Hei hei Fiat?

15 kommenttia

Tänään hesarissa oli juttu, tai siis vahvistus, että GM ei osta Fiatia. GM maksaa toteutumattomasta kaupasta sakkoja 1,55 miljardia euroa.

Mitä Fiatille tapahtuu nyt? Katoaako merkki kokonaan?

  
  • Toivottavasti ei. Itse Fiatista en niin välitä, mutta Alfan valmistuksen kyllä toivoisin jatkuvan.
    Fiat tarvitsisi nyt kipeästi jotain todella järkevästi suunniteltua automallia, joka möisi hyvin ja parantaisi Fiatin talouden.

    [villej muokkasi tätä viestiä 14.02.2005 klo 09:42]
      
  • Ei voi, tai toivottavasti ei. Fiat on yli 100 vuottavanha automerkki. Tärkeä automerkki´, tärkeitä malleja. Fiat on erilainen, se on ikävää jos se häviää.

      
  • Saisihan tuo jatkaa.. mutta se vaatii kyllä uusia malleja, että asiakkaat kiinnostuisivat Fiiuista. Eikä kohentunut laatukaan olisi pahitteeksi. Itselläni oli aikoinaan 40 000 ajettu Punto, joka ei mennyt katsastuksesta läpi kun vetoakseli oli p*skana..

      
  • Kaverin isällä on ollut kaksi Fiat Bravaa ja yksi Bravo. Ei oikeastaan mitään vikoja, yksi tai kaksi sähkövikaa kaikissa yhteensä. Ruotsalaisen katsastustutkimuksen mukaan niin nämä olivat aikoinaan uusista autoista luotettavimpia.

      
  • Lainaus:
    14.02.2005 klo 09:41 villej kirjoitti
    Itse Fiatista en niin välitä, mutta Alfan valmistuksen kyllä toivoisin jatkuvan.


    Fiatin autopuolen johtopaikoilla alkoi heti GM:n päätöksen jälkeen tuulemaan. Fiat auton Demel joutui jo lähtemään ja Maseratia vetävä Leach on ilmeisesti seuraava lähtijä.

    Alfaan tämä liitty sillä tavalla, että Maseratia ollaan siirtämässä pois Ferrarin alta ja yhdistämässä Alfaan.

    Lähde: TCC

      
  • Lainaus:
    21.02.2005 klo 09:54 PPi kirjoitti
    Lainaus:
    14.02.2005 klo 09:41 villej kirjoitti
    Itse Fiatista en niin välitä, mutta Alfan valmistuksen kyllä toivoisin jatkuvan.


    Fiatin autopuolen johtopaikoilla alkoi heti GM:n päätöksen jälkeen tuulemaan. Fiat auton Demel joutui jo lähtemään ja Maseratia vetävä Leach on ilmeisesti seuraava lähtijä.

    Alfaan tämä liitty sillä tavalla, että Maseratia ollaan siirtämässä pois Ferrarin alta ja yhdistämässä Alfaan...


    Joo, Ferrari halutaan pörssiin, kun sillä menee hyvin. Maseratin ja Alfan yhdistämisellä toivotaan saavan aikaiseksi synergiaetuja, jotta niiden houkuttavuus kasvaisi.

    Mutta kenelle kelpaa fiiatti? Miten olis Auto Vaz vai mikä se Ladaputiikki Venäjällä olikaan. Onhan niillä yhteisiä automallejakin :grin:

      
  • Lainaus:
    21.02.2005 klo 09:54 PPi kirjoitti
    Fiatin autopuolen johtopaikoilla alkoi heti GM:n päätöksen jälkeen tuulemaan. Fiat auton Demel joutui jo lähtemään ja Maseratia vetävä Leach on ilmeisesti seuraava lähtijä.

    Alfaan tämä liitty sillä tavalla, että Maseratia ollaan siirtämässä pois Ferrarin alta ja yhdistämässä Alfaan.


    Leachkin joutui jättämään yhtiön ja Kalbfell jatkaa yhdistyvän Alfa-Maseratin johdossa.

    Alfalle muutokset merkitsevät todennäköistä paluuta Pohjois-Amerikan markkinoille (Maseratillahan on siellä jällenmyyntiketju). Liikkeen onnistuessa Alfan tulevaisuus näyttäisi huomattavasti nykyistä valoisammalta. Paluuaikeita tukee Fiatin ja GM:n yhteistyön hedelminä Alfalla oleva sopimus GM:n Northstar-V8:n käyttöoikeudesta.

    Yhteisten perusratkaisujen käyttö Alfassa ja Maseratissa lienee väistämätöntä, joten voimme jäädä odottamaan uusia suurempia ja kalliimpia Alfan malleja. Myös Kubangin jatkokehitys on harkinnassa ja ilmeisesti myös Alfa-versiona.

    [PPi muokkasi tätä viestiä 22.02.2005 klo 12:05]
      
  • Lainaus:
    21.02.2005 klo 09:54 PPi kirjoitti
    Alfaan tämä liitty sillä tavalla, että Maseratia ollaan siirtämässä pois Ferrarin alta ja yhdistämässä Alfaan.

    Lähde: TCC


    Hei hei Alfa-Romeon identiteetti! Niin otsikon olisi pitänyt lukea.

    Jos lukisitte enemmän taloussivuja kuin autolehtiä, saisitte heti tietää mitä missäkin on tekeillä.

    Fiat sulkee Alfa-Romeo moottoritehtaan Milanossa. Italialainen liitto kertoi tämän uutisen. Edelleen uutiset kertoo, että Alfa-Romeot tulevat jatkossa käyttämään General Motorsin moottoreita. Alfan moottoritehdas suljetaan ja 800 työntekijää jää ilman töitä!

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 09:00 SixPack kirjoitti
    Edelleen uutiset kertoo, että Alfa-Romeot tulevat jatkossa käyttämään General Motorsin moottoreita. Alfan moottoritehdas suljetaan ja 800 työntekijää jää ilman töitä!


    Tuo siirtyminen GM:n koneisiin oli tiedossa jo viime vuonna. Kukaan tuskin kuvitteli, että niitä koneita olisi koottu Alfan tuotantolinjalla.

      
  • No, Italialainen uutisbulletiini kertoi viime viikolla asian olevan aivan toinen, ja Alfan kohdalla GM:n koneiden käytön olevan täysi yllätys.
    Mutta hyvä jos Suomessa tiedetään paremmin.

      
  • Aresen tehtaan sulkeminen on tosiaan murheellinen tosiasia, jonka surkeuden ylittää ainoastaan GM:n moottorien (pl. ilmeisesti dieselit?)käyttäminen seuraavissa Alfan vuosikerroissa. Lyhyellä aikavälillä kustannussäästöjä saavutetaan todennäköisesti huomattavasti, mutta samalla vaarannetaan yksi Fiatin harvoista vähänkin menestyneistä merkeistä ja siten myös tulevaisuuden katteet.

    Euroopassa ja maailmanmarkkinoilla ainoita menestyneitä ovat parin viime vuoden aikana muutenkin olleet premium-brändit (Kauppalehti 23.2.), joita valmistajat voivat takkuisilla markkinoilla hinnoitella edes vähän paremmin. Tähän joukkoon Alfakin on viime aikoina luettu (varsinkin emo-Fiatiin verrattuna).

    Markkinointimiehillä on jatkossa joka tapauksessa tiukat paikat: keskimääräistä kalliimpia hintoja on entistäkin vaikeampi perustella asiakkaille, kun Alfassa käytettävät moottorit alkavat bensan sijasta syödä GM:n perinteiden mukaan enimmäkseen öljyä.

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 13:14 S Ekonomi kirjoitti
    Aresen tehtaan sulkeminen on tosiaan murheellinen tosiasia, jonka surkeuden ylittää ainoastaan GM:n moottorien (pl. ilmeisesti dieselit?)käyttäminen seuraavissa Alfan vuosikerroissa.



    Aresessa on valmistettu ainoastaan V6 koneita viimeaikoina ja niidenkin valmistus on jo loppunut pari kuukautta sitten ja tämä V kone on siis oikeastaan kaikki mitä originaali Alfasta on edes ollut jäljellä. Moottoritehtaalle jää n 400 hengen suunnittelutiimi.
    GM dieselit? ei helvetissä siis GMhän käyttää nykyisin Fiat/Alfa dieseleitä (saab,opel) .

    GM moottorit voisi lukea GM:n lohkot , koneet on modifioitu Alfan toimesta esim JTS suoraruiskutekniikalla,kannet ym osat Alfan suunnittelua. Eipä nuo koneet esitietojen perusteella hullummilta vaikuta. Alumiinilohkot/kannet, kutosessa ketjut ym. sama peruskone löytyy mm uudesta Saab 9-3 farkusta 2.8 kokoisena.




    [GTAm muokkasi tätä viestiä 23.02.2005 klo 16:04]
      
  • Aivan, Dieselit poislukien GM:n tavara täyttää vastaisuudessa Alfojen konehuoneet. Dieseleiden kohdalla järki sentään voitti ja italialaisten GM:ää parempi tekniikka valittiin yhteistyön perustaksi.

    Mitä tulee kysymykseen moottorikokonaisuuksien eri komponenttien suunnittelu- tai toimitusalkuperästä (ts. niiden "jalosukuisuudesta") ja sen vaikutuksesta valmistajan hinnoittelu- ja katemahdollisuuksiin, niin eiköhän Saab ole osoittautunut murheellisella tavalla esimerkiksi "elävästä elämästä". Markkinat eivät ole ainakaan toistaiseksi pitäneet Opelista/GM:stä Saabiksi puettuna ja hinnoiteltuna.

      
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 16:39 S Ekonomi kirjoitti


    Mitä tulee kysymykseen moottorikokonaisuuksien eri komponenttien suunnittelu- tai toimitusalkuperästä (ts. niiden "jalosukuisuudesta") ja sen vaikutuksesta valmistajan hinnoittelu- ja katemahdollisuuksiin, niin eiköhän Saab ole osoittautunut murheellisella tavalla esimerkiksi "elävästä elämästä". Markkinat eivät ole ainakaan toistaiseksi pitäneet Opelista/GM:stä Saabiksi puettuna ja hinnoiteltuna.


    Saabillahan (ruotsilla) ei edes oikein ole mitään perinteitä moottorinvalmistuksessa joten en oikein ymmärrä miten viimeaikainen kehitys olisi siihen vaikuttanut. Alfassa on huomattavasti enemmän "omaa" niinkuin on ollut kokoajan esim Fiatin omistuksessa jaettuja osia ollut todella vähän vrt esim VAG leiriin.Nyt väistyvä 4 kone oli esim Fiat/Lancia lohkoinen, johon kuitenkin saatiin ihan oma "henki" joten tuskin tuo nyt niin suuri muutos kuitenkaan on , ainakaan vielä ja jatkosta kukaan ei tiedä nyt kun GM omistuskin loppui.


    "He emphasised that Saab was never a pure brand: ‘The first cars had an engine from DKW, then the Ford V4. Saab also participated in the Type 4 project which meant it shared parts with a Fiat Croma. You could say that under GM all Saabs have shared parts with [various] Vectras"


    "Well, only the engine block is GM-sourced, shared with the 2.8 and 3.2 engines used by Cadillac - the 3.6 Holden Alloytec is from the same HFV6 family, too. Everything except the block (intake and exhaust system, pistons, cylinder heads, gasoline direct injection, you name it) is specific to Alfa Romeo, and designed by our engineers at Centro Ricerche Fiat and Fiat Powertrain. (even when it was called Fiat-GM Powertrain, about 80% of the engineers were coming from Fiat, and the headquarters were in Turin)."


    [GTAm muokkasi tätä viestiä 23.02.2005 klo 17:33]
      
  • Mainittu Saabin perinteettömyyshän tarkoittaisi myös sitäkin suurempaa menetystä Alfan luisuessa kohti "komiteavetoista" GM:ää. Vanhana Alfistina en oikein jaksa syttyä Opel-Alfasta yms. vedätyksistä.

    Perinteistä vielä: edellisen kerran 80-luvulla kun Alfa vielä itsenäisenä valmistajana(=Italian valtion holhouksessa) yritti päästä hyödyntämään tuotannossaan skaalaetuja, oli tuloksena hakuteoksien kummajainen eli Alfa-Romeo ARNA, joka oli tiivistetysti Datsun/Nissan Cherry varustettuna pienen etuveto-Alfan 4-bokserilla...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit