Olen ajellut 3 vuotta v2000 Megane Coupella (nyt 87000km). Muuten ihan jees auto jopa lapsen kanssa tilojen suhteen, mutta hermo meni puoliin: 4 puolaa vaihdettu takuutyönä (siinä sivussa katalysaattori kun 2 puolaa pamahti yhtaikaa ja rikkoi siis muutakin). Viime viikolla rätkes taas puola eli viides kerta 3 vuoden aikana . Olin muutenkin ajatellut autonvaihtoa, mut nyt se vaihtuu heti. Kriteerini uudelle tai vähänajetulle (max 2 v vanha): vähintään vastaavat tavaratilat kun nyt, ilmastointi, vakaa ajettava, hiljainen ja LUOTETTAVA ..ja toimiva huolto. Nykyistä autoa ei vois sanoa hiljaiseksi eikä liian tanakaksi. Ajoin huvikseni uutta Meganea ja mielestäni se oli jotenkin kiikkerä eli siitä ei uutta ajokkia mulle tule. Farkkumalli on ollut mielessä, mutta myös tilava "tavallinen". Hinta ei sais mennä yli 25000e ja minä en pistä painoa koneen koolle kuin sen verran että nykyisen 1.4 vaihdan varmaan 1.6een. Olisko kokemuksia/suosituksia ? Olen katsellut Toyotaa, Volkkaria, Fordia, muualle en ole vielä ehtinyt. Opelia ja Pösöä en huoli sillä olen miehen auton kanssa tapellut paikallisen merkkihuollon kanssa ja siellä kerran jopa yksi lasku revittiin kun kyseenalaistin työn. Se kertonee että puhtaat jauhot ei ollet pussissa. Jos olis kokemuksia eri merkkihuolloista Salossa, niin kuulisin mieluusti.
Osta Skoda Octavia. Et tarvitse farkkua, tavaratilaa on 570 litraa. Hyvä ajettavuus,vakaa auto,runsas varustelu, hyvä turvavarustelu. Pärjäsi myös TM:n talviautotestissä hyvin. Suhteellisen edulliset huollot, alhaiset vakuutusmaksut.
Onko Skoda vielä niin kamalan äänekäs (siis sisältä) kuin ennenvanhaan. En voi mitään sille että tulee tietyt muistot mieleen 80-luvulta kun iskällä oli hieno keltainen Skoda .
Katselin itse Citroen xara farmaria siis uutta.Hinta muistaakseni 17900.Malli on kai poistumassa joten myyvät "halvalla".
Oma Octaviani 1.6. FSI Elegance, 85 Kw eli 116 hv, (Octavia II malliversio ) on varsin hiljainen, ei nitise eikä natise. Koeaja ihmeessä, nykyinen Skoda on laatuauto,mm.VW:n moottorit, Elegance-varustelulla saat varmasti vastinetta rahallesi.
Jos haluat huoletonta autoilua niin vaihtoehtona olisi myös Nissan Primera. Meillä on perheessä Mondeo ja Primera. Mondeo on kyllä
pitkässä maantieajossa mukavampi mutta on myös vieraillut useammin ystävällisessä Ford huollossa.
Vastaus aloittajalle: Hyundai Coupe. Siinä on tyyliä. Luotettava. Hyvä ajaa. Hyvä varustelu. Tehoa sopivasti.
Itse päätyisin Accordiin. 2004-mallisen pitäisi mielestäni saada vähänajettunakin 25000 euroon. 2-litrainen moottori on mukavan pirteä, eikä siinä ole harmaita hiuksia aiheuttavaa jakopäänhihnaa, vaan ketju. Tuulilasin kestotestissä (Honda-liikkeet jakavat testiä mielellään ei mitään vikaa 30tkm aikana. Alusta on jämäkkä, muttei mielestäni liian kova. Renkaat meluavat hiukan liikaa, varsinkin Dunlopit joita on ollut ensiasennusrenkaina 2003-04. Renkaisiin kannattaisi siis kiinnittää huomiota. Aluvanteet on "pakko" olla myös talvipyörissä, sillä 16-tuumaisia peltivanteita ei kuulemma ole saatavilla.
Käytetyn auton kanssa kannattaa muutenkin olla toisten renkaiden suhteen tarkkana sillä kokemusta on mm. siitä, että mukaan tuleekin pelkät renkaat ilman vanteita, tai vanteet + aivan hirveässä kunnossa olevat renkaat. Siskolle annettiin pelkät hirveässä kunnossa olevat renkaat, eikä edes peltivanteita pystynyt käytettyyn autoon (samaa merkkiä uutena myyvä) liike tarjoamaan. Sanomattakin oli selvää, että ko. auton vanteet olivatkin haluttua tavaraa.
Mua kiinnostaa miten noi puolat ja katalysaattorit saadaan hajalle. Itselläni on ollut 4-vuotta Megane. eikä yhtään puolaa eikä katalysaattoria ole mennyt. Olen pessyt oikein tolkusti moottoria, että menisi edes kosteutta ja särkisi, edes jotain, mut ei.... ihan harmittaa kun joutuu huoltosopimuksesta turhaan maksamaan.
Pitäähän elämässä olla vastusta, niin ehdotan italialaista laatua Fiat Stiloa hyvin mahtuu koko porukka kyytiin. Jos jostakin syystä herkeää ja jättää tielle niin auton edullisuudesta joutuen lompakkoon on jäänyt aika paljon taksirahaa.
Kiitoksia kommenteista.
Tuohon viimeisimpään kysymykseen "miten puolat ja katalysaattori saadaan hajalle" haluaisin itsekin vastauksen. Pari ekaa puolaa pamahti muistaakseni ehkä reilun puolen vuoden välein. Kolmas ja neljäs yhtäaikaa ehkä vuosi edellisestä (luulin ensin että yks vaan mut oli niin tehot kateissa että epäilyt heräs). Ajoin auton kotiin ja sieltä huoltoon ( Kysyin huollosta uskallanko ajaa!) ja huoltoreissulla katalysaattori kuumeni tulikuumaksi. Muutama päivä korjauksen jälkeen huomasin räminää katalysaattorissa ja peli oli selvä. Onneks meni sekin takuuseen. Viidennen kerran puola meni vajaa vuosi edellisestä (en muistanu kysyä mikä näistä jo aiemmin vaihdetuista puolista) siis viime viikolla. Ja ainahan se pamahtaa pahimpaan mahdolliseen aikaan. En ole autoa akvaariossa säilyttänyt vaan katoksessa enkä tosiaan ole ajellut joka ikisessä lammikossa tai "pessyt moottoria"... ehkä sit pitäis jos sen avulla sais puolat kestämään
Kukaan arvon herroista jotka ovat sinulle vastanneet, eivät ole kiinnittäneet mitään huomioita "monipuolaiseen" autonmoottoriin! Ja he neuvovat sitten sinua. Ainoat autot jotka tiedän joissa on enemmän kuin 1 puola on edesmennyt Wartburg ja Citroen 2 CV, Citikka 2 cylinterinen, Warre 3 sylinterinen rätkätin. Puolat joka pytylle erikseen. Meganessa on 1-puola kuten kaikissa nelitahtimoottoreissa. Ehkä tarkoitat sytytystulppia??
Riippuen tulpan merkistä ja laadusta ne vaihdetaan 10-50tkm välein, jotkut kestävät 100tkm. Ja aina kaikki kerralla. Ne ovat kulutusosia, ei auton vika.
Riippuen tulpan merkistä ja laadusta ne vaihdetaan 10-50tkm välein, jotkut kestävät 100tkm. Ja aina kaikki kerralla. Ne ovat kulutusosia, ei auton vika.
Eikös suorasytytysjärjestelmissä (Direct Ignition) ole kaikilla pytyillä oma puola? Systeemissähän ei ole virranjakajaa. Suorasytysjärjestelmä löytyy nykyään useimmista autoista.
Muistaakseni Saab toi TSD-järjestelmän ensimmäisenä v. 1990? Turbomalleihin? Tämän jälkeen ei kuulunut paljon järjestelmästä. Paljon aftermarket osaa ja järjestelmää on saatavilla viripajoilta. En ole täysin varma onko vm. 2000 Meganessa suorasytytysjärjestelmä.
Uudemmissa on. Mikäli moottorista mitään näkee, huomaa sen siitä, että tulpanjohdot ja virranjakaja puuttuvat - ja em. vioista, joita dieselautoissa ei ole. Mikäli haluat huoltovapaan auton, ja kilometrejä tulee, valitse silloin diesel. Vain öljynvaihdot ovat normaalia huoltoa ja joskus ilmansuodatin. Siinä ne tärkeimmät.
Kyllä muistaakseni ainakin Nissan käytti suorasytytystä eräissä malleissaan jo 80-luvun lopulla esim 200 SX ja 300 ZX myös Synnyn coupe versiossa muistaakseni se oli.
Kyllä Meganessa on puola per tulppa tai sit mun auto on joku mutantti. Tulpat on vaihdettu ihan erikseen. En ole sentään blondi.
Uudemmissa on. Mikäli moottorista mitään näkee, huomaa sen siitä, että tulpanjohdot ja virranjakaja puuttuvat - ja em. vioista, joita dieselautoissa ei ole. Mikäli haluat huoltovapaan auton, ja kilometrejä tulee, valitse silloin diesel. Vain öljynvaihdot ovat normaalia huoltoa ja joskus ilmansuodatin. Siinä ne tärkeimmät.
Kyllähän bensakoneiden sytytys/ruiskutusjärjestelmä on paljon vähemmän vaativa kohde kuin nykydieselien suoraruiskutusjärjestelmät. Dieseleissä polttoaine ruiskutetaan paineistettuun tilaan - melun vähentämiseksi useassa jaksossa - hyvin lyhyen ajan sisällä. Common rail-järjestelmien vuotamiset eivät ole kovin harvinaisia - varsinkin talvisin niitä tapahtuu. Pumppusuutindieselit kolkottavat nykyään varmemmin, lastentautejahan niissäkin oli aluksi, myöskin talvioloissa. Suorasytytysmoottoreissa on puola jokaista sylinteriä kohti, pumppusuutindieselissä taas pumppu.
Lisäksi: elektroniikka on tullut dieselienkin moottorinohjaukseen - ja sitä myötä myös elektroniikkaviat.
Matlog kiteytti asian jonka viime vuonna toin esiin, ja sai aika paljon vastustusta.
Lisäelektroniikka tuo lisää vikoja autoihin.
Ei kesälämpimällä, mutta syksyn pakkas-lämpö vuoroin öin ja päivin, sitten kostea talvi, ja ykskaks kova pakkanen. Siinä temppuilevat monet autot merkistä riippumatta.
Kaikki uutuudet eivät ole sijaintimme takia välttämättä kehitystä, siinä missä se on muualla. Silti, yhdessäkään dieselissä ei ole ollut moottorivikoja. Eri dieseleillä olen ajanut vuosikymmenten aikana reilusti yli 1.000.000 km. Jäätymis- tai käynnistysongelmiakaan ei ole kertaakaan ollut, ei edes Lapissa talvella. Bensaruiskut ovat pari kertaa jättäneet tielle elektroniikkavikojen takia. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan kun elektroniikka ohjaa ruiskutusjärjestelmää dieseleissä yhä suuremmissa määrin.
Minun kokemukseni ovat juuri päinvastaisia: varhaisimmat automuistoni liittyvät Pobedoihin, siitä lähtien olen joko ollut kyydissä tai ajanut pääasiassa bensa-autoja, kertaakaan ei niillä ole moottorin takia jääty tielle. Sen sijaan dieseleissä olen ollut peräti kahdesti, kun moottori ei ole enää suostunut käymään pakkasella: toinen oli linja-auto, toinen henkilöauto.
Mutta eipä näistä ole tietenkään luotettavaksi tilastoaineistoksi; tosiasia on, että elektroniikka/sähköpuoli aiheuttaa nykyään useimmille autoille ne pahimmat temput.
Katselin huvikseni ADAC Pannenstatistik 2004:n mallikohtaisia tielle jättämisen syitä. Yllättävän paljon oli vikoja erikseen mainittu olleen nimen omaan dieseleissä - näin lähes merkistä ja mallista riippumatta.
Eräs syy luonnollisesti on, että Saksassa dieselautoja on suhteellisesti(kin) enemmän kuin Suomessa.
Esimerkkinä Premiumit:
Audi A6:ssa yleisimpien 5 vian joukossa kaksi liittyi dieselmoottoriin, muut olivat "yleisiä".
BMW 5-sarjassa 5 yleisimmästä 3 liittyi dieselmoottoriin, yksi bensakoneeseen.
M-B E-sarjassa 2 viidestä liittyi dieseleihin.
Kaikki uutuudet eivät ole sijaintimme takia välttämättä kehitystä, siinä missä se on muualla. Silti, yhdessäkään dieselissä ei ole ollut moottorivikoja. Bensaruiskut ovat pari kertaa jättäneet tielle elektroniikkavikojen takia. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan kun elektroniikka ohjaa ruiskutusjärjestelmää dieseleissä yhä suuremmissa määrin.
Onhan se totta, että lisäelektroniikka on tuonut vikoja mukanaan. Silti sanoisin, että nykyauto on hyvin luotettava verrattuna takavuosiin. Huoltotarve on pudonnut alle puoleen entisestä eikä mekaanisia vikoja ole juuri lainkaan. Se vain on muuttunut, että dieselkone turboineen ja korkeine syöttöpaineineen ei ole sen kestävämpi kuin bensakonekaan, kenties jopa päinvastoin.
Talven merkitystä on usein myöskin liioiteltu. Kuinka usein etelässä - jossa suurin osa suomalaisista asuu - todellisuudessa joutuu ajamaan paukkupakkasilla? Suurin osa talvikeleistä on sellaisia, jotka eivät aiheuta autoille mitään ongelmia. Ja ylipäänsä kannattaisi miettiä, kannattaako lähteä ajamaan pätkäajoa -30 asteen pakkasessa, vaikka auto sitten toimisikin. Useimmiten nuo pakkasongelmat tuntuvat liittyvän loppujen lopuksi siihen, että autoilla ajetaan parin kilometrin pätkäajoa.
Ja itse asiassa, esim. Helsingissä yksityisautoilu pitäisi kieltää alle -20 asteen lämpötiloissa - ympäristösyistä!!! Helsingin ilma on tuollaisella kelillä niin huonoa, että Saksassa annettaisiin jo smog-hälytys.
Saksassa tulee kansivikoja. Annetaan palaa surutta 200-250 km/h, kurvataan levähdyspaikalla, huoltoasemalle ja kone sammuksiin. Koneen pitäisi antaa jäähtyä, kuten turbonkin, ja automaatin öljyt. Silkkaa tietämättömyyttään ja huolimattomuuttaan moni kuljettaja saa kannen halki tai kieroksi. Varsinkin BMW:ssä jossa suora 6-kone ja pitkä kansi. On todella syytä varmistua moottorin kunnosta ennen auton ostoa Saksasta. Automaatitkaan eivät kestä surutta polkemista, ilman jäähdytystä. Ei auta, että flekti humisee kone sammuksissa. Vesipumppu ei toimi, ja vesi kiehuu sylinterikannessa.
Kuulee tämän usein Suomessakin, ehkä täällä jäähdytyksen voi suruttomammin katkaista, koska lämmöt eivät ole niin korkealla.
Sitten vielä jakohihna-autot noissa nopeuksissa, se luiskahtaa korkeilla kierroksilla herkemmin hammastuksen yli jos vähänkin kulunut. Suurin syy miksi ADAC joutuu hinaamaan autoja Saksassa. Jostain syystä juuri Volvo V70 jakopäänhihna katkeaa suurissa nopeuksissa = koneen totaalinen hajoaminen. Kuten alkuaikojen Corollat jossa kiristinrullan reunat olivat liian terävät ja katkaisivat hihnan ennen aikojaan.
Saksassa tulee kansivikoja. Annetaan palaa surutta 200-250 km/h, kurvataan levähdyspaikalla, huoltoasemalle ja kone sammuksiin. Koneen pitäisi antaa jäähtyä, kuten turbonkin, ja automaatin öljyt. Silkkaa tietämättömyyttään ja huolimattomuuttaan moni kuljettaja saa kannen halki tai kieroksi. Varsinkin BMW:ssä jossa suora 6-kone ja pitkä kansi. On todella syytä varmistua moottorin kunnosta ennen auton ostoa Saksasta.
Varmasti totta. Yleensäkin moni auton vika todellisuudessa aiheutetaan vääränlaisella käytöllä, ei mikään laite kestä millaista tahansa käyttöä.
Suurin yksittäinen syy ADACin mukaan auton tielle jättämiseen on kuitenkin, yllätys yllätys, akku! Kun sähkövimpaimia on runsaasti ja suuri osa kaikesta ajosta on niin Saksassa kuin Suomessakin pieniä muutaman kilsan pätkiä, niin ihmekös tuo.
Ei millään pahalla mutta taas tuli esiin miesten maailma: kysy kahvikupista ja saat luennon sähkoelektroniikasta kahviautomaateissa. Jos haluatte keskustella Saksan autobaanoille jääneistä autoista niin ehdotan että perustatte uuden otsikon. Olis mukava jos keskustelut näillä palstoilla pysyisivät otsikon mukaisissa asioissa
Takaisin asiaan: jos haluat tietää lisää rellun sielunmaailmasta, kokeile osoitetta: www.dlc.fi/~renault
Relluharrastajien palsta.
Tyttöinssi, osta tuo ------> missä vanerilevy tuulilasissa. Saat ainakin luotettavan auton ja testien mukaan parhaimman huollon.
Ihan kuriositeettina kerrottakoon että meni muuten kuudes puola! Siis viikon sisällä jo toinen ! Eka oli ykkössylinteristä ja tää toinen tietysti kakkosesta. Nyt meni hermo. Tilanne tänään: Golffi taitaa olla valinnoissa korkealla koeajon perusteella. Kävin "huvikseni" koeajamassa Primeran 1.8 myös ja yllätyin että olikin hyvä ajaa, menin asenteella "kunhan nyt tääkin katotaan". Focus oli hyvä ajaa mutta Fordista liikkuu kaikenlaista huhua pikkuvioista yms. Corollan farkkua joutuis odottamaan ainakin 3kk kuulemma. En tiedä jaksanko odottaa... Harmittaa kun ei oikein ole aikaa asuilla autokaupoissa kun töissä on pirun kiire ja illalla ei enää ehdi. Siksi arvostan "asiantuntijakommenttejanne"
Se Golffi pikkukoneella 1.4 on autobildin 200tkm. kestotestissä. Juttu uusimmassa ab:ssä ensimmäisestä sadasta tonnista, oletko nähny. Hyvin kesti ja kovasti kehuivat.
Sorry, sotken vielä tekniikkaa ketjuun...
Ennemmin kuin Meganesta tapauksesi antaa surullisen kuvan korjaamon ammattitaidosta. Viimeistään toisen puolan hajottua asentajan olisi pitänyt lähteä etsimään puolia hajottavaa vikaa eikä vain vaihtaa uusia puolia rikkoutumaan.
VW Golf HB lähti tilaukseen. Kiitokset teille kommenteista! Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin, näkemiin tältä erää
Ennemmin kuin Meganesta tapauksesi antaa surullisen kuvan korjaamon ammattitaidosta. Viimeistään toisen puolan hajottua asentajan olisi pitänyt lähteä etsimään puolia hajottavaa vikaa eikä vain vaihtaa uusia puolia rikkoutumaan.
Matka Ranskaan ja penkomaan suunnittelijan pöytää? Kyseinen vika on edellisessä Meganessa niin yleinen, että voidaan puhua ominaisuudesta.