Toyotalalla malleja riittää

32 kommenttia
«1

Toyotalla on 50 eri automallia. Miksi niistä vain yhtätoista tuodaan Suomeen?
Kaikkein hienoimpia ja hauskimpia Toyotoita ei tuoda Suomeen esimerkiksi Supraa, Voxya, Open Dec´kiä, Athletea jne.
Tietysti noilla muilla malleilla ei välttämättä olisi yhtä paljon kysytää vaikkapa kuin Corollalla mutta varmasti Toyota saisi paljon uusia asiakkaita.

  
  • Johtuu siitä, että me suomalaiset olemme synkkiä, yltiövaatimattomia, kateellisia, mielikuvituksettomia, pelokkaita ja huonolla maulla varustettuja.

    Olen itsekin huomannut, että Japanissa on myynnissä jos jonkinnäköistä autoa; on 50-luvun tyyliin muotoiltuja söpöjä pyöreälamppuisia pikkuautoja, tehokkaita coupeja vaikka kuinka, monenlaista veikeän näköistä tila-autoa, avo-autoja, limusiineja, edustusautoja ja vaikka mitä.

    Mutta nämä tuovat tänne jotakin Corollaa, joka on yhtä tylsä kuin Golf. Kokonaisuudessa Japanin autotarjonta on jopa rikkaampaa kuin Euroopan. Mutta ei täällä siitä mitään tiedetä...

      
  • Niin ehkä suomalaiset ovat "pelkureita" auton ostossa. Ei saa yhtään poiketa massasta. Ja jos poikkeaa siitä saa kuulla. :frowning:

      
  • Täällähän riittää jo, kun ostaa autoonsa helmalevikkeet, että kylläpä isoa miestä lapsettaa.... tämä myös osaltaan selittää Volvon suosion Suomessa kun kukaan ei halustaan huolimatta kehtaa ostaa "oikeaa edustusautoa", niin hankitaan Volvo tai Nissan Maxima.

      
  • uskoisinpa kumminkin että pelkoa ja mauttomuutta enemmän autonostomieltymyksiin vaikuttaa auton veron avulla hinnoittelu 1.5-2x kalliimmaksi kuin länsimaissa. tallinnassa näkee mm. aikas mielenkiintoisen näköisiä infinitejä, näitäkin voisi alkaa tuoda suomeen.

      
  • Mistä ne tallinnalaiset ovat Infinitejä saaneet? Olen luullut, että Nissan tuo Infinitin Eurooppaan vasta joidenkin vuosien kuluttua..

      
  • Saahan Infinityä Suomestakin, Catamount tuo. Ei sitä tosin rekisteriin saa, mutta jos esmeksi menisi Viroon töihin, rekisteröisi sen siellä (EU maa) ja toisi Suomeen niin tuskin mitään voisivat.

    Suurin syyhän niiden japskien emo/luksus sisarmerkkien tuomattomuuteen on, että ei todellakaan kannata tuoda malleja jota myytäisiin kymmeniä vuodessa kun niille pitäisi järjestää huoltoverkosto, henkilöstö sitä varten ja varaosaketju, myynti ja muut tehtävät. Suomi on pieni maa hei, etkö ole huomannu? Sitä varten Lexuksenkin jälleenmyynti nyt supistettiin vain yhteen omaan liikkeeseensä kun ei ole niitä ostajia.

    [Mie Ite muokkasi tätä viestiä 15.06.2004 klo 10:04]
      
  • Niinpä. Suomalainen on niin urpo metsäläinen, että kun se kerran on tottunut syömään kaurapuuroa niin sehän ei piru vie lautaselleen mitään kukkoa viinissä ota! Kun Mersu oli hieno auto sotien jälkeen niin jumangega se on niin samperin hieno auto tänäkin päivänä! Minä olen suomalainen enkä kokeile ikinä mitään uutta! Maailma ei muutu, tai ainakaan se ei saa muuttua. Ja minähän en ainakaan muutu. Todistan, että olen jäyhä ja vakaa persoona ja ostan sen Merssun josta olen aina pikkupojasta saakka haaveillut vaikka se sitten olisi vuosimallia 85 ja ajettu 740 000 km ja vaikka se todellisuudessa olisi täysi sohlo.

    Eikös ne suurten ikäluokkien miehet vielä tänäkin päivänä ole monesti sellaisia, että ne pesevät hiuksetkin vain kerran viikossa saunapäivänä, kun tähän on totuttu niiden lapsuudessa rintamamiestalon kellarisaunassa 1950-luvulla? Nuori polvi kyllä on jo omaksunut toisenlaisia tapoja.

    Kyllä se vaatii Suomessa aina näköjään sukupolven vaihdoksen, että saadaan uusia tuulia tänne. Ei suomalainen uskalla muuttua tai kokeilla tai kyseenalaistaa itseään. Hautaan mennään Merssun ratti valkoisissa kourissa: olin suomalainen!

    Kumma, että autoasioissa täällä ollaan niin perinteellisiä, vaikka muutoin traditiot ja historiat ovat suomalaiselle vain taakka; Helsingistäkin on esim. 60-luvulla revitty kymmeniä, ellei satoja arvorakennuksia maan tasalle ja rakennettu styroxisen ulkohuussin näköisiä luomuksia tilalle. Suomessa on myös harvinaisuus, jos löytää yli 6 vuotta samalla paikalla ja samalla nimellä toimineen pubin, vaikka maailmalla on satoja vuosia vanhoja pubeja.

    Ei täällä mikään Lexus voi menestyä, kun eihän sellaista ollut 50-luvulla. Oli sitten miten hyvä tahansa, niin minä kyllä ostan sen kalliimman Merssun, kun isävainaan sedälläkin oli Merssu vuonna 1962.

      
  • Anders-Simo, sinun viesteistäsi paistaa turhan selkeästi se, että mielestäsi vain Japanilaiset ovat autoja. Selkeää katkeruutta, miksi esim. Lexus ei myy suomessa niin hyvin... Viesteissäsi periaate on yleensä hyvä, mutta kun kaadat kaiken aina niin näkyvästi eurooppalaisten automerkkien niskaan ja kehut, kuinka Japanilainen on Eurooppalaisen yläpuolella. Esim. jos keskustellaan Golfista, niin viestisi on luokkaa Golf on ahterista, osta Corolla.

    Periaatteessa olen täysin samaa mieltä siitä, että elämme vanhoissa mielikuvissa ja ostamme mersua koska se oli 50 luvullakin niin loistava auto...Itse olen ns. nuorta sukupolvea joten en ole elänyt aikaa, jolloin ovat kukoistaneet eri merkit kuin tänä päivänä. Monilla vanhoilla ihmisillä on selvät käsitykset mm. Skodaa kohtaan. Kun tätini osti Skoda Octavian 90 luvun lopussa, sanoi isoäitinikin, että kyllä nyt tulee ongelmia kun menit ryssän tuotteen, sokotan ostamaan...

    Samat mielikuvat tulivat isoäidiltäni myös pari vuotta myöhemmin, kun itse ostin Skodan. Nyt kun suvussa on mulla ollut 1 skoda ja tädilläni toinen menossa, on myös isoäitini alkanut pikkuhiljaa myöntää, että kyllä se Skoda vaan nykypäivänä on ihmeen hyvä auto!

    Toyotalla on tosiaan paljon valinnanvaraa autoissa, mutta ei ole mitään järkeä tuoda niitä maahan, koska ne eivät myy. Meillähän on jo totuttu Corollaan.. Ajettavuus alkaa toki olemaan pikkuhiljaa kohdallaan ja laatu on aina ollut, mutta se tylsyys. Jos haluan ostaa AUTON, en kyllä osta Corollaa, joka on hyvin tavallinen kulkine paikasta A- paikkaan B. Tietysti se sopii niille, joille autolla ajo on välttämätön paha. Itse en ole sellainen, tykkään käydä autoni kanssa myös esim. radalla.

    Offtopiciksi menee että rytisee, mutta listaanpa nyt pari automerkkiä, jotka omassa pääkopassani ovat IN ja mitkä OUT ihan vaan esimerkkinä ajattelutavastani:

    IN:
    Alfa Romeo
    Fiat
    Skoda
    Seat

    OUT:
    Mercedes Benz
    Toyota
    Honda
    BMW

      
  • Lainaus:
    16.06.2004 klo 10:29 Niki Kari kirjoitti

    Offtopiciksi menee että rytisee, mutta listaanpa nyt pari automerkkiä, jotka omassa pääkopassani ovat IN ja mitkä OUT ihan vaan esimerkkinä ajattelutavastani:

    IN:
    Alfa Romeo
    Fiat
    Skoda
    Seat

    OUT:
    Mercedes Benz
    Toyota
    Honda
    BMW



    Millä perusteella. Hondan ja bemarin pistämistä Out listalle en ymmärrä muut kyllä

      
  • Minun IN-autot
    1.Audi
    2.Alfa Romeo
    3.Mazda
    4.Seat
    5.Skoda
    6.Hyundai

    OUT-autot
    Ford, Mercedes-Benz, Toyota, Citroen

      
  • Lainaus:
    16.06.2004 klo 11:01 Tiger-Jack kirjoitti


    Millä perusteella. Hondan ja bemarin pistämistä Out listalle en ymmärrä muut kyllä


    Honda mainostaa, että se on erilainen tms. kuitenkin näyttää siltä, että suurin osa varsinkin muotoilussa on kopioitu suoraan muilta... BMW on taas varsinkin sisältä hyvin tylsä, mutta sitä ostetaan, koska se on BMW ja se kestää niin hyvin... (ainakin mielikuvissa) BMW ei kuitenkaan ole suhteellisesti niin kestävä kuin 15 vuotta sitten... Sanotaanko nyt näin, että ok. ehkä Bemari ei tuolle listalle ihan vielä kuulukkaan, sillä tällä hetkellä kiinnostaa esim. 1-sarja.. Jos se tuntuu "tuoreelta", idearikkaalta ja toimivalta niin mikä ettei, mutta varsinkin tämän hetkinen 300-sarja ei kyllä ole premiumia nähnytkään... Sinäänsä tuo listaus oli vähän hölmö, koska ajattelin vaan näitä "perusmalleja". Esim uusi 500:nen on mielestäni varsin hyvä veto ja sisältää edistyksellistä tekniikkaa..

      
  • Niki, miksiköhän sulla on Alfa IN-listalla? Perustele... :smile:

      
  • Lainaus:
    17.06.2004 klo 22:11 Tuomas kirjoitti
    Niki, miksiköhän sulla on Alfa IN-listalla? Perustele... :smile:


    No miksi sulla?

    No joo. Perusteluja:
    Aidosti erilainen, toisin kuin Honda joka on kopioinut joitain ratkaisuja, mutta säilyttänyt japanilaisen ajettavuuden. kaikki ratkaisut Alfassa ovat enimmäkseen omaperäisiä, eli ei olla sorruttu kopioimaan muita rankalla kädellä vaan esim. muotoilu on mennyt monen asian edelle. Tästä hyvänä esimerkkinä on 156:n pesunestesuuttimet, jotka sijaitsevat konepellin alla ja suihkuttavat nesteen ensin pyyhkijän lapaan ennen kuin se pääsee lasille... Tyylikkäitä ratkaisuja, jotka eivät kuitenkaan ole aina kaikkein ergonomisimpia, joka valitettavasti näkyy myös myyntimäärissä... Ko. merkki on myös Suomessa aliarvostettu, eli se elää vanhalla maineellaan...

    Moni väittää ko. merkkiä erittäin huonoksi ja vikaiseksi, vaikka viimeksi ajettu alfa oli joku alkupään 164 tai vaikka 75:nen... Alfa on siis Skodan tapaan merkki, jonka tuotteet ovat laadukkaampia vuosi vuodelta. Tämä on Alfan säilymisen edellytys. Enää ei pelkkä ulkonäkö riitä vaan tarvitaan todellisia ominaisuuksia. Myös myyntiin ja markkinointiin on panostettu ja Alfan myynti on tällä hetkellä kautta aikojen huippulukemissa ja kasvaa edelleen kunhan ihmiset oppivat tuntemaan uudet tuotteet, kuten on Skodallekin tapahtumassa ja on jo tapahtunutkin. Tämä näkyy Alfan nykytyylissä ja siinä, että uusia malleja on tulossa markkinoille kovaa tahtia, kuten GT ja Crosswagon.

    Esim Mercedes taas elää enimmäkseen vanhalla imagolla eikä enää vastaa mielestäni sitä tasoa, mitä se joskus edusti- joten tällä tavoin se on mielestäni hiipuvien merkkien asemassa, ellei asialle tehdä jotain. Tämän sai karvaasti kokea mm. Opel 90-luvulla, kun tähän hiipumiseen ei reagoitu tarpeeksi nopeasti. Tuloksen näette tämän hetken myyntimäärissä, jotka ovat paljon heikommat kuin merkin kulta-aikoina. Uusi Astra on toivottavasti tuomassa merkille uutta nostetta ja tällä hetkellä merkki on mielestäni välivaiheessa, eli ei IN eikä OUT listalla.

      
  • Kommentoisinpa tuota ketjun aloittanutta kysymystä siitä, miksi kaikkia Toyota 50 automallia ei tuoda Suomeen.

    Ainakin aiemmin Toyotalla oli eri mallit eri markkinoille - Eurooppaan, Amerikkaan, Aasiaan, kotimarkkinoille. Vaikka mallinimi oli sama, saattoi sen takaa löytyvä auto olla erilainen eri markkina-alueilla. Vastaavasti samalla autolla saattoi olla eri alueilla eri mallinimi, ainakin Japanissa sama malli saattoi olla tarjolla myös useammalla mallinimellä.

    Autojen Suomeen tuontia rajoittaa myös niiden EU-tyyppihyväksyntä. Jotta auton saa rekisteriin, on sen täytettävä EU:n vaatimukset. Kaikki Toyotan mallit tuskin niitä täyttävät, kaikkia malleja kun ei ole Euroopan markkinoille tarkoitettu.

    Voisi tuo varaosanimikkeiden määräkin tulla aikamoiseksi. Eipä meidän auta muu kuin luottaa siihen, että Toyota on osannut valita puolestamme ne mallit, joita saamme ostaa... :wink:

    [Jube muokkasi tätä viestiä 19.06.2004 klo 01:06]
      
  • hmm. no hyvin on ainakin valintansa tehnyt :wink: (vrt. myyntilukuja)

      
  • Ihmeellistä, mistä Niki-Kari on saanut päähänsä, että BMW:tä markkinoidaan kestävyydellä. Eihän sitä ole ikininä sillä markkinoitu, vaan ajamisen ilolla ja urheilullisuudella, kun taas MB:tä on markkinoitu kestävyydellä ja turvallisuudella.

    En kyllä laittaisi MB:tä kuihtuvien merkkien listalle. Millä muulla valmistajalla on esim yhtä laaja mallisto vaikka tehojensa puolesta, on 80-624 hevosvoimaista autoa neljäsylinterisistä kahvinkeittimistä tuplaturbo V12:sta. Jokaisessa mallissa on jokaiselle vaihtoehto, esim E-mallissa voi valita 122 hv diesel - 476 hv bensa tai SL mallissa 245 hv, 306 hv, 500 hv kahdesta eri koneesta tai 612 hv. Tai millä muulla valmistajalla on autoja pikkukirpusta huippulimusiinien kautta raskaimpiin kuorma-autoihin? Tai millä valmistajalla on vaikka kolme eri mallista avo-autoa? Tai tarjota melkein kaikissa luokissa luokkansa tehokkain vaihtoehto? Tarjolla etu- taka- ja neliveto? Todellinen maastoauto, joka on vieläpä markkinoiden tehokkain (G 55 AMG Kompressor), jonka lisäksi normaalimaasturi (M-sarja)? Lava-auto on oikeastaan ainut, mikä valikoimasta puuttuu..

    MB on tuonut varmasti eniten innovaatioita autoihin lähiaikoina ja tuo niitä edelleen, jotka sitten löytyvät aika nopeasti matkittuina myös muista autoista, esim vaikka sähköhydrauliset jarrut, avaimeton käynnistys joka muistaa eri kuljettajat, aktiivinen cruise, linguatronic, ABC-aktiivialusta, joka ei kallistele lainkaan, PRE-safe systeemi, Airscraft lämmitys avo-autoon sekä mutkien mukaan säätyvät hierovat ja ilmastoidut penkit vain muutamia mainitakseni. Lisäksi myyntimäärät ovat jatkuvasti kasvaneet ja laatukin on Tuvin mukaan paras eurooppalaisista. Miten tuollaista merkkiä voi sanoa taantuvaksi?

    Mitä vaikka Alffa on tuonut autoihin? Ihmeellisyyksiä jotka eivät toimi, kuten itse esimerkissäsi kerroit ja huonon laadun. Kylläpä mieluummin laittaisin vaikka Alffan MB:n tilalle sinne taantuviin.. Kvin muuten Alffa museossa Italiassa vähän aikaa sitten ja Alffallakin on ollut vaikka mitä kokeiluversioita, mutta eipä se ole liikenteeseen ikinä mitään mullistavaa saanut. Minulla ei kuitenkaan ole mitään Alffojakaan vastaan, esim 156 on erittäin mukava auto, mutta ihmetyttää vaan heittosi, mitkä eivät perustu yhtään mihinkään ja et niitä millään lailla perustele. Samaan kastiin menee haukkumasi Anders-Simon perustelemattomien ja provosoivien tuulesta temmattujen väitteiden kanssa.

    [individual muokkasi tätä viestiä 19.06.2004 klo 16:59]
      
  • Jos mikään muu autotehdas ei osta Alfaa pois Fiat konsernista ja pysty lisäämään rahoitusta tai Fiat menee kumoon Alfa Romeo on historiaa. Sieltä suunnalta ei tule mitään muita sen jälkeen kuin mielikuvia ja 20 vuosisadan AR laatua johon menee hermot nopeassa tahdissa.

      
  • Mitä se GM omistaa nykyään Fiatista?
    Nehän lykkää nykyään rahaa sinne.
    Sieltä ne Opelin uudet dieselit tulle, VM on vanha moottoritehdas joka tekee ainakin dieselit Fiatille. VM teki muuten maailman ensimmäisen yhteispaineruiskudieselin, jolta MB on yrittänyt viedä tittelin. MB van osti lisenssin VM:ltä...jne...

      
  • Lainaus:
    19.06.2004 klo 16:32 individual kirjoitti
    Ihmeellistä, mistä Niki-Kari on saanut päähänsä, että BMW:tä markkinoidaan kestävyydellä. Eihän sitä ole ikininä sillä markkinoitu, vaan ajamisen ilolla ja urheilullisuudella, kun taas MB:tä on markkinoitu kestävyydellä ja turvallisuudella.


    Mielestäni en väittänyt, että BMW:tä olisi missään vaiheessa markkinoitu kestävyydellä. Tarkoitin sitä, että mielestäni BMW omistajat (sekä MB omistajat) tuntuvat pitävän autoaan maailman kestävimpänä kapistuksena.

    Tuo IN/OUT lista oli tehty oikeastaan täysin eri näkökulmasta mitä tarkoitit, tiedän kyllä, että MB:llä on paljon innovaatioita ja monet niistä ovat nykyisin yleisesti käytössä. Kyllä Fiatin puoleltakin on tullut innovaatioita, kuten common rail diesel ja Alfalta muuttuva venttiilinajoitus... Myönnän toki, että MB on merkki, jolla näyttäisi olevan eniten innovaatioita moottoriteknologian puolella historiassa...

      
  • Lainaus:
    19.06.2004 klo 22:09 SixPack kirjoitti
    Mitä se GM omistaa nykyään Fiatista?
    Nehän lykkää nykyään rahaa sinne.
    Sieltä ne Opelin uudet dieselit tulle, VM on vanha moottoritehdas joka tekee ainakin dieselit Fiatille. VM teki muuten maailman ensimmäisen yhteispaineruiskudieselin, jolta MB on yrittänyt viedä tittelin. MB van osti lisenssin VM:ltä...jne...


    Yhteispaineruiskutuksen kehitti muistaakseni Fiat yhteistyössä Bosch:n kanssa ellen ihan väärin muista. GM omistaa joitain prosentteja Fiatista ja mm. tulevien automallien (kuten Alfa 158) pohjalevy on GM:n alkuperää. Myös tulevia bensiinimoottoreita on kehitelty yhteistyössä GM:n kanssa ja dieselit menevät taas Fiatilta GM:lle. Esim Opelin dieselit on kaikki Fiatin moottoreita...

      
  • Niin ja VM tekee ne Fiatille.
    VM tämän yhteispaineruiskutuksen "keksi" mutta myi sen Boschille, joka tajusi mistä on kyse, ja MB sen otti tuotantoon. Silti Alfa JTD taisi olla ensimmäinen jonka keulilla Common Rail silti oli.

    Muistaako kukaan moottorin Indenoor?
    Toimitti kaikki dieselit PSA-yhtymälle ja Ford, esim. vanha Sierra 2.3 ja Granada 2.5 l. Taitaa Indenoor hääriä kulisseissa vieläkin, mutta ei ole oikein eduksi auton markkinoinnille kertoa aina totuus. Kuten Isuzu Japanissa. Kuuluu nykyään osana GM-yhtymää. Opelissa se 1.7 on Isuzun, sama kone jota Mercruiser käyttää pienessä 120 hv meridieselissä, se manostettu "ihmediesel". Ja Mercruiser taas sidoksissa GM:ään, isommat koneet ovat Chevrolet.

    Tätä voisi jatkaa aika pitkälle, mikä on kenenkin kopio, ja kuka valmistaa kellekin moottorit. Oliko se Ford Galaxy joka käytti VW:n 2.8 V6..? Pahimmat kilpailijat Saksassa! Esimerkkejä löytyy, mutta harva osaa nähdä yhtäläisyydet tai merkit. Volvon dieselit edelleen V.A.G:n paitsi D5 120 kW, jota en oikein niellä. Ehkä lastutettu "By Volvo/Ford". Näin se menee.

      
  • Toyotan pitäisi jälleen tuoda Supria. Suomalaiset ovat itse alkaneet tuomaan Supria. Itse olen nähnyt pari...

      
  • Arvostan japanilaisia autoja? Monia merkkejä kyllä, mutta myös amerikkalaiset ovat mieleeni. Eurooppalainen tosikkomaisuus ja kelvoton muotoilu eivät houkuttele kun se vielä on yhdistyneenä traktorimaisiin ajo-ominaisuuksiin ja pettävään tekniikkaan.

      
  • Melkein joka maasta löytyy autoja jota arvostan ei ole mitään tiettyä maata jossa olisi erityisen paljon suosikkiautojani. Japanista, Saksa, USA:sta, Koreasta, Ranskasta, Ruotsista ja muualtakin tulee hyviä autoja. :smile:

      
  • Tämän otsikon alla Indenorin yhteydessä voi mainita vielä Toyota Crownin, joita varustettiin Suomessa tuolla ranskalaisdieselillä. En tiedä oliko kyseessä sama 2,3-litrainen kuin Pösössä ja Fordeissa.

      
  • On voinut olla Indenoor hyvinkin, vaikka monet "luulevat" Pösön tai Transitin dieseliksi. Unohtaa ei sovi Perkinsiä. Se löytyi -70 luvulla VW LT:n 2.7 nokalta ja Transitista. Perkins ujutettiin Volgankin nokalle.
    Oli Suomi myös mukana Valmetin voimin. Nalle-Sisussa oli kaikki 90 hv, olen tällaista ajanut kerran, talvi ja täysi kuorma -80 luvun alussa. Siinä oli dieselin kolinaa muillekin jakaa. Onneksi olin tuntiliksalla, Espoo-Itä-Hki ja takaisin kesti siinä päivän, piiruakaan yli 60 km/h ei ottanut, ei sitten millään. Jos joutui pysähtymään kokonnan, niin 40-kymppiin oli armotonta taistelua, minuuttitolkulla. Päreet palaa pienilläkin nopeuksilla.

      
  • Lainaus:
    19.06.2004 klo 17:21 Mie Ite kirjoitti
    Jos mikään muu autotehdas ei osta Alfaa pois Fiat konsernista ja pysty lisäämään rahoitusta tai Fiat menee kumoon Alfa Romeo on historiaa. Sieltä suunnalta ei tule mitään muita sen jälkeen kuin mielikuvia ja 20 vuosisadan AR laatua johon menee hermot nopeassa tahdissa.


    Ensinnäkin tämän vuoden alusta alkaen Alfa on ollut oma business group, eli toimintaa ja mallikehitystä rahoitetaan omalla tulorahoituksella, eikä Fiatilta tule centtiäkään Alfan kuluja peittämään. Alfan tulos on tällä hetkellä suhteellisesti Fiatia parempi ja selviää ilman Fiatin hoivaa. Näyttääkin siltä, että Fiat joutuu turvautumaan omiin merkkeihinsä selvitäkseen... AR-laadusta sen verran, että hyvin on 156 ainakin pelannut ja 140 tuhatta kilometriä mittariin kerännyt. Tiedän myös 164:sia, jolla on useilla ajettu yli 400tkm... Ainakin omat hermoni ovat vielä kunnossa...

    Niin ja täällä tosiaan kirjoittelen ihan fiilispohjalta mitä mieleen yhtäkkiä juolahtaa, mutta työ on eri asia ja silloin täytyy unohtaa omat mielipiteet ja kirjoittaa mahdollisimman puolueettomasti. Samoin TM:n koeajajatkin varmasti tekevät.. Heillä täytyy olla jokin "suosikki", mutta se unohdetaan varsin hyvin kun lähetään tekemään koeajoraporttia...

      
  • Lainaus:
    21.06.2004 klo 21:09 SixPack kirjoitti
    Oli Suomi myös mukana Valmetin voimin. Nalle-Sisussa oli kaikki 90 hv, olen tällaista ajanut kerran, talvi ja täysi kuorma -80 luvun alussa. Siinä oli dieselin kolinaa muillekin jakaa.


    Mieleeni muistui naapurin 80-luvun alkupuolella omistama Jeep Wagoneer, joka oli Valmet-dieselöity kotomaassamme. Kylminä talviaamuina naapurustomme sai herätä pakollisen (?) lämmityskäytön infernaaliseen nakutukseen, kun heppu valmistautui pitkille työmatkoilleen. Lämmityskäyttö aikaansai myös kohtalaisen voimakkaan paikallisen smog-ilmiön.

    Eräs autotekniikan riemuvoitto oli epäilemättä myös Perkins- dieselöity Morris Marina. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia ko. vekottimesta? 1,5-litrainen ja 39-heppainen diesel ei ymmärtääkseni toiminut järin juohevasti bensakoneita varten suunniteltujen välityssuhteiden kanssa.

      
  • Joskus 60 luvulla oli puhetta, että miksi Suomesta ei löydy omaa automerkkiä, kun Ruotsissakin niitä löytyi kaksin kappalein, no uudenkaupungin autotehdas perustettiin samaisen vuosikymmenen lopulla ja tätinikin siellä 70 luvun alussa työskenteli.. Yhden kaverin isän suurimpiin saavutuksiin ko. tehtaassa oli mm. kerosiini-saab...

    Tällä hetkellä on varsin outoa ainakin näin autoalan kasvuaikana, ettei autotehdas saa uusia sopimuksia millään aikaiseksi. Saabin menetys oli moka, jolta olisi vältytty jos ei oltaisi ajateltu, että koska Saab on meillä ollut jo 30 vuotta niin ei se meiltä mihinkään voi mennä... GM tosin päätti lähteä edullisemman tarjouksen perään ja aikoinaan kuristi Opeliakin pienentämään kustannuksia ja heikentämään laatua, koska rahaa paloi liikaa (ja tuloksenhan tietävät kaikki)

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 22.06.2004 klo 12:22]
      
  • hups. tuli vahingossa tuplapostaus...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 22.06.2004 klo 12:21]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit