Japanilaisten autojen laatu

19 kommenttia

Japanilaisia autoja mainostetaan laadukkaiksi, ja tähän olen uskonut itsekin. Itse olen omistanut yhden japanilaisen auton (Honda Civic -97) ja se olikin laadukas. Samoin uudet japanilaiset autot selvittävät kestotestit lähinnä polttimoiden vaihdoilla.

Silmiini on osunut kestotesti ja koeajoraporteissa (TM ja Tuulilasi) Mazda 6:sen sekä Toytota Corollan/Avensiksen kohdalla, että näissä on esiintynyt natinaa/nakutusta kojelaudassa (viimeksi Avensiksen kestotestin väliraportissa Tuulilasissa), minusta se laskee laatuvaikutelmaa. Itselläni kaikissa omistamissani saksalaisissa autoissa (BMW, Ford ja Mersu) missään ei ole kajelaudat äännelleet, ranskalaisissa kyllä nitisseet ja helisseet (poisluettuna Peugeot 406).

Onko kyseessä ns. lasten taudit, vai mikä ? Vaikea uskoa, etttä testeihin sattuisivat vain ne muutamat autot, jossa ongelmaa esiintyy ?

Niin, en tässä yritä virittää Saksa-Japani maaottelua, mutta kyseiset huomiot ovat nakertaneet uskomusta jonkin verran japanilaisen laadun ylivertaisuudesta.

  
  • Totuus näyttää olevan, että Saksa on pikkuhiljaa saamassa Japania laadussa kiinni. Tällä menolla saksalaiset ovat jo vuonna 2237 yhtä laadukkaita kuin japsit. Mutta kovaa työtä se kyllä vaatii.

      
  • Onko Anders-Simolla akka (tai poikaystävä) Japanista, vai mikä miestä raapii. Tuollaista japsi-fanaatikkoa saa kyllä hakea.
    Kyllä se on kuule Saksa joka rulaa autohommeleissa - NYT JA AINA!

    Sitä paitti sympatiat on Saksan puolella. Kun Suomen kouluihin oli noin 60 vuotta sitten tulossa "pakko-venäjä" oli Luftwaffe ja Mersut ja muu mukava saksalaistekniikka estämässä tuota menoa. Ei ollut yhtäkään Mitsubishi-Zeroa - luojan kiitos !!!!

      
  • Lainaus:
    18.07.2004 klo 00:08 -Z- kirjoitti
    Kun Suomen kouluihin oli noin 60 vuotta sitten tulossa "pakko-venäjä" oli Luftwaffe ja Mersut ja muu mukava saksalaistekniikka estämässä tuota menoa. Ei ollut yhtäkään Mitsubishi-Zeroa - luojan kiitos !!!!


    50- ja 60-luvuilla suomalaisiin lelukauppoihin alkoi tulla halpoja leikkiautoja. joiden pohjassa luki "Made in Japan". Niiden huhuttiin olevan tehty käytetyistä säilykepurkeista.

    Ne japanilaiset autot, joista tällä palstalla keskustellaan, ovat varmaankin ihan kohtalaisia pelejä. Mutta ei mahda mitään - tunneasiat ovat tunneasioita. Monelle 60 -luvulla lapsuutensa viettäneelle japanilaisuus merkitsee edelleen pientä kokoa ja halpaa peltiä.

      
  • Lainaus:
    18.07.2004 klo 15:08 Stallman kirjoitti
    Lainaus:
    18.07.2004 klo 00:08 -Z- kirjoitti
    Kun Suomen kouluihin oli noin 60 vuotta sitten tulossa "pakko-venäjä" oli Luftwaffe ja Mersut ja muu mukava saksalaistekniikka estämässä tuota menoa. Ei ollut yhtäkään Mitsubishi-Zeroa - luojan kiitos !!!!


    50- ja 60-luvuilla suomalaisiin lelukauppoihin alkoi tulla halpoja leikkiautoja. joiden pohjassa luki "Made in Japan". Niiden huhuttiin olevan tehty käytetyistä säilykepurkeista.

    Ne japanilaiset autot, joista tällä palstalla keskustellaan, ovat varmaankin ihan kohtalaisia pelejä. Mutta ei mahda mitään - tunneasiat ovat tunneasioita. Monelle 60 -luvulla lapsuutensa viettäneelle japanilaisuus merkitsee edelleen pientä kokoa ja halpaa peltiä.


    Kannattaisiko muistella hieman tarkemmin: Kun Datsun Bluebirdit rantautuivat Suomeen, niitä kutsuttiin "panssariautoiksi" - hiukan moittienkin. Ne olivat eurooppalaisautoihin verrattuna huomattavan tukevia - ja myös painavia. Kun vastaavankokoiset eurooppalaisautot painoivat 700-800 kg, oli Bluebirdin paino 900 kg. Samoihin aikoihin Nokia oli tunnettu - kumisaappaistaan. Muuten: vaivaako Nokian "kumisaapas"maine vielä niin, että ao. merkkistä kännykkää et voisi ostaa?? Tai Audin "DKW"- kaksitahtimenneisyys??

      
  • Uskoisin, että kaikkien uusien autojen laatuun vaikuttavat valmistusmaan lisäksi minkälainen porukka niitä kokoaa. Opelit, Renaultit ja VW:n halpismallit kasataan Unkarissa, Romaniassa, Puolassa, Venäjällä jne. Ryssillä on hyvä lause; shoromnoo niitshivoo, suurinpiirtein "hällä väliä", kuinka tarkkoja todellisuudessa ollaan ent. Itäblokin maissa, ja mikä on työmoraali, jäänee hämärän peittoon.

    Sama pätee Euroopassa myytäviin Toyota malleihin, jotka kootaan kaikki Turkissa. En ostaisi Turkissa kasattua autoa, en varmasti, se on Lähi-Itä eikä osa Eurooppaa.

    Ranskassa on siirtolaisväkeä vaikka kuinka. Kilometritehtailla ne ovat, ilmankos Ranskalaiset nitisee ja natisee, kuten tällä palstalla on kerrottu. Mitä tumma tietää hyvästä työstä? Ranskassa on ainakin sanonta "missä ei ole somaleita?" "Somalimaalla ja Työmaalla!

    Espanjalaiset hehkuttavat kuinka ylpeitä he ovat omista tehtaista, koska he eivät päästä siirtolaisia ruuvaamaan tuotteitaan. Tämä oli lehdessä kun olin tässä äskettäin Ranskassa, tätä pidettiin markkinointietuna, kansallisena ylpeytenä Seat mainoksessa! Eri meininki kuin meillä, mutta Euroopassa kiehuu eri tavalla, eikä asioista saa meillä lukea eikä puhua. Ulkoministeriö (SDP) pitää tästä huolen, samoin mitä TV uutissa kerrotaan.

    Veikeää kun käy usein ulkomailla, ja seuraa mitä siellä tosissaan puhutaan ja tehdään. Suomeen kun tulee, tuntuu ettei kukaan täällä tiedä mitään.

      
  • Ikävä kyllä Saksassakin on miljoonia turkkilaisia. Kasaavat siellä Mersuja ja Ooppeleita.

      
  • Ja sitten voi vielä kysyä, että mitkä mallit tänä päivänä ovat oikeasti Japanissa tehtyjä. Onko niitä muita kuin Honda Accord, Landcruiser, Hiace ym pakut, Subarut, Mitsut? Almera?

      
  • Niin no Japaniassa (kuten Turhapurokin lupsakasti asian ilmaisee) ei viissiinkään kovinkaan moni autonvalmistaja enää autoansa valmista, ainakaan kaikkia malleja. Esim Toyota Corollalla Wagonit tehtäisiin Japanissa, muut muualla (muistaakseni Euroopassa?). Nissanin Primera tehdään Englannissa, jonka jälkeen laatukin on huomattavasti huonontunut (liekö uuden mallin syytä?). Tehdäänhän (tai tehtiinhän) Porshejakin Suomessa, vaikka täällä ei tuo autonvalmistusperinne niin vahvaa olekaan.....?

    [Murikka1 muokkasi tätä viestiä 22.07.2004 klo 12:08]
      
  • Tosiasia on, että kaikissa autoissa on vikoja jossain vaiheessa, riippumatta siitä missä mantereella tai maassa ne on valmistettu, tai kuka ne on koonnut. Riippuu sitten vähän silmälasien väristä, kuinka ne viat näkee. On myös yksilökohtaisia eroja saman mallin välillä.
    Harvemmin saa tutustua niin rasistisiin mielipiteisiin kuin mitä six-pack esitti. Ei todellakaan merkitse sitä, että ihminen on sivistynyt, jos hän usein käy ulkomailla. Jos hän luulee tuovansa tänne Suomen metsäläisille jotain sensuroimatonta tietoa muualta maailmasta, niin metsään menee mies itse. :open_mouth:

      
  • Kerron vain mitä näen, kuulen, ja saan lukea lehdistä ulkomailla ollessani. En kulje laput silmillä, ymmärrän mitä kuulen, ja mitä kerrotaan, olen kielitaitoinen.
    Omaa sivistystasoani on turha spekuloida tässä.

    Fakta ja rasisimi ovat eri asia.
    Jos mennään Suomalaisittain hys hys-mentaliteetin tavoin, voisin tietysti sanoa, että minusta tuntuu, että en ostaisi mitenkään autoa joka on koottu Turkissa, Gambiassa, Iranissa tai ties missä, oli se merkki mikä vain. Puhutaan arvostuksesta, markkina-arvosta, jälleenmyyntiarvosta, laadusta...poimi jokin noista argumenteista sitten, jos tykkäät kyttyrää kun puhutaan kuten asiat ovat.

    407 voisi sen perusteella väittää koko Espanjaa, Seat auton valmistajana rasistiseksi maaksi, koska he käyttävät nimenomaan Etelä-Euroopassa auton kokoamista Espanjalaisin voimin markkinointiargumenttina, ja kohottavat kansallista tunnetta sillä !

    Jos sanon, että Moskvitsch tai Jalta on surkea auto, olenko rasisti, koska Venäläiset ovat sekä suunnitelleet, että koonneet moiset värkit!

      
  • Taas täällä sekoitetaan laatu ja kestävyys :frowning:

    Kestävyyteen en usko valmistusmaan paljoakaan vaikuttavan. Tehtaat ovat automatisoituja ja auton kokoaminen kestää muutamia tunteja.

    Enemmän vaikuttaa varmasti suunnittelulähtökohdat, uuden tekniikan määrä ja alihankkijoiden kilpailuttaminen.

      
  • Vai sekoitetaan täällä laatu ja kestävyys? No, täytyy sitten Anders-sedän tehdä vähän selkoa käsitteisiin: Asiahan on sillä tavalla, että kaikki laadukas on aina kestävää, mutta kaikki kestävä ei aina ole laadukasta. Selkiskö?

    Miettikäähän muuten, mitä iloa on "laadukkaasta" tuotteesta, joka on tämän tästä rikki?

      
  • "...mutta kaikki kestävä ei aina ole laadukasta. "

    Juuri tätä tarkoitin. Japanilaiset autot ovat ehkä kestäviä, mutta laadukkaina en niitä pidä.

      
  • Lainaus:
    22.07.2004 klo 16:05 Tuota kirjoitti
    "...mutta kaikki kestävä ei aina ole laadukasta. "

    Juuri tätä tarkoitin. Japanilaiset autot ovat ehkä kestäviä, mutta laadukkaina en niitä pidä.


    Minun mielestäni pitäisi ennemmin puhua laatuvaikutelman puutteesta. Tämä laadun vaikutelma tuntuu japseista puuttuvan, vaikka osat oikeasti olisivatkin laadukkaita (esim. jotkin muovilaadut näyttävät halvoilta, mutta voivat silti olla täysin toimivat käyttötarkoitukseen tms...) En tosin nyt jaksa analysoida sinäänsä turhaa aihetta sen enempää. Japanilaiset ovat kestäviä, mutta niistä puuttuu tiettyä vaikutelmaa, joka taas löytyy eurooppalaisista autoista. Vähän sama on Amerikkalaisten kanssa. Esim. kojelaudat ovat monessa Amerikkalaisessa kovaa muovia eikä jätä kovin laadukasta vaikutelmaa. Niistä tosin puuttuu myös se kestävyys ainakin joltain osin (en yleistä).

      
  • Onhan japanilaiset autot ovat pitkään olleet yleisesti ottaen vähävikaisia mutta vielä joku vuosi sitten ne olivat sellaisia muoviautoja sisältä. Nykyään japanilaiset eivät tunnu niin muoviautoilta. Muovi ei saa olla liika muovia. :wink:

      
  • Lainaus:
    22.07.2004 klo 12:07 Murikka1 kirjoitti
    ...
    Nissanin Primera tehdään Englannissa, jonka jälkeen laatukin on huomattavasti huonontunut (liekö uuden mallin syytä?).


    Juupa juu. Nissanin Sunderlandin tehdas käynnistyi v. 1984, joten Primerat ovat AINA tulleet Suomeen Englannista.

      
  • joo no natinaa ja nakutusta.. melko pieniä murheita.

      
  • Joo... ei japanilaisissa autoissa ole isoja murheita ei myöskään saksalaisissa eikä ruotsalaisissa, siis yleisesti ottaen.

    (kiitos Niki huomautuksesta) :smile:

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 27.07.2004 klo 22:07]
      
  • Tuomas: Editoippa tuota viestiä vähän... vai kuuluuko siinä olla japanilainen kahteen kertaan?

    Ei muuten ole Italialaisissakaan ollut pahemmin vikoja jos tälle linjalle lähdetään. Omani on toiminut nyt kuin kello...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit