, kun ottaa sen "1+4-version". Kummassakin ne 2 lisäpaikkaa ovat valinnaisia ja maksavat extraa.

    Molempia on toki näkynyt jo tolpilla ja kannatan lämpistä ajatusta, farkkujen/sedanien sijasta.

      
  • Lainaus:
    28.01.2005 klo 13:46 Ammattilainen kirjoitti


    Se miksi tila-autoja ei enempää ole, on arvoitus. Ehkä osittain siksi, että jos halutaan todellista tila-autoa, on käännyttävä pikkubussien puoleen, 8+1-paikkaisia tila-autoja ei ole markkinoilla, varsinkaan sellaisia joihin vielä matkatavaroitakin sopisi.


    Kun ilmoita keskukseen, että sinulla on seitsemänpaikkainen auto, niin ne laittavat kyytiisi isoja porukoita, joiden tavarat eivät kuitenkaan mahdu siihen autoon.

      
  • "Kun ilmoita keskukseen, että sinulla on seitsemänpaikkainen auto, niin ne laittavat kyytiisi isoja porukoita, joiden tavarat eivät kuitenkaan mahdu siihen autoon."

    Juuri näin, eli näissä ns. tila-autoissa on tilaa joko suurelle matkustajamäärälle tai sitten tavaroille ja vähemmälle matkustajamäärälle. kaikkea niihin ei sovi. Eli sen takia monet sitten ostavat suosiolla esim. Transporterin tms. johon sopii sitten ihmisten tavaratkin.

      
  • Kontiolahdella tuli vastaan Fiat Stilo Multiwagon taksikyltti katolla on autoilija vetänyt kiinteät, käyttö ja pääomakustannukset minimiin :grin:

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 22:52 kanos007 kirjoitti
    Kontiolahdella tuli vastaan Fiat Stilo Multiwagon taksikyltti katolla on autoilija vetänyt kiinteät, käyttö ja pääomakustannukset minimiin :grin:

    Mielenkiintoista Fiat taksi, koskakohan tulee Lada taksi...

      
  • Yksi huomio: Ainakin pääkaupunkiseudulla oli vielä 2-3 vuotta sitten suht. paljon volvoja taksissa. Tänä päivänä vaikuttaa, että volvo on katoamassa tolpilta. Ajan päivittäin ruoholahden metroaeman ohi ja siinä edessä on tyypillisesti 3-10 taksia jonossa odottelemassa ajoa, volvoja ei nykyään näy, minne ovat kadonneet ? Kysyin tätä takapenkillä istuessani parilta kuljettajalta ja yksi syy kuulemma on volvojen korjaamotarve. Ilmeisesti esim. palloniveliä on joutunut vaihtamaan tiuhaan ja myös muita ongelmia riittää. Toinen kuski kertoi, että Avensis tarjoaa huomattavasti enemmän ja edullisemmin toisaalta jos halutaan 'kunnon peliä' saa pienellä lisähinnalla mersun ja reilusti imagoa. Siis volvolle ei ole enää paikkaa tolpalla.

      
  • Lainaus:
    08.02.2005 klo 23:21 JoreA kirjoitti
    Yksi huomio: Ainakin pääkaupunkiseudulla oli vielä 2-3 vuotta sitten suht. paljon volvoja taksissa. Tänä päivänä vaikuttaa, että volvo on katoamassa tolpilta. Ajan päivittäin ruoholahden metroaeman ohi ja siinä edessä on tyypillisesti 3-10 taksia jonossa odottelemassa ajoa, volvoja ei nykyään näy, minne ovat kadonneet ? Kysyin tätä takapenkillä istuessani parilta kuljettajalta ja yksi syy kuulemma on volvojen korjaamotarve. Ilmeisesti esim. palloniveliä on joutunut vaihtamaan tiuhaan ja myös muita ongelmia riittää. Toinen kuski kertoi, että Avensis tarjoaa huomattavasti enemmän ja edullisemmin toisaalta jos halutaan 'kunnon peliä' saa pienellä lisähinnalla mersun ja reilusti imagoa. Siis volvolle ei ole enää paikkaa tolpalla.

    Taas tulee sellaista tuubaa että..
    Volvojen vähentyminen tolpilla johtuu siitä että volvon taksikäyttöön sopivat mallit ovat jo kuusi vuotta vanhoja. Taksikuskit vaihtavat autoja tiuhaan eikä noin vanhan mallin osto taida enää kiinnostaa kun esim: Audi/Bemari/Toyota/Mersu ovat liikkeellä aivan uusilla malleilla. Tilanne muuttuu taas ensi vuonna kun Volvon uudet mallit esitellään, eiköhän tuo merkki palaa silloin takaisin tolpalle.

    Ihmeellistä kyllä Volvo kasvatti markkinaosuuttaan viime vuonna eli ilmeisesti uusien S40 ja V50 mallien myynti on käynnistynyt todella hyvin. S60/V70/S80 ovat malleina niin kauan markkinoilla olleet etten usko kovinkaan monen uutta autoa haikailevan enään tänä vuonna noihin erehtyvän. (Ellei Volvolta ole sitten tiedossa tuntuvia alennuksia)

    [Hezaurus muokkasi tätä viestiä 08.02.2005 klo 23:41]
      
  • Hei kaverii,
    ota pirssiksi VW Touran 1.9TDI DSG Conceptline 34740 egea ja 2 piilotettavaa lisäpenkkiä 1195 egea lisää.

    Vaimoke on kuljettajana ja on eniten tykästynyt C5 farmari 133 HDI, on tilava ja miellyttävä ajaa, ainoastaan näkyvyydestä taakse on valittanut ja tietysti auto on iso pyöritellä ahtaisiin paikkoihin. Talviajovakaudessa kuulema iso + ja ero esim tojoon tai peugeotiin. Sitten kun joutuu istumaan pitkiä matkoja, penkkimukavuudessa on eroja ja automaatti ja vakionopeudensäädin on ehdottomia. Siviilikokemuksen perusteella vaimokkeeni voi kyllä suositella volkkariakin erittäin lämpimästi (meillä 2.0TDI DSG). Hyvä näkyvyys kun istuu hieman korkeammalla ja papparaiset ja mummotkin jaksaa nousta kyytiin. Ajettavuus erittäin hyvä, ei lähde käsistä, ESP toimii hyvin ja on myös turvallinen ääritilanteissa. Ajomelua on varmaan enemmän kuin C5 mutta hinta on 5 kiloa alempi myös.

      
  • Tietyn merkin vähentyminen vähälle aikaa johtuu monesti myös siitä, että paikalliset liikkeet eivät syystä tai toisesta halua taksikauppaa tehdä. Pyydetään suuria välirahoja kun muutakin on tarjolla. Ei se mallin vanhuus ole ennenkään Volvolle mikään ongelma ollut. Jos esim. paikallisella liikkeellä sattuu jo monta pari vuotta vanhaa, montasataa tuhatta ajettua autoa seisomaan hallissa, ei haluta ottaa uusia sinne seisomaan.

    Ja mitä taas Aveen tulee, niin se tarjoaa kuitenkin luotettavaa kyytiä kohtuuhinnalla, kas kun siitä imagolisästä ei ole mitään hyötyä mitä kassavirtaan tulee...Vielä kun saisivat sen Toyotan takuun taksiliikenteessä edes samalle tasolle kuin eurooppalaisissa...

      
  • Lainaus:
    09.02.2005 klo 16:23 Ammattilainen kirjoitti
    Tietyn merkin vähentyminen vähälle aikaa johtuu monesti myös siitä, että paikalliset liikkeet eivät syystä tai toisesta halua taksikauppaa tehdä. Pyydetään suuria välirahoja kun muutakin on tarjolla. Ei se mallin vanhuus ole ennenkään Volvolle mikään ongelma ollut. Jos esim. paikallisella liikkeellä sattuu jo monta pari vuotta vanhaa, montasataa tuhatta ajettua autoa seisomaan hallissa, ei haluta ottaa uusia sinne seisomaan.

    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=117439
    Tuolta voit katsoa mitä merkkiä ja mallia ihmiset haluavat käytettynä ostaa. Jos tuosta voi jotain päätellä niin luulisi kauppiasta V70 vaihdokin kiinnostavan.

      
  • Kuten sanoin, se on niin paikkakuntakohtaista ja liikekohtaista ja riippuu vaihtoautotilanteesta. Taksiautot ovat parin vuoden aikana muutenkin joutuneet "epäsuosioon" juuri sen takia, että niillä ajetaan vähälle aikaa niin paljon, ja toisaalla Saksasta saa vähänajettua autoa edullisesti.

      
  • Postattu vahingossa kahdesti. Asia seuraavassa viestissä.

    [Hezaurus muokkasi tätä viestiä 09.02.2005 klo 20:27]
      
  • Lainaus:
    09.02.2005 klo 19:36 Ammattilainen kirjoitti
    Kuten sanoin, se on niin paikkakuntakohtaista ja liikekohtaista ja riippuu vaihtoautotilanteesta. Taksiautot ovat parin vuoden aikana muutenkin joutuneet "epäsuosioon" juuri sen takia, että niillä ajetaan vähälle aikaa niin paljon, ja toisaalla Saksasta saa vähänajettua autoa edullisesti.

    Tuosta on helppo olla samaa mieltä. Kun aikanaan katselin käytettyjä niin huomasin (suomessa) hinnan muodostuvan lähes ainoastaan vuosimallin perusteella. Esim: vuosi sitten ostamani käytetty -99 kulkine oli 90000 ajettuna saman hintainen kuin reilut kaksi vuotta uudempi yli 400000 ajettu!

    Ja auto vielä samaa mallisarjaa, eli eroja ei käytännössä ole.. Itse asiassa tuossa vanhemmassa on jopa muutamia 'arvokkaammin' toteutettuja ratkaisuja kuin uudemmissa tuotantoviritetyissä malleissa.

    Yleensäkin minua ihmetyttää että mikä niissä vanhoissa takseissa niin viehättää että melkein puolimiljoonaa ajetuista mersuista ja volvoista saa maksaa itsensä kipeäksi. Kyllä se tuollainen kilometrimäärä tuntuu autossa kuin autossa.

    Esim: www.autotalli.com id:408420, 2002 S80 D5 330000 mittarissa, karvalakkivarustus, ei edes automaattiaskia ja pyyntö on 24900. Ei järjen häivää. Itsellä kun tulee noin 15000km/vuosi niin saan nykyisellä kulkineellani kinnata lähes 15 vuotta ennenkuin pääsen noihin kilometreihin.

      
  • omia kokemuksia:volvo s80.tilava,kelpaa oikealla värillä myös edustuskäyttöön,turvallinen,varusteet ok,lämmitys/ilmastointi toimii,uuteen vaihto kohtuu välirahalla,parhaat penkit.huonoa matala tavaratila jos usein matkalaukkukeikkoja,alustan narinat,bensakoneella isohko kulutus ja hivenen liikaa luistoa salliva automaatti(melu),dieselissä nämä paremmin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit