Volvo talviautona kaukana kärjestä

75 kommenttia
13»
  • Lainaus:
    23.02.2005 klo 22:07 Hezaurus kirjoitti
    Laitetaanpas lisää löylyä kiukaalle:
    Kun aiemmin arvelin uusien S60/V70/S80 mallien perustuvan samalla platformille kuin uuden (vielä esittelemättömän Mondeon) niin taisin olla väärässä. Ford on löytänyt Volvon P2 platformista niin mainion aihion että homma meneekin päinvastoin. (Eikä uusi mondeo tulekaan 'Ford platformille' vaan Mazda 6:n platformille)

    ------------------------
    * VOLVO S80: At a minimum the vehicles to be built off this platform include the Ford 500, Mercury Montego, two Lincoln sedans, the Ford Freestyle, its Mercury and Lincoln cousins (Aviator) in front- and all-wheel drive versions.
    ...
    * MAZDA3:...
    ------------------------


    Tämä taas ei kerro mitään volvon tulevista malleista. Fordilla Volvon alustan käyttö etuvetoisen "fullsize sedanin" pohjana viittaa siihen, että Mazda6:n alusta ei veny noin suureen malliin, kuten ketjussa aikaisemmin arvelinkin. Artikkelissahan on muuten virhe, kun C1:een viitataan Mazdan ratkaisuna.

    Ford-jargonilla tuota Volvo P2 perusratkaisua nimitetään D3:ksi:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_D3_platform

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 10:29 PPi kirjoitti
    Tämä taas ei kerro mitään volvon tulevista malleista. Fordilla Volvon alustan käyttö etuvetoisen "fullsize sedanin" pohjana viittaa siihen, että Mazda6:n alusta ei veny noin suureen malliin, kuten ketjussa aikaisemmin arvelinkin. Artikkelissahan on muuten virhe, kun C1:een viitataan Mazdan ratkaisuna.

    No kertoo se siinä mielessä että ko. artikkeli määrittelee P2 platformin 'antavan' uusia malleja ainakin vuoteen 2008 asti. Ja koska nykyinen S60/V70/S80/XC90 mallisto on P2 mallisto, ja esim S80:stä tulee uusi versio (ei siis pelkkä facelift kuten tähän asti) viimeistään vuonna 2006 niin senhän täytyy silloin perustua P2 platformille? Voin toki olla väärässäkin.

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 09:07 PPi kirjoitti
    Lyhyellä tähtäimellä (1 tai korkeintaan 2 autosukupolvea) Volvon toistaiseksi käyttökelpoisille koneille on konsernissa varmasti käyttöä, mutta olen yhä täysin varma, että seuraajia koneet eivät tule saamaan.

    Miksi Ford/Volvo sitten investoi 70 miljoonaa euroa Volvon Skövden moottoritehtaaseen, jossa suunnitellaan ja myös valmistetaan ko. konsernin tulevat uudet 2 litraiset dieselit. Näiden koneiden sarjatuotanto käynnistyy vuonna 2006 ja asiakkaiksi on jo konsernin itsensä lisäksi ilmoittautunut PSA (Peugeot, Citroen) yhtymä. Täydessä 'iskussa' ko. koneen tuotanto on 2007. Siinä sinulle jo ensimmäinen seuraaja. Enkä edelleenkään näe syytä mikseivät hurrit saisi tehdä myös tulevia bensamalleja. Jos kerta nykyisetkin ovat parempia kuin Foordin vastaavat niin miksei tulevatkin?

    Kaikista vanhentuneimman mallin (Volvon 6 sylinterinen rivi 2.9l) tuotanto siirretään britannian Bridgend:iin foordin tehtaille.

      
  • Lainaus:
    24.02.2005 klo 12:34 Hezaurus kirjoitti
    suunnitellaan ja myös valmistetaan ko. konsernin tulevat uudet 2 litraiset dieselit. Näiden koneiden sarjatuotanto käynnistyy vuonna 2006 ja asiakkaiksi on jo konsernin itsensä lisäksi ilmoittautunut PSA (Peugeot, Citroen) yhtymä.


    Onko sinulla näistä suunnitelmista esittää lähdettä. Ford/PSA-dieselit (1,6- ja 2,0-litraiset nelikot sekä 2,7 V6) ovat vasta noin vuoden vanha konstruktio eikä niitä tuollaisella aikajänteellä varmasti korvata. Oma veikkaukseni on, että tuolta ruotsin tuotantolinjalta haetaan vain lisäkapasiteettia näiden koneiden valmistukseen.

      
  • Missä autossa oli jo -90 vuonna lisävarusteena avainkortti systeemi käynnistykseen? Niin kuin nyt on ollut trendinä... offtopic :smile:

      
  • Lainaus:
    26.02.2005 klo 02:07 RB26dett kirjoitti
    Missä autossa oli jo -90 vuonna lisävarusteena avainkortti systeemi käynnistykseen? Niin kuin nyt on ollut trendinä... offtopic :smile:


    Oliko tosiaan jo vuonna 1990? Arvauksena voisin heittää Cadillac? Tai sitten joku urheiluauto, joka on haluttu käynnistää muulla tavalla kuin avainta kääntämällä?
    Noita systeemejä on kahta eri sorttia. Joissain riittää, että pitää korttia taskussa. Toisissa pitää työntää se "kortti" johonkin reikään ja sitten painaa nappia, se tuntuu pelkältä kikkailulta eikä tuo juuri etua tavalliseen avaimeen verrattuna.

      
  • Nuo Nissanin huippumallit ovat aina olleet teknisen kehityksen kärjessä. Cedricin seuraaja Nissan Cima oli vuonna 2001 maailman ensimmäinen auto (tai ainakin henkilöauto) jossa oli kaistavahti.

      
  • Lainaus:
    26.02.2005 klo 14:08 olmi kirjoitti
    Nuo Nissanin huippumallit ovat aina olleet teknisen kehityksen kärjessä. Cedricin seuraaja Nissan Cima oli vuonna 2001 maailman ensimmäinen auto (tai ainakin henkilöauto) jossa oli kaistavahti.

    Nissan on ostanut tuon järjestelmän Valeo SA and Iteris, yhtymältä joka on myynyt sitä aiemmin mm. joihinkin kuorma-autoihin. Se että muut eivät ottaneet sitä myyntiin vuonna 2001 johtuu siitä että järjestelmä oli (ja on sitä edelleenkin) täysin hyödytön markkinointikikka. Onko sinulla muuten jotain todistetta siitä että Nissaniin sitä on oikeasti saanut vuonna 2001? Aika uskaliasta kun ottaa huomioon että vasta neljän vuoden päästä tuosta se kelpaa muille merkeille..

    Systeemi ei toimi mikäli kaistaviivat eivät ole tip-top kunnossa, no ehkä ne sitä ovat jossain ulkomailla, mutta esim. suomen talvi aiheuttaa varmaankin mielekiintoisia signaaleja ko. laitteesta kun se yrittää tulkita keskialueen polannetta.

    Nyt kun tuo järjestelmä on saatu edes jonkinlaiseen kuntoon (ei tosin käyttäjien mielestä vieläkään) niin sitä saa lähes kaikkiin autoihin lisävarusteena.

      
  • Onko sinulla todistetta siitä, että Nissan olisi ostanut kyseisen järjestelmän Valeolta? Sitä on vaikea uskoa, että olisivat käyttäneet ranskalaista alihankkijaa ennen Renault yhteistyötä. Japanilaiset ovat perinteisesti käyttäneet vain Japanissa valmistettuja osia japanilaisissa malleissaan. Ja missä kuorma-autossa systeemi oli ennen vuotta 2001? Ei tainut olla Mercedes Arctosissa silloin?

      
  • Löytyi yllättävän nopeasti linkit:
    Maailman ensimmäinen lukee täällä:
    http://www.nissan.com.sa/inside_nissan/news/stories/xtrail/

    Ja vuosiluku 2001 löytyy täältä (EU:n kotisivu!) (otsikko: Lane Support)

    http://europa.eu.int/information_society/activities/esafety/doc/subgroup1_report.pdf

      
  • Lainaus:
    26.02.2005 klo 14:36 olmi kirjoitti
    Onko sinulla todistetta siitä, että Nissan olisi ostanut kyseisen järjestelmän Valeolta? Sitä on vaikea uskoa, että olisivat käyttäneet ranskalaista alihankkijaa ennen Renault yhteistyötä. Japanilaiset ovat perinteisesti käyttäneet vain Japanissa valmistettuja osia japanilaisissa malleissaan. Ja missä kuorma-autossa systeemi oli ennen vuotta 2001? Ei tainut olla Mercedes Arctosissa silloin?

    Infiniti malliin vuonna 2004?2005?:
    http://www.driveandstayalive.com/info%20section/news/individual%20news%20articles/y_040331_valeo-lane-departure-warning-system.htm
    Jos Nissanilla on aiemmin ollut joku vastaava jossain demoautossa niin sitä ei varmaan lasketa, varsinkin jos sen jatkokehittely ei onnistunut ja systeemi jouduttiin sitten kuitenkin hankkimaan Valeolta.

    ------------
    "We have successfully developed this Lane Departure Warning System for Nissan who will be the first car maker to install this key driver assistance system on a passenger car in volume production," said Thierry Morin, Chairman & Chief Executive Officer.
    -------------
    Tuossa toinen linkki
    http://www.valeo.com/automotive-supplier/Jahia/pid/463
    -------------
    PARIS, France, March 31st, 2004 - Valeo today announced that its Lane Departure Warning System employing Iteris' technology will make its market debut in North America on Nissan's Infiniti range. The innovative system is scheduled for introduction on the 2005 model FX and 2006 M45 following their unveiling at the New York Auto show in April 2004.

    The Lane Departure Warning System developed for Nissan consists of a miniature video sensor that uses proprietary software algorithms to continuously monitor the lane markings in front of the car. During unintentional lane departures - detected when the driver fails to use the direction indicators - the driver is alerted and then may take corrective action.

    "We have successfully developed this Lane Departure Warning System for Nissan who will be the first car maker to install this key driver assistance system on a passenger car in volume production," said Thierry Morin, Chairman & Chief Executive Officer.

    "Nissan strives to provide our customers with availability of the most advanced technology to help them operate their vehicles more effectively," said Yasuhiro Shiraishi, Senior Manager, ITS, Chassis Control Systems for Nissan. "Their expertise in the advanced development of vision systems and sensors led to our decision to work with Valeo."
    -------------

    Ja tuosta ensimmäisestäkin voi olla monta mieltä.. Esim Citroen C4:een se on ollut saatavilla jo 2004 lähtien.. ja onhan tuo C4 vähän eri luokassa kuin Infiniti.. :tongue: (Ehkä tuo on ensimmäisenä ameriikassa..)

    [Hezaurus muokkasi tätä viestiä 26.02.2005 klo 15:57]
      
  • Lainaus:
    26.02.2005 klo 14:48 olmi kirjoitti
    Löytyi yllättävän nopeasti linkit:
    Maailman ensimmäinen lukee täällä:
    http://www.nissan.com.sa/inside_nissan/news/stories/xtrail/

    Ja vuosiluku 2001 löytyy täältä (EU:n kotisivu!) (otsikko: Lane Support)

    http://europa.eu.int/information_society/activities/esafety/doc/subgroup1_report.pdf

    Onneksi tuossa linkissä on teksti 'stories'.. Sehän voi käännettynä tarkoittaa vaikka satuja. :tongue:

    Satuja tuolta Nissanin Dubain sivuilta:
    ------------------
    Nissan Develops Brake Operated Pre-crash Seatbelt
    New Safety Restraint System due in a Luxury Model in 2003

    Dubai – (December 10, 2002) -- Nissan Motor Co., Ltd., today announced that it has completed development of a Brake Operated Pre-crash Seatbelt designed to help mitigate occupant injury in the event of a collision.

    This new safety restraint system detects the possibility of a collision from the driver's operation of the brake pedal and retracts the seatbelt in advance to help restrain the occupant immediately. If the crash is unavoidable, early seat belt restraint can help maximize the effectiveness of the other occupant protection devises (such as air bags). This system will be installed in a new luxury model scheduled for release next year.
    ------------------
    Muuten ihan kiva mutta:
    Active Control pretensioner
    TRW (ACR) Mercredes (Pre-Safe on S Class)
    Oli mersun S sarjassa vakiovaruste jo vuodesta 2002.

    Sitten vielä muutama linkki tuohon kaistavahtiin
    http://www.epn-online.com/page/16410/implementing-lane-departure-warning-systems-the-obvious-benefits-of---.html
    --------------------
    Following this route, Iteris and Valeo have joined forces to develop and launch the Lane Departure Warning (LDW) systems (figure 1) for both heavy trucks and cars across Europe, Asia and the United States. These systems consist of an embedded camera-based lane markings recognition and warning device. The original system, AutoVue was pioneered by Iteris and Daimler Chrysler for implementation in Mercedes Actros trucks in 2000. Valeo and Iteris developed a similar system for passenger cars called LaneVue, which has been incorporated in the Nissan Infiniti FX 35 and FX 45 which are now on sale in North America. These lane departure warning systems are able to warn a tired, distracted or inattentive driver, that they are about to leave the lane in which they are driving.
    --------------------

    http://www.iteris.com/news/101403.html
    --------------------
    The lane departure warning system was jointly developed by DaimlerChrysler and Iteris, and is currently available as an option on Mercedes Actros trucks. The start of series production and first unit shipment to DaimlerChrysler commenced June 2000. Lane departure warning systems are now in use on trucks manufactured by Mercedes, Freightliner, International, and another European truck manufacturer.
    --------------------

    Tuosta Nissan CIMA:n lane departure/support systeemistä pitää olla vähän enemmän näyttöä että se voidaan laskea samaan joukkoon edes jotenkuten toimivien järjestelmien kanssa. Jos kyseessä on sama järjestelmä niin se on ollut todella raakile henkilöautokäyttöön silloin, mutta ilmeisesti japskiasiakas ei välitä?

      
  • Tahallinen väärinymmärtäminen todistaa vain, että ei pysty käymään aitoa vuoropuhelua. Kukaan tuskin on väittänyt, ei edes tuo Saudi-Arabialainen kotisivu, että Nissanin Pre Crash-järjestelmä olisi ollut maailman ensimmäinen. Kyse on ollut pelkästään kaistavahdista, jolla ei ole mitään tekemistä Pre Crash-järjestelmän kanssa, kaistavahti vain mainittiin yhtenä (aikaisemmin esiteltynä) osana Nissanin Advanced Safety-pakettia.
    En ota kantaa Nissanin vuonna 2001 esittelemän kaistavahdin toimintaan, koska en ole ajanut Nissan Cimaa. Mielestäni on perusteetonta väittää, että järjestelmä ei toimisi, vain sillä perusteella että se oli maailman ensimmäinen. Linkkini todistavat kyllä kiistattomasti, että vuoden 2001 Nissan Cimassa oli kaistavahti. Sivuja joilla asia mainitaan on kymmeniä, mutta ne voi kukin itse etsiä jos kiinnostaa. Tietenkin on jokaisen oma asia, että haluaako leikkiä tuollaista "mä en nyt vaan usko"-leikkiä, mutta minä en lähde siihen mukaan .

      
  • Lainaus:
    26.02.2005 klo 18:51 olmi kirjoitti
    Tahallinen väärinymmärtäminen todistaa vain, että ei pysty käymään aitoa vuoropuhelua. Kukaan tuskin on väittänyt, ei edes tuo Saudi-Arabialainen kotisivu, että Nissanin Pre Crash-järjestelmä olisi ollut maailman ensimmäinen. Tietenkin on jokaisen oma asia, että haluaako leikkiä tuollaista "mä en nyt vaan usko"-leikkiä, mutta minä en lähde siihen mukaan.


    - Jos puhutaan 'Revolutionary' tuotteesta niin joku voisi luulla että kysymys on jostain vallankumouksellisesta, ei koskaan ennen systeemistä. Eikö?

    - Fakta: jenkeissä myytävissä Infiniti malleissa kaistavahdin virkaa toimittaa Valeon kehittämä järjestelmä. Jos Nissanilla on ollut omakin systeemi jo aiemmin valmiina niin miksi he valitsivat Valeon eikä omaa (toimivaa) järjestelmää? Ehkä tuo Valeonin systeemi toimii muuallakin kuin ultrapuhtailla testiradoilla?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit