Eli millaisia kokemuksia kyseisitä autoista?
Tarkoituksenani olisi vaihtaa auto tuossa keväällä ja nämä kaksi ovat tällä hetkellä loppu suoralla.
Opelissa olen ajatellut enjoy varustelu 1.8 litran moottorilla tai cosmo varustelua 1.6 litran moottorilla hinnat menevät lähes yksiin.
ja mazdaan 1.6litran moottori elegance ja touring pack varusteilla.
Lisäksi olen ajatellut siirtää ostoa siihen asti kunnes nään mitä uusi C4 tarjoaa.
P.s TM testi kyseisistä tuli tuossa eilen luettua kohtuu tarkkaan.
Ehdottomasti Mazda, niin saat jotain vastinettakin rahallesi. Isäni osti kesällä 3 Sedanin (1.6 Elegance + Touring Pack + DCS) ja on ollut erittäin tyytyväinen. Ja jos rengasmelu olisi sinulle este, tuskin edes miettisit Mazdaa. Huoltopalvelut toimivat, ajettavuus on loistava ja auto varmasti kestää + onhan se aika kauniskin...
OPEL ehdottomasti !!
Missäs maassa tuo Mazda tehdäänkään? Miksi emme suosi kotimarkkina-aluettamme ja ryhdy ajelemaan sellaisilla autoilla jotka ovat made in europe....??? Ei kannata selittää että GM on amerikkalainen firma - kyse on nyt siitä missä maassa ihmisiä työllistetään.
Suomessa tietyt tahot jeesustelee kovalla äänellä aasia-ilmiöitä ja ne samat jeesustelijat ajelee itse aasialaisilla autoilla, ostelee aasialaisia kuteita jnejne.
On siinä meillä suomalaista logiikkaa kerrakseen.
Ota Opel Astra 1.8 16V Enjoy.
Siinä on 125 hv ja vääntöä 170 nm => Arvoja johon Mazdan ja Astran 1.6 koneet ei pysty. Kulutus on kuitenkin 1.8:ssa kohtuullinen. Lisäksi ajo-ominaisuudet on kokonaan toista luokkaa. Vaikka Mazda 6 onkin jopa erittäin hyvä ajaa, niin kolmosessa ei onnistuttu mielestäni yhtä hyvin.
Mazdan varustelusta en tiedä, mutta Opelissa on MP3/CD/RDS+ilmastointi Enjoyssä vakiona. G-sarjan Astrassa oli lisäksi 1.8 koneen yhteydessä luistonesto+vakionopeudesäädin vakiona. Uudesta en ole varma.
Suosittelen Opel Astraa. Molemmat ajaneena on sanottava, että Astran plussat verrattuna mazdaan ovat:
- Mukavuus
- Parempi ajettavuus
- SELVÄSTI hiljaisempi
- Kytkin ja vaihteistopaketti ainakin omasta mielestäni paremmin toimiva...
Ainoita puutteita on "Vectra"vilkku, jonka toimintaa pitää hetki miettiä ja opetella, jotta sen sisäistää..
Mazda taas on (varsinkin sedan) tyylikkään urheilullisen näköinen ja sisätilojen punainen valaistus on mieleen. Alfakuskina tämä on varsin luonnollista
Suurella todennäköisyydellä pitkän aikavälin luotettavuus on myös Astraa paremmalla tasolla.
3:n koeajo:
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/mazda3.htm
Kannattaa myös muistaa, että 2005 vuosimallin Astrassa on hintaa korotettu ja esim. Cosmosta on otettu tärkeitä varusteita pois, kuten sadetunnistin. Itse ottaisin varmaan 1.8 moottorisen Enjoyn, koska Cosmon lisähinta verrattuna varusteluun on kallis.
Kannattaa muuten käydä kokeilemassa myös uusi Skoda Octavia. Ajelun perusteella ottaisin sen, jos näitä lähdetään keskenään vertailemaan! Siinä on sitä "isomman auton tuntua" paljon enemmän, äänieristys sekä 3:sta että Astraa parempi ja tavaratilat todella hyvät. Täytyy kyllä myöntää, että raporttiin eksyi liikaa ylisanoja, mutta mielestäni uusi Occu on ehdottomasti luokkansa paras auto tällä hetkellä. Itse ajan parhaillaan Alfalla, aikaisemmin olen omistanut niin Skodan(Fabia), Opelin (astra) ja perheessä on ollut 2 Mazdaa (626 ja Premacy), joten merkkifanaattisuudesta on turha syyttää kun tästä kolmikosta puhun. Jokainen näistä kelpaisi mulle kyllä varsin mainiosti. Citroenista en sano mitään, koska siitä ei ole mitään kokemusta. Ei entisistä, nykyisistä kuin tulevistakaan malleista.
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/Skoda%20Octavia.htm
Mazda 3 on mukava ajettava, samoin Astra. Kummassakin on ongelma todella kova rengasmelu. Kummassakin on liian leveät renkaat. Mazda 3:ssa on kivat penkit minulle, mutta isommalle herralle ne eivät välttämättä ole sopivat.
Missäs maassa tuo Mazda tehdäänkään? Miksi emme suosi kotimarkkina-aluettamme ja ryhdy ajelemaan sellaisilla autoilla jotka ovat made in europe....??? Ei kannata selittää että GM on amerikkalainen firma - kyse on nyt siitä missä maassa ihmisiä työllistetään.
Tämäkö on ainoa peruste Opelin valintaan? Mikälin näin on, ei tuote itsessään liene minkään arvoinen.
Yleisesti ottaen yllä oleva jorina on täysin turhaa. Kunkin on syytä hankkia omat tarpeet parhaiten tyydyttävä tuote valmistusmaasta riippumatta.
On pelottavan selkeitä esimerkkejä mihin tuollainen "itseohjautuva protektionismi" johtaa. Esimerkiksi Yhdysvaltalaiset valmistajat olivat pitkään ylimielisen luottavaisia kotimarkkinoiden vedosta tuotteiden laadusta riippumatta. Kuinka kävikään? Tuotannon laatu vajosi lähes itänaapurimme tasolle ja teknisesti tuotteet olivat kaukana jäljessä Eurooppalaisia ja Aasialaisia kilpailijoitaan. Kamelin selän karkettua oli muutos nopea ja nykyisin maassa myydyimmät henkilöautot ovat Japanilaismerkkisiä (tosin suurelta osin kotimarkkinoilla valmistettuja).
Viime vuosina Eurooppalaisilla valmistajilla on ollut vakavia laatuongelmia. Mikä olisi parempi kannustin laadun kohottamiseen, kuin hankkimalla tuotteita yhtiöiltä, joiden laatuprosessit sekä työntekijöiden työmoraali on kunnossa?
Ei rengasmelu ole mikään ongelma, jos ottaa vaarin minun neuvosta ja varustaa itsensä kuulosuojaimin. Siinä muuttuu meluisa auto mukavan hiljaiseksi. Koittakaa vaikka jos ette usko. Vanha 88-vuoden Mazda 626 on kuulosuojaimet päässä hiljaisempi kuin serkun 01-vuoden Opel Vectra ilman kuulosuojaimia.
Lisäksi ei se ole auton vika, jos karhealta asfaltilta kantautuu rengasmelua, vaan sen vika, joka päästää tien siihen kuntoon. Eivätpä ole TM:n testaajat valitelleet Etelä-Euroopan sileitä teitä meluisiksi vaan vain ja ainoastaan meidän karheita teitä. Autot saadaan meluttomiksi kun parannetaan tiet ja varustetaan autot kuulosuojaimilla.
Niin kuin monet ovat sanoneet niin ajaa urista pois auto tulee hiljaiseksi. No itse en tee ihan näin, jos on hyvä mahdollisuus niin sitten pystyn välttämään urat.
Astra on mielestäni tavallaan kansanauto sopii kaikille vaikka se on nykyään aika persoonallinen mutta se muodot on helppo omaksua.
Kolmonen on persoonallinen, jokseenkin urheilullisen näköinen, sopii mielestäni nuorekkaalle/nuorelle ihmiselle. Eikö suomalaiset juuri ajattele auton ostossa, että mitä heistä juuri ajatellaan? Eli jos haluaa olla tavis niin Astra ja jos nuorekas/persoonallinen niin kolmonen.
Voi näitä juttuja.. vai kuulosuojaimia..
Toisivat tännekin saksan baanoilla suosittuja betonilaattoja, olisivat hiljaiset
Tarkoitus nyt kuitenkin oli viestittää, että ehkä on paras valita auto, joka on hiljainen myös näillä meidän surkeilla teillä.
Joissain tapauksissa autolehtien testaajat ovat noteeranneet rengasmelua myös eteläeuroopassa tehdyissä koeajoissa. Näin tapahtui muistaakseni Mazda 3:n kanssa. Totta kyllä on, että nämä Suomen tiet ovat varmaankin karkeimpia koko euroopassa mutta silti autojen (rengas)meluntorjunta on jäänyt jälkeen muusta kehityksestä. Harvoina valopilkkuina voinee pitää esim. Rellu Meganea, joka useasta suunnasta todettu luokasssaan hiljaiseksi.
Betonia taitaa olla (tai on ollut) Helsinki-Tampere -moottoritiellä Nurmijärven ja Hyvinkään välillä. Eipä se juuri asvalttia kummempaa ole, saumakohdat töksäyttävät kivasti puolen sekunnin välein...
Suomalainen maapohja ja keliolosuhteet eivät taida olla optimaaliset tienrakentamiseen?
Betonia taitaa olla (tai on ollut) Helsinki-Tampere -moottoritiellä Nurmijärven ja Hyvinkään välillä. Eipä se juuri asvalttia kummempaa ole, saumakohdat töksäyttävät kivasti puolen sekunnin välein...
Suomalainen maapohja ja keliolosuhteet eivät taida olla optimaaliset tienrakentamiseen?
Saksassa oppi itseasiassa tykkäämään Suomen asvalteista juuri noiden saumojen takia! 1/2 sekunnin välein tapahtuva töksähdys oli joka kerta yhtä epämiellyttävä kokemus, eikä siihen tottunut sitten niin millään. Sinäänsä itse betonilla on aika hiljaista ajaa. Taitaa ainakin talvella olla kuitenkin paljon asvalttia liukkaampaa... Tarkoitukseni oli vähän viestittää, kuten ehkä hymiökin paljastaa, ettei tänne välttämättä edes kannata tuoda sellaista tiestöä, jota saksassa käytetään, varsinkin betoni ei varmasti olisi meille oikea pintamateriaali. Asvaltti saisi kyllä olla vähemmän urautunutta. Meillä tienrakentamisen taito on kyllä kohdallaan, mutta talven kovat pakkaset ja nastat tuhoavat kyllä tiestöä voimakkaasti. Mitäs asumme täällä, mutta näissä olosuhteissa pitäisi tiestön kunnossapitobudjetinkin olevan kohdillaan, vai miksi Ruotsissa on niin paljon paremmat tiet?
Mutta hei, nyt mennään taas ihan liikaa sivuun aiheesta Astra vaiko Mazda3...
Onko sadetunnistin tärkeä varuste?
80-luvulla japseja haukuttiin kaikenlaisesta tarpeettomista varusteista, kun taas eurooppalaisissa oli askeettisuudestaan huolimatta kaikki tarpeellinen.
Nykyään, kun eurooppalaiset ovat joutuneet nostamaan varustetasoa, ei kyseenalaisteta mitään. Ei puhuta enää elektroniikkahelvetistä siinä merkityksessä kuin ennen.
Mazda on muoti-ilmiö, Opel on ikuista!!
Onko sadetunnistin tärkeä varuste?
Ei. Sanavalinta oli ehkä väärä, mutta kun hinta ei putoa mihinkään ja tuollainen varuste otetaan pois, on se mielestäni todella huonoa myyntistrategiaa. Toinen varuste, mikä 2005 Cosmosta puuttuu, on sähköllä kääntyvät sivupeilit. Sadetunnistinta voisi sanoa turvallisuusvarusteeksi, siitä on enemmän hyötyä kuin saatoin ensin kuvitellakaan.
Eikös tuo nyt ollut kuitenkin täysin turha kommentti ilman mitään aitoa sisältöä, niinkuin tämäkin.
Opelin nettisivuilta ladattavan PDF hinnaston mukaan Astra vm. 2005 Cosmossa ja Sportissa on "sähkölämmitteiset ja -säätöiset taittuvat ulkopeilit, korinväriset". Enjoyssä on "sähkölämmitteiset ja -säätöiset ulkopeilit, korinväriset". Saatan ymmärtää tämän yhden sanan eron väärinkin, mutta tämän perusteella Cosmon peilit olisivat sähköllä taittuvat. Voihan hinnastossa olla virhe, tai autoihin on tullut varustemuutos. En ole asiaa keneltäkään tarkistanut, joten ostajan kannattaa kysyä myyjiltä miten asia on.
Itse olen ihmetellyt muutamia näkemiäni Cosmo -varustetasoisia Astroja. Niistä puuttui takapenkin keskipaikalta niskatuki, eikä penkin nahkaverhoillussa selkänojassa ollut edes reikiä tällaisen asentamiseksi. Esitteissä ei niskatuista mainita mitään, ja joissakin sisäkuvissa ne näkyvät, toisissa ei. Myyjien mukaan autoissa kuitenkin olisi aina viisi niskatukea ja kukaan ei ole osannut selittää miksi ne näkemistäni autoista puuttuivat. Halvemmasta Enjoy -mallista kaikki niskatuet kuitenkin ilmeisesti aina löytyvät.
Melun osalta toteaisin, että uusissa Astra Cosmoissa näkyy olevan kynnystiiviste, joka ensimmäisistä autoista puuttui. Myyjien mukaan Cosmossa olisi myös muita malleja enemmän äänieristystä kojelaudan takana palopellissä. Toisiinkin malleihin kynnystiiviste kuulemma olisi tulossa, mutta rengasmelu tuntuu välittyvän muutakin kautta autoon sisään, joten ei Astra tällä pikku muutoksellä äänettömäksi muutu.
Tiessä olevien urien vieressä ajaminen ei koeajamassani Astra Enjoyssa tuntunut vaikuttavan kovinkaan paljon rengasääniin. Omassa vanhakorisessa Astrassani urista poisajaminen sen sijaan pudottaa rengasääniä selvästi kuuluvammin. Melun yleissävy on autoissa erilainen, enkä osaa korvakuulolta arvioida onko uusi Astra vanhaa meluisampi. Mazdaa en ole itse koeajanut, joten sen meluisuudesta en osaa sanoa mitään.
Samperi. Siinä tapauksessa, jos Cosmossa on edelleen sähköllä kääntyvät peilit, oli valehtelija myyjä, joka mulle Astraa kauppasi.
Oikeasti en ollut mitään autoa tosin edes ostamassa, vaan koeajoraportteja kasaamassa. Itse pidin kyllä Cosmo varusteista esittelyautoa todella hiljaisena Mazdan ja jopa Golfin jälkeen. En sitten tiedä, pitäisiköhän tuo juttu lisäeristyksestä jopa paikkaansa.
Ainakin liikkeessä olevassa farkku 1.6 cosmo astrassa oli sähköllä kääntyvät peilit.....ja sen pitäisi olla -05 mallia