Katselin taannoin uusien Audien hintoja Saksassa. Oman A6-mallini varusteineen (Suomessa 55KE) hinta Saksassa oli 45KE, Suomen hintalisä siis vain noin viidennes. Uudessa A6 3.0TDI:ssä hintaero nousee yli 20KE tasolle, Saksassa vastaava 45 KE kuin Suomessa 67 KE. Mielenkiintoista ainakin Suomessa on myös se, että kaikilla oman autoni varusteilla maksaa olennaisesti pienempi A4-malli tällä hetkellä enemmän kuin A6 ! Kannattaa(ko) siis suosia poistuvia malleja ?
Saatan vaikuttaa vanhalta ja seniililtä, mutta sittenkin: Mielestäni mallistosta poistumassa olevan auton hankkiminen kannattaa lähes aina. Syitä:
- hyvin varusteltu auto järkevään hintaan, hyvä vastine rahalle
- ei lastentauteja
- ei nousukasmaista statusta, ei ärsytä liikenteessä
Katsoin taas huvikseni www.mobile.de, uusia Pökötti 407 SW Hdi malleja. Nyt jo myynnissä hintaan alk. 18.890,- henkilömallit alkaa 14.000,-. Exclusive SW Hdi menee meillä siihen 40 t. Navi päälle niin vielä enemmän.
Laki muuttuu 1.1.2005 jolloin auton ei tarvitse olla yli 6 kk vanha tai ajettu yli 6000 km (www.tulli.fi) , että sen voisi tuoda käytettynä maahan.
Hain 1 kk sitten 530 D Touringin -00, nyt siitä tarjotaan 36500,- täällä Suomessa. On sitova tarjous paperilla, veropäätöstäkään en ole vielä saanut ! Pitäisikö antaa mennä ja hakea "tuliterä" 407 SW Hdi aivan kaikilla mahdollisilla mausteilla heti -05 alussa? Saanee jo silloin ehkä 15000:lla? Käy oikein sääliksi niitä jotka ostavat Suomesta ja maksavat ittensä kipeäksi, tai velalla. Kuin Alko, kassiin Tax Paid, ei paljon lämmitä sellainen leima, vaikka alkoa en itse käytä ollenkaan.
Rohkea kannattaa olla, mutta...
"Odota edes ens vuoteen, että saavat lapsentaudit pois."
Tämä on juuri se illuusio, jonka tehdas haluaa tuotteelle luoda sen elinkaaren loppupäässä, mutta menee päin honkia koko homma. Itsekin olen artikkelin vastaavantyylisestä aiheesta kirjoittanut...
Uuden mallin osto kannattaa taloudellisesti AINA vanhaa enemmän, sillä sijoitetun lisähinnan saa takaisin yleensä jopa moninkertaisena kun lähdetään taas vaihtamaan autoa. Vanhan mallin arvo tippuu silmissä kun uusi tulee liikkeeseen, joten käytettynä saat uudemmasta mallista paljon paremman hyvityksen. Kannattaa kuitenkin yrittää välttää ihan ensimmäisiä tehtaalta ulos tulleita uuden mallin autoja, varsinkin eurooppalaisia niissä olevien lastentautien takia...
Suurimman tappion kärsii tietysti se autonostaja, joka hankkii vanhan mallin ennen loppuunmyyntialennusten alkamista.
Kun laittaa autoon kymmeniä tuhansia euroja, niin voi maksaa joitakin tuhansia euroja enemmän että saa puhtaan ja käyttämättömän auton. Se tuntuu silloin enemmän omalta.
Uutena tai no ei ainakaan paljon käytetty auto pitää olla.
Ja saksalaiset autot ovat useasti "enemmän käytettyjä" koska niitten kanssa mennään pitkin autobaanaa.
Laki muuttuu 1.1.2005 jolloin auton ei tarvitse olla yli 6 kk vanha tai ajettu yli 6000 km (www.tulli.fi) , että sen voisi tuoda käytettynä maahan.
Hain 1 kk sitten 530 D Touringin -00, nyt siitä tarjotaan 36500,- täällä Suomessa. On sitova tarjous paperilla, veropäätöstäkään en ole vielä saanut ! Pitäisikö antaa mennä ja hakea "tuliterä" 407 SW Hdi aivan kaikilla mahdollisilla mausteilla heti -05 alussa? Saanee jo silloin ehkä 15000:lla? Käy oikein sääliksi niitä jotka ostavat Suomesta ja maksavat ittensä kipeäksi, tai velalla. Kuin Alko, kassiin Tax Paid, ei paljon lämmitä sellainen leima, vaikka alkoa en itse käytä ollenkaan.
No joo, älkää nyt kaikki tehkö niin kuin Sixpack! Uudessa automallissa TAKUU on se joka painaa, jos osaa itse korjata mahdolliset viat (joku sähkövika/elektroniikkavika voi olla mahdoton itse korjata!), mikäpäs siinä, mutta tavallinen autoilija saa kaikki viat ensimmäisinä vuosina TAKUUN piikkiin...
Äläs ny! 407 on se uusin malli. Ei ole paha hinta tuo 18.000 josta saa Saksan alv:in pois! Ja tehdastakuun.
Hinnat jotka listasin Saksassa on ilmeisesti esittelyautojen, niillä on vain ajettu tai siirretty 10-20 km. Uuden lain mukaan pätee takuu missä vain EU:n alueella.
Korjaamokäytäntö laajenee siten, että takuuehdot pysyvät voimassa vaikka ei käyttäisikään maahantuojan huoltopalveluita, tämä on meiän autoilijoiden etu. Nääs, vaikken ole hämäläinen.
Yksityishenkilönä en saa tuoda kuin 1 auton per vuosi, mikäli muistan oikein. Jos nyt Bemari menisikin, niin sitten ajellaan taas vanhalla Jetalla. Rupean kohta moikkaamaan kaikkia vanhoilla autoilla ajavia, sillä epäilen kovasti, että heillä on virtaa tilillä!
Nipponin pojat ovat olleet yhteydessä Challengerista. Se on sellainen tiedossa oleva alkuperäinen matchingnumbers yksilö 66.000 orkkismaileja mittarissa. Sitä on kyllä tiedusteltu USA:sta ja Saksasta. Jos Japskit ovat tosiaan valmiit maksamaan 4:lla alkavalla numerolla euroissa niin......?
Ja jos hakee vaikkapa Saksasta auton, saa nähdä yleensä paljon vaivaa ja aikaa. Tekisi vaikka sillä ajalla töitä, sen sijaan että menee viikoksi Saksaan...
Eli paras vaihtoehto on, jos alkaa työkseen tuomaan autoja Saksasta
Mielessä on käynyt.
Esitin kustannukset hakiessani Saksasta 530 D farkun tällä palstalla.
Esitin kustannukset hakiessani Saksasta 530 D farkun tällä palstalla.
Huomasin - pisti kyllä miettimään. Näköjään moni muukin on tuon kustannussäästön huomannut, sillä noita "autodiilereitä" on tullut markkinoille kuin sieniä sateella...
Onkohan myöhäistä perustaa liike joka tuo Saksasta autoja kun niitä on tullut jo niin paljon?
Ei välttämättä. Mutta ainoana bisneksenä tuo ei välttämättä ole järin kannattavaa- paitsi jos sama yritys tarjoaa muitakin palveluita...
Totta pitää siinä olla muutakin "tukijalkana". Jos Saksa-autot eivät enää niin paljon kiinnostakkaan niin on sitten muuta tarjottavaa.
Sadepäivien jatkuessa tutkiskelin käytettyjenkin Audien kansainvälistä hintatasoa. Nyt vasta meni mielenkiintoiseksi. Esimerkkinä vm. 1999-2002 Audi S6 Avant tiptronic, kilometrit 70.000-130.000 Saksassa hintahaarukka on 20.000-30.000 euroa, erittäin runsain varustein. Autot näyttävät nettikuvissa päällisin puolin uuden veroisilta. Suomessa vastaavien pyyntihinnat ovat 60.000 euron luokassa. Ns. "Suomi-autoissa" ei ole mainittavasti lisävarusteita, tuontiautoissa on luonnollisesti enemmän.
Laskeskelin 25.000 euron audille, jossa kotimaan "markkinahinta" on 60.000 !=!=!=! hinnaksi rekisteröitynä suomeen noin 50.000-55.000 euroa. Suomalainen siis maksaa käytetystään yli tuplahinnan saksalaiseen verrattuna. Ilmeisesti tuo hintaero on korvaus kuoppaisista, mutkaisista, uraisista, pimeistä ja kapeista teistä, joilla on hyvä testata auton ominaisuuksia sekä maksu runsaasti kylvetystä maantiesuolasta, jolla voi kokeilla kestääkö se baijerilainne sinkkikori todella luvatut 12 vuotta ;-)
Laskeskelin 25.000 euron audille, jossa kotimaan "markkinahinta" on 60.000 !=!=!=! hinnaksi rekisteröitynä suomeen noin 50.000-55.000 euroa. Suomalainen siis maksaa käytetystään yli tuplahinnan saksalaiseen verrattuna. Ilmeisesti tuo hintaero on korvaus kuoppaisista, mutkaisista, uraisista, pimeistä ja kapeista teistä, joilla on hyvä testata auton ominaisuuksia sekä maksu runsaasti kylvetystä maantiesuolasta, jolla voi kokeilla kestääkö se baijerilainne sinkkikori todella luvatut 12 vuotta ;-)
P.kele. Lähti niin äkisti,....Niin piti vaan kysymäni, että jos katsoo tuota audiencen laskelmaa, huomioi KAIKKi kulut ja mahd alemman hyvityshinnan aikanaan pois kaupatessa: Paljonko se Saksasta haku sitte lopulta noin niin kuin rahassa kannattaa !!??? Ei ilmeisesti paljon!
Pääasiallinen etu Saksasta hakemiselle taitaa olla valikoima ja "seikkailu".