Mittariston sijoitus

4 kommenttia

Citroën C4 koeajossa (18/04) moitittiin mittarien sijoitusta kojelaudan keskelle.

TM: Mittareita on YKSIKÄSITTEISESTI vaikeampi lukea sivusta kuin edestä.

Oman (pienen) kokemukseni mukaan tätä ei kyllä pidä paikkaansa.

Nykyäänhän on pulmana se, että ohjauspyörä on pieni ja mittarit suuria. Seuraus on ainakin hieman keskimittaa pidemmillä (185 cm) se, että mittarit jäävät helposti ratin kehän taa katveeseen. Tai sitten joutuu ratin korkeudern säätämään vain mittariston näkymisen ehdoilla, eli liian ylös.

Olen joskus (taisi olla juuri mallin tullessa markkinoille) kokeillut Toyota Yarista jossa oli muistaakseni kaikki mittarit auton keskilinjalla. Minusta ratkaisu oli hyvä. Vaikka mittarit ovatkin sivussa kuljettajasta ne oli nostettu korkeammalle kuin normaalipaikalla. Minusta katsetta ei joutunut siirtämään tiestä niinkään paljon kuin tavallisesti. Silloin päätin, että tällaisen auton ostan heti ensi tilassa. Päätös on kyllä toistaiseksi toteuttamatta.

Muistankohan oikein, että autossa olisi ollut myös jonkinlainen linssisysteemi, eli että silmä voisi olla äärettömään tarkennettuna myös mittaria luettaessa? :open_mouth:

  
  • Tästä oli vähän aikaa sitten näillä palstoilla jo laajaa mielipiteenvaihtoa:
    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=899
    En mene enää periaatekeskusteluun - hiukan alkoi jo viime kerralla puuduttaa koko juttu. Sanon vain, että keskimittaristonkin voi toteuttaa joko hyvin tai huonosti. Kaikki eivät käytä sijoittelun mahdollistamia etuja - eli mittariston voi tehdä suuremmaksi, sen voi sijoittaa ylemmäs, jolloin katse ei laske tiestä, ja sen voi sijoittaa edemmäksi eli lähemmäksi tuulilasia, jolloin katse ei juuri tien keskiviivasta siirry. Kun katsoo mm. Fiat Idean ja Citroen C4:n ratin kehän ja turvatyynykeskiön väliin jäävän aukon kokoa, voi helposti todeta, että "rattimittarit" eivät voisi olla juuri taskukelloa isompia. Tiukentuneet kolariturvamääräykset ovat ajaneet tehtaat kasvattamaan ratissa olevan turvatyynyn kokoa; Ideassakin keskiö on jo kokoympyrän muotoinen, ja C4:ssä tyynyn koko on myös kasvanut yli ratin keskiviivan. Ovatko C4:n "numeromittarit" sitten hyvä ratkaisu, on oma keskustelun aiheensa.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 07.11.2004 klo 14:53]
      
  • 'Rattimittaristonkin' voi toteuttaa hyvin tai huonosti. Viimeksi tapasin hyvin toteutetun ystäväni autossa joka oli Opel Kadett -90. Siinä ne nimittäin näkyivät vaivatta. Omassani joka oli sama mutta -91 ne jo jäivät ratin kehän taakse, koska rattia oli pienennetty. Nykyisessä (Octavia -99) tilanne on vielä huonompi.

    Kävin läpi vanhat keskustelut. En kyllä löytänyt mainintaa nykyautosta, jossa mittarit näkyisivät ratin 'läpi' kunnolla.

    [Pellervoinen muokkasi tätä viestiä 08.11.2004 klo 00:58]
      
  • Lainaus:
    07.11.2004 klo 12:59 Pellervoinen kirjoitti
    Citroën C4 koeajossa (18/04) moitittiin mittarien sijoitusta kojelaudan keskelle.

    TM: Mittareita on YKSIKÄSITTEISESTI vaikeampi lukea sivusta kuin edestä.

    Oman (pienen) kokemukseni mukaan tätä ei kyllä pidä paikkaansa.

    Nykyäänhän on pulmana se, että ohjauspyörä on pieni ja mittarit suuria. Seuraus on ainakin hieman keskimittaa pidemmillä (185 cm) se, että mittarit jäävät helposti ratin kehän taa katveeseen. Tai sitten joutuu ratin korkeudern säätämään vain mittariston näkymisen ehdoilla, eli liian ylös.

    Olen joskus (taisi olla juuri mallin tullessa markkinoille) kokeillut Toyota Yarista jossa oli muistaakseni kaikki mittarit auton keskilinjalla. Minusta ratkaisu oli hyvä. Vaikka mittarit ovatkin sivussa kuljettajasta ne oli nostettu korkeammalle kuin normaalipaikalla. Minusta katsetta ei joutunut siirtämään tiestä niinkään paljon kuin tavallisesti. Silloin päätin, että tällaisen auton ostan heti ensi tilassa. Päätös on kyllä toistaiseksi toteuttamatta.

    Muistankohan oikein, että autossa olisi ollut myös jonkinlainen linssisysteemi, eli että silmä voisi olla äärettömään tarkennettuna myös mittaria luettaessa? :open_mouth:


    Oma mielipiteeni on, että kaikessa muussa voi säästää mutta mittari pitää olla analoginen EIKÄ KESKELLÄ. Jos autoa viedään maihin jossa on vääränpuoleinen ajosuunta niin pyytäkööt näiltä sitten 100 euroa enemmän. Tuo säästämisvimma menee jo liiallisuuksiin.

      
  • Minusta tuo mittariston sijoittaminen keskelle on ihan ok. En tiedä onko siitä suurtakaan apua, mutta ei se ainakaan haittaakaan...
    Ainakin Primerassa ne on sitäpaitsi toteutettu tyylikkäästi ja antavat kojelaudalle persoonallista näköä!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit