Niin, nyt on näköjään trendi, että ellei hyvästä autosta muuta pahaa keksitä - niin a'vot RENGASMELU.
Mm. uusi Astra ja uusi A6, jotka varmasti edustavat koko- ja hintaluokkansa terävintä mollataan TM:n testeissä rengasmelun perusteella.
Voi voi, matalaprofiilirenags on varsin mukava jos tiestö vain on samaa tasoa - vai mistä päin Saksaa löytyy urapaikattuja nastarenkaiden jyrsimiä kertakaikkiaan SURKEITA teitä??
No ei tietenkään mistään. Eikä mikään suuri ja mahtava GM tai V.A.G. paljon piittaa syrjä-suomen myyntieristä. Ei meitä varten tehdä mitään kottikärryprofiili versioita jne, ellei sitten maahantuoja moiseen ryhdy.
Eli TM voisi unohtaa jatkuvan rengasmelusta itkemisen tai sitten tehdä vertailun vuoksi melumittaukset 85/90 sarjalaisilla kumeilla.
Ei mua rengasmelu haittaa. En muutenkaan kuule edes hälytysajoneuvoja, koska kuuntelen niin kovaa musiikkia ajaessani.
Andersilla on hyvä asenne vaikka nimi viittaakin rannikolle!!!
SItä paitti suomalaisten rengasmelu tulee lähinnä siittä että ajellaan sakkorenkailla...
Ei mua rengasmelu haittaa koska se on sellaista tasaista huminaa, MUTTA jos se muuttuu samanlaiseksi kuin 80luvun-autoissa sitten se on vakavaa, paitsi näissä autoissa ei kuulu rengasmelu, koska kone pitää niin kovaa mekkalaa.
Olen lehdistä ymmärtänyt, että nyt ollaan Suomessa levittämässä jotakin uutta hienorakeisempaa asfalttia, mikä ei aiheuta läheskään yhtä paljon ääntä kuin nykyinen karkea paska-asfaltti. Jokohan loppuu valitukset kun koko Suomi on päällystetty tuolla taivaallisella aineella...
toisaalta vaikuttaa siltä, että myös autotehtailla on laiskuutta asiassa. maallikkona luulisi rengasmelun eristämisen olevan asiana yksinkertainen ja mekanistinen suunnittelutehtävä, jos siihen haluttaisiin todella paneutua. tosi laatuautojen valmistaja suunnittelisi melueristyksen huonoimpien, ei parhaiden ajo-olosuhteiden mukaisesti.
Kuulemma Lexukset ovat kuiskaavan hiljaisia.
Joo Lexuksen 400 on kyllä tosi hiljainen, kokemuksia ensimmäisistä vuosimalleista vuosikymmen takaa, uutena tosin. Luulisi, että uudet mallit eivät ainakaan ole meluisampia...
Mielestäni on aivan oikein, että TM ja muut lehdet kiinnittävät huomiota rengasmeluun. Vaikka useimmat autonvalmistajat eivät tuotteidensa valmistusvaiheessa huomioikaan pienen Suomi-nimisen markkina-alueen meluisia teitä, suomalaiset automaahantuojat voisivat tehdä edes sen, että informoisivat valmistajia, ja jo tehtaalla Suomen uraisille ja karkeille teille tulevat autot varustettaisiin teillemme paremmin sopivilla renkailla. Useimmille kuitenkin mukavuus ja hyvät ajo-ominaisuudet normaali nopeuksissa on tärkeämpää kuin sporttinen ulkonäkö ja uraherkkyys.
Eikä se ole valmistajiltakaan mikään kova uhraus miettiä rengasmeluasiaa hieman tarkemmin. Kohtuullisesti hinnoitellut autotkin voivat olla rengasmelultaan keskivertoa hiljaisempia - hyvänä esimerkkinä esim. Renault. Olen ajanut Sceniciä, Meganea ja Lagunaa ja korvakuulolta sanottuna rengasmelu on onnistuttu vaimentamaan varsin hyvin useimpiin muihin saman hintaluokan autoihin verrattuna.
Hiljaista asvalttia saamme odottaa liian kauan nykyisillä päällystysmäärärahoilla.
Mm. uusi Astra ja uusi A6, jotka varmasti edustavat koko- ja hintaluokkansa terävintä mollataan TM:n testeissä rengasmelun perusteella.
Voi voi, matalaprofiilirenags on varsin mukava jos tiestö vain on samaa tasoa - vai mistä päin Saksaa löytyy urapaikattuja nastarenkaiden jyrsimiä kertakaikkiaan SURKEITA teitä??
No ei tietenkään mistään. Eikä mikään suuri ja mahtava GM tai V.A.G. paljon piittaa syrjä-suomen myyntieristä. Ei meitä varten tehdä mitään kottikärryprofiili versioita jne, ellei sitten maahantuoja moiseen ryhdy.
Eli TM voisi unohtaa jatkuvan rengasmelusta itkemisen tai sitten tehdä vertailun vuoksi melumittaukset 85/90 sarjalaisilla kumeilla.
OK. Tässä perustelet hyvin miksi kivirekien valmistajia ei kiinnosta Suomen tiestöjen huonon kunnon ja nastarenkaiden aiheuttama kasvanut rengasmelu. Entä sitten? Mitä autonvalmistajien prioriteettien ymmärtäminen vaikuttaa rengasmelun ärsyttävyyteen ja äänenpaineen tasoon? Voithan sinä sympatisoida tehtaita ja ignoroida rapinat, jyrinät, suhinat ja muut äänet. Kuitenkin kun auto Suomeen tuodaan, sillä myös Suomessa ajetaan. Kerpelettäkö minua kiinnostaa, että onko se äänetön ajettava kotimaassaan.
Mielestäni on täysin oikein, että rengasmelusta annetaan noottia. Samaten talviominaisuudet on syytä testata - olkoonkin vaikka auto valmistettu Italiassa. Kerpelettäkö minua lohduttaa se millainen sää on Italiassa, jos auto ei käynnisty Suomessa tai juuttuu jokaiseen kinokseen. Eikä minua varmaan kiinnostaisi talvipakkasten purevuus Ranskassa tai Saksassa, jos kone heittäisi öljyt pihalle huonosti suunnitellun huohottimen hyhmäännyttyä umpeen.
Kyllä suomalaisen autolehden pitää suomalaista autonostajaa palvella: ei etelässä olevia autotehtaita.
Moni tosiaankin valittaa rengasmelusta, mutta ei tajua, että kun ajaa karkeissa urissa, melu on korkeampi kuin urien vieressä. Auton ajaminen kun on k-verto suomalaiselle niin vaikea juttu, ettei voi keskittyä siihen, millä kohtaa kaistaansa ajaa. Näin ollen ajetaan aina urissa ja melu on korkeampi.
Sileämpää hiljaisempaa asvalttia ei kannata käyttää. Helsingissä Hämeenlinnantie on päällystetty sileämmällä asvaltilla Kaivokselan liittymään asti. Kuinka ollakaan keväällä päällyste on kulunut puhki seuraavaan kerrokseen asti ja urat ovat muutaman sentin syvyiset. Koska kansa on tyhmää ja 98% ajaa urissa, kannattaa sileämpi asvaltti ja meluttomuus unohtaa.
"Tyhmä kansa, joka urissa vaeltaa"
Kiinnostaisi tietää, että ovatko esim. TM:n autontestaajat vuodesta toiseen samoja? Väittäisin, että meillä kaikilla (kuten näkyy myös tällä palstalla) on omat mieltymyksemme ja ne eivät voi olla vaikuttamatta testituloksiin. Autoahan on tunnetusti vaikea "sokkotestata" vrt. esim audiolaitteiden testaukseen, jossa kuuntelija voi sulkea silmänsä ja olla aidosti objektiivinen.
Voisikohan TM:ssä kokeilla sokkotestiä siten, että eikun silmille laput ja sokkona hanttimiehen paikalle tunnustelemaan ja kuulostelemaan ja siitä sitten mielipiteet paperille, eri miehet laskeen pisteet yhteen, voisi tulla yllätyksiä loppupisteisiin. Minun olisi ainakin vaikea väittää puolueetomasti, että joku uusista nykyautoista olisi huono....
Olimme 3 ukkoa meidän mökillä, muut mennen tullen viihteellä, joten minä ajoin tätä toisen kaverin Cadillacia -99 STS:ää. Pakko melun on tulla äänieristeiden puuttuessa muissa autoissa. Caddyssä ei juuri kuulunut mikään. Musiikkiakin voi Bose soundsysteemillä kuunnella vaivatta, oikeastaan tylsä ajaa, auto kulkee eleettömästi, ohjaus ei vetele mihinkään, vaikka etuvetoinen Northsar 306 hv kone.
Koko äänentoisto, ilmastointi puhaltimineen myöten hoidetaan ohjauspyörästä, eikä ole vaikeita i-drive tai IMMS systeemejä, vaan voi huoletta pitää katseen tiessä. Auto jäykistää itse jousitusjärjestelmää nopeuden mukaan, tässäkin taisi olla 3 eri perusasentoa.
Katsoin renkaita perillä, 16" 235 ja 60 sarjan Michelinit.
Kulutus piti kompuutterista katsoa. Reissun keskikulutus 8,3 l/100 km. Muistista otin näytölle kaupunki- ja taajamalukemat 11,3 l/100 km. Omistaja kertoi myös itse olevan hämmästynyt kuinka vähän hänen auto on vienyt, oli odottanut paljon suurempia lukemia ostaessaan sen.
Mittaristo on sinänsä erikoinen. Se on kuin musta aukko, virta päälle ja sitten tulevat kaikki näytöt siihen, ne näyttävät roikkuvan ilmassa
... ja takajarru valo on koko auton leveä ja melko paksu muutenkin. Erityisesti se on kiinnittänyt huomiota Cadillacissa.
SKP on oikeassa siinä että urissa ei kannata ajaa, jos haluaa rengasmelua autonsa matkustamossa pienentää. Lisäksi renkaat kuluvat vähemmän ja polttoaineenkin kulutus pienenee, kun ajaa sileämmällä asvaltin osalla = urien välissä. Jostain syystä monet autoilijat kuitenkin kammoksuvat tien reunaa, eivätkä uskalla (?) ajaa lähellä piennarviivaa urien välissä, vaan ajavat urien välissä keskiviivan tuntumassa. Tällöin vaara joutua kohtaamisonnettomuuteeen on suurempi ja jos vielä ajavat hitaasti, vaikeuttavat samalla takaa tulevien ohitusyrityksiä.
Vanhat Hämeenlinnaväylän ja Kehä I:n osuudet hiljaista asvalttia ovat olleet testipätkiä ja kuluneet nopeasti, mutta Suomen oloihin paremmin sopivaa hiljaista asvalttia on kehitetty muutaman vuoden ajan ja nyt ollaan päästy kulutuskestävyydessä lähelle yleisesti käytettyä karkearakeista (ja meluisaa) asvalttia. Melutason pienennys on lähellä 3 dB:ä, mikä on jo merkittävä lukema ja parantaa selvästi matkustusmukavuutta autossa sekä myöskin vähentää ympäristön melurasitusta. Sopisi vain toivoa, että uusi paremmin kulutusta kestävä hiljainen asvaltti yleistyisi nopeasti, mutta hillopurkin kansi on tunnetusti todella tiukassa.
Tuo SixPack:n Caddyllä ajo on vähän sama kuin minun Meganella ajo!Ehkä Caddyllä hiukan meluisempi.Minulla ilmastointi kiusaa eniten.
Läskit ja melu ovat sama asia!Veteleväkin urissa niin pihkurasti,jotta voitaisiin Suomessa kyseiset renkaat unohtaa.
Entäpä kun läski tiukassa mutkassa painuu alta ja vanne osuu tien pintaan.Silloin yleensä tapahtuu muutakin kuin vanteen rikkoutuminen.
Jos luit kunnolla minun mielipiteen, se ettei juuri kuule mitään, tarkoittaa sitä myös. Renkaat ei kumise, ääniä ei lyö läpi matkustamoon, äänieristeitä on silloin paljon. 235 renkaat ovat aivan vakiorenkaat USA-autossa ja monessa eurooppalaisessakin tänä päivänä. Läskit ovat autosta riippuen 275 - 335, eli tavallisella rengaskoolla varustettu Cadillac. Mutta hiljainen. Mitenkään Meganea morkkaamatta, uskallan väittää, että Caddy on hiljaisempi missä vain.
Mainitsin jossain välissä, että olen 4:llä eri USA-autolla käynyt Lapin reissun. Silloin saa jo tuntumaa autoon. Chevyllä 6 v. aikana ehkä 50 kertaa, Buickilla 3 v. aikana n. 20 kertaa jne. Pakoputkista on ääntä ehkä lähtenyt, muuten kaikilla kyyti on hiljaista. Loppupätkä on 50 km hiekkatietä, ei ne ole siitä ihmeemmäksi muuttuneet, ja perillä kaikenlainen ajo on ollut hiekkateillä ajoa. Sekä traktoritietä 15 km tunturiin.
...saamme jatkossa hienorakeisempaa asfalttia, joka alentaa melutasoa jopa 3 dBA!
Ja kuluttaa vähemmän renkaita.
Ei sellaisella asfaltilla kannata teitä päällys niin kauan kuin nastarenkaat ovat yleisin talvirengastyyppi. Muistaakseni nastarenkaat irrottavat jopa 2kg/100 km:llä kiviainesta taivaan tuuliin!
Toisilta autonvalmistajilta se meluntorjunta onnistuu - esim. jo edellinen BMW 5-sarja. Ei juurikaan merkitystä päällystetyypillä.
Totuus on kai se, että Golf-kokoluokassa omapaino on jo muutenkin noussut korkealle, että massiivisia äänieristeitä ei kannata asennella (paino+hinta) vain Suomalaisten takia? No poikkeus on uusi Megane, jossa melutaso näytti olevan 67 dBA/100km/h (Mm. uusi Golf 70 dBA).
Entäpä Peugeot 406? Sitä on aika moni kehunut (TM mittasi jo aikoinaan 65 dBA/100km/h!). Pitääkin lähiaikoina käydä ajelemassa 407:lla, että onko Peugeot onnistunut jälleen suunnittelemaan auton myös meidän tiestöllemme.
Ja sekin oli totta, että ajakaa muualla kuin urissa:
- Melutaso on alhaisempi
- Tiet kuluvat tasaisemmin
SixPackille!
Kyllä kirjoitukseni oli hiuka lekkimieltä sisällään pitävä
Läskeistä olen kuitenkin ehdottomasti vanhalla kannallani!
Ne eivät Suomen uraisille,nastarenkaiden kuluttamille,teille sovi jatkossakaan.
Läskillä tarkoitan alle 55 rengasta.
Hankkikaa autoon kunnon tehoputkisto ja ajakaa korkeilla kierroksilla niin rengasmelu häviää välittömästi!
Autot ja renkaat eivät välttämättä ole syypää - vaan Suomen surkeat (karkeat) päällysteet.
On totta että eniten rengasmelua aiheuttaa asfalttipinnan kuluneisuus, epätasaisuus ja urat ja vasta sitten renkaan leveys, korkeusprofiili, kumilaatu yms. muut seikat. Ainakin meikäläisen kotterossa muutos on melkoinen kun siirtyy vanhalta asfaltilta uudelle.
No, tuo nyt on jo itsestään selvää ja moneen kertaan todettu.
Autonvalmistaja / maahantuoja voisi kuitenkin tunnustaa tuon tosiasian sekä tehdä asian hyväksi jotain eli laittaa Suomeen tuotaviin autoihin alkuperäisvarusteiksi oloihimme paremmin sopivan rengastuksen = korkeampi profiili ja kapeampi rengas. Se parantaisi ajo-ominaisuuksia ja ajomukavuutta huonoilla teillämme sekä vähentäisi rengasmelua.
Eikä niiden kapeampien ja korkeampien renkaiden tarvitsisi olla mitään 155/85 -tasoa. vaan jo maltillisilla muutoksilla päästäisiin normaali autoilijalle normaali nopeuksille tähdättynä parempaan lopputulokseen. Tuolla maanteillä ja kaduilla kun normaali autoilija ei kuitenkaan vauhdikasta rata-ajoa harrasta, eikä siis erikoisen leveitä ja -matalia renkaita tervitse.
Ne, jotka haluaisivat uraherkillä ja meluisilla leveillä ja matalilla vanteensuojilla ajaa, voisivat sitten autonostovaiheessa neuvotella itselleen haluamansa rengastuksen.
Maahantuojien viiitseliäisyydestähän tuo on vain kiinni. Nykymuoti vaatii, että auton on näytettävä sporttiselta, vaikka sporttisen ulkonäön vastapainona uraisilla, kuoppaisilla ja karkeilla teillä sitten hävitään mukavuudessa ja ajo-ominaisuuksissa.