Audin moottorivirityksistä / markkinointihumbuugista

9 kommenttia

Kuka kertoisi, vaikkapa anonyymisti (jos on VV_Autolla töissä) mikä on totuus Audin eri mallien 2.0T FSI -moottoreiden tehoista ja vääntömomenteista:
Audi tarjoaa mainittuja moottoreita A3- ja A4-malleihin ilmoitustehoilla 147kW ja väännöllä 280 Nm.
Sensijaan A6:ssa mainittu moottori esiintyy vain Business-mallistossa, jolloin moottorin teho onkin vain 125kW mutta vääntö edelleen 280Nm.

Ilmoittaako VV-Auto A6:n tehon markkinointisyistä väärin (koska muuten se kannibalisoisi 2.4 V6:n markkinaa; teho 130kW, vääntö 230Nm)), vai onko lastutus tehty niin taitavasti (mutta miksi?) että teho on alhaalla mutta vääntömomentti sama kuin pienempien mallien "samannimisissä" moottoreissa?
javascript:emoticon(':sunglasses:')

  
  • A6 2,0 TFSI:ssä on noin 190 hv, tehot ilmoitetaan alle 2,4 V6:n juuri markkinointisyistä, harva viitsii maksaa ekstraa V6:n kauniimmasta äänestä ja suuremasta kulutuksesta. Sama käy ilmi myös esim arvosta 0-100km/h, turbo lähes sekunnin nopeampi...

      
  • A6 2,0 TFSI:ssä on noin 190 hv, tehot ilmoitetaan alle 2,4 V6:n juuri markkinointisyistä, harva viitsii maksaa ekstraa V6:n kauniimmasta äänestä ja suuremasta kulutuksesta. Sama käy ilmi myös esim arvosta 0-100km/h, turbo lähes sekunnin nopeampi...

      
  • NO JUSU T

    Minkäs moottorin sinä valitsit tilaamaasi Audiin -ja miksi?

    Paljonko ajat vuodessa? Maksatko itse menoveden vai onko firman auto ?(tämä vaikuttanee moottoripuolen valintoihin).

    Itse en ole mieltynyt A6:seen - siinä on jotain vastenmielistä; kuten tavaratilan muoto ja mittaristo etc. Eikä tuo mallina enää mikään päitä kääntävä uutuus ole...


    :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    15.08.2006 klo 18:52 Jusu T kirjoitti

    Ilmoittaako VV-Auto A6:n tehon markkinointisyistä väärin (koska muuten se kannibalisoisi 2.4 V6:n markkinaa; teho 130kW, vääntö 230Nm)), vai onko lastutus tehty niin taitavasti (mutta miksi?) että teho on alhaalla mutta vääntömomentti sama kuin pienempien mallien "samannimisissä" moottoreissa?
    javascript:emoticon(':sunglasses:')


    Et ole sitten sattunut käymään Audin saksankielisillä sivuilla?
    http://www.audi.de
    Siellä on samat lukemat kuin Suomen sivuillakin, joten VV-auton osuuden voit unohtaa.
    Audi ilmoittaa A6:n 2.0 TFSI:n vääntömomentiksi 280 Nm/1800-4200 r/min, eli väännön huippu on leikattu pois. Tarkoituksena lienee ollut varmistaa voimansiirron kestävyys. Useissa ahdetuissa moottoreissa, etenkin dieseleissä, väännön huippua on jouduttu rajoittamaan samoista syistä. Esimerkiksi Mercedes-Benz on käyttänyt 200CDI ja 220CDI-malleissa samaa moottoria, mutta voimansiirroissa on eroja. 220CDI-mallin voimansiirto kestää enemmän vääntöä. Samoin edellisen mallin Passatissa ilmoitettiin samalle dieselmoottorille eri vääntömomentteja riippuen siitä, oliko perässä (heikoin) 5-vaihteinen vaihteisto vaiko 6-vaihteinen, tai peräti automaatti.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 17.08.2006 klo 16:15]
      
  • Olen käynyt Audin saksalaisilla sivuilla. Ymmärsitkö oikein kysymykseni:
    Audi toimittaa 2.0T FSI -moottoreilla varustettuja autoja A3, A4 ja A6-sarjoissa. A3 ja A4-sarjoissa teho ja vääntömomentti ilmoitetaan 147 kW ja 280 Nm:nä.
    A6-mallissa saman moottorin(?) 2.0T FSI ilmoitetaan antavan vääntömomenttia myös 280 Newtonmetriä mutta tehoa vain 125 kilowattia.
    Missä on pihvi eli where is the beef? Wo ist die Rindfleischschnitte?
    Ei väännön huippua ole mielestäni leikattu pois missään mallissa A3, A4 ja A6, mutta tehoa on laskettu A6:ssa.
    Selitystä tälle siis haen, eli löytyykö se (moottori)teknologiasta vai markkinoinnista, koska ja kun A6T FSI:n kilpailija ostajan sielusta Audilla on Audi A6 2.4 V6.
    V6:n käynti on sivistyneempi ja polttoainekulutus suurempi bensaturboon verrattuna, kuten nimimerkki TDIDSG oikein huomautti.
    En taida saada vastausta jonka myöntäisin ymmärtäväni... :o)

      
  • 2.0 TFSI- moottorista on tällä hetkellä markkinoilla ainakin kolme erilaista tehoversiota, ja lisää on varmasti tulossa. Tehokkaampaa versiota odottelemme ainakin TT Quatron nokalle. Tällä hetkellä:
    125 kW (Audi A6)
    136 kW (Seat Leon)
    147 kW (Audi A3, Audi A4, Audi TT, VW Passat, VW Jetta, Skoda Octavia)
    Moottoreissa on eroa ainakin moottorinohjaussoftassa, mutta mahdollisesti myös ahtimessa ja ruiskutuspumpussa ja/tai suuttimissa.

    125 kW TFSI on A6:ssa selkeästi "hinnat alkaen"- karvalakkivalinta, kun taas useimmissa muissa VAG-malleissa 2.0 TFSI asetuu asteikolla korkeammalle tai huipulle. Karvalakkimallissa pitää olla karvalakkimoottori, muutenhan kalliimmat mallit eivät menisi niin hyvin kaupaksi. Markkinavoimat ohjailevat, siis...

      
  • Lainaus:
    18.08.2006 klo 21:47 Jusu T kirjoitti
    Olen käynyt Audin saksalaisilla sivuilla. Ymmärsitkö oikein kysymykseni:
    Audi toimittaa 2.0T FSI -moottoreilla varustettuja autoja A3, A4 ja A6-sarjoissa. A3 ja A4-sarjoissa teho ja vääntömomentti ilmoitetaan 147 kW ja 280 Nm:nä.
    A6-mallissa saman moottorin(?) 2.0T FSI ilmoitetaan antavan vääntömomenttia myös 280 Newtonmetriä mutta tehoa vain 125 kilowattia.
    Missä on pihvi eli where is the beef? Wo ist die Rindfleischschnitte?
    Ei väännön huippua ole mielestäni leikattu pois missään mallissa A3, A4 ja A6, mutta tehoa on laskettu A6:ssa.
    Selitystä tälle siis haen, eli löytyykö se (moottori)teknologiasta vai markkinoinnista, koska ja kun A6T FSI:n kilpailija ostajan sielusta Audilla on Audi A6 2.4 V6.
    V6:n käynti on sivistyneempi ja polttoainekulutus suurempi bensaturboon verrattuna, kuten nimimerkki TDIDSG oikein huomautti.
    En taida saada vastausta jonka myöntäisin ymmärtäväni... :open_mouth:)

    Olemme siis samaa mieltä, että VV-Auto ei ole osallisena "humbuugiin", vaan on saanut ao. arvot tehtaalta?

    Muistammehan vielä senkin, että teho = vääntömomentti x kierrosluku??

    A3/A4:n suurin vääntömomentti sijoittuu alueelle 1800-5000 r/min, eli huippu on tasainen ao. kierroslukualueella. A6:n suurin vääntömomentti on taas alueella 1800-4200 r/min. Tästä näemme, että momentti alkaa laskea 800 r/min aiemmin kuin A3/A4:ssä.

    Koska A6:n suurin teho on pienempi, se saadaan laajemmalla kierroslukualueella: 4200-6000 r/min. A3/A4:ssä alue on 5100-6000 r/min.

    Vääntömomenttia on siis kaikissa ao. tapauksissa rajoitettu, A6:ssa enemmän kuin A3/A4:ssä.

    Miksi A6:ssa sitten on päädytty poikkeukselliseen rajoitustasoon?
    Syyt hyvinkin voivat olla "markinointipoliittiset", tai sitten voimansiirrossa on käytetty eri palikoita kuin A4:ssä. A3:han on poikittaismoottorinen, joten siinä on omat voimansiirtoratkaisunsa.

      
  • No niin, nyt selviää, kiitti!
    Aamun Hesarissa Audi A4 Quattro Sportista mainostetaan tämän keskustelun kohteena olevan moottorin antavan 162 kW.

    Minkälainen korrelaatio mahtaakan vallita eri viritysasteisten 2.0T FSI-myllyjen kestoijässä? Asia selvinnee empiirisesti tulevien vuosien aikana.

      
  • Ei kait nuilla hevosilla ja väännöillä ole käytännössä mitään merkitystä, siis jos riittää omiin tarpeisiin niin on OK! :sunglasses: Rollskin ilmoittaa tehoiksi riittävän! :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit