Tarkoituksena saada alle luottoauto, pieni kulutus, alhaiset vakuutusmaksut ja bensakulut. Tilaa kahdelle (ja mahd. vauvalle). Sielua sais löytyä (ei arjen harmautta ainoastaan, vaikka käyttöauto onkin) ja kulkua, varusteet otettaisiin ilolla vastaan (cd-soitin, ilmastointi) ja turvallisuusasoiden pohtimista arvostettaisiin.
Ajoa maantiellä/kaupungissa 50/50 -suhteessa. Aiempi auto Renault Twingo, joten siihen verrattuna molemmat on vallankumouksellisen hyviä autoja ajaa varmaankin. Paitsi Micran ohjaus, Twingossa oli enemmän tuntoa ja vähemmän omatoimisia suunnanvaihdoksia.
Mitäs olette ihmiset mieltä Jazzista/Micrasta? Keskinäiset kokemukset tai vaikka käyttökokemuksia jommasta kummasta. Miten pärjää talvella, onko ollut ongelmia?
Kertokaa ihmeessä, kiitos!
Tapsa
Jazzia en ole ajanut tai sen enempää kokeillut, mutta Nissan Micran ohella harkitsisin vakavasti esimerkiksi Volkswagen Poloa. Itse ajelin molemmilla melkoisen runsaasti ennen kuin päädyin jälkimmäiseen - "makuasioita sanoin koira, kun... "
Minulla oli juuri nuo samat vaatimukset, eli lyhyesti tarve saada luotettava järkiauto. Polo (5-ov 1.4 Comfortline) ei kuuden viikon ajon jälkeen ole tuottanut pettymystä. Anteeksi etten voinut vastata varsinaiseen kysymykseen, mutta koin tämän kommenttini liittyvän asiaan.
Mutta kun se kysyjä haki myös persoonallisuutta niin ei kai Polo ole silloin mukana laskuissa? Micra ja Jazz ovat molemmat kiitettyjä autoja, Micra voittanut testejä Saksassa ja Jazz on puolestaan nimetty Autocar-lehden toimesta luokkansa parhaaksi autoksi Britanniassa.
Itse ottaisin ehkä noista kuitenkin Jazzin. Se kuluttaa vähemmän ja siinä on merkittävästi enemmän tilaa - varsinkin takana. On sitten helpompi säätää turvaistuimien ym. kanssa. Toisaalta Jazz on selvästi kalliimpi ja jos päätyy Micraan, voi siihen välirahalla hankkia spoilereita, vanteita ja levikkeita; tulee muuten TODELLA PERSOONALLISEN JA MAKEAN NÄKÖINEN LAITE!!
Edellisen TM:N vertailussa on mukana sekä Micra että Jazz automaattivaihteistolla.Vertailun voitti Jazz.Se sai kiitosta vaihteiston toiminnasta,kaupunkiajosta,kulutuksesta ja sisätiloista.Moitteita tuli ohjauksesta,suuntavakavuudesta ja pintakovasta jousituksesta.Micra sai hyvät pisteet vaihteistosta,kaupunkiajosta ja varusteista.Ohjaus sai moitteita,samoin jousitus.Sisätilat eivät ole yhtä reilut kuin Jazzissa.
Eli molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.Mazda 2 sai samassa vertailussa myös hyvät pisteet.
MICRA on -ainakin 1,2 litraisena ja ilmastoituna- kiva peli! Hinta-erotuksella voit sitten ostaa "hepeniä"....
Tapsa
Osta samalla rahalla pari vuotta käytetty isompi auto, jos vauvaakin kuljetatte. Sekunnin murto-osissa saattaa sijoitus tulla takaisin, Uusi mikä lie Tojota, Yaris? sai kelpo tähdet. Sijoita vähän lisää, on mukavampi ajaa loskassa, pimeällä, liukkaalla.......
Olin alunperin koeajon perusteella varma että Micra se on. Maantiellä sen ajo-ominaisuudet yllättivät, jousitus toimi jämäkästi ja turhia notkumatta 100 km/h vauhdissa. Kaupungissa kevyt ohjaus toimi moitteetta, maantiellä olin ensimmäisen 100 km varma että joku on nyt pielessä. Toiset sata meni jo hyvin, kai sitä nopeasti tottuu oudompaankin ohjaukseen. Takatilat jäi kaivelemaan, sillä takapenkin etäisyyssäädöstä huolimatta takatilat jää Twingon vastaavista ja tavaratilassa ainoastaan korkeus taisi olal Twingoa parempi. Muunneltavuudesa Twingo on edelleen valovuoden edellä. Toin sillä yksiöni muuttokuorman kerralla (ok, spartalaisen varustuksen), esim. sängyn (1x1 metrinen taitettuna) ja hyvin tuli. En usko että Micraan menis mitenkään moinen satsi.
Jazzin suhteen vaikutelmat perustuu esittelyautoon, metriäkään en ole ajanut. Vaan ensivilkaisusta lähtien auto on kiinnostanut kuten Micra. Takatilat vastaavasti "jopa" Twingoa paremmin mietityt ja tilaa on todella ruhtinaallisesti. Myös muuten sisätilat vaikuttivat miellyttäviltä, hyvin laadukkailta ja homma vaikutti toimivan. Ajotuntumahan sen pitkälle ratkaisisi kumpaan kallistuisi.
Ostohinnassa Micra on ykkönen, 1.2 litrainen kone olisi valinta. Ilmastointi lisävarustelistalta ruksattuna hintaero Jazziin on kai luokkaa 1500 euroa. Merkittävä ero.
Vaan kun jokainen lasta havitteleva nuoriperhe ostaa Megane-farmarin, tulee väistämättä miettineeksi "pärjääkö" Micralla vai tarviseeko sitä oikeasti isomman auton. Toisaalta aiemmin perheen kulkivat Kuplilla, joten kaippa tämä voisi olla tätä nykyajan suuntaustakin suurimmaksi osaksi, nopeammin, paremmin ja laadukkaammin... Ajatuksia? Jazz saa tästä kohtaa pisteensä, vaikka osa Micran sielukkuudesta puuttuukin.
Joku kirjoittaja mainitsi Polon. Fiksu auto, koeajettukin tdi:nä. Vaan kun alkaa miettimään hintaa 5-ovisena, ilmastoituna, cd-soittimella ja kauko-ohjatulla keskuslukituksella, huomaa heti että pätäkkää uppoaa enemmän kuin vastaavaan Hondaan. Micraa myydään suorastaan alennuksessa noihin verrattuna. Sitä paitsi se sielukkuus taitaa olla väärä sana, asiallisuus ja laadukkuus ehkä luontevammat.
Uutta TM:ää luettuani kolmanneksi vaihtoehdoksi nousi Mitsubishi Colt. Ainakin malliston huipulla arjen harmaus on väistynyt ja moottoreissa piisaa tehoa pienestäkin koosta (-> alh. vakuutusmaksut). Ajatuksia?
Tapsa
Laskeskelin, että Micra Visia 1.2 5-ovisena, ilmastoituna ja metallivärillä varustettuna maksaisi kaupasta ulosajettaessa noin 16700 euroa. Polo Comfortline 1.2 ilmastoituna, metallivärillä, radio/cd:llä sekä (tarvike-) kauko-ohjauksella kustantaa noin 17300 euroa. Jazz 1.4 LS n. 18000 euroa samoin eväin. Hankintahintaerossa kannattaa huomioida vielä mahdolliset rahoitus- (ja vakuutus-) kustannukset.
Ylläpitokustannuksissa VW taitaa olla halvin, sitten Micra ja viimeisenä Honda (oma veikkaus).
Muissa maissa saavutettuja testivoittoja tuijottaa Suomen maalla, nämä olosuhteet poikkeavat niin paljon keskieuroopan olosuhteista. Jos haet autoa ympärivuotiseen käyttöön sekä maantielle että kaupunkiin, niin itse ottaisin (niinkuin otinkin) Polon.
Polosta voin sanoa sen verran, että auto on hyvin suunniteltu kokonaisuus ja mielestäni laadukkaimman vaikutelman antava pikkuauto mutta itselle on sattunut yksilö, jonka kokoonpanolaadussa on ollut paikkapaikoin sanomista. Loppujen lopuksi ongelmat ovat olleet pieniä mutta hankalaksi tilanteen on tehnyt (nyt jo edesmenneen) Herttoniemen VW-Stockmannin toiminta ja osaaminen ongelmien ratkaisemisessa.
Micra ja Jazz ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja, mikäli olet jo päätynyt valikoimaan jomman kumman niistä. Oletko muuten harkinnut vähän käytetyn ja hitusen isomman auton hankkimista? Se farkku-megane tai vastaava ei ole ollenkaan huono ajatus, varsinkin, jos jälkikasvua on tulossa/suunnitteilla...
Jazz on hyvä auto kaikin puolin, mielestäni. Ja se on ihan normaali pikkuauton näköinen. Mutta Micra on mielestäni melko hassunnäköinen auto joka sopii täti-ihmisille. Micrassa on tietysti hyvä varustelu jne. Mutta Jazz sopii paremmin tavaalliselle tallaajalle.
VW Polo on kiinnostava auto, mutta ei mielestäni sen erityisempi kuin Jazz tai Micra silloin kun katsotaan vain ominaisuuksia. Esim. 1.2-litraisessa moottorissa on ymmärrykseni mukaan selvästi vähemmän tehoa kuljettamaan pientä autoa. Jokainen hevosvoima on noissa tarpeen, kokemusta on 55 hv:n Twingosta.. Polossa tilaratkaisut ei yllä kummankaan tasolle omasta mielestäni. Plussaa se taas saa laadukkaasta, isomman auton tunnusta ja kenties myös valinnanvarasta. Micrassa/Jazzissa maahantuoja/valmistaja on päättänyt turhan monet asiat ostajan puolesta (ulkovärivalikoima/sisustusvärit/varusteet), juuri ne asiat, joiden vuoksi osittain uusi auto ostetaan. Siis silloin pitäisi saada sellainen auto kuin haluaa. Miettiessään tuota tulee mielen vaihto pykälää isompaan luokkaan, siellä on varaa valita muutakin kuin moottorin koko ja varustetaso.
Isompaa luokkaa taas vastaan puhuvat vakuutushintojen nousu, lievä bensankulutuksen nousu ja huoltokulujen nousu. Minulla ei ole sinänsä mitään hyvää ja vakaampaa ajettavuutta kohtaan (tai mitään muutakaan ominaisuutta vastaan), mutta olen vain kiinnostunut pienestä ja edullisesta autosta, vaikkakin haluan ostaa sellaisen uutena. Saisihan Micran hinnalla esim Volvo 850R:n käytettynä, silti ottaisin mieluummin Micran. Ai miksi? Tässä elämäntilanteessa yilopisto-opintojen jälkeen opintolainat on niskassa, asunnon osto edessä yms. - ei ole varaa ostaa kuin luottopeli viideksi vuodeksi.
En ole ehtinyt vielä miettimään kumpi se olisi, Jazz pitäisi edelleen käydä koeajamassa. Onkos muut nähneet sitä Mitsubishi Coltin uutta mallia TM:ssä? Mitä ajatuksia siitä heräsi, olisiko vakava kilpailija, kannattaisiko odottaa esittelyyn saakka?
Tapani
Itse en kyllä välttämättä päätyisi Jazziin enkä ainakaan Micraan. Jälkimmäisen hankintaa on kyllä helppo perustella hinnalla ja varusteilla, mutta muut ominaisuudet istuimista lähtien saavat minut kyllä suuntaamaan katseeni muualle. Fiat Punto on ihan tyylikkään näköinen eikä hintakaan ole paha (mukavuusvarustelu mielestäni varsin kattava), mutta Suomen suosituimpana pikkuautona se on ehkä turhan tavallinen (jos siis haluaa erottua).
Jos ajettavuus on tärkeässä asemassa ja haluaa autoltaan näyttävyyttä, kallistuisin Seat Ibizaan, VW Polo on myös varma vaihtoehto, mutta sen varustelu/hintasuhde on kyllä vähän metsässä.
Tähän väliin tulee myös Skoda Fabia, joka on samalla alustalla kuin Polo ja mielestäni pikkuautoksi varsin mukava ja ehkä jopa Poloa laadukkaampi ja hinta silti pienempi. Omat 90tkm kokemukset Fabialla olivat varsin positiivisia, kertaakaan ei tarvinnut normaalin määräaikaishuollon lisäksi poiketa pajalla. Jos lapsiperheestä on kyse, ottaisin itse varmaan Fabia Combin. Kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa. Tiloista jotain kertoo se, että Turussa jopa pyörii yksi Fabia Combi taksina
Itse olin aikoinaan ihan samantyylisessä tilanteessa kuin sinäkin. Pieni auto oli hankinnassa, mutta sen piti olla suht. tilava ja hyvä ajettava. Omassa tapauksessa vaatimuksena oli 5 ovisuus, joka on selkeä helpottava tekijä. Kaikenlaisia kävin katsomassa mukaanlukien Punto, Polo, Ibiza, Micra, Getz, Fiesta, Corsa... ja päädyin tosiaan Fabiaan.
Mutta jos noista kahdesta mainitsemastasi pitäisi päättää, ota Jazz.
edit: Golt tuntuu kyllä varsin mielenkiintoiselta, mutta tässä vaiheessa voi olla vähän aikasta sanoa mitään. Sinäänsä Mitsubishit ovat olleet varsin laadukkaita pelejä ja nykyäänhän niitä myy Veho, kannattaa ainakin tutustua.
Fabiakin on jo ajettu, Punto (aiempi versio tosin) myös. Seat Cordoban (SDI) koeajon jälkeen oli aikoinaan olo että olisi omistanut auton jo vuosia, niin luontevaa sillä ajaminen oli. Tosin auto on minusta arkeakin harmaampi, ainakin kun kyse on "hinnat alkaen" -osastosta. Varusteet ovat myös jääneet tehtaan hyllyille ja parempiin malleihin. Sääli kun ihmisten mieliä pyritään noin epätoivoisesti saamaan mielikuva sille kannalle että Seat tai VW ovat halpoja tai ainakin samanhintaisia kuin muutkin. Eivät ole. Fabiassa ei mielestäni ole tuollaista huijauksen makua, siinä on hinnat ja varusteet paremmin kohdallaan. Sellaisen Fabian koeajoin juuri farmarina ja ilmastoituna, se oli kyllä aivan hyvä auto. Ei jäänyt vain erityisemmin mieleen mitenkään.
Puntoa en äkkiä ottaisi. Sen ominaisuudet ovat varmasti kohtalaiset, mutta se kestäminen huolettaa. Jo viiden vuoden ikäisissä Puntoissa näkyy ruostetta pelleissä, siihen en tahtoisi lyödä käsiäni. Myös Twingoissa samassa iässä on konehuoneessa ruostetta, omani (10-vuotias) oli ruosteeton kaikilta osin. Onkohan ruostesuojauksessa otettu pitkä harppaus taaksepäin...? Nissanissa on pitkä koritakuu/maalitakuu, naivisti kuvittelen tällä olevan yhteyttä tehtyyn ruostesuojaukseen/galvanointiin yms. Havaintoja kellään tästä sivuaiheesta?
Micraa kohtaan ollaan hieman oltu penseitä. Onko herroilla perusteita tälle näkemykselle? Vai Nissanin maine harmaavarpusena Toyotan sivussa?
Fabiasta pidän, hyvä ajettavuus, kivat jarrut, sisätilat (5hlö Skodassa menettelee), takaistuimetkin voivat olla kivat pikkuautossa ainakin Fabiassa ja varusteita löytyy.
Huonoja puolia on tiettyjen Fabiamallien suorituskyky, ehkä myöskin melu.
Polo tuntuu mielestäni astetta isommalta kuin muut pikkuautot: siinä löytyy tilaa, ja hyvä maantieajettavuuskin on. Istuimet ja tilatkin riittävät isommalle porukalle.
Minä en uskaltaisi vaimoa ja vauvaa laskea liikenteeseen moisella kinnerillä. Jos sattuu kolari, on aika ahtaat oltavat kirppuautossa. Jopa todennäköistä ainakin meidän muijan ollessa ratissa... Meillä ei tarvetta toiselle autolle onneksi ole, mutta jos olisi, hankkisin emännälle maasturin. Mahdollisimman ison.
Tehtaan tekemän ruostesuojauksen tasosta ja auton rakenneratkaisujen ruostumisalttiudesta kiinnostuneille vinkiksi www.vibilagare.se ja sieltä Rostregistret. Punto ja Micra on näemmä arvioitu samaan kahden tähden kastiin. Viidessä vuodessa ruoste ei muodostune ongelmaksi kummassakaan.
Tuossa näytti olevan keskustelua siitä josko perheauton pitäisi olla kookkaampi kuin Jazz tai Micra. Ainakin Jazz vaikuttaa mielestäni hiukan kalliilta noin pieneksi autoksi. Jazz:in hintahan on 18200 ja numeroa kookkaampi Civic maksaa 19400 5-ovisena samalla 1.4l koneella. Molemmissa mm. tuo ilmastointi kuuluu hintaan.
Itse ainakin harkitsisin kovasti tuota Civiciä Jazzin sijaan. Myös mm. Peugeot 307 5-ovisena uudella 1.4l 16v koneella (19250) olisi mielestäni harkitsemisen arvoinen. Löytyy ilmastointi vakiona ja matkustajan puoleisen airbagin poiskytkentä lastenistuimen kiinnittämistä vasten.
Itsellä ei ole sen kummempaa kokemusta Hondasta eikä Nissanista. Itse perheautoa hommatessani valintani oli Peugeot 307 5-ovisena 1.6 koneella. Auto on mielestäni persoonallisen ja kivan näköinen ja nautinnollinen ajaa. Ja mikä tärkeintä lapsiperheelle, Pösö on todella tilava. 307:an tavaratilaan menee lastenvaunutkin heittämällä ilman purkamista. Kannattaa kokeilla. Tämä ei ole itsestäänselvyys monessakaan 5-ovisessa autossa.
"Micraa kohtaan ollaan hieman oltu penseitä. Onko herroilla perusteita tälle näkemykselle? Vai Nissanin maine harmaavarpusena Toyotan sivussa? "
Micraa varmaan pidetään lähinnä pikkunäppäränä kauppakassina, eli naisväelle sopivana perheen kakkosautona, joka ei oikein pysty kilpailemaan "oikeiden" autojen kanssa.
Yksi syy on varmasti lapsekkaan hilpeä ulkomuoto. Kyseessä ei tosiaankaan ole mikään "äijä-auto". Mielipiteitä jakaneella (huokaus) lanseerauskampanjalla on myös saattanut olla vaikutusta.
Lisäksi uusi Micra kantaa edeltäjämallin taakkaa. Vanhan K11-Micran elinkaari venyi todella pitkäksi, eli malli putosi ominaisuuksiltaan kauas kärjestä ja kilpaili vuosikausia edullisella hinnallaan. Tästä syystä monien mielissä Micra on edelleen ahdas ja meluisa, hintelä ajettava, hidas ja köyhästi varusteltu.
Itselläni ei ole koeajoa pidempää kokemusta nykyisestä Micrasta, mutta uskoisin sen olevan ominaisuuksiltaan kilpailukykyisellä tasolla. Kahden edellismallisen kokemuksella uskallan väittää myös laadun olevan hyvää. Kun hintakin on ihan kilpailukykyinen, niin luulisin Micran olevan varsin hyvä vaihtoehto. Siis jos se ulkomuoto ei ole esteenä..
Onhan se niin ettei ed.sukupolven Micraa ja uutta juuri kannattaisi rinnastaa, vaikka voi olla että niin tässä on juuri käynyt. Jos Lefan mielestä auto ei oikein ole "äijäauto", niin tuohon on oltava eri mieltä. Ei siihen kauhean paljon tartte nähdä vaivaa, niin minusta se on hyvännäköinen auto. Luonnossa 'dynaaminen' ja tehokkaan näköinen, vaikutelma tehostaa aluvanteet hyvin. Makuasioita..
Peugeot 307 (tai vast.) voisi olla viisasta, mutta niiden ehdottelu sotii alkuperäistä tarkoitusta vastaan (edullinen luottopeli vuosiksi). Vaikka etenkään euroissa tonni sinne tänne ei näytä miltään, on tonnissakin pitkästi maksettavaa rahoituksen kautta. Joten sillä on väliä maksaako auto täysin varustein ja kuluineen esim. noin 17700 (Micra 1.2 Visia+) tai 19900 (Jazz varustein) tai 21000 (Civic varustein). Varusteet tarkoittaa talvirengassettiä, toimituskuluja, metalliväriä, lohkaria sisäpistokkeella. Ilman noita varusteita autoa ei oikeastaan voi mielestäni ostaa, mikäli meinaa Suomen suvea pidemmälle vuosittain päästellä. Jos oikeasti halpaa, isompaa autoa ajattelisi, olisi mainosten perusteella joko Fiat Stilo -farkku tai Ford Focus-farkku, molemmat lähtee alle 20000:n. Focuksesta toisaalta voi lukea käyttäjien kommenteista kaikkea muuta kuin ostosuosituksia...Niidenkin hinta varustein taitaa nousta 22000:n luokkaan samoin varustein.
Tapani
Juu tulipa vaan mieleen että kannattaa katsoa vähän laajemmin tuota autotarjontaa. Itse valitsisin isompikorisen vaikka se tonnia kalliimpi olisikin.
Mutta olet jo ilmeisesti päättänyt että se on Micra tai Jazz. Jos minulta kysytään niin ostaisin noista vaihtoehdoista Jazzin. Siinä on jotenkin käytännöllisemmän oloiset tilat ajatellen lapsiperhettä verrattuna Micraan. Ja onhan siinä isompi moottorikin (mikään ei voita kuutiotuumia) ...Nojoo...Mutta Jazz...Se olisi minun valintani noista.
Nyt kun tuli Fiatista puhetta, niin itse olin jo yhdessä vaiheessa melkeen ehdottelemassa tuota Stilo Multiwagonia.
On muuten harvinaisen tilava perheauto eikä tosiaan hinnalla pilattu. Sähköisen tehostimen ajo-ominaisuudet eivät ole markkinoiden parhaat, mutta kyllä sillä hyvin selviää. Myös ne monet jotka Stiloon ovat päätyneet, ovat kauttaaltaan olleet varsin tyytyväisiä. Varustelu on hyvää ja hinta pakostakin matala, minkä ansiosta Stilon myynti Suomessa lähti vakaaseen nousuun varsinkin farkun ansiosta. Jos tavallista 5 ovista Stiloa ajattelee, niin siinäkin uusi Facelift teki odotettuja parannuksia vähän kolhoon ulkonäköön. Laadussa tuskin suuria puutteita on... Sanotaanko näin, että käy ihmeessä ainakin koeajamassa. Itse autonvalinnoissani olen yleensä käynyt jokaikisen hinnaltaan ja kooltaan sopivan auton ajamassa niin saa hyvän kuvan siitä, mistä pitää ja mistä ei. Ennakkoluulottomasti vaan liikkeelle niin syntyy yleensä parhaat kaupat.
Juu Stilo Wagon varmaan olisi ihan järkevä valinta perheautoksi. Eihän sillä mitenkään kavereille pääse elvistelemään mutta hinnaltaan se on kilpailukykyinen. Jos siis haluaa tilavan ja edullisen auton ja on valmis tinkimään ajo-ominaisuuksista ja imagosta niin Stilo on vahvoilla .
Jep. Pitänee poiketa Fiat-kaupassa aivan varmuuden vuoksi ihmettelemässä autoa. Joskus vuosi sitten katsoin sellaisen sisään liikkeessä (Puntoa olin kyllä katsomassa) ja aivan hyvältä näytti. Tuli sellainen Golf-mainen olo. Jos tätä ketjua lukee joku Fiatilla ajava niin annapa toki kommenttia autostasi. Sinulla on ennakkoluuloja murrettavanasi...:)
Tapani
Perheessämme on sekä Polo farmari että uusi Micra. Ilman muuta valitsen Micran , kun lähden liikkeelle, ellen todella tarvitse farkun takatilaa. Micraankin mahtuu yllättävän paljon tavaraa golfbägistä suksiin, mutta totta o0n, että se on parhaimmillaan 1-2:lle, (koska meillä ei ole 4-ovista mallia). hyvin kyllä mahtuu viisikin aikuista tarvittaessa mukaan. Kuka täällä valitti istuimista? niissä ei mielestäni ole mitään vikaa. Itselläni on viides Micra menossa ja ensimmäisen hankin tarkan vertailun (suunnilleen sama koko/hintaluokka) jälkeen n. 10 v. sitten. Silloinen Micra hakkasi varusteillaan kilpailijat. Jäi toki jälkeen vuosien mittaan, mutta nyt taas on ehdoton. esim. älyavain onLOISTAVA ihmiselle, jolla on aina paljon kannettavaa. Talviautoina Micrat eivät koskaan ole jättäneet tielle, eivätkä muutenkaan. Se on myönnettävä, että Polo on selvästi nykyistä Micraani lämpimämpi.
Tapani
No Fiatilla en aja, mutta sanotaanko nyt vaikka veikeästi näin, että äidin ystävättärellä on 70 luvun fiat (se ladamalli ja on ollut uudesta asti- edelleen toimii kuin kello. Papalla oli 127 ja sekin toimi ihan hienosti kunnes pappa vaihtoi hiippakuntaa ja serkku rälläsi auton loppuun. Nykyään serkulla on 2 saabia ja Alfa 33. Näistä viimeksimainittu toimii hienosti.
Jos puhutaan vähän nykypäivän Fiat-konsernilaisista, niin itse ajan Alfa Romeo 156:lla. Senkin moottorin alkuperä on Fiat Mareassa ja hyvin on toiminut. 140 tkm on mittarissa eikä mitään sen suurempaa.. Tai no onhan sieltä jotain pientä mennyt vaihtoon, muttei mitään sellaista, mitä ei mistään muustakaan autosta kuluisi puhki tahi toisi vaihtohaluja, kuten pyöränlaakerit 135tkm:ssä molemmille puolille yms.
Mutta tosiaan ettei eksytä liian kauas Stilosta, niin kaikenlaista on tullut kuultua, koska italoharrastajia tapaa usein erilaisissa kokoontumisissa- kuten ratapäivillä yms. joissa itsekin olen aktiivisesti mukana. Stiloon ollaan yleensä auton osalta oltu varsin tyytyväisiä, mutta käytännössä kukaan Fiatin/Alfan omistaja ei pidä Delta-Auton asiakaspalvelua kovin loistavana eikä huoltokaan ansaitse kaikilta täysiä pisteitä. Tosin jokainen on myöntänyt, että koko ajan kuljetaan parempaan suuntaan, mutta vielä on vähän tekemistä. Mulla ei Deltan kanssa ole huollon osalta kuin hyviä kokemuksia, antoivat jopa ilmaiseksi pullon öljyä kun auto kulutti 2 litraa kymppitonnilla. Öljymerkin ja viskositeetin vaihto auttoi ja nyt menee alle litra.
Stilo on ollut monella sen verran vähän aikaa, että kokemusta yli 100tkm ajetuista ei tietenkään vielä ole, mutta ainakin Auto Bildin Punton 100tkm kestotestissä autoa kehuttiin erittäin luotettavaksi eikä korjaamokäyntejä muistaakseni tullut oikeastaan laisinkaan. Ainoa bugi taisi olla hapettunut liitin, joka ei olisi hapettunut, jos huolto olisi rasvannut paikkoja muun huollon ohessa. Huollattamista Deltassa ovat monet pitäneet kalliina, mutta ensimmäisen määräaikaishuollon hinta about 110 euroa ei mielestäni kyllä kuulosta kovin pahalta... Koneesta tietty vähän riippuu tuo kulutus, mutta Stilo etenee ihan kohtuullisella 6.5 litran keskikulutuksella ainakin 80:ssä koneessa.
Ai niin, jos Stilo kiinnostaa, kannattaa varmaan kysyä suoraa fiatisteilta mitä mieltä ovat. Esim tuolta:
http://fiatforum.ath.cx/
Näiltä "yleisiltä" autofoorumeilta on mielestäni turha sitä totuutta etsiä, koska täällä on enemmän mielipiteitä ja mutua kuin oikeaa tietoa.
Jos ei tärppää, niin fiat-tunari-club Finlandistakin saattaa asiantuntemusta löytyä: http://www.ftcf.org
sitten on tietty noi ulkomaalaiset foorumit, mutta nämä nyt näin alkuun...
EDIT: niin ja kyllä siitä Stilosta pitääkin Golffarimainen olo jäädä, koska Golfin omistajiahan tuolla yritetään kalastella Fiatin leiriin. Fiatin strategiana on uuden Punton ja Stilon kanssa olla saksalaisten mieleen siinä kuitenkaan kunnolla onnistumatta...
Tulipa sitten minullekin omakohtaisia kokemuksia Micrasta, kun sellainen uudenkarhea (900 km ajettu) 1,4 litrainen, 5-ovinen malli sattui vuokra-autoksi 4 päiväksi Sveitsissä.
Yllätyin positiivisesti autosta. Ulkonäöstä ei kannata kiistellä mutta ihan mielestäni symppis ulkoisesti, ehkä kuitenkin omaan makuun vähän "naismainen" wannabee-beetle... Samoin en oikein pitänyt värivalinnoista lämmityslaitteen säätimissä, jotenkin lelumaiset. kokonaisuudessaan auto vaikutti jämäkästi tehdyltä.
Varusteista ei kannata puhua, kun ne saattavat erota Suomen malleista mutta tässä autossa oli kaikki tarpeellinen. Tilat ok edessä ja takana mutta tavaratilaan ei mahtunut 2 matkalaukkua, niinkuin mahtuu omaan Polooni. Istuinmukavuus ei ollut täydellinen meikäläisen 180 cm:n pituiselle ruumiille, kun alle 100 km:n ajon jälkeen alkoi paikat puutumaan. Ja penkin etäisyyssäätö oli "tapissa". Ajoasento oli kuitenkin ok.
Suorituskyky vaivaton/hyvä, samoin kulutus 900 km:n rundilla (maantie, kaupunki sekä rankahko vuoristo). Melu ei kuivilla ja sileillä sveitsiläisteillä haitannut mutta sateella tuntui, että onko takaikkuna tai -luukku auki, kun lotina oli melkoista. Sileällä tiellä mukavuus ok mutta tilanne muuttui, kun mentiin huonommille teille. Tärinä oli paikkapaikoin melkoista epätasaisilla alustoilla, samoin melu kasvoi selkeästi.
Ohjauksen vastus oli jotenkin keinotekoisen oloinen. Kesäisissä olosuhteissa se ei haitannut mutta kuinkahan käy liukkailla?
Japanilainen vipujen (lue pyyhinviiksen) käyttölogiikka ei miellyttänyt. Saadakseen pyyhkimet päälle, piti irroittaa käsi ratista ja käännettänä vivusta. Vipuun ympätyt 3 säätörengasta (pyyhkimet, tihkun säätö, takalasin pyyhin) aiheuttivat väliin sekaannusta mutta käyttäjätasolla asiaan tottunee.
Micra vs. (nyt ajossa oleva) Polo 1,4 Comfortline. Hmm... Polossa pysyn.
Itse olen ajanut noin 250 km uudenmallisella Micralla ja tavanomaisen puolen tunnin lenkin toisella jo vuosi sitten. Samanlaisia ajatuksia jäi mieleen molemmillla kerroilla. Kulku 1.2 -litraisella oli likimain yhtä hyvää kuin 1.4-litraisella,suurin eri tuntui olevan kaasupolkimen 'virityksessä', 1.4-litraisessa oli vaikea tottua siihen että pienellä painalluksella suuri osa tehoista oli jo käytössä ja loppuosallta (3/4 polkimen liikematkasta) ei sitten enää ollutkaan niin vaikutusta. Jarrut molemmissa herkät, ne suorastaan imevät auton kiinni asvalttiin. Ohjaus todella jäi myös mieleen erikoisena, mutta kuten jo ilm. aiemmin totesin, siihen tottui (kesäkelillä) jo reilun sadan maantiekilometrin jälkeen. Tosin siinä keskellä se ratti pysyy ku tatti, se vaadittava voima, jolla saada pieni korjaus maantiellä aikaan, tuntui tarpeettoman suurelta. Herkkyys puuttui.
Jousitus on ilmeisen jämäkkä pieneen autoon, twingomaista vaappumista ja 'kaatumista' kyljelleen mutkassa ei ollut havaittavissa. Iskunvaimennus toimi hyvin maantiellä, kaupungin mukulakiviteistä en muista mitään erityistä. Kolinat puuttuivat kuitenkin siellä ajaessa. Maantiellä tuli sellainen olo kuin ajaisi isompaakin autoa ja tuntuma muistutti (jousitus/iskunvaimennut) ed.korimallin Vectraa (joka on minusta oikein hyvä auto). Minustakin auto antoi hyvin tehdyn vaikutelman, pienet asiat (lue ne japanilaiset viikset) tuntuivat tyylikkäiltä ja toimivilta, ilmeisesti muutamien kytkinten ulkonäkö oli Twingon jälkeen suorastaan aistikas.. Kai se logiikka niissä kytkimissä on sitten käyttäjäkohtainen, sopii tai ei itselle. Istuimet toimivat tällaiselle 185cm/95kg kokoiselle kuskillekin oikein hyvin ja säädöt pelas hyvän asennon löytämiseksi, vaikka se japanilaisten portaallinen selkänojan säätö nyppikin.
Varusteosasto oli runsas Visia+ -mallissa ja olin siihen enemmän kuin tyytyväinen. Sähköherkkuja ja turvallisuusvarusteita kuten muissakin ja vielä niiden lisäksi cd/radio-systeemi toimi nätisti ja ratissa kauko-ohjauskin vielä, mun autoon ei parempaa systeemiä tarttiskaan. Ilmastointiahan ei vakiona ole, olen tässä miettinyt onko se lopulta Suomessa pakollinen varuste? Ihan käyttökelpoinen laite (kokemus todella on) mutta onko lopulta hintansa arvoinen (600) jos saattaa vaatia huoltoja ja käyttö talvella parkkihalleissa tms. olisi välttämätöntä huoltoa laitteelle. Hankalaksi menee muutaman hellepäivän (ei ole nyt näkynyt!) vuoksi. Ajatuksia? Vai onko sitten niin että auton jälleenmyyntiarvoon sillä on suurempi vaikutus sitten joskus, jossain luki että ilmastoimattomat autot eivät menisi enää kaupaksi jos rinnalla on ilmastoitu.
Tapani
Ilmastointi kannattaa ehdottomasti, 600 euroa on kohtuullinen summa moneen muuhun merkkiin verrattuna.. Ilmastointi on käyttökelpoinen jo huhtikuusta alkaen pitkälle syksyyn, eli paljon enemmän käyttöä kuin pelkät muutamat hellepäivät. Kuski ja matkustajat ovat virkeämpiä
Itselläni on ollut kolmessa viimeisessä autossa ollut ilmastointi, ja kun olen ollut vaihtamassa autoa, melkein ensimmäiseksi on katsottu, onko ilmastointia, aivan varmasti helpottaa auton myyntiä eteenpäin.
Miinuspuolella on tosiaan ne muutamat pienet vaivat, kuten talvella pitää muistaa käyttää hiukan, ja tarkistuttaa/huoltaa aikajoin.
Eli kannattaa ostaa nyt, ettei myöhemmin harmita.
Juu kyllä se ilmastointi on sellainen varuste ettei sitä pois antaisi kun siihen on itsensä kerran opettanut. Kahdessa edellisessä autossani on ollut ilmastointi ja jos nyt olisin autoa vaihtamassa niin uudessa olisi ehdottomasti ilmastointi. Ilmastoinnin käyttö ei tosiaankaan rajoitu vain hellepäiviin. Siitä on iloa niin kesällä kuin talvella. Talvella leudoilla keleillä ikkunat saa ilmastoinnin avulla huurteettomiksi muutamassa sekunnissa. Ja jo varhain keväällä kun aurinko alkaa paistella kytkee mielellään ilmastoinnin päälle jos auto on seissyt auringossa pidempään.
Ehdottomasti kannattaa siis panostaa siihen ilmastointiin. Vaikutus matkustusmukavuuteen (varsinkin lasten kanssa) on huomattava. Olisi monet kesälomareissut olleet aika tuskallisia ilman ilmastointia...
Ehdottomasti ilmastointi mukaan. Se on mukavuustekijä ja helpottaa jälleenmyymistä tulevaisuudessa.
Se. mikä Micra-analyysistäni unohtui, on kylkilistojen puute. Koin sen omakohtaisesti, kun joku urpo oli aiheuttanut uudenkarheaan Micraan naarmun juuri siihen kohtaan missä kylkilistojen tulisi olla. Katsotaan nyt tuleeko vuokrafirmalta noottia asiasta jälkeenpäin.
Kylkilistoista sen verran että Honda Jazzin esitteen mukaan lisävarusteena saavata 'city'-pack sisältää mm. kylkilistat ja puskureiden kulmiin listat myös. Rahalla saa... Vaikka asiakkaan vinkkelistä tuntuu ihan rahastukselta jos joltain. Jostain luin 'perustelun' listojen puutteeseen, puuttuvien kiinnitysreikien takia ruostuminen olisi vähäisempää, mutta samassa kohden onneksi muistettiin mainita se, että ovien iskemät reiät saattavat aiheuttaa maalivaurioita. Jep. En osaa silti nähdä listojen puutetta kuin säästö- ja tyyliseikkana, uutta autoa ostaessa ei monikaan varmasti murehdi ruostuuko ovi puhki 15 vuoden vai 25 vuoden ikäisenä. Naarmut ja kolhut saattavat olla edessä jo ensimmäisen omistusviikon aikana.
Ilmastointi sai paljon kannatusta.. Kylläpä sellainen varmasti tulee ruksittua mukaan, mutta taas uuden sijoituskohteen löytyminen uudesta autosta kaivelee hieman. Toisaalta esim. Jazzissa on ilmastointi samassa hinnassa, joten näennäisen korkea hinta sisältää myös katetta kohtuullisesti.
Tapani