Nyt olisi tarvetta autoihin meikäläistä paremmin perehtyneiden tiedoilleja kokemuksille? Olosuhteiden pakosta olisi kesällä tarkoitus ostaa jompi kumpi otsikossa mainituista autoista. Jos oletetaan, että uuden Passatin hinta nousee maksimissaan 2000 euroa Suomen markkinoilla, niin kumman auton valitsisitte?? Ja miksi? Päätös pitäisi tehdä seuraavien viikkojen aikana, joten kiitos vinkeistä jo etukäteen!!!
Autot ovat aivan eri kokoluokassa. Jos A4:n tilat riittävät käyttötarpeisiin, miksi ostaa isoa ja kaupunkipyörittelyssä kömpelöä Passatia. Toisaalta: jos A4:n tilat eivät riitä, miksi edes harkita sitä - Passat on näistä kahdesta ainoa oikea valinta silloin.
Auto Strassenverkehr (6/05)-lehdessä verrattiin uutta Passattia E-mersuun; Passatin tavaratila todettiin isommaksi kuin Mersun, ja sisätilat olivat samaa luokkaa, takana Mersussa ehkä hiukan ahtaampaa kuin Passatissa.
Olen ajellut -02 mallisella A4:lla. -05 malli ei ole muuttunut siitä mitenkään hirveästi, muutamia senttejä on tullut lisää siis tilaa on tullut hieman lisää, melua on vaimennettu ja jousitusta parannettu.
A4:mme on hyvä ajettavuus, varsin suuntavakaa-auto ja kiva ajella talvellakin. Hallintalaitteet ovat sijoiteltu hyvin kaikki on sopivasti ulottuvilla. Hallittavuus on hyvä, on helppo hallita tätä autoa.
Passat on A4:sta paaljon isompi, paljon suurempi tavaratila, Passattiin mahtuu monta isompaakin ihmistä. Vanhassa Passatissa ja A4:ssa ainakin oli aika samanlaiset nuo hyvät ja huonot puolet lukuunottamatta tiloja, missä Passat on tietysti parempi. Audi on mielestäni selvästi laadukkaamman oloinen, vikatilastoissa Audi on pärjännyt paremmin kuin Passat (sinäänsä yllättävää kun yhtäläisyyksiä on paljon) ja muutenkin Audi tuntuu hiotummalta.
Jos arvostat tilaa ja hyvää perussettiä ota Passat. Jos arvostat enemmän tyylikkyyttä ja hieman parempaa autoa ota Audi.
Passat. Perustelut:
Passat on uusi malli. Audi on jo kokenut faceliftinkin.
Passat on isompi.
Passat on komeampi.
Passat on edullisempi.
Teknisesti ottaen luultavasti melko sama..
Passat on uusi malli. Audi on jo kokenut faceliftinkin.
Passat on isompi.
Passat on komeampi.
Passat on edullisempi.
Teknisesti ottaen luultavasti melko sama..
Ei noihin vastankaan voi sanoa vaikka Audilla ajelenkin (ei edes facelift malli). Passat on paljon isompi, kyllä Audinkin mahtuu hyvin jos on neljä 180cm:stä miestä. Mutta Passattiin menee varmaan viisi ja kaikki isoja miehiä.
Iso on komeaa. Ainakin tuo uusi Passat on komea. A4:sta ei ehkä ihan voi sanoa että se olisi komea.
Tekniikkakin pitäisi olla sama, ainakin edellisissä malleissa näillä kahdella autoilla on ollut samanlainen tekniikka.
minä taas olen lukenut useammasta lehdestä että A4:ssä loppuu takatilat kun edessä istuu vähintään 180cm henkilö niin eikä tahdo polvi- ja varvastila riittää keskipitkälle aikuisella takana. Jotkut taas on valitelleet heikkoa pääntilaa takana. Niin ja mitä tekniikkaan tulee niin uudessa Passatissa on moottori eripäin kuin Audissa eli siltäosin tekniikka ainakin eroaa vaikka moottorit ja osat onkin aivan/lähes samoja.
Kyllä se vaan niin tuntuu olevan, että Audi on selkeästi laadukkaampi kuin VW, vaikka periaatteessa eroja ei pitäisi ollakaan. Audissa:
- ajettavuus on parempi, tosin uudesta Passatista en tiedä. Ero tulee erityisen selkeästi esiin kun nopeutta nostetaan moottoritie / autobaanavauhteihin: Passat alkaa vaappua tuulessa, Audin meno sen kuin paranee.
- viimeistely laadukkaampaa
- äänettömämpi se tähän mennessä on aina ollut, uudesta Passatista en osaa sanoa
- takuuehdoissa tuntuu olevan eroa, se mikä menee Audilla helposti takuuseen on VW:llä väännön takana. Kokemusta on Passatin jousitusnivelistä, joita ei millään tuntunut saavan vaihdettua takuuseen vaikka on tyyppivika, samaan aikaan kaverin enemmän ajettuun A4:ään ne vaihdettiin mukisematta samalla korjaamolla. Liekö tuo sitten sitä Premiumia vaikka sama korjaamohan niillä on.
Jos tilat vaan riittää, niin oma valintani olisi ehdottomasti Audi. Tosin sitten saattaisin kuitenkin valita uuden BMW-3:n, se on selkeästi vieläkin parempi
Kaverini 179cm pääntilaa, polvitilaa ja varvastilaa on riittävästi ainakin hänelle. Passatissa on taas mukavan väljästi.
Testissä A4 oli muistaakseni parempi sisätiloiltaan kuin C-sarja, S60 ja 3-sarjalainen (ei uusin kolmonen).
Toi 3-sarjan Bemu on varmasti hyvä ajaa ja laadukas ym mutta en maksaisi periaatteesta/pelkkien hyvien ominaisuuksien takia sellaista hintaa autosta johon mahtuu kunnolla vain kaksi aikuista sillä tossa Bemarissa on melko heikot jalkatilat ja muutkin takatilat eikä kontinkaan koko päätä huimaa. Mutta jos on rahaa ostaa ja ajella sellasella biilillä ni mikäs siinä. Olen kyllä kuullut muutamilta huoltoneuvojilta/asentajilta jotka huoltaa VW:tä ja Audeja ettei niissä osissa/komponeinteissa ja noitten autojen ominaisuuksissa juurikaan ole eroa. Sitäpaitsi entisellä työpaikalla toimitusjohtajallamme oli VW Passat 2.8 V6 4X4, A4 ja 100 Quattro ja kaikissa noissa autoissa oli jatkuvasti rempppaa ja varsinkin tossa 100 Quattrossa oli sitä eniten mm. neliveto petti. Noilla autoilla ajettiin noin 40.000 km/vuosi. Muutenkin olen kuullut että VAG-KONSERNIN autoissa on ollut paljon noita neliveto- ja vesipumppuvikoja ja Polossa paljon niitä lukkovikoja. Niin ja mitä tulee A4 1.9 tdi:hin ja Passat 1.9 tdi:hin niin molemmat tuntuu lämpenevän melko hitaasti ja molemmissä on yhtä äänekkäät koneet ja ne ovat ajo-ominaisuuksiltaan lähes samanlaiset paitsi ettei A4 tuntunut sutivan liikkeelle lähdettäessä samalla tavalla kuin Passat (tosin A4:ssä oli asr ja esp). Passat taas keuli aikalailla (tosin se oli 1999 malllia, eli ei asr:ää eikä esp:tä ja A4 2002 mallia)
Niin ja varmasti A4 tuntuu sen takia paremmalta kuin Passat koska se on kalliimpi ja kyseistä merkkiä pidetään premiumautona, joten autoon istuessa kuskille syntyy tietty illuusio että auto on parempi vaikka ei olisikaan. Sama juttuhan se on kun vertaa Turon pukua ja Bossin pukua että Bossin puku tuntuu paljon paremmalta päällä ja ehkä onkin paljon laadukkaampi&parempi kuin Turon puku mutta onko se kuitenkaan niin paljon kestävämpi&laadukkaampi että siitä kannattaa maksaa montasataa euroa enemmän. Tuota asiaa ei ainakaan ole tieteellisesti todistettu että niin olisi.
Niin ja useissa TM:n ja Tuulilasin,koeajo TV:n ja puskurin testeissä on kyllä purnattu sekä Audien että VW:ttein koneita äänekkäiksi ja varsinkin kyseisten autojen äänieristystä melko keskinkertaiseksi ja rengasäänet myös kuuluu mukamas monia muita automerkkejä selkeämmin sisälle. En sitten tiedä onko Audi prosentuaalisesti paljonkaan VW:tä hiljaisempi itse en ajossa paljoa ole eroa huomannut. Mun mielestä Audissa ja VW:ssä ei paljon eroa ole laadusssa eikä viimeistelyssä. Sen sijaan viimeistelyssä ja laaudussa on eroa Skodaan ja Seatiin verrattuna. Sisustusmateriaalit ja viimeistely vaikuttavat paremilta sekä Audissa että VW:ssä.
Se on totta että ainakin 1997-1999 Passatissa oli hyvin sutimisherkkä ja tuuliherkkä keula ja sellainen ongelma ei kai koskaa ole vaivannut A4:ää. Väittivät sen johtuvan keulan keveydestä. Sutimisongelma kuulemma korjattiin/vähini kun autoon tuli esp ja asr vakiovarsuteeksi faceliftin yhteydessä.
Kumma kyllä Audi on keskimäärin saanut parempia arvosanoja kuin Passat. Tiloissa kyllä Passat päihittää. Mikään ei ole yksinkertaista. Niissä on aika paljon samoja ominaisuuksia mutta toisessa kohtaa toinen on parempi. Audikin on käsittääkseni todettu paremmaksi talviautoksisikin.
Audi on tyyllikkäämmän näköinen, mittaristot ovat hienommat, hallintalaitteet ja kaikki. Kun kävin joskus kauan sitten tutustumassa näihin kahteen autoon ajattelin niiden olevan samanlaisia, mutta ero oli huomattava sisään astuessa.
Vaatteista puheen ollen Dressmanin vaatteet ovat huonoja, ikäviä ja halpuus huokuu läpi. Toisaalta minun vaatteeni ovat vieläkin halvempia ja suunnilleen yhtä huonoja. Jos on rahaa, kannattaa panostaa, tosin en ostaisi kallimpaa vaikka rahaakin olisi enemmän, aina vaan halvinta kehiin.
Puhutko nyt uudesta E90-mallista? Jos puhut, niin minkä kokoisen matkustajan näkökulmasta? Itse keskimittaisena ja lievästi ylipainoisena mahdun mainiosti E90:n takapenkille.
Joo puhun uudesta E90:stä. Esim. Iltalehden, Iltasanomien ja Koeajo tv:n 300-sarjan koeajoissa sanottiin takatiloja ahtaiksi
keskimittaiselle henkilölle eli kun edessä on 180cm henkilö ja taakse menee saman pituinen niin takana on muka tiukkaa. En tiedä kun ite en oo istunu siinä mutta Volvon v50 ja s40 ei juuri ainakaan takatiloillaan hurraa jos vertaa vaikka Octaviaan tai Focukseen. Tosin kun nykyisissä autoissa on ajo-ominaisuudet, mukavuus- ja turvavarustelu on lähes joka autossa vähintään melko hyvä niin noissa testeissä purnataan lähinnä sellaisista pikkuseikoista kuten verhoilun vaaleudesta tai jostain muista asioista kun jotain epäkohtia yritetään löytää vaikka väkisin.
Olen kyllä kuullut.... Muutenkin olen kuullut että VAG-KONSERNIN...
Montako aikuista teidän perheessä sitten on? Meillä on nimittäin juuri kaksi, eikä kersoja enää nykyään pidetä etupenkillä airbagien ym takia.
Noita kuulopuheita minä en laske mihinkään. Audista ja VW:stä on runsaasti omakohtaista kokemusta ja voin väittää, että Audi on selkeästi parempi ajaa kovemmissa nopeuksissa. Kyllä Audissa myös enemmän tyyliä on.
Kyllä ne illuusiot karisevat kilometrien myötä jos ovat karistakseen. Audilla ja VW:llä runsaasti ajettuani tulin kuitenkin siihen tulokseen, että Audissa oli kuitenkin joitakin parempia ominaisuuksia kuin VW:ssä. Kyllä se mukavampi matkakaveri oli.
Mitä pukuihin tulee, niin itse omistan molempien merkkiset. Niillä oli hintaeroa noin 60 euroa, enkä pidä sitä Bossia laadukkaampana
Kerro lisää kokemuksistasi, etenkin ajettavuudesta, sillä uutta 325:sta olen harkinnut Passatin seuraajaksi.
BTW, tuossa kaksi vuotta sitten vertailin Passat V6:sta ja Audi V6 2,4:sta. Passat tuntui itsestään selvältä valinnalta, koska samaan hintaan sai aivan eri ominaisuudet (teho, neliveto).
Jos ostat auton omalla rahalla niin kummatkin kannattaisi jättää kauppaan. Paljon laadukkaampiakin autoja kun löytyisi samalla rahalla.
Jos nuo ovat ainoat vaihtoehdot niin sitten Audi koska se on ollut pitempään markkinoilla ja ensimmäiset "lapsentaudit" alkaa olla korjattu. Lisäksi se on pärjännyt luotettavuusmittauksissa Passatia paremmin ja onpahan sillä parempi imagogin kuin pappamaisella VW:lla. Toisaalta tuon saman auton saisi kenties paremmilla varusteilla ja laadukkaampana pakettina vieläpä edullisemmin jos vain ilkeät ajella entisen sosialistisenblokin jälkeläisellä eli Skodalla.
Uusi Octavia vaikuttaa varsin siistiltä paketilta. Saas kattoo mitenkä sitten kestää - toivottavasti paljon paremmin kuin emomerkkinsä kyhäelmät.
Uusi Octavia vaikuttaa varsin siistiltä paketilta. Saas kattoo mitenkä sitten kestää - toivottavasti paljon paremmin kuin emomerkkinsä kyhäelmät.
A4:n ja vanhan Passatin kanssa teknisesti yhtenevä Skoda on Superb eikä suinkaan Octavia. Superb taas ei enää olekaan merkittävästi A4:ää ja Passatia halvempi.
Uudella passatilla taas on Golfin kautta melko läheiset sukulaissuhteet Octaviaan.
Kerro lisää kokemuksistasi, etenkin ajettavuudesta, sillä uutta 325:sta olen harkinnut Passatin seuraajaksi.
Kokemusta on vuoden -00 mallisesta BMW 318i 1.9:stä 156 tkm verran. Tätä aivan uutta en ole edes ajanut, mutta kokem ukset vanhasta ovat sen verran hyviä, että luotan noihin arvioihin uuden erinomaisuudesta.
Ajettavuus autolla oli mainio, varsinkin mutkaisella tiellä ja kaupungeissa. Auto todella ohjautuu sinne mihin haluat, toisin kuin monet etuvetojunat joita ei tahdo saada menemään kuin suoraan. Suuntavakavuuskin oli hyvä oikeanlaisilla (=merkkisillä) renkailla. Nimellistehoon nähden vaihdevälit ja käytännön ajettavuus olivat minusta hyvät. Kulutus oli jo tuossa autossa varmasti luokkansa pienin. Uusissa Valvetroniceissa kulutus on vielä pienempi, mutta alavääntö on jotenkin ohuempi kuin vanhemmissa koneissa. Kuutos-valvetronicia en ole ajanut, mutta siinä väännöt varmasti riittää. Uuteen 325i:in luvataan muuten yhdistettyä kulutusta 8,3 litraa yli 200 hv:n tehoilla! Vertailun vuoksi Alfa-Romeossa vastaavan koneen yhdistetty kulutus on yli 12 litraa! Kuutoskoneella BMW 3 hipoo täydellisyyttä. Pidin siitä myös talviautona, takaveto toimii mainiosti ajonhallinnan kanssa. Ei mitään ongelmia sen suhteen. Lisävarusteet on sikahintaisia, se on minusta ainoa todellinen ikävä puoli.
Varsinaisia teknisiä ongelmia ei ollut kuin termostaattien kanssa, se oli tyyppivika ja niitä meni kaksi. Kolmas oli sitten erilainen eikä niitä sen koommin särkynyt. Etulamppujen lasit vaihdettiin takuisiin. Sadan tonnin jälkeen vaihdettiin etujousitukseen pari laakeria ja vakaajanpuikot, muita ongelmia ei ollut.
Milloinkahan tuota Passattia pääsee koeajelemaan Suomen kamaralla? Vois kuvitella liikkeis olevan pientä ruuhkan poikastakin. Etenkin jos sattuis käymään niin, että hinnoittelupolitiikka Suomessa mukailis edes jossain määrin Saksan vastaavaa
No niin hyvät herrat ja miksei rouvatkin, nyt kun on nuo Passatinkin hinnat saatu tietoon, niin kaipaisin kovasti tietouttanne, sillä valintani lähestyy loppuaan. Kommentteja kehiin!!
Passatin epäviralliset hinnat:
1.6 FSI Trend 31.180.-
1.6 FSI Comf 32.520.-
2.0 FSI Trend 33.870.-
2.0 FSI Comf 35.210.-
1.9 TDI Trend(77kw) 33.940.-
1.9 TDI Comf (77kw) 35.280.-
2.0 TDI PD Trend (103kw) 38.170.-
2.0 TDI PD Comf (103kw) 39.510.-
Audi A4:n hinta:
Audi A4 Sedan 2,0 96 kW 34 900,-
Minulla on sama tilanne, tosin auto on työsuhdeauto .Joten korjauskustannuksilla ei ole merkitystä . Audia olen moneen kertaan koeajanut 2,0 bens.koneella. Muuten ok , mutta tosi pieni uuteen Passattiin verrattuna, Ambiente paketti on pakko ottaa, muuten ei kaadu edes takapenkin selkänoja .Eli aika kallis.
Passatin olen istunut ja viikon sisällä pääsee varmaan koeajolle .
2,0 bens.koneella ja Comfort varusteltuna mielestäni päihittää Audin .
Passatin keula on mielestäni paremman näköinen. Mulla on nyt Mondeo ja Passatin tilat ovat samaa luokkaa .