Olemme päättäneet hankkia perheellemme uuden kuljettimen ja sen valitseminen lankesi ehkä hieman poikkeuksellisesti minulle, rouvalle siis. Oma mies on "muuten hyvä", mutta ei välitä autoista tuon taivaallista eikä isikään ole niin lähellä, että ehtisi kanssani autokauppoihin juoksentelemaan.
Kriteerit:
Takapenkille pitää mahtua turvaistuin selkä menosuuntaan ja vauvakaukalo, plussaa olisi, jos joku vielä siihen sopii istumaan.
Roimasti tavaratilaa, siis vaunut, matkalaukut ym. täytyy sopia kyytiin
Turvallinen
Punainen
Olen tässä itsekseni päätynyt siihen, että koeajolistalle pääsevät ainakin farmarimalliset Toyota Avensis (koska kukaan ei ole vielä haukkunut sitä), Citroën C5 (koska sillä on NIIN mukava ajaa) Nissan Primera (vertailun vuoksi). Audi A6 olisi kiva, mutta tuttavaperhe osti juuri sellaisen ja Peugeot 307:aa on haukuttu niin pahasti, etten halua ottaa riskiä.
Muita ehdokkaita ja kokemuksia noista?
Heippa!
Itse en ajattelisikaan muita vaihtoehtoja kuin Audi A6:sta,
jos sinulla on kerran sellainen mahdollisuus hankkia.
Tyylikäs laatuauto!!! Ota se quattrona!!!
Tässä tulee muutama arvio, vaikka se asiantuntevuus saa jäädäkin lukijan puntaroitavaksi
Toyota Avensis on varmasti nyt nykyisellä mallillaan kaikin puolin hyvä ja tasavertainen kilpailussa eurooppalaisia malleja vastaan. Vuosituhannen toisella puolen Toyotalla oli hiukan ongelmana laadukkaan tuntuisten autojen tekeminen, laatua ja kestävyyttä siis oli, mutta se ei oikein autojen sisustuksessa ja autojen ulkonäössä niin näkynyt. Muotoilukin oli varovaista, mutta se varmaankin miellytti ainakin suomalaisia kun olihan Toyota viime vuosituhannen loppupuolella yleensä yksi myydyimmistä merkeistä.
No vielä siis siitä itse Avensiksesta. Uusin farkku taisi tulla myyntiin Suomessa joskus 2003 lopulla eli malli on vielä kohtuullisen uusi. Sedan tuli myyntiin muistaakseni 2003 puolivälin jälkeen. Avensiksen farkusta on kestotesti Tuulilasin lokakuun 2004 numerossa. Ihan perusvarma kulkupeli mitä tuli artikkelia selailtua. Muotoilu on jonkun verran omanlaista, vaikka ei vieläkään mitenkään omaperäistä.
Äskeisen lehden lisäksi kaappaisin sinuna jostain Tuulilasin huhtikuun numeron 2004. Siinä on testissä Opel Vectran, Honda Accordin, Nissan Primeran, Ford Mondeon ja Mazda 6 farkkujen yhteinen testi. Mukaan olisi kuulema otettu myös Avensis, jos maahantuojalla olisi vain ollut testiin sopiva yksilö. Testin ykkönen oli Mazda 6, toisen jaetun sijan ottivat Opel Vectra ja Ford Mondeo, kolmas tai siis tavallaan neljäs sija meni Accordille ja viimeinen jumbosija Primeralle. Opelissa ja Fordissa taitaa olla noista suurimmat tavaratilat, Primerassa taas aika pieni, samaa kokoluokkaa melkein mitä pykälää pienemmissä, Opel Astrassa ym.
Kävisin sinuna koeajamassa noista vaikka kaikki ja miettisin sitten mikä miellyttää niistä eniten silmää ja mikä on niistä mukavin olemukseltaan. Iältään tuorein noista kaikista on Opel Vectran farmari, saapui Suomeen vuoden 2004 alussa (sedan tuli jo paljon aikaisemmin, 2002-2003), Mondeo joskus 2001 ja 2002 ja on siltä osin porukan vanhin, Accord olisikohan ollut farkkuna ja sedanina 2004 alkupuolella, Primera joskus 2002 aikana ja Mazda myös joskus 2002 tienoilla.
Autojen "ulkonäöstä" vielä:
Vectraan on tulossa nyt aivan seuraavien kuukausien mittaan facelift eli kasvojenkohotus=yleensä pientä ehostusta sinne tänne ulos ja sisään. Vectran muutos on aika suuri, uusi malli on jo nähtävillä Opelin Saksan sivuilla ja Tuulilasin nettisivuilla olleen kuvan mukaan malli on jo tuotannossakin.
http://www.opel.de
Opelin toinen uusi kohta Suomeenkin saapuva malli on uusi Zafira. Katsastaisin sinuna senkin, auto on kasvanut edellisestä mallista jonkun verran, olikohan jopa 15cm pituutta, eikä auton tilatkaan ihan huonoimmasta päästä ole.
Mazda 6:sesta on tulossa myös facelift, mutta ennakkokuvien perusteella uudistus on aika laimea, muutamia pienehköjä muutoksia. Kutosta on myyty etenkin Suomessa aika hyvin, eikä auto ilmeisesti mikään huono olekaan. Kestotestien mukaan laatu on hyvää tasoa. Itse en auton muotoilusta pidä oikeastaan yhtään, se näytti jo vähän vanhahtavalta jo esittelyn aikoihin, eikä minimaalinen uudistus paranna tilannetta ollenkaan. Tämäkin on tietysti vain makukysymys, joten oman mielipiteen saat tietää tutkimalla miellyttääkö muotoilu "omaa silmää".
Primeraan on tuskin tulossa merkittävää fecaliftiä koko mallisarjan elinkaaren aikana. Auto ei ole ihan noiden muitten autojen kokoa, ei tavaratilaltaan eikä pituudeltakaan. Siis ne mainokset, joissa Primeraa mainostetaan erityisen suureksi ja edulliseksi, eivät pidä koon puolesta ihan paikkaansa. Auto sijoittuu noiden Mondeon, Vectran, 6:sen ja pykälää pienempien Astran ym. väliin. Luotettavuus taitaa olla Primerassa ihan hyvää tasoa.
Mondeo on mallina näistä kaikista vanhin, ja jos nyt oikein muistan, niin joko Mondeoon jo tehtiin facelift tai facelift-malli tulee vielä kohta puoliin markkinoille. Kyllä, http://www.ford.fi näkee uudistuneen Mondeon tietoja. Ulkonäkö näyttää muuttuvan jonkun verran edeltäjästä mm. erilliset kylkilistat katoavat, takavalot muuttuvut, keulaan tulee entistä yksinkertaisempi rakenne jne. Mondeon heikoksi kohdaksi on sanottu välillä vetoakseleita, joista pursuaa sinne normaalisti kuuluvat voiteluaineet ulos ja kosteus ym. pääsee tekemään sitten tuhojaan. Vastaavia ongelmia on ollut Fordin 1998-2005 myynnissä olleessa Focus mallissa ja niistä on käyty paljon kiistelyä kuka ongelmat suostuu kustantamaan, myyjä vai auton omistaja. Uuteen Mondeoon on tosin saatettu korjata tuo luotettavuutta nakertava paha virhe, siis saatettu korjata, luulisin niin, mutta en ole ollenkaan varma.
Accord oli Tuulilasin kestotestissä laadukas ja yllättävän vähäongelmainen auto. Lehden numeroa en nyt tähän hätään muista, sedan-malli oli kuitenkin kyseessä. Accord on sen verran uusi malli, ettei siihen ole ihan heti odotettavissa uudistuksia, ja tuskin auto sellaista tulee vielä kaipaamaankaan moneen moneen vuoteen.
Jos haluat niin käy katsomassa jokaista noita autokaupassa ja tee niistä omat arviot. Mikään autolehden testi tai kenenkään toisen mielipide ei korvaa omaa mielipidettä, eihän sillä autolla kukaan nettikeskustelija tule ajamaan, ja vielä vähemmän voi kukaan sanoa omaa mielipidettään ainoaksi oikeaksi ja erehtymättömäksi. Itse laittaisin painoarvoa auton esteettisyydelle, sille tunteelle mikä tulee kun autoon istuu ja autoa katselee, ja sen jälkeen ottaisin sitten huomioon omien tarpeiden mukaan niitä auton eri ominaisuuksia ja tekniikkaa.
Citroenistä, Audista ja 307:sta vielä.
Citroenin C5 on mallina jo muutaman vuoden ikäinen. Facelift taidettiin tehdä nyt viime syksynä, autoa pidennettiin yllättävän paljon pelkillä puskureilla, taisi olla jopa yli 10cm. Esp on muistaakseni vakiona automaatti-ilmastoinnin ohella. Ei mikään huono vaihtoehto autoksi, ilmajousitus on varmasti mukava ja tuo autoon kalliista edustusautoista tuttua luksusta, ja tilatkin taitavat olla sen verta suuria, että autoa näkee aina välillä taksikäytössäkin. Auton luotettavuutta ei ole ehkä kehuttu aina niin paljon kuin joidenkin muiden autojen, mutta miten paljon mielipiteissä on sitten omaa "väritystä" ja miten paljon "totuutta", vaikea tietää. Nykyaajan autot ovat monesti aika vähävikaisia otti melkeinpä minkä tahansa tunnetun valmistajan auton.
Uusi Audi A6 on hieno auto, mutta menee kyllä hinnaltaan roimasti kaikista aiemmista kalliimmaksi, jopa sen vertan kalliiksi, että parhaimmillaan ostaa kaksi autoa yhden A6:sen hinnalla. Vaikea A6:sta on edes tähän "joukkioon" sovittaa, niin erilainen ja sen verran eri hintaluokasta puhutaan. Kalliimmalla hankintahinnalla saa paljon kaikkea, laatua ja näyttävyyttä, se on selvä.
Peugeot 307 ei niiden juttujen mukaan mitä olen lukenut ole ollut mitenkään epäonnistunut tai edes täysin ongelmaherkkäkään. Muistelen nähneeni kyllä joskus jotain ongelmista kylmissä olosuhteissa, ja ehkä myös jotain juttuja pienistä vioista, mutta sellaisia on aika monessa autossa, kestotestin aikana tuossa Toyota Avensiksessakin, joten sen puoleen auto ei ole mitenkään erityisen kummallinen. Malliin tulee kohta puoliin faceliftin yhteydessä 407:n ja 1007:n tapainen keula ja samalla varmasti muitakin muutoksia. Muotoilu on mukiin menevää ja aika hyvä, vaikkakin se uusi salavalokuvissa nähty keulamuotoilu, jos se siis toteutuu valmistettaviin autoihin, muistuttaa jo vähän liikaakin Peugeotin muita malleja.
Muitakin autoja on toki olemassa mm. Renault Laguna ja onhan niitä muitakin. Kannattaa vierailla autokaupoissa ja katsella myös autonvalmistajien nettisivuja, siellä on nykyisin aika hyvin tietoja esillä.
Autoa ostaessa kannattaisi ainakin minun mielestäni varmistaa samalla myös se, että autoon saa varmasti ajovakaudenhallintajärjestelmän eli ESP:n. Tuulilasin nettisivun etusivulla on asiasta artikkeli, tai jos se ennättää kadota sieltä ennen kuin vierailet sivulla, löydät sen varmasti myös sivun omalla haulla. Sellaista autoa ei edes oikein kannata enää ostaa, johon ei ESP:tä saa, ei oman turvallisuuden eikä edes auton jälleenmyyntiarvon vuoksi.
Väriehdotus oli muuten hyvä (ottaisin omankin auton ehdottomasti punaisena, tai mitä nyt ehkä Aston Martinin hopeisena tai British racing green värillä), punainen sopii moneen autoon ja noita kaikki edellä mainittujakin kai saa punaisena, tai jos ei nyt ihan "peruspunaisena" niin ainakin vähintään viininpunaisena
Onnea valintaan!
Ihan hyvä analyysi nopeasti vilkaistuna. Kuitenkin autoihin perehtymättömän täytyy lukiessaan lehtien testejä sekä kuunnellessaan naapurin automiesten kertomuksia pitää jalat maassa. Jaetut arvosanat varmasti pääsääntöisesti ovat oikeudenmukaisia (testivoittajalla ajavan mielipide...), mutta painotukset jotain ihan muuta. Lisäksi on olemassa valtavasti asioita, joihin testi ei puutu, kuten makuasiat, luotettavuus, kauppatilanteeseen liittyvät taloudelliset asiat ja talviominaisuudet perusteellisesti (em. tuulilasin testi). Lisäksi jotain huonoa ominaisuutta, kuten ruostesuojausta, voi jopa helpostikin parantaa jälkikäteen. 500 e voi tuntua kovalta hinnalta, mutta jos kilpaileva paremmin suojattu auto maksaa 5000 e enemmän, kannattaa miettiä asiaa uudestaan. Joskus kuulee tiettyjen merkkien kohdalla olevan etuna sen, että voi tilata tehtaalta juuri haluamanlaisen version autosta. Toisinaan taas autoa ei saa parannella. Hyvä auto on perusvarusteisena oltava kunnollinen, muuten auto ei ole hyvä. Kaiken sekasotkun päälle joku sanoo, ettei lehtien testit tiedä mitään. Volvo on hyvä, osta Volvo! Isoisän Amazonilla ajettiin 300 000 km ilman murheita (ajan kultaamien muistojen myötä hävinneiden ikävien asioiden tuomalla mielikuvalla). Suhtaudu siinä sitten tällaiseen ristiaallokkoon oikein.
Mistä voi tietää, mihin kaikkeen kannattaisi kiinnittää huomiota? Tiedän tapauksen, jossa kaveri osti upean ylemmän keskiluokan premiumtason auton, mutta suurehkot ulkomitat (etenkin leveys) ovat osoittautuneet suurimmaksi ongelmaksi. Pientä Corollaa olisi paljon helpompi (= mukavampi) parkkeerata talliin. Mutta eipä lehden testissä tätäkään kerrottu. Kohta on auton vaihto edessä, koska Corolla olisi paljon nykyistä mukavampi käyttöominaisuuksiltaan.
Vectrassa on todella hyvin istuintilaa takana, leveät ovet ja kunnon tavaratila, hinnaltaan ehkä keskikaartia. Saksan Auto Bild lehden 100.000 km:n kestotestissä pärjäsi poikkeuksellisen hyvin. Moottorivaihtoehtoja riittää. Tietenkin jos virtaa riittää tilillä on Audi A6 kova sana, mutta kuten yllä joku totesi, sen hinnalla saa kaksikin autoa.
Mitenkäs Mitsu Grandis?
Tilaa, mukavuutta ja vielä "siedettävä" hintakin...
Syksyllä tulossa 2.4-litran bensakoneen rinnalle VW:n 103kw:n turbodiesel.
http://www.mitsubishi.fi/models/grandis/
http://www.mitsubishi-cars.co.uk/grandis/
http://www.keskipohjanmaa.net/gen/277178.asp
http://www.iltasanomat.fi/autot/koeajot.asp?id=763276
En halua sotkeutua muiden autovalintoihin, mutta muistuttaisin yhdestä asiasta. Jos kyseessä ei ole työsuhdeauto vaan ns 'oma auto' on jälleenmyyntiarvo kokonaiskustannusten kannalta erittäin tärkeä. Erot vakuutuksissa ja kulutuksessa ovat pieniä rahasummia siihen verrattuna. Ranskalaisten ja joidenkin Opelien jälleenmyyntiarvo on huono. Erot eri merkkien välillä ovat tuhansien eurojen luokkaa heti muutaman vuoden käytön jälkeen.
Esimerkkejä:
Citroen C5 2,0 Break -2001 100000km 16950
Nissan Primera 2,0 Wagon -2001 90500km 16900
Opel Vectra 2,2 Wagon -2001 97700km 16850
Peugeot 406 2,0 Wagon -2001 95200km 17900
Toyota Avensis 2,0 Sedan -2001 92000km 20900
Hinnat uutena vuonna 2001 (juuri kyseisellä varustetasolla)
Citroen 184 800mk
Nissan 164 994mk
Opel 164 697mk
Peugeot 185 400mk
Toyota 164 994mk
Esimerkkikäytetyt hain autotalli.com palvelulla ja hinnat TM 18/01.
Jos kyseessä ei ole epäluuloinen "keski-ikäinen" nainen, niin paras vaihtoehto on Skoda Octavia. Lukuisat testi osoittavat sen, että Mondeot ja 407, puhumattakaan Avensiksesta ovat jääneet kirkkaasti kakkoseksi Octavialle. Probleema numero yksi on pitkät toimitusajat. Sekin kertoonee jotain autosta.
Avensista lähtisin minäkin suosittelemaan. Erinomaisen laadukkaasti tehty auto, jonka arvo säilyy ja käyttäminen on kohtuu hintaista. Ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin viat ovat harvassa ja auto kestää alustanniveliä myöden satojatuhansia ilman korjauksia - tähän asiaan löytynee vahvistusta erilaisten vikatilastojen ohella myös aimmista mallista sekä taksitolpilta. Laadukkuus on tässä uudessa mallissa myös sellaista, joka ei jää ainoastaan konepellin alle vaan huokuu myös yksityiskohdista (tosin aiemminkin mm. kaikki nippelit ovat tehty kestämään toisin kuin monissa "eurooppalaisissa". Myös Mazda6 on varmasti yhtä hyvä ellei jopa kestävämpi mutta ei ole yhtä jämäkän oloinen olemukseltaan (Mazda oli lähes viaton Tuulilasin 30tkm testissä ja on Autobildin 100tkm testin historian viattomin).
Hyvä - ja omasta mielestäni myös kaunis auto - tuo Mazda6:n on mutta käyttökulut ovat varmasti Avensista korkeammat. Mazda6:sta tuli tosin juuri uusi versio, jossa heikoimpaan lenkkiin eli meluun on tehty parannuksia samoin kuin korinjäykkyyttä on nostettu, mikä nostanee Mazdankin törmäystähdissä viiden tähtösen kerhoon (missä Avensis jo on).
Jotta ei aivan yksipuolisesti Toyotan kehumiseksi ei menisi niin sanottakoon, että lehdistössä on arvosteltu 1,6 ja 1,8-mallien sähköistäohjaustehostinta. Itse pidin sitä kuitenkin melko hyvänä normaaliajossa, eikä se mielestäni mitenkään hätkähdyttävästi poikennut Mazdan kehutusta ohjauksesta.
Toyota on siis mielestäni järkevin valinta mutta muistuttaisin myös Honda Accordista, joka on myös lujaksi havaittu (Tuulilasin 30tkm ilman vikoja). Hondan vahvuudet ovat ajettavuudessa ja auton sporttisessa luonteessa. Se on farmarina myös erittäin tilava ja tältä osin pesee selvästi mm. Mazdan. Tosin käyttökuluissa Hondakin jäänee Toyotan taakse.
Ominaisuuksiltaan edellisten tapaan myös Ford Mondeo ja Skoda Octavia ovat kärkikastia. Mondeo on monessa suhteessa jopa selvästi paras mutta ohdakkeita on sillä tärkeällä kestävyyspuolella esim. vetonivelten suhteen. Lisäksi malli on piakkoin jäämässä vanhaksi. Skodan laatu on puolestaan varmaankin parasta "euroa" mutta jäänee vielä Toyotan, Mazdan ja Hondan taakse. Ominaisuudet sensijaan ovat kohdallaan minkä todistavat useat testivoitot (esim. TM:n vertailussa voitto ennen Avensista). Toisaalta jos autoa pitää pidempään niin uskoisin Toyotan viattomuuden ja paremman arvonsäilymisen kääntävän kelkan lopulta Avensiksen hyväksi. Varteenotettava vaihtoehto silti.
Opelin laatu on nousussa - eikä ihme sillä, ei se enää voinut laskeakaan. Myös maine ja arvonalennus on samaa luokkaa. Ominaisuudet sensijaan ovat kaiketi kohdallaan. Itse en uskaltaisi ostaa mutta ehkä olen liian ennakkoluuloinen?
Myös Primera voi olla vaihtoehto mutta lähinnä hintansa ja kenties erilaisuutensa vuoksi. Auto ei ominaisuuksillaan juuri häikäise mutta on kohtuullisen kestävä (Skodan tasoinen kenties...). Hyvämaineinen auto ja ainakin edullinen hankkia mutta ei mitenkään parhaimmistoa - paitsi ehkä varustelultaan.
Lagunan ja 307:n unohtaisin jo pelkkien "palovaarojen" ja vikatilastojen kertoman vuoksi. Myös arvonlasku on aika roimaa, joten ainakaan uutena hankkimista on hankala perustella järkisyin. Kait ne ovat sitten niitä mukavista mukavimpia?
Audi A6 painii edellisten kanssa eri hintaluokassa ja sillä tasolla ei kannata unohtaa myöskään MB:a, BMW:ä ja Lexusta. Niin ja ne kaikki ovat jo sangen "ylihintaisia" perusautoiksi...
Lopuksi Kia ja Hyundai. Hyvillä takuilla keskivertoa ehkä hiukan kestävämpiä autoja hiukan edullisemmin. Mutta millaisia ovat sitten kuluiltaan arkikäytössä? Vaatii rohkeutta kokeilla ja saattaa olla kannattavaa tai sitten astuu todelliseen suohon josta ei meinaa päästä eroon... jokatapauksessa hyviltä nuo Korean koneet vaikuttavat vielä!?
Tässäpä mielipidettä. Onnea auton hankintaan!
Lagunan ja 307:n unohtaisin jo pelkkien "palovaarojen" ja vikatilastojen kertoman vuoksi. Myös arvonlasku on aika roimaa, joten ainakaan uutena hankkimista on hankala perustella järkisyin. Kait ne ovat sitten niitä mukavista mukavimpia?
Opel oli kautta koko 90-luvun yksi suosituimmista ja varmaan myös vahvimmista käyttöautoista Suomessa ja Euroopassa, ja on muuten suosittu vielä nykyäänkin muualla Euroopassa. Euroopan toiseksi myydyin automerkki heti Renaultin jälkeen. Suomessa ei suosio ole enää tavoittanut entisiä lukemia 2000-luvun taitteen jälkeen mallien ikäännyttyä, mutta eiköhän suosio nouse taas kun Astran myynti pääsee vauhtiin ja uusi Vectra saadaan maahan.
Tuskin siis se maine noilla nykyisillä myyntilukemilla on mitenkään erityisen huono, ehkä vain huonompi kuin mitä ilman joitain luotettavuusongelmia, esim. Vectran 1996-1997 mallivuosien vaihteensiirto-ongelmat jne. Osa auton omistajista kohtasi niitä ongelmia ja se varmasti tiputti myyntimääriä. Tehtaalta on ne silloiset luotettavuusongelmat myönnetty ja hyvä niin.
Ominaisuuksiltaan nyt myynnissä olleet Vectra ja Astra pärjäsivät hyvin Tekniikan maailman talvitesteissä. Harmaat aivosolut eivät ihan tarkkaa tulosta jaksa muistaa, kuitenkin muistelen jotain Vectran testivoitosta ja Astran kakkossijasta, joka olisi ollut ykkössija, jos Astraan olisi laitettu sama Esp mikä oli testivoittajassakin.
Zafira oli taas tila-autoluokan markkinajohtaja koko Euroopassa lähes koko mallin elinkaaren ajan ja keräsi ominaisuuksistaan kiitosta alan eri lehdiltä. Nyt vasta tai muutamaa vuotta aiemmin on muilta valmistajilta tullut samaan kokoluokkaan markkinoille vastaavia ratkaisuja (esim. Toyota toi noin vuosi sitten markkinoille hiukan Zafiraa pienempään kokoluokkaan 7-paikkaisen Corolla Verson, sitä ennen Toyotalla oli tarjota 7-paikkaisina vain Zafiraa suurempi Avensis Verso ja olikohan myös Picnic), monta vuotta Zafiran ensiesittelyn jälkeen. Uusi Zafira on tuskin aiempaa "huonompi" mitä tuli ainakin Auto Bildin lyhykäistä testiä silmäiltyä. Ja kun on tila-autoista puhe, Zafirasta pykälää pienempi pieni tila-auto Meriva on tainnut olla luokkansa myydyin koko Euroopassa.
Laguna ja 307 ovat samoin myytyjä autoja Euroopassa ja tuskin sitä meriittiä on saavutettu vailla mitään hyviä ominaisuuksia
Arvon lasku on vähän niin ja näin. Hyvin pidetystä autosta saa aika useasti paljon takaisin ja toisin päin. Ja vaikka auton kävisi vaihtamassa toisaalla kuin sen merkin omassa myymälässä, jossa omasta merkistä annetaan usein parempi hyvitys kuin toisaalla, ei muutamalla sadalla tai edes tuhansilla ole minusta mitään väliä, jos se oma auto on kuitenkin ollut muotoilultaan, ajettavuudeltaan, tiloiltaan, käytettävyydeltään, mukavuudeltaan, laadun tunnultaan jne. kaikkein mieluisin silloin aiemmin tarjolla olleista ehdokkaista. Se ehkä suurempi hyvitys on tavallaan "bonusta" siitä itselle mieluisasta merkistä, mutta ei se ainakaan minun mieltäni lämmittäisi ellen olisi pitänyt autosta oikeasti. Kyseessä on silloin aika huono sijoitus, etenkin kun auto kuin auto maksaa paljon ja kaikkien autojen arvonalennus on ensimmäisinä vuosina paljon.
No mutta, kannattaa valita oma auto kaikenlaiset höpinät unohtaen, jokaisella on aina omia mielipiteitä kerrottavana ja sen vuoksi niitä erilaisia autojakin tehdään. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Joku saattaa vielä tykätä yhdestä ainoasta automerkistä ja toinen taas vaihtelee automerkkejä kuin sukkia. Itse laittaisin autoa ostaessa kaikkein eniten painoarvoa auton esteettiselle olemukselle ja autosta syntyvälle tunteelle, työkäyttöön ostettavan auton tekniikkaa ja jälleenmyyntiarvoa saattaisiin taas syynätä yllättävänkin tarkasti...
Sen sijaan, että luet täällä muiden kehuvan omia autojaan, voit tehdä näin:
1. Käy koeajamassa kaikki ja muutkin mitä aikaisemmin on mainittu. Kaikki täyttävät kriteerisi. Ota vielä VW Passat mukaan. Aja kaupunkiajoa, maantieajoa ja maastoajoa ajotarpeen mukaan. Kirjaa fiilikset ylös: "Tuntuu epämukavalta maantiellä, paljon rengasmelua, sisätilat hienot jne..."
2. Tee lista "Top 3 autoa" fiilisten mukaan. Vaihda moottorimallia, jos ajaminen tuntuu tehottomalta. Jos autoa koeajaessa ei nauti, siitä ei nauti myöhemminkään ja naapurin miehen laatututkimus ei paljon lohduta.
3. Laske auton kustannukset, kysy myyjältä: Hinta, huoltokulut, vakuutukset, kulutus.
4. Jos hermostut herkästi auton teknisistä ongelmista, laske kuluihin mukaan ylimääräinen takuu, huoltosopimus, "rahat takaisin"-turva, vakuutuksen keskeytysturva, RoadSide Assistance tai laina-autot korjauksen aikana. Rakenna itsellesi hyvä paketti siten, että auton korjaus ei tunnu suurelta ongelmalta. Automerkit ja -liikkeet vaihtelevat paljon tässä tarjonnassa.
5. Valitse sellainen auto joka tarjoaa hyvän fiiliksen kohtuullisilla kustannuksilla.
Jos auton ongelmattomuus on sinulle periaate etkä hyväksy edes parempaa laina-autoa, älä osta autoa vaan käytä jotain palvelua (esim. taksi, vuokra-auto) laadukkaisiin kuljetustapahtumiin. Maanantaikappaleita on kaikilla merkeillä, autoja on pakko huoltaa ja laatutilasto on pelkkä tilasto.
Avensis ja Primera ovat luotettavia .
Primera kokemus 220 000 km . Tekniikka toimii luotettavasti . Kovat jouset ja äänekäs.
C5 kokemus 120 000 km työsuhdeautona . Mukava , mutta kustannuksista ei tietoa. Käytettynäkin halpa. Ainoa epämukavuus oli epätarkka ohjaus maantieajossa . Joutui ohjaamaan kaiken aikaa. Kaikkeen tottuu ajanmittaan. Primera tuntuu kolukärryltä Citroenin jälkeen.
Suosittelén Toyotaa , myyntitilastot kertovat samaa.
Olen tässä itsekseni päätynyt siihen, että koeajolistalle pääsevät ainakin farmarimalliset Toyota Avensis (koska kukaan ei ole vielä haukkunut sitä), Citroën C5 (koska sillä on NIIN mukava ajaa) Nissan Primera (vertailun vuoksi). Audi A6 olisi kiva, mutta tuttavaperhe osti juuri sellaisen ja Peugeot 307:aa on haukuttu niin pahasti, etten halua ottaa riskiä.
Muita ehdokkaita ja kokemuksia noista?
Eikös tuo ole HÖPÖHÖPÖÄ.
307 ja A6 ei ihan paini samassa sarjassa...???