VW kapinoi perinteitään vastaan

16 kommenttia

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=116596

Ja hyvä niin. Volkkarilla ollaan näköjään rimpuilemassa eroon saksalaisesta tylsästä asketismista ja ujoudesta ja pyritään tekemään vaihteeksi kauniita autoja, kuten uusi Passat osoittaa.

Muotoilufilosofia on ottanut näköjään oppia amerikkalaisesta ylväydestä ja japanilaisesta sporttisuudesta samalla kun saksalainen 'anteeksi että olen olemassa' - tyyppinen pirkkamuotoilu on saanut väistyä.

Jäämmekin odottamaan, että seuraavan sukupolven Golfin pellit saataisiin niinikään taivutettua kauniisiin muotoihin.

  
  • Volkkarit ovat aina näyttäneet perusautoilta, ei rumilta eikä kauniilta. Mutta nyt Volkswagen yllätti, kaunis Passat on tulossa! :smile:

      
  • Täytyy kyllä sanoa, että todella hyvältä näyttää verrattuna vaikkapa aiempaan Passattiin tai nykyiseen Golfiin tai pakettiautomaiseen Touraniin. Perä on tyylikäs ja putketkin tuotu rohkeasti esille ainakin jo tuossa 2.0FSI:ssä. Keulassa on mielestäni selvästi vaikutteita uudesta Audi-lookista - tulos on onnistunut.

    Mielenkiinnolla odotan miten auto pärjää vertailussa muuten. Moottorivalikoima näyttää ainakin mukavalta (ilmeisesti 1.6, 1.6FSI, 2.0FSI, 2.0TFSI, 1.9TDI, 2.0TDI ja sitten tuo 170 heppainen litrakokoa X?). 2.0TFSI voisi olla aikalailla näppärä kone nokalla. Mukavasti tehoa ja silti varsin alhainen kulutus teholukemiin verrattuna. Tehodiesel nelivedolla ja DSG-automaatilla voisi myös olla aika kova sana. Väittäisin, että noiden lisäksi tulee vielä joku tehokkaampi kone myöhemmin. Passat GTI olisi myös kiva nähdä.

      
  • Passat GTI:tä tuskin (onneksi) tullaan näkemään. GTI auto on pieni, ja korkeintaan keskikokoinen jossa on luokkaansa suuremman auton moottori. (Korimalli on vielä yleensä pystyperäinen monikäyttö)
    GTI:hän on alunperin VW:n keksimä (golf GTI mkI), vaikka suuriakin "gti" autoja on nähty, niin tuskin VW alkaa itse sotkemaan GTI määritelmää. (Eihän VW:ltä ole tullut GTi jettaa, ventoa eikä boraakaan.
    Varmaan tehokkaitakin moottoreita passattiin tullaan istuttamaan. Ainahan niitä on ollut

      
  • Lainaus:
    16.12.2004 klo 01:50 -miksu- kirjoitti
    Passat GTI:tä tuskin (onneksi) tullaan näkemään. GTI auto on pieni, ja korkeintaan keskikokoinen jossa on luokkaansa suuremman auton moottori. (Korimalli on vielä yleensä pystyperäinen monikäyttö)
    GTI:hän on alunperin VW:n keksimä (golf GTI mkI), vaikka suuriakin "gti" autoja on nähty, niin tuskin VW alkaa itse sotkemaan GTI määritelmää. (Eihän VW:ltä ole tullut GTi jettaa, ventoa eikä boraakaan.
    Varmaan tehokkaitakin moottoreita passattiin tullaan istuttamaan. Ainahan niitä on ollut


    Olet kyllä oikeassa tuon määritelmän suhteen, tuntuu vain vakiintuneen jossain määrin yleiskielen ilmaisuksi jonka käyttöön itsekin virheellisesti syyllistyin. Lähinnä tarkoitin juuri tehokasta moottoria nokalla ja sporttisempaa ulkonäköä verrattuna vakiomalleihin (Mainittakoon vaikkapa suunnilleen saman kokoinen Mondeo ST220...)

      
  • GTI:hän on alunperin VW:n keksimä (golf GTI mkI), vaikka suuriakin "gti" autoja on nähty, niin tuskin VW alkaa itse sotkemaan GTI määritelmää. (Eihän VW:ltä ole tullut GTi jettaa, ventoa eikä boraakaan.

    GTi volsun keksimä? no niin gran turismo on tietysti silkkaa saksaa.
    mihis unohtui vanhat italialaiset?

      
  • Mainitsepa jokin GTI ennen Golfia.

      
  • On kyllä fiksun näköinen auto, myös minun mielestäni edistysaskel Volkswagenilta!

      
  • Lainaus:
    16.12.2004 klo 22:35 Mannni kirjoitti
    Mainitsepa jokin GTI ennen Golfia.

    GT-malleja on mielestäni ollut, muttei GTI ole ollut ennen Golfia...

      
  • Näyttää aika herkulliselta! Kuten joskus aikaisemmin totesin auton vaihto on edessä, kun tuo tulee. onko kellään tietoa 3,2 FSI:n tulosta Passatin nokalle heti keväällä vai myöhemmin? Jostain luin, että nykyinen TORSENiin perustuva jatkuva neliveto korvattaisiin HALDEX kytkimeen perustuvalla kytkeytyvällä nelivodolla, pitääkö paikkaansa? Jos Passatin vaihtoehto on 2.0 TFSI Haldexilla, taidan siirtyä Audiin 3,2 FSI + TORSEN.

      
  • Pelkään, että myöskään mulla seuraava auto ei ole enään Passatti. Uuteen tulee Haldex ja kone poikittain keulalle. Volvoako ne rakentaa?

      
  • Voi rähmä! Kyllä VW konsernilla tulee differointi ongelmia, kun Skodaakin saa ensi vuonna 4motion versiona ja varmaan samoilla koneilla.

      
  • Tyylikäs auto, mutta jos katsoo noita Passatin mittoja niin kyllä 1,6 litrainen bensakone on liian pieni tuohon autoon. Ymmärrän että varmasti on kovat hinnankorotuspaineet ja siksi tarvitaan "hinnat-alkaen" mallia mutta silti.

      
  • Lainaus:
    17.12.2004 klo 13:49 wxyz kirjoitti
    Voi rähmä! Kyllä VW konsernilla tulee differointi ongelmia, kun Skodaakin saa ensi vuonna 4motion versiona ja varmaan samoilla koneilla.


    Veikkaan syynä olevan juuri differointiongelman, nimittäin Passatin ja Audien välillä. Varsinkin jenkkilehdistöhän on joka testissä mainostanut Passsatin ja Audien lähisukulaisuutta. Audia viedään selkeämmin BMW:n ja Mesen vaihtoehdoksi. Tosin Audin pitäisi vielä luopua etuvedosta IMHO.

    Mikäli Skoda jatkaa nykyisellä pohjalla, jossa moottori pitkittäin ja toteuttaa nelivedon torsenilla nousee sekin selkeämmin Passatin vaihtoehdoksi.

    Ei voi mitään, mutta mielestäni haldexia ei saisi edes myydä nelivetona...

      
  • Uusi Passat on saanut selvästikin vaikutteita muotoihinsa VW Phaetonista sekä 500- sarjan BMW:stä. Hyvä niin, sillä nykyistä mallia on jouduttu katselemaan jo kohta kahdeksan pitkää vuotta...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit