p.s. Minkähän ikäistä Camrya olet ajanut? Ehkä vm-83? -87 jälkeen ovat pärjänneet vertailuissa melkoisen hyvin. Camry oli muuten meilläkin suosittu vm. 91 asti jolloin se kasvoi suuren Carina E:n tieltä edustusluokkaan. Tätä ennen autohan kilpaili luokassa Ascona, Sierra, Passat. Nykyinen Camry taas haastaa luokan A6, Maxima, Suberp, 607. Vastaavan kokoinen Lexus GS on takavetoinen, jonka kilpalijoita ovat MB E ja BMW 500-sarja.
Camryn positioinnin väärinymmärrys tuntuu olevan yleistä. Camry on nykyisellään USA:n markkinoille suunnattu volyymimalli, jolla pyritään (loistavalla menestyksellä) miellyttämään sikäläisiä alemman keskiluokan autonostajia aivan kuten Corollalla eurooppalaisia. Pelkkä fyysinen koko ei riitä tekemään Camrystä esim. A6:n haastajaa, auton olemus viittaa niin vahvasti suunnittelun lähtökohtiin.
Camrylla ei oikeastaan ole eurooppalaisia kilpailjoita eikä siten eurooppalaisia markkinoita. Siksi ja juuri siksi Toyota ei myy Camrya täällä.
Silti se on mielestäni eri asia, kuin Lexuksen harjoittama politiikka ES:n ja kahden GX:n kanssa, nuo ovat nimittäin ihan samoja autoja ulkonäkönsä, mittojensa ja kojetaulujensa osalta, toisin kuin A3. ta.
Ei ole Camryssä ja ES:ssä samaa sisustusta, ulkonäöstä puhumattakaan.
Noh, tämä uusi ES on jokatapauksessa viimeinen Lexus joka jakaa alustan jonkun Japanin ulkopuolella myytävän Toyotan kanssa. Niin on ainakin ilmoitettu.
Sen verran on markkinoinnista ja kuluttajista kokemusta että olen edelleen hyvin vahvasti sitä mieltä ettei kukaan jätä ostamatta jotain autoa vain sen vuoksi jossain päin maailmaa on myynnissä joku toinen samanmerkkinen tuote josta henkilö ei jostain syystä pidä.
Eihän A-sarjan hirvitestikään vaikuttanut S-sarjan myyntiin. Ja siinä oli sentään kyse vakavasta turvallisuuskysymyksestä. Kuluttajat tekevät yllättävän rationaalisia päätöksiä vaikka toista kuule joskus väitettävän.
Tämä ES on tosiaan jenkkimarkkinoiden kummajainen, koska perustuu todelliseen kansanautoon. Camry on koko USA:n markkinan myydyin henkilöautomalli, ikään kuin paikallinen Corolla. Camryn perusmalli 2.4 litran koneella maksaa USA:ssa 19000 dollaria, eli noin 16000 euroa. Sen pohjalta on vähän vaikea rakentaa mielikuvaltaan premium-tuotetta.
Euroopassa myyvät onneksi vain "oikeita" Lexuksia. Tässä vastikään autoa vaihtaneena en edes harkinnut muita autoja kuin Lexus GS, 5-sarjan BMW ja Audi A6. Uusi Volvo S80 ei tosin sekään vaikuta hullummalta. Taitaa olla ensimmäinen Volvo, jota voi hyvällä omallatunnolla kutsua premium-tuotteeksi. Mutta myynti alkanee vasta kesällä...
Eli osana laajaa Renaultin tervehdyttämisohjelmaa Carlos Ghosn takaa tulevan Laguna-mallin yltävän laatutasolle, jota edustavat 3-sarjan BMW ja C-Mersu. Mutta se ei tarkoita Renault-tuotekehityksestä vastaavan Pelatan mukaan, että Renault alkaisi kilpailla luxusmerkkinä näitä valmistajia vastaan.
Jos tuon laadunkohennuspuheen olisi pitänyt joku muu kuin Ghosn, olisin naureskellut koko asialle, mutta Ghosn on jo Nissanilla osoittanut, että ei ole mikään tyhjänpuhuja. Aika näyttää...
Carlos Ghosn on automaailman kovimpia saneeraajia, laadun nostajana häntä ei olla tähän mennessä nähty. Nissanin hän sai nousuun radikaalien toimenpiteiden avulla. Japanilaisittain ennen kuulumattomien kustannusleikkausten avulla, mm. irtisanomalla Nissanin työntekijöitä ja purkamalla ikiaikaisia alihankintasopimuksia. Autojen hintoja pystyttiin laskemaan, jolloin myynti piristyi ja yrityksestä tuli kannattava.
Kääntöpuolena on tällä palstalla kulutushyödykkeen laatuna ymmärretty vika herkkyys. Ennen tätä Carloksen "midaksen" kosketusta Nissan teki tylsiä, mutta vähävikaisia autoja. Nyt on tullut muutama mielenkiintoinen malli hinnaston yläpäähän, mutta myyntivolyymi mallit ovat edelleen tylsiä ja niissä on nykyään enemmän vikoja kuin Renaultissa!
Kannattaa katsoa Almeran vikatilastoa alla olevassa linkissä. Noin karrikoiden vikatiheyttä kuvaavassa taulukossa mustaväri ennen hänen aikaansa ja punainen hänen aikakautensa käden jälkeä. Renault ei kestä samaa lääkettä. Hän voi puhua miten laatu kohotetaan jollekin paremmalle tasolle, mutta todellisuudessa hän lähinnä leikkaa kuluja. Ensiksi menee Renaultin F1 talli ja muutama tuhat työpaikkaa, halvemmat alihankkijat entisten tilalle jne. Tuskin laatu paranee, mutta Renaultista tulee jälleen kannattava, siinä tämä kaveri on tämän bisneksen paras mies.
Kannattaa katsoa Almeran vikatilastoa alla olevassa linkissä. Noin karrikoiden vikatiheyttä kuvaavassa taulukossa mustaväri ennen hänen aikaansa ja punainen hänen aikakautensa käden jälkeä. Renault ei kestä samaa lääkettä. Hän voi puhua miten laatu kohotetaan jollekin paremmalle tasolle, mutta todellisuudessa hän lähinnä leikkaa kuluja. Ensiksi menee Renaultin F1 talli ja muutama tuhat työpaikkaa, halvemmat alihankkijat entisten tilalle jne. Tuskin laatu paranee, mutta Renaultista tulee jälleen kannattava, siinä tämä kaveri on tämän bisneksen paras mies.
Nissaneilla oli laaja takaisinkutsukampanja asennontunnistimista - ennen kuin kaikkiin Nissaneihin ao. tunnistimet vaihdettiin, autoja jäi tien päälle lukuisasti. ADAC-tilastoista täytyy kuitenkin muistaa, että suurin osa nk. saksalaismerkkien tielle jäämisistä hoituu takuuaikana merkin oman tieapupalvelun kautta - vain hajamielisimmät soittavat ADACille.
Koska nyt Ghosn lupaa Renaultille aivan uutta laatua, ja alllianssin autoihin hankitaan osistoja yhteishankintana, eikös silloin Nissaninkin laatu kohoa?
Tässä on kirjoitettu siihen tyyliin, että tuo ES olisi tehty suoraan liimalla, lexuksen merkki camryn nokalle. Kannattaisiko ensiksi edes vähän etsiä faktoja, http://www.lexus.com/models/es/330_specifications.html ja http://www.toyota.com/camry/specs.html . Aika paljon tuo merkin vaihto tuntuu vaikuttavan noihin spekseihin Tai sitten merkki on kullattu,kun hintaakin on 10000$ enemmän kuin V6 Camryssä.
Jos vertauksen VAG:in harrastamaan massaräätälöintiin ontui, mielestäni vertailu Sabaruun ontui vielä huomattavasti enemmän. Saabia kun ei osteta järkisyillä, vaan mukana on tietty annos kuviteltu boheemiutta ja tiettyjä Saabmaisia juttuja, jotka tunnistaa 99:stä lähtien. GM:ltä osoitti todella huonoa asiakastuntemusta yritys meikata noita Subaruja Saabeiksi. Helvetti, nehän käynnistetäänkin ihan väärästä paikasta Tällä ei tietenkään ollut mitään tekemistä sen tosiasian kanssa, että Subaru ei varmaankaan autona ole huonompi kuin Saab, pikemminkin päinvastoin.
Mielestäni Lexuksen vahvuudet ja haluttavuus ovat luotettavuudessa, hyvälaatuisessa viimeistelyssä sekä hyvässä jälleenmyyntiketjussa (siis jenkeissä). Mä en oikein näe järkevää syytä, miksei samalle platformille kuin Camry rakennettu lexus niitä tarjoaisi. Joku voi ihan oikeasti haluta kohtuuhintaisen lexuksen, jossa on samanlainen jättimäinen takakontti kuin Camryssä. Ainakin itelleni tuo kelpaisi paremmin kuin IS.
Ketjussa on lisäksi naureskeltu jenkkien tottumuksiin autojen alustojen suhteen. Viikko Dallasissa avarsi hieman henkilökohtaista ymmärrystä jenkkiautojen pehmeiden alustojen suhteen. Eli ainakin Dallasissa tiet eivät tosiaankaan olleet kovin hääppösiä. Tiet kun ovat heikosti pohjustettu ja lämpötilavaihtelut suuria, ne ovat täynnä laajoja heittoja. Harvoin esimerkiksi moottoritieltä rampille poistuttaessa käy kuten kävi edellämme ajaneelle vanhalle chevylle, eli öljypohja meni puhki osuessaan tiehen. Omasta mielestäni vuokracamry oli miellyttävämpi noilla teillä kuin ulkomaankomennuksella olleen kolleegan Passat, joka tosin sekin oli löysemmillä jenkkisäädöillä.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, toyota on yritys joka tekee autoja. Tästä toiminnasta pitäisi jäädä voittoa ja vieläpä mahdollisimman paljon. Jos liikevoiton tekemisen taika onkin että tehdään huonoja ja mitään sanomattomia autoja, se onnistuisi jopa fordilta. Mikäli olen oikein tulkinnut, päätökset toyotalla ovat viime vuosina olleet melko oikeita liiketaloudellisesti... Mutta ehkä se viisaus asuukin täällä palstalla, millaisia toyotia pitäisi tehdä!
Toyota lienee parhaiten kannattava autonvalmistaja tällä hetkellä, ja se menestys perustuu pitkälti siihen, että tehdään myyviä perusautoja perusjampoille. Mutta sitten jos asiakas haluaa jotain muuta, mm. nelivetoa tai sitä kauan kaivattua automaattidieseliä, niitä ei ole tarjolla. Eli tehdään vain sitä mikä parhaiten myy.
Sama tietysti konepuolella, tiettyyn kokoluokkaan tietyn kokoisia koneita, perheautoihin ei mitään tehomotteja muuta kuin ehkä kolmiovisena erokoisversiona jne.
Eli toisaalta taloudellisesti järkevää, mutta ei kaikilta osin kaikkien tarpeita tyydyttävää.
Noh, tämä uusi ES on jokatapauksessa viimeinen Lexus joka jakaa alustan jonkun Japanin ulkopuolella myytävän Toyotan kanssa. Niin on ainakin ilmoitettu.
Sen verran on markkinoinnista ja kuluttajista kokemusta että olen edelleen hyvin vahvasti sitä mieltä ettei kukaan jätä ostamatta jotain autoa vain sen vuoksi jossain päin maailmaa on myynnissä joku toinen samanmerkkinen tuote josta henkilö ei jostain syystä pidä.
Niin, tässä menee nyt hiukan autot sekaisin, olen puhunut koko ajan nykyisestä mallista, uudesta en ole ennen nähnyt sisältä kuvia.
MB:een vertaus on siinä mielessä huono, koska se on yksi maailman arvokkaimmista brändeista ja erityisesti Euroopassa erittäin vahva toisin kuin Lexus. Myös jenkeissä MB on arvostetuin automerkki varakkaiden keskuudessa, BMW ja Lexus ovat sen jälkeen.
Mutta jos tämä on viimeinen Lexuksen tekemä Toyota muunnos Japanin ulkopuolella myytävistä malleista, niin eikö se osoita, että tavallaan olin oikeassa, Lexuskin on huomannut, ettei luxusvalmistajaksi ole kauheasti oikoteitä, eikä autoja voi rakentaa pelkästään leikkaamalla ja liimaamalla? Nythän uusin ES on hyvä esimerkki, se ei enää ole suora muunnos Camrystä, vaan siihen on haettu edes jotain erilaista. Euroopassa ne ovat huomanneet sen jo aiemmin, eivätkä rahtaa tänne enää mitään naurettavia Toyota muunnoksia (edellinen IS).
Lexus on kuitenkin jo pitkään mennyt välillä sieltä mistä aita on matalin ja esim vanhaa IS:ää kokeilleet eivät varmasti ihan heti pidä Lexusta luxusmerkkinä. Mutta kaikki muuttuu ajan kanssa ja veikkaampa, että mikäli vaihtoehtojen ja yksilöitävyyden määrää kasvatetaan, sisätiloihin panostetaan entistä enemmän, tehdään pelkästää ns. aitoja Lexuksia, ominaisuuksia vielä hiukan viilataan luokkansa parhaimpien tasolle myös eurooppalaiseen makuun sopiviksi ja pidetään nykyinen laatutaso, niin jonkin ajan päästä tilanne Lexuksen osalta on Euroopassakin ihan toinen. Tuo on kaikille pelkästään hyvä asia, koska tämä pitää myös eurooppalaiset valmistajat hereillä ja kuluttaja hyötyy. Sitten on vielä yksi asia, mikä tapahtuu vain ajan kanssa, eli jälleenmyyntiarvon paraneminen, Toyota on jo tuossa hyvä, mutta tällä hetkellä Lexuksesta on lähes mahdotonta päästä eroon siedettävään hintaan. Uusi IS on varmasti tuossa tärkeässä roolissa.
Toyota lienee parhaiten kannattava autonvalmistaja tällä hetkellä, ja se menestys perustuu pitkälti siihen, että tehdään myyviä perusautoja perusjampoille. Mutta sitten jos asiakas haluaa jotain muuta, mm. nelivetoa tai sitä kauan kaivattua automaattidieseliä, niitä ei ole tarjolla. Eli tehdään vain sitä mikä parhaiten myy.
Näinhän se on. Kannattavuus toki on vaikea määritellä, koska tehtaat ovat hyvin erikokoisia. Kannattavimmat / valmistettu ajoneuvo ovat Porsche ja BMW. Minua ei kuitenkaan kiinnosta tehtaan autosta perimä ylihinta (sitähän se voitto on asiakkaan kannalta) vaan itse auto.
Ei Toyota yritäkään tehdä mitään muuta kuin perusautoja perusjampoille. Tämä on selvä strategia. Toyolla on parempiakin malleja, mutta huvittavaa asiassa on se, kun vannoutuneet Toyo-miehet vaahtoavat tästä huolimatta koko ajan keskiverto-Toyon ylivertaisista ominaisuuksista, laadusta jne jne.
Toyo voi autona olla järkevä valinta, mutta sanokaapa rehellisesti, milloin jokin suurille massoille tehty tuote on oikeasti ollut todella haluttava tai huippulaatuinen? Jos otetaan esimerkki jostain muualta kuin autoista, niin asian päättely vähän helpottuu. Vähän ihmettelen, jos vanha tosisasia siitä, että halpaa ja hyvää ei olekaan, olisi tässä kohdassa muuttunut. Toyotaanhan on varaa kenellä vain, vaikka se onkin ylihinnoiteltu nykyään.
Vähän sama näkyy Lexuksella. Amerikassa se on keskiluokkaisten ihmisten auto, samassa asemassa kuin meillä Volvo tai VW.
Tässä on kirjoitettu siihen tyyliin, että tuo ES olisi tehty suoraan liimalla, lexuksen merkki camryn nokalle. Kannattaisiko ensiksi edes vähän etsiä faktoja, http://www.lexus.com/models/es/330_specifications.html ja http://www.toyota.com/camry/specs.html . Aika paljon tuo merkin vaihto tuntuu vaikuttavan noihin spekseihin Tai sitten merkki on kullattu,kun hintaakin on 10000$ enemmän kuin V6 Camryssä.
Ensimmäisen ES:n sukupolven jälkeen ES on ottanut hieman etäisyyttä Camryyn, mutta erittäin läheistä sukua autot ovat yhä keskenään: http://en.wikipedia.org/wiki/Lexus_ES
...Euroopassa ne ovat huomanneet sen jo aiemmin, eivätkä rahtaa tänne enää mitään naurettavia Toyota muunnoksia (edellinen IS).
Lexus on kuitenkin jo pitkään mennyt välillä sieltä mistä aita on matalin ja esim vanhaa IS:ää kokeilleet eivät varmasti ihan heti pidä Lexusta luxusmerkkinä...
Edellistä IS:ää arvioitaessa on muistettava, että suunnitteluvaiheessa mittatikkuna on ollut E36 BMW, mitä vastaan IS oli huomattavasti kilpailukykyisempi, kuin E46:tta mitä vastaan IS joutui markkinoilla käytännössä koko elinkaarensa ajan kilpailemaan.
Edellistä IS:ää arvioitaessa on muistettava, että suunnitteluvaiheessa mittatikkuna on ollut E36 BMW, mitä vastaan IS oli huomattavasti kilpailukykyisempi, kuin E46:tta mitä vastaan IS joutui markkinoilla käytännössä koko elinkaarensa ajan kilpailemaan.
Ja tämäkö on sinusta hyvä peruste sille, että edellinen IS ei vastannut premium-luokan vaatimuksia?
Kannattaisikohan ottaa tavoitteeksi tehdä hyvä omanlaisensa auto, eikä yrittää matkia ja käyttää mittatikkuna muita?
Edellistä IS:ää arvioitaessa on muistettava, että suunnitteluvaiheessa mittatikkuna on ollut E36 BMW, mitä vastaan IS oli huomattavasti kilpailukykyisempi, kuin E46:tta mitä vastaan IS joutui markkinoilla käytännössä koko elinkaarensa ajan kilpailemaan.
Niin siis tarkoitatko, että edellinen IS oli kopio vuonna 1991 esitellystä E36:sta, joka korvattiin vuonna 1998 E46:lla? IS:ää valmistettiin taas vuoteen 2005 vai 2006? Varmasti olisi ollut kilpailukykyisempi, tai vielä parempi jos sitä vertaa vuonna 1983 esiteltyyn E30 sarjaan, tosin en tiedä onko sekään reilua.
Pitäisikö nyt suunnilleen samaan aikaan E90:n kanssa esiteltyä uutta IS:ää verrata sitten E46:een?
Individual! Kyllä ne VW ja Audi vaan on samat autot muiltakin osilta kuin moottori ja vaihteisto. Kahvat,katkaisimet,lasipinnat,penkit,valot (sivuvilkut) yms. on ihan samaa tavaraa joka VAG autossa A8 Audista- Seat Ibizaan ja kaikesta siltä väliltä. Väitä mitä väität mutta näin se vaan on. Itse havaittu koska imagoni ei kärsi siitä että menen Skoda tai Seat liikkeeseen vertailulle niin kuin varmaan eräällä.
ps.Audi(A3,A4,A6),Skoda ja VW on Saksassa ihan tavallinen duunari luokan auto eikä niitä mielletä miksikään "premium" merkiksi. Kannataisi varmaan harkita vaihtoa onhan Audi jo Suomessakin hieman "teini corolla" luokkaa nykyään, kiitos tuontiautojen joita on haalittu tänne kasapäin.
Camryn positioinnin väärinymmärrys tuntuu olevan yleistä. Camry on nykyisellään USA:n markkinoille suunnattu volyymimalli, jolla pyritään (loistavalla menestyksellä) miellyttämään sikäläisiä alemman keskiluokan autonostajia aivan kuten Corollalla eurooppalaisia. Pelkkä fyysinen koko ei riitä tekemään Camrystä esim. A6:n haastajaa, auton olemus viittaa niin vahvasti suunnittelun lähtökohtiin.
Camrylla ei oikeastaan ole eurooppalaisia kilpailjoita eikä siten eurooppalaisia markkinoita. Siksi ja juuri siksi Toyota ei myy Camrya täällä.
Ei ole Camryssä ja ES:ssä samaa sisustusta, ulkonäöstä puhumattakaan.
http://pressroom.toyota.com/Images/View?id=TYT2006010673869
vs
http://pressroom.toyota.com/Images/View?id=TYT2006020442414
Noh, tämä uusi ES on jokatapauksessa viimeinen Lexus joka jakaa alustan jonkun Japanin ulkopuolella myytävän Toyotan kanssa. Niin on ainakin ilmoitettu.
Sen verran on markkinoinnista ja kuluttajista kokemusta että olen edelleen hyvin vahvasti sitä mieltä ettei kukaan jätä ostamatta jotain autoa vain sen vuoksi jossain päin maailmaa on myynnissä joku toinen samanmerkkinen tuote josta henkilö ei jostain syystä pidä.
Eihän A-sarjan hirvitestikään vaikuttanut S-sarjan myyntiin. Ja siinä oli sentään kyse vakavasta turvallisuuskysymyksestä. Kuluttajat tekevät yllättävän rationaalisia päätöksiä vaikka toista kuule joskus väitettävän.
Tämä ES on tosiaan jenkkimarkkinoiden kummajainen, koska perustuu todelliseen kansanautoon. Camry on koko USA:n markkinan myydyin henkilöautomalli, ikään kuin paikallinen Corolla. Camryn perusmalli 2.4 litran koneella maksaa USA:ssa 19000 dollaria, eli noin 16000 euroa. Sen pohjalta on vähän vaikea rakentaa mielikuvaltaan premium-tuotetta.
Euroopassa myyvät onneksi vain "oikeita" Lexuksia. Tässä vastikään autoa vaihtaneena en edes harkinnut muita autoja kuin Lexus GS, 5-sarjan BMW ja Audi A6. Uusi Volvo S80 ei tosin sekään vaikuta hullummalta. Taitaa olla ensimmäinen Volvo, jota voi hyvällä omallatunnolla kutsua premium-tuotteeksi. Mutta myynti alkanee vasta kesällä...
On aika paksua väittää vanhoillisiksi niitä eurooppalaisia autoilijoita jotka eivät ole vielä löytäneet onneaan Lexuksen "edistyksellisyydestä".
Mitä vallankumouksellista uutta tuossa patavanhoilliseen jenkkimakuun suunnitellusta merkissä muka on.
Eiköhän saksalaiset premium-merkit ole aukoneet uusia uria autoteollisuudessa aivan eri lailla. Samoin ranskalaiset.
Mitä vallankumouksellista uutta tuossa patavanhoilliseen jenkkimakuun suunnitellusta merkissä muka on.
Eiköhän saksalaiset premium-merkit ole aukoneet uusia uria autoteollisuudessa aivan eri lailla. Samoin ranskalaiset.
Katsos: kun on oikein vanhoillinen, ei halua edes lisää vanhoillisia tuotteita. Vain ne "vanhat kunnon" vanhoilliset kelpaavat.
Pari kysymystä: mitähän uusia uria esim. M-B ja BMW ovat aukoneet?
Mitkä ovat ranskalaiset Premium-merkit?
Eli osana laajaa Renaultin tervehdyttämisohjelmaa Carlos Ghosn takaa tulevan Laguna-mallin yltävän laatutasolle, jota edustavat 3-sarjan BMW ja C-Mersu. Mutta se ei tarkoita Renault-tuotekehityksestä vastaavan Pelatan mukaan, että Renault alkaisi kilpailla luxusmerkkinä näitä valmistajia vastaan.
Jos tuon laadunkohennuspuheen olisi pitänyt joku muu kuin Ghosn, olisin naureskellut koko asialle, mutta Ghosn on jo Nissanilla osoittanut, että ei ole mikään tyhjänpuhuja. Aika näyttää...
Carlos Ghosn on automaailman kovimpia saneeraajia, laadun nostajana häntä ei olla tähän mennessä nähty. Nissanin hän sai nousuun radikaalien toimenpiteiden avulla. Japanilaisittain ennen kuulumattomien kustannusleikkausten avulla, mm. irtisanomalla Nissanin työntekijöitä ja purkamalla ikiaikaisia alihankintasopimuksia. Autojen hintoja pystyttiin laskemaan, jolloin myynti piristyi ja yrityksestä tuli kannattava.
Kääntöpuolena on tällä palstalla kulutushyödykkeen laatuna ymmärretty vika herkkyys. Ennen tätä Carloksen "midaksen" kosketusta Nissan teki tylsiä, mutta vähävikaisia autoja. Nyt on tullut muutama mielenkiintoinen malli hinnaston yläpäähän, mutta myyntivolyymi mallit ovat edelleen tylsiä ja niissä on nykyään enemmän vikoja kuin Renaultissa!
Kannattaa katsoa Almeran vikatilastoa alla olevassa linkissä. Noin karrikoiden vikatiheyttä kuvaavassa taulukossa mustaväri ennen hänen aikaansa ja punainen hänen aikakautensa käden jälkeä. Renault ei kestä samaa lääkettä. Hän voi puhua miten laatu kohotetaan jollekin paremmalle tasolle, mutta todellisuudessa hän lähinnä leikkaa kuluja. Ensiksi menee Renaultin F1 talli ja muutama tuhat työpaikkaa, halvemmat alihankkijat entisten tilalle jne. Tuskin laatu paranee, mutta Renaultista tulee jälleen kannattava, siinä tämä kaveri on tämän bisneksen paras mies.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=124860&page=3
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=124860&page=3
Nissaneilla oli laaja takaisinkutsukampanja asennontunnistimista - ennen kuin kaikkiin Nissaneihin ao. tunnistimet vaihdettiin, autoja jäi tien päälle lukuisasti. ADAC-tilastoista täytyy kuitenkin muistaa, että suurin osa nk. saksalaismerkkien tielle jäämisistä hoituu takuuaikana merkin oman tieapupalvelun kautta - vain hajamielisimmät soittavat ADACille.
Koska nyt Ghosn lupaa Renaultille aivan uutta laatua, ja alllianssin autoihin hankitaan osistoja yhteishankintana, eikös silloin Nissaninkin laatu kohoa?
Tässäpä tuore TÜV-vikatilasto 2-3 vuotiaista eli "Ghosnin aikakauden" autoista. Sieltä jokainen etsiköön oman merkkinsä.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/2%E2%80%933-vuotiaat+autot/1135218708316
Tässä on kirjoitettu siihen tyyliin, että tuo ES olisi tehty suoraan liimalla, lexuksen merkki camryn nokalle. Kannattaisiko ensiksi edes vähän etsiä faktoja, http://www.lexus.com/models/es/330_specifications.html ja http://www.toyota.com/camry/specs.html . Aika paljon tuo merkin vaihto tuntuu vaikuttavan noihin spekseihin Tai sitten merkki on kullattu,kun hintaakin on 10000$ enemmän kuin V6 Camryssä.
Jos vertauksen VAG:in harrastamaan massaräätälöintiin ontui, mielestäni vertailu Sabaruun ontui vielä huomattavasti enemmän. Saabia kun ei osteta järkisyillä, vaan mukana on tietty annos kuviteltu boheemiutta ja tiettyjä Saabmaisia juttuja, jotka tunnistaa 99:stä lähtien. GM:ltä osoitti todella huonoa asiakastuntemusta yritys meikata noita Subaruja Saabeiksi. Helvetti, nehän käynnistetäänkin ihan väärästä paikasta Tällä ei tietenkään ollut mitään tekemistä sen tosiasian kanssa, että Subaru ei varmaankaan autona ole huonompi kuin Saab, pikemminkin päinvastoin.
Mielestäni Lexuksen vahvuudet ja haluttavuus ovat luotettavuudessa, hyvälaatuisessa viimeistelyssä sekä hyvässä jälleenmyyntiketjussa (siis jenkeissä). Mä en oikein näe järkevää syytä, miksei samalle platformille kuin Camry rakennettu lexus niitä tarjoaisi. Joku voi ihan oikeasti haluta kohtuuhintaisen lexuksen, jossa on samanlainen jättimäinen takakontti kuin Camryssä. Ainakin itelleni tuo kelpaisi paremmin kuin IS.
Ketjussa on lisäksi naureskeltu jenkkien tottumuksiin autojen alustojen suhteen. Viikko Dallasissa avarsi hieman henkilökohtaista ymmärrystä jenkkiautojen pehmeiden alustojen suhteen. Eli ainakin Dallasissa tiet eivät tosiaankaan olleet kovin hääppösiä. Tiet kun ovat heikosti pohjustettu ja lämpötilavaihtelut suuria, ne ovat täynnä laajoja heittoja. Harvoin esimerkiksi moottoritieltä rampille poistuttaessa käy kuten kävi edellämme ajaneelle vanhalle chevylle, eli öljypohja meni puhki osuessaan tiehen. Omasta mielestäni vuokracamry oli miellyttävämpi noilla teillä kuin ulkomaankomennuksella olleen kolleegan Passat, joka tosin sekin oli löysemmillä jenkkisäädöillä.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, toyota on yritys joka tekee autoja. Tästä toiminnasta pitäisi jäädä voittoa ja vieläpä mahdollisimman paljon. Jos liikevoiton tekemisen taika onkin että tehdään huonoja ja mitään sanomattomia autoja, se onnistuisi jopa fordilta. Mikäli olen oikein tulkinnut, päätökset toyotalla ovat viime vuosina olleet melko oikeita liiketaloudellisesti... Mutta ehkä se viisaus asuukin täällä palstalla, millaisia toyotia pitäisi tehdä!
Toyota lienee parhaiten kannattava autonvalmistaja tällä hetkellä, ja se menestys perustuu pitkälti siihen, että tehdään myyviä perusautoja perusjampoille. Mutta sitten jos asiakas haluaa jotain muuta, mm. nelivetoa tai sitä kauan kaivattua automaattidieseliä, niitä ei ole tarjolla. Eli tehdään vain sitä mikä parhaiten myy.
Sama tietysti konepuolella, tiettyyn kokoluokkaan tietyn kokoisia koneita, perheautoihin ei mitään tehomotteja muuta kuin ehkä kolmiovisena erokoisversiona jne.
Eli toisaalta taloudellisesti järkevää, mutta ei kaikilta osin kaikkien tarpeita tyydyttävää.
http://pressroom.toyota.com/Images/View?id=TYT2006010673869
vs
http://pressroom.toyota.com/Images/View?id=TYT2006020442414
Noh, tämä uusi ES on jokatapauksessa viimeinen Lexus joka jakaa alustan jonkun Japanin ulkopuolella myytävän Toyotan kanssa. Niin on ainakin ilmoitettu.
Sen verran on markkinoinnista ja kuluttajista kokemusta että olen edelleen hyvin vahvasti sitä mieltä ettei kukaan jätä ostamatta jotain autoa vain sen vuoksi jossain päin maailmaa on myynnissä joku toinen samanmerkkinen tuote josta henkilö ei jostain syystä pidä.
Niin, tässä menee nyt hiukan autot sekaisin, olen puhunut koko ajan nykyisestä mallista, uudesta en ole ennen nähnyt sisältä kuvia.
MB:een vertaus on siinä mielessä huono, koska se on yksi maailman arvokkaimmista brändeista ja erityisesti Euroopassa erittäin vahva toisin kuin Lexus. Myös jenkeissä MB on arvostetuin automerkki varakkaiden keskuudessa, BMW ja Lexus ovat sen jälkeen.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Rikkailla+onkin++usein+tavallinen++automaku/HL20060218SI1AL0315p
Mutta jos tämä on viimeinen Lexuksen tekemä Toyota muunnos Japanin ulkopuolella myytävistä malleista, niin eikö se osoita, että tavallaan olin oikeassa, Lexuskin on huomannut, ettei luxusvalmistajaksi ole kauheasti oikoteitä, eikä autoja voi rakentaa pelkästään leikkaamalla ja liimaamalla? Nythän uusin ES on hyvä esimerkki, se ei enää ole suora muunnos Camrystä, vaan siihen on haettu edes jotain erilaista. Euroopassa ne ovat huomanneet sen jo aiemmin, eivätkä rahtaa tänne enää mitään naurettavia Toyota muunnoksia (edellinen IS).
Lexus on kuitenkin jo pitkään mennyt välillä sieltä mistä aita on matalin ja esim vanhaa IS:ää kokeilleet eivät varmasti ihan heti pidä Lexusta luxusmerkkinä. Mutta kaikki muuttuu ajan kanssa ja veikkaampa, että mikäli vaihtoehtojen ja yksilöitävyyden määrää kasvatetaan, sisätiloihin panostetaan entistä enemmän, tehdään pelkästää ns. aitoja Lexuksia, ominaisuuksia vielä hiukan viilataan luokkansa parhaimpien tasolle myös eurooppalaiseen makuun sopiviksi ja pidetään nykyinen laatutaso, niin jonkin ajan päästä tilanne Lexuksen osalta on Euroopassakin ihan toinen. Tuo on kaikille pelkästään hyvä asia, koska tämä pitää myös eurooppalaiset valmistajat hereillä ja kuluttaja hyötyy. Sitten on vielä yksi asia, mikä tapahtuu vain ajan kanssa, eli jälleenmyyntiarvon paraneminen, Toyota on jo tuossa hyvä, mutta tällä hetkellä Lexuksesta on lähes mahdotonta päästä eroon siedettävään hintaan. Uusi IS on varmasti tuossa tärkeässä roolissa.
Näinhän se on. Kannattavuus toki on vaikea määritellä, koska tehtaat ovat hyvin erikokoisia. Kannattavimmat / valmistettu ajoneuvo ovat Porsche ja BMW. Minua ei kuitenkaan kiinnosta tehtaan autosta perimä ylihinta (sitähän se voitto on asiakkaan kannalta) vaan itse auto.
Ei Toyota yritäkään tehdä mitään muuta kuin perusautoja perusjampoille. Tämä on selvä strategia. Toyolla on parempiakin malleja, mutta huvittavaa asiassa on se, kun vannoutuneet Toyo-miehet vaahtoavat tästä huolimatta koko ajan keskiverto-Toyon ylivertaisista ominaisuuksista, laadusta jne jne.
Toyo voi autona olla järkevä valinta, mutta sanokaapa rehellisesti, milloin jokin suurille massoille tehty tuote on oikeasti ollut todella haluttava tai huippulaatuinen? Jos otetaan esimerkki jostain muualta kuin autoista, niin asian päättely vähän helpottuu. Vähän ihmettelen, jos vanha tosisasia siitä, että halpaa ja hyvää ei olekaan, olisi tässä kohdassa muuttunut. Toyotaanhan on varaa kenellä vain, vaikka se onkin ylihinnoiteltu nykyään.
Vähän sama näkyy Lexuksella. Amerikassa se on keskiluokkaisten ihmisten auto, samassa asemassa kuin meillä Volvo tai VW.
Ensimmäisen ES:n sukupolven jälkeen ES on ottanut hieman etäisyyttä Camryyn, mutta erittäin läheistä sukua autot ovat yhä keskenään:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lexus_ES
Lexus on kuitenkin jo pitkään mennyt välillä sieltä mistä aita on matalin ja esim vanhaa IS:ää kokeilleet eivät varmasti ihan heti pidä Lexusta luxusmerkkinä...
Edellistä IS:ää arvioitaessa on muistettava, että suunnitteluvaiheessa mittatikkuna on ollut E36 BMW, mitä vastaan IS oli huomattavasti kilpailukykyisempi, kuin E46:tta mitä vastaan IS joutui markkinoilla käytännössä koko elinkaarensa ajan kilpailemaan.
Edellistä IS:ää arvioitaessa on muistettava, että suunnitteluvaiheessa mittatikkuna on ollut E36 BMW, mitä vastaan IS oli huomattavasti kilpailukykyisempi, kuin E46:tta mitä vastaan IS joutui markkinoilla käytännössä koko elinkaarensa ajan kilpailemaan.
Ja tämäkö on sinusta hyvä peruste sille, että edellinen IS ei vastannut premium-luokan vaatimuksia?
Kannattaisikohan ottaa tavoitteeksi tehdä hyvä omanlaisensa auto, eikä yrittää matkia ja käyttää mittatikkuna muita?
Niin siis tarkoitatko, että edellinen IS oli kopio vuonna 1991 esitellystä E36:sta, joka korvattiin vuonna 1998 E46:lla? IS:ää valmistettiin taas vuoteen 2005 vai 2006? Varmasti olisi ollut kilpailukykyisempi, tai vielä parempi jos sitä vertaa vuonna 1983 esiteltyyn E30 sarjaan, tosin en tiedä onko sekään reilua.
Pitäisikö nyt suunnilleen samaan aikaan E90:n kanssa esiteltyä uutta IS:ää verrata sitten E46:een?
Individual! Kyllä ne VW ja Audi vaan on samat autot muiltakin osilta kuin moottori ja vaihteisto. Kahvat,katkaisimet,lasipinnat,penkit,valot (sivuvilkut) yms. on ihan samaa tavaraa joka VAG autossa A8 Audista- Seat Ibizaan ja kaikesta siltä väliltä. Väitä mitä väität mutta näin se vaan on. Itse havaittu koska imagoni ei kärsi siitä että menen Skoda tai Seat liikkeeseen vertailulle niin kuin varmaan eräällä.
ps.Audi(A3,A4,A6),Skoda ja VW on Saksassa ihan tavallinen duunari luokan auto eikä niitä mielletä miksikään "premium" merkiksi. Kannataisi varmaan harkita vaihtoa onhan Audi jo Suomessakin hieman "teini corolla" luokkaa nykyään, kiitos tuontiautojen joita on haalittu tänne kasapäin.