Onko japsilaatu muisto vain.
Mazda julkaisi tällä viikolla Mazda 6:n takaisikutsukampanjan joka koskee Euroopassa 16 400 dieselkoneista Mazda 6:sta.
Toyota seurasi tänään perässä. 250 000 Corollaa, Avensista ja Priusta kutsutaan korjaamoille Euroopassa. Maailmanlaajuisesti autoja on melkein 1 miljoona.
Miksi?
Kyseessähän on kaksi laadussa tänäkin vuonna parhaaksi palkittua merkkiä. Olisiko asia niin, että kaikkien merkkien laatu on laskussa jos nuo ja kun ovat parhaita? Vai onko sittenkin niin, että ainoastaan nämä merkit välittävät asiakkaistaan ja korjaavat heikkoudet, eivätkä maksata "matti meikäläisillä". Hyvä laatukaan ei tule ilmaiseksi mutta näkyy sitten vuosien päästä sekä myynnissä että arvostuksessa.
Toyotan takaisinkutsukampanjassa on kyse sähköisen ohjaustehostimen liitoksesta ohjausakseliin. Koskee mm. Avensista ja Corollaa, mutta Corollan osalta tiettävästi vain Japanissa valmistettuja malleja.
http://www.rp-online.de/public/indexliste/themenwelt/auto/ratgeber/rueckrufe
Mutta miten käy japanilaiselle laadulle? Mazdalaatikko on Foordi=mätämuna. Nissan on osa Renaultia, siis ranskis, ja ranskalaisethan ovat kuuluisia öhhh. pienistä sähkövioista. Mitsun tilannetta en edes tiedä, konkassa oli, kunnes daimler pelasti. Mitä sille nyt kuuluu?? Subaru on GM, joka on ainakin amerikan yksikön osalta korviaan myöten **assa. Siis ainoat japskimerkit ovat Honda ja Toyota. Nehän ovat vielä omia tehtaitaan, vai?
Noh, naapurustosta lötyy mm. reilu 30-vuotias Toyota Corona. Auto toimii ja toimii. Menee katsastuksesta läpi heittämällä, ei edes ruostu!!!
Ei ole suurempaa kiroilua kuulunut uudempienkaan tojojen omistajilta. Honda-kuskeja en suuremmin tunne, harvinainen merkki Suomessa. Sääli, Accord on ainakin tyylikkään näköinen, tosin kuulo menee . Tojot taas ovat hmmm... noh, eivät minua varten
Noh, naapurustosta lötyy mm. reilu 30-vuotias Toyota Corona. Auto toimii ja toimii. Menee katsastuksesta läpi heittämällä, ei edes ruostu!!!
Ei ole suurempaa kiroilua kuulunut uudempienkaan tojojen omistajilta. Honda-kuskeja en suuremmin tunne, harvinainen merkki Suomessa. Sääli, Accord on ainakin tyylikkään näköinen, tosin kuulo menee . Tojot taas ovat hmmm... noh, eivät minua varten
Pikku tarkennuksia: Nissan ja Renault ovat allianssissa, eivät fuusioituneet. Renault on ottamassa tehtaillaan käyttöön Nissanin laadunvarmistusjärjestelmät. C Ghosn on luvannut, että esim. tuleva uusi Laguna yltää Audi A4-BMW3-sarja -Mercedes-C laatuun. Siitä on toki vielä "pikku hyppy" japanilaislaatuun, mutta kuitenkin...
Huhutaan, että mm. uusi Primera olisi tulevan Lagunan "serkku", ja rakennettaisiin Renaultin tehtailla. Silloin viimeistään nähdään, miten Nissanin laadun käy.
Subaru ei kuulu enää GM-ryhmään, vaan Toyota on ottanut merkin suojiinsa.
Mitsubishi on tällä hetkellä omistussuhteiden osalta omillaan, mutta tekee laajaa teknistä yhteistyötä Hyundai- DaimlerChrysler- ja PSA-konsernien kanssa.
Ei semmoista merkkiä olekkaan, jolla ei olisi kampanjoita. Kun lehdistöllä ei ole mitään kirjoitettavaa, ei edes Jasmina Mäntylästä, niin sitten kaivetaan juttua vaikka autojen kampanjoista ja suurennellaan niitä. Noin 10%-20% kampanjoista on kutsukampanjoita, loput on ns. hiljaisia kampanjoita, korjaamokäynnin yhteydessä tai ennen luovutusta.
Tänä päivänä uusia automalleja ja uusia järjestelmiä ei yksinkertaisesti ehditä testaamaan riittävän hyvin. Automallit on saatava äkkiä tuotantoon, ettei jäädä kilpailijoista jälkeen. Bisnes on epäreilua ja armotonta. Joten, ei tuosta nyt niin suurta asiaa kannata tehdä, ne on vain autoja.
Pilallehan Masakin meni kun siirsi tuotannon Euroopan "mutakuonoille"?
Huhutaan, että mm. uusi Primera olisi tulevan Lagunan "serkku", ja rakennettaisiin Renaultin tehtailla. Silloin viimeistään nähdään, miten Nissanin laadun käy.
Renault omistaa Nissanista 44,4% ja äänivallan, toisalta Nissan omistaa Renaultista 15%.
Jo nykyisessä Lagunassa sekä Primerassa käytetään hyvin paljon samoja komponentteja, kuten muissakin allianssin malleissa. Jatkossa myös pohjalevyt ovat samoja.
Tulevissa malleissa varmaan päätetään, jotta valmistetaanko molemmat mallit Renault-Nissan Groupin tehtailla Ranskassa (nykyinen Laguna) vai Englannissa (nykyinen Primera).
Ainakin nykyisin Ranskassa valmistettavien mallien laatu on hiukkasen parempi kuin esim. Espanjassa ja Turkissa valmistettujen.
Näin on ja useimmissa sähkölaitteissa lukee Bosch tai Siemens ja Made in Germany.
Tulevissa malleissa varmaan päätetään, jotta valmistetaanko molemmat mallit Renault-Nissan Groupin tehtailla Ranskassa (nykyinen Laguna) vai Englannissa (nykyinen Primera).
Ainakin nykyisin Ranskassa valmistettavien mallien laatu on hiukkasen parempi kuin esim. Espanjassa ja Turkissa valmistettujen.
Nykyisen Primeran omistajana voin kertoa, että Renault-osien määrä Primerassa on todella rajallinen. Eräät vaihteistot tulevat, Renaultilta, samoin dieselmoottorit (joiden myynti ainakin Suomessa on loppunut). Ei siis kovin paljoa. Syynä on se, että P12 Primera kehitettiin ennen allianssia, esiteltiinhän se jo v. 2001.
Varmasti on kuitenkin totta, että samoja alihankkijoita käytetään- useimmat Euroopassa valmistetut autot käyttävät niitä.
Primeran "yleiselektroniikka" ajotietokoneineen, radioineen yms. tulee Siemensiltä, moottorinohjaus, ABS- ja ESP-toiminnot Boschilta.
Laturin ja starttimoottorin kyljessä lukee kuitenkin Hitachi.
Takaisinkutsujen suurissa kappalemäärissä näkyy kuinka paljon samoja osia nykyään käytetään ihan erinäköisissäkin autoissa.
Talouspuolen ihmisenä olisi mielenkiintoista nähdä laskelmia siitä miten riski suurista takaisinkutsuista ja niiden kustannuksista on otettu huomioon kun on tehty päätös käyttää samaa osaa kymmenissä eri malleissa.
Takaisinkutsuissa pilee myös mahdollisuus, silloin jälleenmyyjän luokse tulee ihmisiä jotka kävivät liikkeessä viimeksi kun ostivat autonsa. Nyt on mahdollisuus saada heidät ostamaan taas uusi malli.
Entisenä Lagunan omistajana (vm. 2002) ja viikon samaan aikaan (v.2003) Primeralla ajaneena, niin Nissaniin istuminen oli tutunoloinen kokemus, mm. ovenkahvat olivat samat kuin Lagunassa ja muistaakseni samassa paikassakin. Konepellin alaiseen tekniikkaan en perehtynyt. Samanlaisia yhtäläisyyksiä löytyi muitakin. Vaikka autot oli suunniteltu alunperin erikseen, niin liekö samankaltaisuudet kuitenkaan sattumaa? Aliianssi perustettiin 1999.
Kyseessähän on vain rationalisointi, jossa yksikkömääriä nostamalla päästään suurempiin sarjoihin. Eiköhän melkein kaikissa Euroopassa kasatuissa autoissa tiettyjen sähköisten osien valmistajat ole aina ne muutamat samat: Bosch, Hella, Siemens, Valeo jne?
Tietyntyyppisten ongelmien takaisinkutsukampanjat on lain mukaan ilmoitettava, joten kyseessä ei ole sijoittaminen asiakastyytyväisyyteen.
Kyseessähän on vain rationalisointi, jossa yksikkömääriä nostamalla päästään suurempiin sarjoihin. Eiköhän melkein kaikissa Euroopassa kasatuissa autoissa tiettyjen sähköisten osien valmistajat ole aina ne muutamat samat: Bosch, Hella, Siemens, Valeo jne?
Sitä en tiedä, onko joku muoviosa sama vai ei - ainakaan Renaultin ja Nissanin sivuilla olevassa Alliance Bookletissa ei puhuta mitään siitä, että ao. osat olisivat yhteiset. Primeran sisäovenkahva on sitä paitsi vaihtanut paikkaa uudemmassa mallissa. Primeraa tehdään myös Japanissa, ja siellä luonnollisesti käytetään japanilaisten alihankkijoiden osistoja.
clacson: "Tietyntyyppisten ongelmien takaisinkutsukampanjat on lain mukaan ilmoitettava, joten kyseessä ei ole sijoittaminen asiakastyytyväisyyteen."
Mutta jos olemassaoleva tietyntyyppinen ongelma päätetään jättää korjaamatta, siitä ei siis tarvitse ilmoittaa.
Koittakaapa löytää esimerkiksi netistä jokin vika tai ominaisuus, joka on aiheuttanut Subarulle takaisinkutsukampanjan tai edes aiheen valittaa.
Itse en sellaista löytänyt, mutta aikaisemmin Primeralla (vm2004) ajaneena voin sanoa, että mahalasku on kova, ensimmäisen puolen vuoden aikana jouduin käymään korjaamolla 15 kertaa!!! kaikki viat olivat sähkövikoja, kiitos renaultin tekniikan sanoi korjaamomies!
Nyt saman verran ajettu Forester XT 2.5 ja mitään vikaa ei ainakaan vielä ole tarvinnut todeta.
Tuosta Toyotan ja Subarun yhteistyöstä vielä...toyota haluaa käyttöönsä Subarun huippunelivedon ja Subaru taasen toyotan dieselosaamisen.
Itse en sellaista löytänyt, mutta aikaisemmin Primeralla (vm2004) ajaneena voin sanoa, että mahalasku on kova, ensimmäisen puolen vuoden aikana jouduin käymään korjaamolla 15 kertaa!!! kaikki viat olivat sähkövikoja, kiitos renaultin tekniikan sanoi korjaamomies!
Nyt saman verran ajettu Forester XT 2.5 ja mitään vikaa ei ainakaan vielä ole tarvinnut todeta.
Tuosta Toyotan ja Subarun yhteistyöstä vielä...toyota haluaa käyttöönsä Subarun huippunelivedon ja Subaru taasen toyotan dieselosaamisen.
Tjaah... Siis P12 Primeran sähkölaitteet ovat Siemensin, Boschin ja Hitachin valmistamat...
Omalla Primeralla vm 2003 ei ole ollut yhtään sähkö- eikä sen puoleen muutakaan vikaa.
Suurin ero Subaruun on, että Subarut on tehty Japanissa - alihankintaosatkin ovat japanilaiset. Jotta Euroopassa kasattujen japanilaismerkkien "eurooppalaisuusaste" olisi tarpeeksi suuri, jotta niistä ei perittäisi EU-tullimaksuja, on käytettävä eurooppalaisia osia.
Ainoat ranskalaisosat Primerassa ovat siis: tietyt vaihteistot ja tietyt dieselmoottorit.
Ohessa aiemmin mainittu Alliance Booklet, pdf-tiedosto 3,9 MB:
http://www.nissan-global.com/EN/DOCUMENT/PDF/ALLIANCE/HANDBOOK/2005/arriance_hb2005.pdf
Kerrotaanpa vielä selvennykseksi, ettei tule vääränlaista kuvaa. Aikaisemmat autonikin ennen P12:sta olivat Almera GTI ja Primera P11 2.0 Sportwagon ja kummassakaan ei ollut sitten minkäänlaista vikaa.
Molemmat edellämainituista olivat tehty japanissa, samoin kuin "kakkosautoni" Maxima 3.0 AT vm.2004 ja siinäkään ei ole ollut mitään vikaa.
"Tietoni" P12:sta käytetyistä osista perustuivat korjaamomiehen tietoihin ja hänen mukaansa ongelmakohdat P12:sta ovat:
sähköpuoli
CAM-väyläinen tiedonkulku
ne kuuluisat "anturit"
kehno laaduntarkkailu (iso-britannia)
Viat, joita korjattiin olivat:
Kaasuläpän väärä asento
kampiakselin asentoanturi viallinen
CAM-väylä uudelleenohjelmointi
ECU:n nollaus
Kellon anturin korjaus
jatkuvasti palaneet polttomot (jännitteenalennin puuttui)
lukot jäätyivät talvella (väärä rasva) rasvattiin uudelleen
oven kahvat irtosivat, uusittiin
Vinkki...mikäli kulutuksesi normaaliajossa on yli 9 litraa, niin suosittelen käydä asiasta valittamassa, saattaa olla säädöt pielessä/viallisia osia.
Itselläni ennen korjauksia kulutus yli 11 litraa ja korjauksien jälkeen 8 litraa...aikamoinen ero!
Molemmat edellämainituista olivat tehty japanissa, samoin kuin "kakkosautoni" Maxima 3.0 AT vm.2004 ja siinäkään ei ole ollut mitään vikaa.
"Tietoni" P12:sta käytetyistä osista perustuivat korjaamomiehen tietoihin ja hänen mukaansa ongelmakohdat P12:sta ovat:
sähköpuoli
CAM-väyläinen tiedonkulku
ne kuuluisat "anturit"
kehno laaduntarkkailu (iso-britannia)
Viat, joita korjattiin olivat:
Kaasuläpän väärä asento
kampiakselin asentoanturi viallinen
CAM-väylä uudelleenohjelmointi
ECU:n nollaus
Kellon anturin korjaus
jatkuvasti palaneet polttomot (jännitteenalennin puuttui)
lukot jäätyivät talvella (väärä rasva) rasvattiin uudelleen
oven kahvat irtosivat, uusittiin
Vinkki...mikäli kulutuksesi normaaliajossa on yli 9 litraa, niin suosittelen käydä asiasta valittamassa, saattaa olla säädöt pielessä/viallisia osia.
Itselläni ennen korjauksia kulutus yli 11 litraa ja korjauksien jälkeen 8 litraa...aikamoinen ero!
Niin ne voivat olla autoyksilöt erilaisia...
Ihmetyttää kyllä esim. kampiakselin asentoanturi - sehän oli takaisinkutsukampanjana Primeroissa ENNEN vuosimallia 2003, sen jälkeen en ole ao. ongelmista kuullut. Itse alihankintaosissahan ei ole enää tehtaan laadunvalvontaa (millään automerkillä), vaan alihankkija on tekemiensä osien laadusta kokonaisvastuussa. Tehtaalla painetaan vain osa paikalleen - yleensä lähes suoraan osat tuoneesta rekasta.
Osa vioista antaa vaikutelman, että autoon on tehty huolimaton luovutushuolto.
Myöskään mm. HS:n vikasarjat eivät tunnista sähkövikoja - eivät siis voi olla kovin yleisiä. Tietenkin 3 vuoden takuu vähentää omistajan taloudellista riskiä, mutta harmittavathan ne ylimääräiset huoltokäynnit aina (kokemusta Opel-kaudelta).
Totta kuitenkin on, että japanilaiset sähkölaitteet (muun muassa) toimivat varmemmin kuin saksalaiset - ehkä meidän EU-kansalaisina pitäisi pohtia, miksi muualla tehdään asiat paremmin.
Lieneekö osasyynä siihen, että työpaikat valuvat EU:n ulkopuolelle?
Mutta jos olemassaoleva tietyntyyppinen ongelma päätetään jättää korjaamatta, siitä ei siis tarvitse ilmoittaa.
Koko litanian voi lukea AKEn sivuilta:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Takaisinkutsut+2
Molemmat edellämainituista olivat tehty japanissa, samoin kuin "kakkosautoni" Maxima 3.0 AT vm.2004 ja siinäkään ei ole ollut mitään vikaa.
Oletko ihan varma Primerasi japanilaisuudesta? Käsitykseni mukaan ainoa Suomeen tuotu japanilais-Primera oli P10:n farmarimalli W10, joka perustui eri perusrakenteeseen kuin "aito" P10. Kaikki muut Primerat ovat peräisin Englannista.