Mitä mahtaakaan tarkoittaa joillain automerkeillä olevat business-hinnastot nettisivuillaan, joissa hinnat ovat normaalihintoja vähän halvemmat? Tälläinen on esim. ainakin Hondalla ja Subarulla. Onko nämä hinnat vain yrityksille? Entä jos on hankkimassa työsuhdeautoa, jonka työnantaja liisaa joltain alan yritykseltä ja luovuttaa työntekijän käyttöön, kumpia hintoja sillon pitäisi katsella? Toisaalta ainakin Hondalla lukee molemmissa hinnastoissa auton verotusarvot, jos työsuhdeautoiksi menevät...
Yritykset saavat ostaa business-hinnoilla. Leasing-autot ostetaan business-hinnoilla ja niistä hinnoista lasketaan leasing-vuokrat ja verotusarvot.
Joillakin merkeillä on business-mallit räätälöity työsuhdeauton käyttäjiä varten. Vakiovarusteista löytyy mm. automaattivaihteisto, mutta takamatkustajilla on veivi-ikkunat. Näin auton hinta on saatu alas, jolloin verotusarvokin on alhaalla.
Viittaat ilmeisesti Audiin noide takaveivien suhteen. Itse en ymmärrä miksi työsuhdeauto ja "normaaliauto" tulisi varustaa eri tavalla. Kuitenkin valtaosa työsuhdeautoista menee ihaan normaaliin käyttöön perheisiin. Itse kävin tuota A4:sta ajamassa sillä business-paketilla, ja ne veivit antoivat kyllä todella irvokkaan kuvan. Missä muussa 40 000 autossa on takana veivit? Tykästyin enemmän sitten Alfaan vaikka Deltalla ei mitään erityisiä bisnes-alennuksia ollutkaan. Volvolla saa muuten joistakin malleista jopa 5000(!!!) pois jos menee yrityskäyttöön! Tämä oli yksi syy miksi edellinen autoni oli S60, n. 52 000 olisi ollut listahinta "normaaliasiakkaalle" mutta yrityksille se oli 47 000. Todella merkittävä ero verotusarvoa ajatellen. Kiitos SDP:n ja änkyräliiton maksan veroja reilusti päälle 50% tuloistani!
Kyllä sitä autoliikkeessä on aika usein kysytty, että "tuleeko yksityis- vai yrityskäyttöön?" Hinnoissa siis on eroa, vaikka sitä ei monesti mainostetakaan.
Audin business-mallia saa kyllä ostaa myös yksityishenkilöt. Laskeskelin tuossa jokin aika sitten business-varusteisen A4 Avant TDI:n hintaa, ja totesin että verrannollisilla varusteilla MB C 200 CDI A farmarin saa kuitenkin halvemmalla ulos kaupasta. Siihen kun saa valinnaisen varustetason ja metallivärin perusmallin hintaan.
Audi A4 2.0 TDI pro business maksaa muistaakseni noin 43000 euroa, ja verotusarvo sen mukaan. Kysymyksessä on auto, joka on:
- vähintään yhtä meluisa kuin Octavia
- takapenkin polvitilojen puolesta samaa luokkaa kuin Seat Ibiza
- suunnilleen saman hintainen kuin VW Passat
Kyllä Audin luoman mielikuvan täytyy olla voimallinen, jos A4:n tänä päivänä perheensä suruksi valitsee. Saman hintaiset muut "premiumit" pystyvät kuitenkin tarjoamaan kelvolliset perheauton ominaisuudet.
Muiden merkkien business tuotteista itsellä ei kokemusta, mutta ainakin Opelin kohdalla näitä business malleja voi kuka vain hankkia itselleen.
Oma käsitykseni on, että noista business-hinnoista saa autolle ns. tingityn hinnan. Eli yleensä 5-8% alennusta listahinnasta, jonka myös yksityinen pystyy tinkimään.
Syy on yksinkertainen. Kukaan ei käytännössä maksa uudesta autostaan listahintaa, johon verotusarvo perustuu. Olisi typerää maksaa autoedusta veroa listahinnan mukaan, joka ei kuitenkaan ole hinta, jolla kauppaa tehdään.
Näin se menee. Huono puoli noissa business-autoissa on se, että hyvitys vaihtoautosta on juuri sen verran huonompi kuin alennuskin uudesta autosta
Käytännössä siis vaihtotapauksessa tulee kannattavammaksi ostaa se listahintainen auto.
Tietenkin jos ostat suoraan ilman vaihtoautoa, on se parempi vaihtoehto.
Kyse on lähinnä verotusarvon laskennassa huomioitavan 850 euron lisävarustelisän hyödyntämisestä. Työsuhdeautossahan saa olla lisävarusteita 850 euron arvosta ilman, että verotusarvo nousee. Business-mallin listahinta määritellään normaalia halvemmaksi, mutta toisaalta siihen on pakko ottaa juuri 850 euron hintainen business-paketti. Auton kokonaishinta on suunnilleen sama, mutta verotusarvossa säästetään.
Käsitykseni mukaan verottaja on viimeksi kuluneen vuoden aikana puuttunut business-pakettien aiemmin hyvinkin runsaaseen sisältöön. Nykyään paketin sisältö voi olla esim. metalliväri + lohkolämmitin + sisäpistoke tai automaattinen ilmastointi manuaalin tilalle + CD-soitin + metalliväri.
Kyllä nuo hinnan erot voivat olla hyvinkin suuria. Esim. Jeep GC Laredo diesel norm. 61,200 ja businessmallina 54,900. Varuste-eroista en osaa sanoa.
Käsitykseni mukaan verottaja on viimeksi kuluneen vuoden aikana puuttunut business-pakettien aiemmin hyvinkin runsaaseen sisältöön. Nykyään paketin sisältö voi olla esim. metalliväri + lohkolämmitin + sisäpistoke tai automaattinen ilmastointi manuaalin tilalle + CD-soitin + metalliväri.
Volvolla business-paketti on muuten sama kuin mitä saa yksityinen ostaa, mutta se on noin 5000 eur halvempi. Business-paketin hinta lasketaan auton ovh:hon. Kun otat erikseen muita lisävarusteita business-paketin lisäksi, niin niistä vähennetään tuo 850 euroa.
Leasing-auton ottajan kannattaa siis suosia varustepaketteja, koska niiden vaikutus leasing-vuokraan on paljon pienempi kuin erikseen nimettyjen varusteiden. Erikseen nimetyt varusteet usein kuoletetaan leasing-kauden aikana kokonaan, kun paketeista lasketaan kirjanpidollinen arvonaleneminen.
Volvon business-hinnat ja varusteet näkee Volvon sivuilta. Ei niissä ole mitään salattua.
Kaikilla automerkeillä ei ole business-hintoja ja osalla vain osasta malleista. Kuvastaa ilmeisesti automerkin asiakaskuntaa.
Kävin katselemassa uutta Zafiraa heti tuoreeltaan ja sain myyjältä ilmeisesti sisäiseen käyttöön tarkoitetun hinnastoläystäkkeen, jossa business-mallin kohdalla luki "business-marginaali". Lienee tulkittavissa juuri niin, ettei tingintävaraa ole.
Cromasta tarjouksia pyytäessäni olin henkisesti valmistautunut siihen, että vaihdokin hyvityshinnat business-malliin olisivat olleet huomattavasti heikommat kuin perusmalliin. Hämmästykseni oli suuri, kun huomasin hyvitysten olevan täsmälleen samat. En miettinyt kovinkaan pitkään maksaako 1500 EUR metalliväristä, automaatti-ilmastoinnista ja vakkarista vai 1850 EUR edellämainituista ynnä nahkaverhoilusta, 17" pyöristä, paremmista kaiuttimista ja subbarista. Tuskin kovin moni muukaan perusmalliin päätyy.
En ole huomannut, että kukaan keskustelijoista olisi tiedostanut tärkeää seikkaa: nk. business-hinnat NYT ovat aivan eri asia kuin business-hinnat vaikkapa pari vuotta sitten. Nykyään business-mallistot ovat aivan normaaleja varustevaihtoehtoja muiden ohessa; tulli valvoo tarkasti, että mitään veronkiertoon viittaavaa ei ilmene. Niinpä kuluttajan on suurin piirtein samanhintaisten automallin varusteversioiden sisällä saatava sama väliraha vaihtaessaan autoaan uuteen - olipa joku versio määritelty sitten business- tai jollakin muulla nimellä.
Muutos tapahtui alkuvuodesta 2005: http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?article=118621&print=true