Skoda Superb

34 kommenttia
«1

Kyselen vähän muiden käyttökokemuksia ko. autosta. Satuin pääsemään koeajolle Superb 1.8 Turbolla ja olin yllättynyt auton ominaisuuksista, lisävarusteista ja hiljaisuudesta talvirenkailla.

Kiinostais kuulla muilta kommentteja laadusta ja vioista.

  
  • Voisit kysellä www.ultimatevw.com palstalla myös, siellä lienee jokunen Superb käyttäjä.
    Uusimmassa Moottori-lehdessä vertailuvoitto:

    1. Skoda Superb 1.8T Active
    2. Citroen C5 2.0i Exclusive
    3. Honda Accord 2.0 Comfort




      
  • Tilasin juuri vähän aikaa sitten töihin yhden noita lisää, meillä on ollut kaksi vuotta vanha 1.8T Business ja nyt tulee muutaman kuukauden päästä 1.8T Active automaatti.

    Ainakin tuosta yhdestä on positiiviset kokemukset, olen itsekkin sillä jonkin verran ajellut. Autossa ei ole ollut mitään ihmeellistä vikaa (kojelaudan joku osa vaihdettiin natinan takia) ja ominaisuudet ovat loistavat samoin kuin takatilat. Auto on myös hiljainen luokassaan. Tuosta tulee ihan edustusauto fiilis, tuohon uuteen tulee musta väri ja vaalea sisusta jalopuulla ja taakse dvd-näytöt. Tavaratila on ehkä muihin mittoihin nähden pieni, se laskettakoon miinukseksi, mutta tarjoaa erittäin kätevät ostoskassin pidikkeet.

    Minusta auto tarjoaa noin 30.000 euron luokassa ylivoimaisesti parhaan hinta/laatu -suhteen, mitä noita taas verrattiin, jos Skodan merkki ei ole este. Itse olen ihmetellyt, miten noita ei ole myyty enempää.

    [individual muokkasi tätä viestiä 17.03.2006 klo 09:35]
      
  • Lainaus:
    17.03.2006 klo 09:35 individual kirjoitti
    ... jos Skodan merkki ei ole este. Itse olen ihmetellyt, miten noita ei ole myyty enempää...


    Siinähän se. Itäblokin maine ei hevin lähde vaikka itse tuote olisikin hyvä.

      
  • Voi olla että Superbin kokoluokassa ostajat ovat muita merkkitietoisempia, edustusautoiksi mielletään Mersuja, Bemareita, Audeja tms.
    Mutta Octavia myy hyvin, onhan Skodan kasvuluvut Suomessa (yli 60%) ja mallitilastossa Octavia oli seitsemäntenä viime vuonna.

    Mielenkiintoista nähdä Superbin seuraava sukupolvi. Netissä on ollut joitain kuvia
    http://www.germancarfans.com/spyphotos/6051221.001/6051221.001.mini1L.jpg

      
  • Lainaus:
    17.03.2006 klo 11:02 hvu-5 kirjoitti
    Lainaus:
    17.03.2006 klo 09:35 individual kirjoitti
    ... jos Skodan merkki ei ole este. Itse olen ihmetellyt, miten noita ei ole myyty enempää...


    Siinähän se. Itäblokin maine ei hevin lähde vaikka itse tuote olisikin hyvä.


    Veikkaan ulkonäköä syyksi heikkoon myyntiin. Yksittäistä ongelmakohtaa en pysty nimeämään, mutta kokonaisuutena design ei puhuttele lainkaan.

      
  • Lainaus:
    17.03.2006 klo 11:14 OctaviaCombi kirjoitti
    Mielenkiintoista nähdä Superbin seuraava sukupolvi. Netissä on ollut joitain kuvia
    http://www.germancarfans.com/spyphotos/6051221.001/6051221.001.mini1L.jpg


    Muistan lukeneeni jostain, että koska nykyinen Superb oli taloudellinen petymys, uutta mallia ei ole tulossa. Onkohan tilanne muuttunut? Imago lienee auton suurin ongelma ulkonäön lisäksi ja tuossa luokassa niillä alkaa olla merkitystä.

      
  • Lainaus:
    17.03.2006 klo 11:28 olmi kirjoitti
    Veikkaan ulkonäköä syyksi heikkoon myyntiin. Yksittäistä ongelmakohtaa en pysty nimeämään, mutta kokonaisuutena design ei puhuttele lainkaan.


    No tuo on mielipide asia, ei minustakaan tuo nyt ulkoa mitenkään erityisen kaunis ole, muttei missään nimessa rumakaan, siinä on ehkä vähän samaa mitään sanomattomuutta kuin esim Avensiksessa tai Vectrassa, mutta pituus tekee minusta tuosta tasapainoisemman näköisen. Lisäksi pidän etulamppujen muotoilusta, perä on rumahko.

    Mutta sisältä tuo erottuu edukseen tuossa hintaluokassa ja ero vaan kasvaa, jos sitä verrataan muihin ns. halpismerkkeihin, vaikkapa korealaisiin. Sisätilojen laatuvaikutelmassa ollaan minusta huimasti edellä myös suurinta osaa japseista. Tuossa esimerkki kuva:

    http://www.skoda-auto.com/NR/rdonlyres/33C20AD2-85F2-48B6-8C2A-A0B8F6DA04A6/0/gallery05.jpg



    [individual muokkasi tätä viestiä 17.03.2006 klo 12:21]
      
  • Eiköhän ne tsekit tarvitse valtionjohdolle autonsa, joten luulen, että uusi Superb on tulossa. Jospa se käyttääkin samaa pohjalevyä A6:n kanssa. Ulkonäköasiat ovat makuasioita ja en usko ainakaan sen olevan este myynnille. Veikkaan että farmarimalli olisi tehnyt hyvää myynnille. Ennen kaikkea on erittäin järkevä ostos matka-autoa tarvitseville. Erittäin luotettava auto tekniikaltaan.

      
  • Lainaus:
    17.03.2006 klo 21:32 Rampe2 kirjoitti
    Erittäin luotettava auto tekniikaltaan.


    Mistähän tuo tieto on peräisin. Eikö Superbkin perustu VAG-tekniikkaan?

      
  • Kannattaa myös muistaa, että Superb on ruma auto.

      
  • Lainaus:
    19.03.2006 klo 20:52 Anders-Simo kirjoitti
    Kannattaa myös muistaa, että Superb on ruma auto.


    Anders-Simo: Et yltänyt ehkä parhaimpaasi tuolla lauseella. Ulkonäön arviominen jää ostajan arvioitavaksi ja makuja on monia.

      
  • Itselläni ei Superbia ole, mutta lähipiiristä löytyy vajaat 100.000 km ajettu Suberb 1.8T. Auto on osoittautunut erittäin hyvin tehdyksi ja luotettavaksi. Sisustusmateriaalitkin ovat edelleen hyvässä iskussa.

    Itselläni on nyt toinen Octavia TDI alla. Ajoin ensimmäisellä 96.000 ongelmatonta kilometriä. Veikkaan, ettei Superb luotettavuudeltaan huonompi ole. Superbin kohdalla jälleenmyyntiarvoa on pienehkön autokannan vuoksi vaikeaa arvailla, mutta edellisen Octaviani jälleemnyyntiarvo osoittautui erinomaiseksi. Voin omalla kohdallani allekirjoittaa Tuulilasin väittämän siitä, että Octavia pitää arvonsa yhtä hyvin kuin Golf, ja kaksi kertaa paremmin kuin Volvo V50.

      
  • Kansainvälisessä autolehdistössä (Saksa, Englanti) on viime aikoina esiintynyt arvailuja, että Superb todellakin saisi seuraajan. Mutta VW Yhtymä ei ilmeisesti halua Skodan kannibalisoivan liikaa VW:n ja Audin myyntiä, joten tuleva uusi Superb ei tule saamaan uutta Passatia perustakseen. Seuraava Superb tulee olemaan "arkisempi" taustaltaan ja pohjautuu jatketulle Octavian alustalle. On siis eräänlainen porrasperäinen "Octavia Plus".

      
  • Lainaus:
    20.03.2006 klo 12:14 Heikki67 kirjoitti
    Kansainvälisessä autolehdistössä (Saksa, Englanti) on viime aikoina esiintynyt arvailuja, että Superb todellakin saisi seuraajan. Mutta VW Yhtymä ei ilmeisesti halua Skodan kannibalisoivan liikaa VW:n ja Audin myyntiä, joten tuleva uusi Superb ei tule saamaan uutta Passatia perustakseen. Seuraava Superb tulee olemaan "arkisempi" taustaltaan ja pohjautuu jatketulle Octavian alustalle. On siis eräänlainen porrasperäinen "Octavia Plus".

    Lieneekö jäänyt huomaamatta, että uusi poikittaismoottorinen Passat on tehty jatketun Golfin alustalle? Näin on tehdas ilmoittanut.

    Octavia on taas tehty Golf-pohjalevylle - eli uusi Superb tulisi näin ollen jatketulle Golf -pohjalevylle. Kysymys kuuluukin: miten paljon jatketulle? Nykyinen Superb pohjautuu Kiinan markkinoille tehtyyn edellisen mallin pidennettyyn Passattiin. Onko tuleva Superb myös pitempi kuin nykyinen Passat??

      
  • Lainaus:
    20.03.2006 klo 14:49 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    20.03.2006 klo 12:14 Heikki67 kirjoitti
    Kansainvälisessä autolehdistössä (Saksa, Englanti) on viime aikoina esiintynyt arvailuja, että Superb todellakin saisi seuraajan. Mutta VW Yhtymä ei ilmeisesti halua Skodan kannibalisoivan liikaa VW:n ja Audin myyntiä, joten tuleva uusi Superb ei tule saamaan uutta Passatia perustakseen. Seuraava Superb tulee olemaan "arkisempi" taustaltaan ja pohjautuu jatketulle Octavian alustalle. On siis eräänlainen porrasperäinen "Octavia Plus".

    Lieneekö jäänyt huomaamatta, että uusi poikittaismoottorinen Passat on tehty jatketun Golfin alustalle? Näin on tehdas ilmoittanut.

    Octavia on taas tehty Golf-pohjalevylle - eli uusi Superb tulisi näin ollen jatketulle Golf -pohjalevylle. Kysymys kuuluukin: miten paljon jatketulle? Nykyinen Superb pohjautuu Kiinan markkinoille tehtyyn edellisen mallin pidennettyyn Passattiin. Onko tuleva Superb myös pitempi kuin nykyinen Passat??


    Tässä taas törmätään suomalaisen autojournalismin helmeen eli "pohjalevy"-termiin, joka on väännös englannin platform-sanasta. Platform tarkoittaa yhteistä perusrakennetta, vähän kuten lego-palikat. Eli tässä tapauksessa esimerkiksi edellisen sukupolven passat ja superb käyttää samaa alustaplatformia, joka sisältää esmes passatin surullisen kuuluisan tukivarsihässäkän. Uudempi passat taas on tehty samalle platformille uuden golfin kanssa. Mitään varsinaista "pohjalevyä" nykyautoissa ei ole, eikä platformin valinnalla ole välttämättä mitään tekemistä auton akselivälin kanssa.

      
  • Lainaus:
    20.03.2006 klo 20:08 jjvi kirjoitti
    Lainaus:
    20.03.2006 klo 14:49 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    20.03.2006 klo 12:14 Heikki67 kirjoitti
    Kansainvälisessä autolehdistössä (Saksa, Englanti) on viime aikoina esiintynyt arvailuja, että Superb todellakin saisi seuraajan. Mutta VW Yhtymä ei ilmeisesti halua Skodan kannibalisoivan liikaa VW:n ja Audin myyntiä, joten tuleva uusi Superb ei tule saamaan uutta Passatia perustakseen. Seuraava Superb tulee olemaan "arkisempi" taustaltaan ja pohjautuu jatketulle Octavian alustalle. On siis eräänlainen porrasperäinen "Octavia Plus".


    Lieneekö jäänyt huomaamatta, että uusi poikittaismoottorinen Passat on tehty jatketun Golfin alustalle? Näin on tehdas ilmoittanut.

    Octavia on taas tehty Golf-pohjalevylle - eli uusi Superb tulisi näin ollen jatketulle Golf -pohjalevylle. Kysymys kuuluukin: miten paljon jatketulle? Nykyinen Superb pohjautuu Kiinan markkinoille tehtyyn edellisen mallin pidennettyyn Passattiin. Onko tuleva Superb myös pitempi kuin nykyinen Passat??



    Tässä taas törmätään suomalaisen autojournalismin helmeen eli "pohjalevy"-termiin, joka on väännös englannin platform-sanasta. Platform tarkoittaa yhteistä perusrakennetta, vähän kuten lego-palikat. Eli tässä tapauksessa esimerkiksi edellisen sukupolven passat ja superb käyttää samaa alustaplatformia, joka sisältää esmes passatin surullisen kuuluisan tukivarsihässäkän. Uudempi passat taas on tehty samalle platformille uuden golfin kanssa. Mitään varsinaista "pohjalevyä" nykyautoissa ei ole, eikä platformin valinnalla ole välttämättä mitään tekemistä auton akselivälin kanssa.

    Nykyään autot ovat todellakin pikemminkin modulirakenteisia kuin pohjalevysidonnaisia. Mutta kyllä niissä autoissa pohjalevykin on, muussa tapauksessa nimittäin alkaisivat matkustajien kengänpohjat savuta...

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 20.03.2006 klo 21:07]
      
  • Lainaus:
    20.03.2006 klo 21:06 MatLog kirjoitti
    Nykyään autot ovat todellakin pikemminkin modulirakenteisia kuin pohjalevysidonnaisia. Mutta kyllä niissä autoissa pohjalevykin on, muussa tapauksessa nimittäin alkaisivat matkustajien kengänpohjat savuta...


    Joo onhan koriin prässätty pohja. Sen muuttaminen erilaiseksi ei ole kuitenkaan sen kummempi operaatio kuin takalokasuojankaan muuttaminen, joten "sama pohjalevy" on harhaanjohtavaa.

      
  • Lainaus:
    21.03.2006 klo 14:24 jjvi kirjoitti
    Joo onhan koriin prässätty pohja. Sen muuttaminen erilaiseksi ei ole kuitenkaan sen kummempi operaatio kuin takalokasuojankaan muuttaminen, joten "sama pohjalevy" on harhaanjohtavaa.

    Ei nyt aivan niinkään. sanotaan, että auton pohjalevy (nyt todella tarkoitan pohjalevyä) on vaativin korinosa. Se ottaa vastaan pyöräntuennan aiheuttamat rasitukset, ja on olennainen osa auton kolariturvallisuutta. Pohjalevy voidaan suunnitella jonkinverran vaihteleville akselivälipituuksille, mutta varsinaisesti sitä ei juuri muokata automallista toiseen siirryttäessä. Esimerkiksi pohjalevyn jatkaminen edellisen mallin Passatista "Kiinan Passatiin" ja Superbiin on jo suuri työ, jossa kaikki lujuuslaskelmat on käytävä uudelleen läpi. Tässäkään tapauksessa levyn leveyttä ei lisätty, ja se jotenkin näkyy Superbin olemuksessa - auton pituuden ja leveyden suhde on poikkeuksellinen.

    Lokasuojallakin on oma osuutensa kolariturvallisuuteen, mutta sen merkitys on kuitenkin pienempi kuin pohjalevyn.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 21.03.2006 klo 17:26]
      
  • Joo ehkä hieman väärän kuvan antoi lokasuojavertaus. Tarkoitin lähinnä sitä, että auton kori on tavallaan yksi osa sitä platformia eikä siinä ole mitään erillisiä pohjalevyjä. Toki kun platformin osia, kuten tässä tapauksessa koria muokataan, pitää varmistaa rakenteen toimivuus ja esimerkiksi FEM-malleilla varmistaa rakenteen lujuudet.

    Jos kyseessä oli VW-kupla, niin silloin käsite pohjalevy toimisi, itsekantavien korien kanssa ei.

      
  • Jaaha, menee näköjään omien näkökantojen puolustamiseksi koko keskustelu? Katsokaapa altapäin edellistä A6.ta, edellistä Passattia ja Superbia ja tulkaa uudestaan keskustelemaan. Vaihtoehtona voi olla myös Polo, Fabia ja Ibiza (Cordoba).

      
  • Lainaus:
    21.03.2006 klo 22:14 Rampe2 kirjoitti
    Jaaha, menee näköjään omien näkökantojen puolustamiseksi koko keskustelu? Katsokaapa altapäin edellistä A6.ta, edellistä Passattia ja Superbia ja tulkaa uudestaan keskustelemaan. Vaihtoehtona voi olla myös Polo, Fabia ja Ibiza (Cordoba).


    Joo räätälöintiä voi tehdä myös tuohon polo-ibiza-cordoba tyyliin, mutta saman perusrakenteen tai platformin käyttö on kyllä vähän eri asia kuin maskin vaihtaminen...

      
  • Saksalaiset käyttävät "platform" -käsitteen tilalla usein "Unterbau" -sanaa. Talonrakennuspuolella sana suomennetaan "perustus".
    Ehkä autojen yhteydessä hyvä nimike on "pohjarakenne" tai "alustarakenne".

      
  • Skoda kauppias väitti Superb:in alustan perustuvan edellisen sukupolven Audi A6:teen. Alustan osat ovat myyjän
    kertoman mukaan Skodassa ja vanhassa Audi A6:ssa vaihto-
    kelpoisia.

      
  • Mikähän Skoda-kauppias mahtoi olla kyseessä...
    Superb perustuu jatkettuun Passatiin. Mutta ei vanha Audi A6 näistä niin kaukana ole. Moottori pitkittäin keulalla, sama kokoluokka ja paljon samoja komponentteja.

      
  • Ei asialle mitään voi, A6:ssa on myös jatkettu Passatin alusta! Kannattaa muuten tutustua Superbin Active malliin. Varustelu kohtuullinen ja hinnat alkaen alle 30 kiloeuroa (1.8 T). Ei ainakaan AutoBild pahemmin moitiskellut!

      
  • Näyttää pudottavan hintaansa aika reilusti. Paikkakunnan lehdessä oli myynnissä 18 tkm ajettu viime vuoden mallinen Superb 1.8 T. Hintaa 24.900 euroa.

      
  • Superb ollut nyt n. 1.5v 40tkm ja eriättäin tyytyväinen. Diesel mallin kulutus erinomainen. Lisäksi nuo jo kehutut tilat ja hiljaisuus
    erinomaiset, nastarenkaillakin voi pitkiä matkoja ajella väsymättä. Vikoja ei ole ollut.

      
  • Lainaus:
    25.03.2006 klo 20:38 AkiK kirjoitti
    Näyttää pudottavan hintaansa aika reilusti. Paikkakunnan lehdessä oli myynnissä 18 tkm ajettu viime vuoden mallinen Superb 1.8 T. Hintaa 24.900 euroa.

    Uusi näyttää maksavan 29.900 euroa, joten onko tuo nyt niin poikkeuksellinen hinnanpudotus varsinkaan, jos kyseessä on kevein varustetaso? Voin kuitenkin uskoa, että Superb ei "erikoisuutensa" takia pidä hintaansa yhtä hyvin kuin Octavia. Sitä suuremmalla syyllä kannattaisi ehkä katsella vähän käytettyä Superbia.

      
  • Lainaus:
    07.04.2006 klo 15:02 Stallman kirjoitti
    Uusi näyttää maksavan 29.900 euroa, joten onko tuo nyt niin poikkeuksellinen hinnanpudotus varsinkaan, jos kyseessä on kevein varustetaso? Voin kuitenkin uskoa, että Superb ei "erikoisuutensa" takia pidä hintaansa yhtä hyvin kuin Octavia. Sitä suuremmalla syyllä kannattaisi ehkä katsella vähän käytettyä Superbia.


    Minusta tuo on aika iso hinnanpudotus. 18 tkm on todella vähän, ja jos autoa myydään merkkiliikkeestä tuohon hintaan, siitä tuskin on edes hyvitetty tuota rahaa. Autossa kuitenkin myös toiset renkaat, metalliväri, lohkolämmitin jne. Eli ei se uusi noilla varusteilla liikkeestä toimituskuluineen ulos alle 32 tonnin lähde.

    Käytetyn ostajalle toki hyvät kaupat!

      
  • Taitaa olla turhaa vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden käytetyn yksilön hintapyynnistä. Paino sanalla yksilö.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit