Toyota Corolla

16 kommenttia

Millainen mahtaa olla seuraava Corolla? Toivon, että se olisi muotoilultaan hieman sporttisempi kuin nykyinen malli. Muotoilu voisi olla hieman omaleimaisempi, mutta ei kuitenkaan liian ruma. Hmm kenties seuraavan Corollan muotoilee sama herra, joka muotoili Corolla Verson? :smile:

  
  • Toivottavasti selvästi hienompi nykyinen todella tylsä ja hieman rumahko. Ei nyt mikään hurjan ruma. Toivottavasti tulee suuri ja radikaali muutos!

      
  • Lainaus:
    23.03.2005 klo 12:13 Tuomas kirjoitti
    Toivottavasti selvästi hienompi nykyinen todella tylsä ja hieman rumahko. Ei nyt mikään hurjan ruma. Toivottavasti tulee suuri ja radikaali muutos!

    Toyota tekee markkinatutkimuksen eri muotoiluvaihtoehdoista ennen lopullista valintaa. Pelkäänpä että suurissa autoilumaissa ei radikaali muotoilu pure, joten mitään vallankumouksellista tuskin on näköpiirissä. Myyntiluvuilla tarkastellen Corollan muotoilu on onnistunutta. On mielenkiintoista nähdä, miten Peugeot 407:n tyyppinen "lifestyle" -muotoilu pitemmän päälle puree, nyt uutenahan 407:aa on mennyt hyvin kaupaksi Euroopassa. Erikoisen muotoilun ongelmana on, että se saattaa mennä "pois muodista" nopeasti, kun taas rationaalinen, vanhoillinen muotoilu myy aina.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 23.03.2005 klo 12:26]
      
  • Lainaus:
    23.03.2005 klo 09:43 Tepo kirjoitti
    ...Muotoilu voisi olla hieman omaleimaisempi, mutta ei kuitenkaan liian ruma. Hmm kenties seuraavan Corollan muotoilee sama herra, joka muotoili Corolla Verson? :smile:


    Mielenkiintoista, että persoonallinen (omaleimainen) auto leimautuu helposti rumaksi... Nykyisessä Corollassahan on se "ongelma", että se ei näytä miltään. Ei ruma eikä hieno.

    Eikä rumuus ja persoonallisuus mene käsi kädessä. Esim. Alfat ovat persoonallisia mutta harva haukkuu niitä rumiksi.

      
  • Alfat ovat hienoja. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.03.2005 klo 12:26 jalkkis kirjoitti


    Eikä rumuus ja persoonallisuus mene käsi kädessä. Esim. Alfat ovat persoonallisia mutta harva haukkuu niitä rumiksi.


    Alfat ovatkin persoonallisia ja 156 valittiin joskus kauneimmaksi autoksi maailmassa tai jotain tuollaista. Hyvin monet pitää kauniina. En ole kuullutkaan että joku ei olisi pitänyt Alfasta, jos joku ei pidä niin se voi johtu kateudesta. Niin kaunis auto Alfa on ja vielä persoonallinen. :smile:

      
  • Täytyy tunnustaa että Corolla Verson design on myös minusta onnistunut.

    Lieköhän sama mies ollut asialla Avensiksenkin kanssa kun siinäkin jollain tapaa silmä lepää, jos se nyt voisi autoissa...

      
  • Lainaus:
    23.03.2005 klo 13:40 vok kirjoitti
    Täytyy tunnustaa että Corolla Verson design on myös minusta onnistunut.

    Lieköhän sama mies ollut asialla Avensiksenkin kanssa kun siinäkin jollain tapaa silmä lepää, jos se nyt voisi autoissa...


    Itse asiassa edellinen auto jonka Corolla Verson muotoilija oli muotoillut on Ferrari 550 Maranello! Toyota hankki Elvio d' Aprilen töihin Ferrarilta. Toyota European Design and Development-keskuksessa lähellä Nizzaa autoja muotoilee myös eräs suomalainen. Oliko nimeltään Jarno Lehtinen?

      
  • Lainaus:
    23.03.2005 klo 12:26 MatLog kirjoitti
    [

    Myyntiluvuilla tarkastellen Corollan muotoilu on onnistunutta.

    Muistan 90-luvun puolen välin sedan Corollan on se pirun luotettava mutta todella huono ja ruma auto aikalaiseksi, todella ruostuva auto.
    Monet tutut ostavat Corollan sen takia vain koska se on luotettava, ei ne kauaa mieti.Corolla myy melkein vaikka kuinka paljon vaan kunhan se vain on luotettava.
    Aikalaisekseen ja suhteellisesti rumin Astra myi todella paljon. Kyllä Corollan muotoilussa on parantamisen varaa melkein kaikki kilpailijat ovat kauniimpia.

      
  • Kyseessä oli Corollan seitsemäs sukupolvi, joka noin kauhian huonoksi autoksi voitti Tuulilasin vuoden valinta-tittelin ja joka tarjosi luokkansa erään suorituskykyisimmästä moottoreista, 1.6 litraisen ja 114 hevosvoimaisen 16-venttiilisen. Tästä moottorista irtosi muistaakseni TM:n testissä penkissä vielä isommat luvut, muistaakseni 118 hv.

    Eipä tainut samaan aikaan esim Opelilta löytyä vastaavaa 1.6-litraista, piti mennä jo 1.8 tai 2-litraiseen :smile:

    Ja ruosteisuudestahan pääsi eroon ruostesuojauksella vuosiksi eteenpäin.

    Kauneudesta en muuta osaa sanoa kuin että se löytyy aina katsojan silmistä...tuskin Toyota olisi vuosikausia ollut luokkansa myyntiykkönen jos kaikki ostaisivat mielestään vain ruman auton. Ei se luotettavuuskaan yksin noita myyntilukuja suomessa selitä.

      
  • Todellakin kauneus on katsojan silmässä. Itse en ole pitänyt koskaan ranskalaisten autojen muotoilusta. Elleivät ne ole rumia, niin ylimuotoilu kuluttaa katsojan silmän nopeasti. Peugeotilta on kyllä tullut mukavasti silmään sopivia. Mutta Citroen ja Renault....
    Myös italialaisten autojen muotoilu voi olla jopa osallisena Fiatin huonoon tilaan. Kaunein Fiat on vanha 600, joka oli myös suosittu aikanaan.
    Perus saksalainen muotoilu ei tee turhia mutkia, eikä pyöristyksiä, jotka eivät sovi auton linjaan. Autot eivät häikäise uusilla muodoilla, mutta ne säilyvät arvostettuina pitkään. Corollan muotoilu on pysynyt myös pelkistettynä ja compaktina. Menestymisen eväät on haettu muualta. :sunglasses:

      
  • "Kyseessä oli Corollan seitsemäs sukupolvi, joka noin kauhian huonoksi autoksi voitti Tuulilasin vuoden valinta-tittelin ja joka tarjosi luokkansa erään suorituskykyisimmästä moottoreista"

    Ko. automalli voitti TM:n suurvertailun ennen VW Ventoa vuonna 1992. Lisäksi tuo korimalli ei ole edes kovin arkaruostumaan. Arempi oli se aiempi EE90 87-92 kun taas sitä aiempi EE80 84-87 oli paremmin suojattu. Tuo mallihan oli melkoinen laatikko muotoilultaan ajan hengen mukaisesti.

    Corollat eivät kovin radikaalisti ole muotoilutu milloinkaan mutta pitäisin tätä nykyistä mallia selvästi parhaimman näköisenä moneen Corolla-sukupolveen. HB ja Verso ovat suorastaan sporttisia.

      
  • Olen Tuomaksen kanssa samoilla linjoilla. 90-luvun corolla(t) oli kyllä todella rumia ja en kyllä tiedä ketään joka olisi niitä kauniina pitänyt. Todella huono on ehkä turhan voimakas ilmaisu, mutta harmaata keskikastia auto mielestäni oli. Ns. "järkivalinta".


    [2mies muokkasi tätä viestiä 24.03.2005 klo 12:14]
      
  • Tuosta 90-luvun Corollasta löysin joskus 6 hyvää puolta ja yhteensä 15 huonoa puolta lukemalla vanhoja lehtiä (etsin noita eri hyviä ja huonoja puolia koska kaverini kanssa oli pieni väittely). (Jos laatu otetaan huomioon niin hyviä puolia olisi enemmänkin) Huonoja puolia tuli noin paljon jos huonoksi puoleksi esimerkiksi lasketaan lehtien mainitsema muovinen "rumuus".
    90-luvun Corolla oli muuten TM:n testin ylivoimainen viimeinen.
    En ole varma puhummeko samoista vuosimalleista. Koska ainakin tämä Corolla pärjäsi melko huonosti.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 24.03.2005 klo 12:25]
      
  • Kun katsotaan kymmeniä eri maita. Joiden maiden kärjessä saattaa olla saksalaisia, ranskalaisia, italilaisia, japanilaisia, jenkkiläisiä. No jossain suositaan oman maan autoja. Mutta jos ajatellaan maita joissa ei valmisteta pahemmin autoja ja ihmetellään sitä miksi maissa eri autot myyvät paremmin. Millä maalla on hyvä maku autojen suhteen?
    Ottavatko ihmiset erilaisia hyviä ja huonoja puolia huomioon? Ottavatko ihmiset huomioon huoltamoilla käynnit(kerrat), ruostuvuus, talviominaisuudet, takatilat, ajoasennot, ohjautavuuden ja muita seikkoja?
    Miksi ihmiset joskus ostavat jonkun automerkin suhteellisesti ajateltuna merkin huonointa sukupolvea? Minkä merkin ostajat todella miettivät autonsa hankintaa?

      
  • Lainaus:
    24.03.2005 klo 12:23 Tuomas kirjoitti
    Kun katsotaan kymmeniä eri maita. Joiden maiden kärjessä saattaa olla saksalaisia, ranskalaisia, italilaisia, japanilaisia, jenkkiläisiä. No jossain suositaan oman maan autoja. Mutta jos ajatellaan maita joissa ei valmisteta pahemmin autoja ja ihmetellään sitä miksi maissa eri autot myyvät paremmin. Millä maalla on hyvä maku autojen suhteen?
    Ottavatko ihmiset erilaisia hyviä ja huonoja puolia huomioon? Ottavatko ihmiset huomioon huoltamoilla käynnit(kerrat), ruostuvuus, talviominaisuudet, takatilat, ajoasennot, ohjautavuuden ja muita seikkoja?
    Miksi ihmiset joskus ostavat jonkun automerkin suhteellisesti ajateltuna merkin huonointa sukupolvea? Minkä merkin ostajat todella miettivät autonsa hankintaa?


    Olen huomannut omassa tapauksessani jonkunlaista "itseohjautuvuutta": useampia erilaisia autoja omistaneena olen pikku hiljaa saanut selville, mitkä ominaisuudet autossa minua ärsyttävät, mihin tottuu ajan myötä ja mitä alkaa arvostaa. Jokaisella on omat arvotuksensa, ne vain on opittava "löytämään" itsestään. Muutamia pikkujuttuja (ajo-ominaisuuksien, laadukkuuden yms. suurten juttujen lisäksi) voisin kertoakin: minua esimerkiksi viehättää auton sisällä tietty avaruus, "ergonomisesta" tyköistuvuudesta en suuremmin välitä. Samoin autoon sisään ja siitä ulos pitää päästä "ähisemättä", matala oviaukko ja etupenkki ovat minulle myrkkyä. Tiedän, että jotkut arvostavat juuri päinvastaisia ominaisuuksia.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 24.03.2005 klo 13:24]
      
  • Minun mielestäni kaikkien tulisi kokeilla vähän kaikenlaisia autoja. Kaikki autot ovat hyviä omalla tavallaan. Ei ole toista Alfan kaltaista, ei ole toista Fiatin kaltaista, ei ole toista Subarun kaltaista, jokaisessa on ne tietyt omat jutut joihin voi ihastua. Vaihtelu virkistää! :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit