Tuossa "Agila" -ketjussa kun arvuuteltiin autojen valmistusmaita...
Täältä voitte katsoa missä ne "saksalaiset" ja "japanilaiset" on loppujen lopuksi kyhätty:
http://www.ajovalo.net/Valmistusmaat.htm
Olen asiasta nähnyt jonkin autolehdenkin kokoaman taulukon, mutta nyt se ei tarttunut haaviin.
Niin, Toyoista tiedän, että esim. Corollaa saa edelleen farmaria lukuunottamatta myös Japanissa tehtynä. Tämä johtuu kuulemma siitä, että Englannissa ja turkissa kapasiteetti ei riitä.
Mitä lukee auton valmistuskilvessä?
Onko siinä mainittu tieto valmistusmaasta?
Wokkipannu Made in Turkey! Vaikea uskoa, että esim. Corollan valmistuslaatassa lukisi Turkki. Toisaalta jos ei lue, on se asiakkaan harhaanjohtamista, ja valmistuttaja Toyota tiedostaa imagokysymyksen!
Onneksi Bader-Meinhof-Wagenit ja MB:t valmistetaan edelleen Saksassa, huolimatta suuresta siirtolaisväestöstä kokoonpanotehtaissa. Laadunvalvonnassa on kuitenkin maittain eroja.
Kyllä niistä yleensä saa maan selville. Ovat kylläkin ilmoitettu valmistajakohtaisilla numerosarjoilla.
Esim. joskushan monelle oli suuri asia se, että onko heidän Volvonsa valmistettu Belgiassa vai Ruotsissa. Valmistuskilvestä asia ilmeni kun tiesi mitä lukua katsoa.
... unohtamatta tietysti laillista kaljan kittaamista työpaikalla
Osa Meseistä tehdään Espanjassa, Itävallassa ja USA:ssa
Tekee osan malleista Itävallassa ja USA:ssa
Onko siinä mainittu tieto valmistusmaasta?
Wokkipannu Made in Turkey! Vaikea uskoa, että esim. Corollan valmistuslaatassa lukisi Turkki. Toisaalta jos ei lue, on se asiakkaan harhaanjohtamista, ja valmistuttaja Toyota tiedostaa imagokysymyksen!
Onneksi Bader-Meinhof-Wagenit ja MB:t valmistetaan edelleen Saksassa, huolimatta suuresta siirtolaisväestöstä kokoonpanotehtaissa. Laadunvalvonnassa on kuitenkin maittain eroja.
Kyllä tyyppikilvessä lukee valmistusmaan koodi. Toyon tapauksessa esim. tiedon saa myös ennen kauppaa myyjältä lypsämällä. Tämä ei ole kuulopuhetta vaan kokemusta perheen piiristä.
Toyota on kuin turkkilainen vankila - rangaistuksista karmein!!!
J00. Se on ihan sama kokoaako turkkilainen Toyotan Turkissa vai Opelin Saksassa. Erikoista tässä autojen valmistusmaissa on se, että kun Hollannissa tehtiin samassa tehtaassa sekä Volvo S40:tä että Mitsubishi Carismaa, niin Carisma oli noista kahdesta se luotettavampi auto ADACin ja TÜVin mukaan, vaikka samalta tehtaalta pitäisi tulla tasalaatuista tavaraa.
Kyllä auton laatuun vaikuttaa enemmän minkälaisista komponenteista se kootaan kuin se että eri automerkit kokoonpanaan samalla autotehtaalla. Tämän takia Mitsun Carisma ja Volvo 40 ei ole samanlaisia autoja vaikka samalla tehtaalla niitä on kasattukin. Onpahan eräässäkin autotehtaassa koottu samanaikaisesti Porcshea ja Euro-Samaraa ja ei kai kukaan voi väittää niiden laatutason olevan saman.
... unohtamatta tietysti laillista kaljan kittaamista työpaikalla
Kuinka paljon ne saavat juoda? Niin paljon kuin tauolla huvittaa? Siellä pitäisi olla alkoholimittarit...
"Kuinka paljon ne saavat juoda? Niin paljon kuin tauolla huvittaa? Siellä pitäisi olla alkoholimittarit..."
-Ei saksalaisella autotehtaalla ainakaan kännissä saa heilua, eli se jo rajoittaa juomisen määrää.
Kyllä se varmaan jo työntekoon vaikuttaa kun 70-kiloinen työntekijä juo kaksi kaljaa, sitten hän 0,4 promillen humalassa. Kyllä se pikkutarkkaan työhön vaikuttaa... puhumattakaan jos ne juovat vielä enemmän. Moni kaverini varmaan lähtee pian Saksaan autotehtaalle...
No sitten se 70-kiloinen kaveri voi juoda vain yhden kaljan jos kaksi rupeaa jo vaikuttamaan haitallisesti työntekoon. Ystäviltä, jotka ovat olleet Saksassa hommissa, en ole kuulluut että kaljan saatavuus työpaikan ruokalassa olisi aiheuttanut siellä ongelmia. Sama kokemus on myös itsellä kun olen saksankielisissä maissa ja Italiassa työasioissa vieraillut. Italiassa työmaaruokalassa on tarjolla jopa 12% viiniä huh huh...
Syy löydetty. Miksi japanilaiset ovat luotettavimpia. Yksi kalja n.0,2 promillea lopputulos. Jos ennen jalkapalloa peliäkin juo kaljan, sen huomaa lopputuloksesta, kuulin vain eräältä jalkapalloa pelaavalta kaverilta, että kalja vaikuttaa jalkapalloon aika paljon miksei siis työhönkin. (kumpikin on yleensä tarkkaa hommaa)
Täällä palstoilla tuntuu olevan enempi-vähempi asiallista porukkaa. Tuntuu vaan joillakin nimeltämainitsemattomilla kuten Z käsitykset autoista jämähtäneen 70-luvulle...onkohan edes nykyjapsia ajanut tai kyydissä istunut .
Itse ajoin vähän aikaa sitten ns. euroautoa (Opel Vectran uusi korimalli 2-litraisena)...eipä ollut sekään mikään mieltäylentävä kokemus. Huonommalla kytkimellä en ole pitkään aikaan ajanut...kuin olisi painellut HEMMETIN jäykkää kumipaljetta tietämättä milloin liikerata alka ja milloin loppuu. Jos tuo kytkin ei ollut yksilövika vaan sitä saksalaista jämäkkyyttä niin ei kiitos. Kehoitin auton lainaajaa kokeilemaan vaikka Hondani kytkintä jotta tietää millainen auton kytkimen tulee olla.
Toinen mitä olen aina ihmetellyt on nämä pakin viritelmät autoissa. Pitää painaa keppiä tai nostaa kepin juuressa olevaa rengasta. Olisi edes vectrassa ollut selvä rengas mutta ei...piti nostaa nahkatutin juuresta. Eipä ole yhdessäkään jaappanin vehkeessä tarvinnut muuta kuin vaihdevipua vääntää...hiivatti että pitää asiat tehdä vaikeiksi.
Kaksi viikkoa sitten tutkailin uuden Golfin. Säädin kuskin istuimen ihmisen mittaiselle (170) sopivaksi ja ratin sopivalle korkeudelle. Oikea sääri polvea myöten painoi keskikonsolia vasten ja autoon mennessä ja sieltä tullessa kolhi polviaan ratin alaosiin...ei paljon mieltä ylentänyt. Ja ovien liikkeet niin jäykät että poikani sai tosissaan repiä niitä kiinni ja auki. Vertailkaapa muuten eri automallien eroja minkälaista voimaa ovien aukaisu ja sulkeminen vaatii...huomaatte selvän eron eikä ainakaan saksalaisten eduksi.
[quote title="28.10.2004 klo 13:57 HäRVeli kirjoitti"]
Täällä palstoilla tuntuu olevan enempi-vähempi asiallista porukkaa. Tuntuu vaan joillakin nimeltämainitsemattomilla kuten Z käsitykset autoista jämähtäneen 70-luvulle...onkohan edes nykyjapsia ajanut tai kyydissä istunut .
Täällä on fanaatikkoja niin saksalaisten autojen, japanilaisten autojen kuin italialaisten autojen suhteen.
Jee samaa mieltä ostakaa sellanen auto mikä koeajon perusteella ja muutenkin on ok,koska kaikissa autoissa on jotain vikoja.
Itsellä ollut Volvo,Opel,Nissan.Toyota mut eipä noistakaan mikään ole ollut vielä kovin hyvä.
Tosin aikaa on mennyt eteenpäin ja autot muuttuu koko ajan joten ennakkoluulottomasti olen ainakin itse suhtautunut eri merkkeihin ehkä nyt poikkeuksena on joku Lada,Fiat ja englanninhärvelit.
Jokaisessa automerkissä on vikoja. Luotettavalla merkillä saattaa olla lyhyet huoltovälit (eli täytyy joka tapauksesssa käydä korjaamolla). Auto on muuten luotettava/luotettavin mutta ruostuu... Eli jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. (yllättävää)
Näin ne mielipiteet menevät. Suurin osa kylläkin katsoo asiaa täysin toisin päin. Raskaat ovet ja jämäkkä ääni niitä sulkiessa luo mielikuvan hyvästä kolariturvallisuudesta. Tätä tunnelmaa ei Honda Civicin höyhenenkevyttä ovea heilutellessa saa.
Monet auton ostajista pitää mm. tätä saksalaisten etuna, ei haittana.
Eräs mummeli ei ottanut autoa koska ovi oli niin raskas. Ei hän saa ovea auki jos se on raskas. Omegassa on törkeän raskaat ovet.
Mielikuvat on mielikuvia ja todellisuus tätäpäivää. Kokeilkaapa esim uuden Avensiksen ovia...kevyet ja herkät liikutella jopa 8-vuotiaalle. Ja Aven kolariturvallisuus testatusti korkealla tasolla...myös sivutörmäyksissä. Ei se että ovi on lujarakenteinen ja hyvin tiivitetty ole sama kuin että oven liikkeet ovat raskaat...saranoinneissa ja ovien vaatimassa sulkuvoimassa on isoja eroja.
Onhan Avensis luokkansa toiseksi turvallisin auto, viiden tähden auto. Kevyet ovetkin siinä on. En tullut ajatelleeksi...