Taas kolahti luukusta uusi TM ja siinä todella mielenkiintoinen vertailutesti tehokkaimmista malleista. Volvolta T5. Ja mikä on tulos ? Jumbosija 19 autosta. Volvo väittää mainoksissaan, että S40/V50 on hauska ajettava. testin mukaan hauskuudesta ei ole tietoakaan, ellei vetoaliohjautumista ilman luistonestoa sellaiseksi lasketa. Lisäksi istuimet ovat huonot. Näin voi mainos ja todellisuus olla kaukana toisistaan. Niin montako tähteä V50 sai ? Kokonaista yksi...
Yep, ja minkähänlaisia päätelmiä tuosta testistä voi näin niinkuin ylipäätäänsäkään vetää. Jos olisi automaailman seiska, niin siinä olisi juuri noin tasokasta journalismia...
Niin eihän tietenkään Volvo voi huono olla kun se maksaa niin paljon se on sitä huonoa journalismia
Voi voi,
saattais olla mielenkiintoista tarkastella ko. vertailun painokertoimia hiukan tarkemmin. Kun tutkin luetteloa vertailluista "autoista", niin mieleen hiipii väkisinkin vahvahko epäily vertailun lopputulosta kohtaan. Okei Wayne ja muut, arvasitte oikein, että olen Volvon omistaja. Väitän kuitenkin olevani harvinaisen tyytyväinen sellainen. Pitää siis oikein istua alas ja lukea kyseinen vertailu. Ehkä saan hieman lisävalaistusta. Pieni heitto kuitenkin; taannoisessa vertailussa Volvoa haukuttiin siitä, että koeajoissa kaatui kahvia kankaiselle takapenkille ja siitä jäi "pieni kahvin tuoksu" autoon leijumaan...
Volvohan on profiloinut itseään turvallisena perheautona. Ei siis kannattane murehtia urheiluautotestin huonosta menestyksestä. Huono menestyshän on tässä tapauksessa lähes meriitti:). Toisaalta eikös tämänkertainen testitulos ole varsin hyvin linjassa Volvon viimeaikaisten testimenestysten kanssa.
Mitä nyt näistä,jos perhefarkku häviää urheiluauto vertailun. Lähinnä Volvossa pelottaa romahtanut laatu. Muistelen vuoden alussa julkaistua Tuulilasin 30tkm kestotestiä, jossa V50 temppuili jatkuvasti. Elektroniikkavikoja, auto ei käynnisty, tai sitten käynnistyy kahdella pytyllä, mahtavaa.
Pointti tälle keskustelulle oli tässä : "Jumbosija 19 autosta. Volvo väittää mainoksissaan, että S40/V50 on hauska ajettava. Testin mukaan hauskuudesta ei ole tietoakaan, ellei vetoaliohjautumista ilman luistonestoa sellaiseksi lasketa. Lisäksi istuimet ovat huonot. Näin voi mainos ja todellisuus olla kaukana toisistaan."
Muut testin ns. tavalliset autot skoodat, astrat ja golffit, seatit ym. ovat onnistuneet tekemään auotoistaan hauskoja ajettavia ja varustamaan nämä autot myös kunnon istuimilla. Volvolla kaiketi kuvitellaan että perus-1.4i -mallin alusta on ok ja halpispenkit kelvatkoon. Hinta/laatusuhde on sitten mitä on.
Eihän tuossa vertailussa sinänsä mitään muuta mieltä ole kuin esitellä myös sporttisten perheautojen ominaisuuksia ääriolosuhteissa. Jotain kuitenkin kertonee ominaisuuksista, että 35 hv vähempitehoinen Seat oli sekuntikaupalla V50:ä nopeampi.
Sanottakoon vielä tähän ne pikkuvolvot on aina jotenkin ollut huonoja jos ei muuten niin ahtaita jne.
Katselkaa mielummin s60 ylöspäin niitä voi jo sanoa volvoiksi.
Samaa mieltä: satun tuntemaan muutaman Volvo-miehen ja heidän mielestään vain Ruotsissa tehty iso Volvo on se oikea Volvo, muut ovat vain jäljitelmiä
Joopa, osittain olen samoilla linjoilla, kyllähän V70 ja 80:ssä on kokoa ja jyhkeyttä. Ei mikään riisikippo. Toisaalta onhan niissä massaakin...
Mutta voi voi, nämä uudet pikkuvolvotkin ovat kaikessa ankeudessa parempia ajaa kuin vanhentuneet isot traktorit. Syksyllä nähdään kun uudistuksia saapuu kehiin
No nythän on niin ettei Volvo ole yrittänytkään tehdä tuosta mitään raaseria. Paino on muilla alueilla. Jos autoa katu- ja rata-ajoon etsii, ei V50 siihen tarkoitukseen hyvä ole. Eri asia sitten on kuinka moni niitä rataominaisuuksia tarvitsee jokapäiväisessä ajossa. Itse valitsin V50 T5:n juuri sen takia että maantievoittoiseen ajoon se tarjosi hyvän paketin. Penkit on kyllä normaalissa käytössä aivan loistavat. Ei puudu paikat joten ei nuo ihan halpiskamaa ole.
No testistähän paljastuu se, että kaikki muut autot paitsi Porsche ovat rataominaisuuksiltaan mopoja. Mitään muuta ei tosimies siis voi ostaa ja ovathan nuo Porschen kaikki ominaisuudet tuiki tarpeellisia Suomen rajoituksilla ja uraisilla teillä
Tuo oli kyllä paras hetkeen: "pikkuvolvot on aina jotenkin ollut huonoja jos ei muuten niin ahtaita". Pikkuautoissa - jopa pikkuvolvoissa - on usein juuri tuo ahtaus ongelmana...
Sinänsä pikkuauto voi olla pieni ja ahdas sekä ihan hyvä auto, mutta useita koivertaa kun sitä mainostetaan isona autona ja jopa suomalaisten autolehtien testeissä tungetaan keskiluokkaan, siis pikkuautoa!
Lasketaanhan A4:kin keskiluokkaan kuuluvaksi. Poikkeaako se jotenkin oleellisesti kooltaan V50:stä? Sitä paitsi jonkun auton kuuluminen johonkin määrättyyn kategoriaan ei liene kiinni vain yhdestä argumentista, tässä tapauksessa fyysisestä koosta.
Kait sisä- ja tavaratilat määrää auton "kokoluokan" yleensä?
Onhan pieniä sportteja tehokkaalla motilla ja ovat kuitenkin pieniä, samoin isoja lotjia tehottomalla motilla ja ovat kuitenkin isoja!
Nyt kun alettiin luokittelemaan autoja koon perusteella...
Oma noin kahden vuoden kokemukseni on se, että V50:ssa on riittävästi tilaa nelihenkisen perheen ja jopa isojen lastenvaunujen JA viikon tavaroiden liikutteluun. Pitkiäkin reissuja on tehty eikä takapenkin turvaistuimista ole hirvittävää kitinää kuulunut. Verrattuna ulkomailla vuokralla olleeseen Audi A4-farkkuun (edellinen korimalli) tilaa on jopa hyvin sekä takapaksissa että -penkillä.
Itse ainakin olen autoni ostanut tarvitsemani tilan perusteella. Jos olisin isomman tai urheilullisemman tarvinnut n. 15000 km vuotuista ajokilometriäni kohden niin olisin sellaisen hankkinut. Kuten aiemmin mainostin, olen itse ja myös kakkoskuski eli vaimo on ollut hyvin tyytyväinen. Ainoa vika toistaiseksi on ollut se, että radio kadotti kerran asemat muistista. Siihenkin "vikaan" tehtiin lennossa softapäivitys eikä ole puolentoista vuoden aikana toistunut. Olen siis mielestäni saanut rahalleni myös vastinetta.
Kyllähän tuohon 4 mahtuu kevysti. Meitä vaan on 5 ja siksi viiden hengen auto on käytännöllisempi!
Näyttäisi myynti takeltelevan nyt V50:n kohdalla. Takapakkia on tullut n. 10% alkuvuoden aikana viime vuoteen verrattuna tuoreen rekisteröintitilaston perusteella. Myös S40 on pudonnut 30 eniten myydyn automallin listalta. Saattaapa olla osansa tähän vaikka TM:n käyttötestin antama hieman ristiriitainen kuva Volvon laadusta ?
Kyllä tuo V50 jäi jumboksi myös omassa vertailussani 9-3 SC:tä, 159:ä, Octavia RS:ää ja Jatta Turboa vastaan.
Syynä on auton kaikkinainen ristiriitaisuus:
Iso edestä (no joo, tosi kapea), pieni takaa.
Moottorit ovat jotenkin ylikorostettuja.
En muista nähneeni yhtä matalaa tavaratilaa "käyttöautossa" vuosiin.
Ainut verrokki, jossa peräluukku jäi tosi matalalle avattuna.
Jämäkkä ajettava, mutta kaikki katkaisimet ja hallintalaitteet toisi himpuloita.
Varusteet jopa aivan huippumalleissa kuin Biltemasta haettuja (kompassi peilissä, HEH HEH).
Todellakin ihmettelen, miksi S40/V50 edes valmistetaan isommalla moottorilla kuin 1.8 litraa ja yritetään tunkea kaikenmaailman nahkapenkkejä pikkuautoon.
Myönnän, ajo-ominaisuuksissa ei ole normaalikäytössä mitään vikaa.
Minua taas ihmetyttää, miksi S40/V50:ä edes valmistetaan 1,6 ja 1,8 litran apumoottoreilla. Tietysti tällä tavalla saadaan alkaen-hinnat painettua riittävän alas, mutta ajomukavuuden ja ohitustilanteiden osalta myös turvallisuuden kustannuksella.
Hauska autohan tuo V50 T5 AWD oli ajaa - jämäkkä, tunnokas ja suuntavakaa (tosin jää kyllä jälkeen esim. BMW:n uudesta 3-sarjasta tai Audi A3/A4:sta) - ja jopa sisätilojen laatuvaikutelma oli mennyt melkoisen harppauksen eteenpäin, kun vertaa esim. Hollannissa kasattuun edeltäjäänsä. Vuoden aikana omistamassani V50:ssä oli kuitenkin enemmän laatuongelmia (erityisesti elektroniikkaan liittyviä)kuin tässä viitsii luetella. Joten omalta osaltani ei ikinä enää...
En ymmärrä ainaista ruikutusta tilojen ahtaudesta. 2-metrisenä mahduin hyvin. Ei kai V50 mikään V70 olekaan.
Vastaava tapaus myös erään työkaverin liisarissa, V50 on ollut vähän väliä Biliani pukeilla takuukorjauksissa. Itsellehän tämä ei mitään maksa mutta vaiva viedä ja seisottaa autoa huollossa on jonkin arvoista, siitä kun ei mitään makseta. Täysin identtisen auton saa 'oman firman (Ford) sisältä' eli ostamalla Focuksen tai Mazda 3 on auto ihan sama, mutta hinta selvästi edullisempi. Taas jos haluaa maksaa tuon 30.000 eur autosta on esim. Saab 9-3 aivan eri luokan auto 2-litaisella turbolla ja kooltaankin selvästi isompi.
Saab 9-3 sport sedan/combi ovat hienoja autoja ajaa kuten vastaavat Volvotkin, pidän kovasti kummastakin merkistä, parasta skandinaavista suunnittelua, tarkoituksenmukaisuutta ja eleettömyyttä.
Mutta Saab on laiskempi paperilla (ja myös kalliimpi edelleen), koska yksi sylinteri "puuttuu":
Saab 9-3 SportCombi2.0T Vector 155 kW
Hinta (18.08.2006) 44300 euro
Sylinterit 4
Max. nopeus 230 km/h
Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 7.9 s
Max. teho 155 kW
Max. teho kierrosluvulla 5500
Max. vääntö 300 Nm
Max. vääntö kierrosluvuilla 2500
Oma massa 1550 kg
Volvo V50 T5 Kinetic 162 kW
Hinta (01.06.2006) 41100 euro
Sylinterit 5
Max. nopeus 240 km/h
Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 6.9 s
Max. teho 162 kW
Max. teho kierrosluvulla 5000
Max. vääntö 320 Nm
Max. vääntö kierrosluvuilla 1500
Oma massa 1487 kg
Edit: täydennystä.
No niin.. tämä on taas sarjassamme "jokainen kokeilkoon itse".. Yleensäkin koeajot on melko henkilökohtaisia mieltymyksiä!
Niinhän se on myös auto ja autoilu kokonaisuudessa, siis henkilökohtainen mieltymys on tärkein.
Auto pitäisi ottaa ainakin viikonlopuksi koeajoon jotta voi tutustua ja kokeilla rauhassa, normaalin työmatka-ajon kokeilu on myös tärkeää jotta voi verrata entiseen, siis jos pitää ajaa autolla pitempi matka päivittäin työpaikalle.
Ei nämä testit kuitenkaan mitään humpuukia täysin ole. Antavat hyvinkin rehellisiä, ammattilaisten tekemiä mittaustuloksia tms.
Ja nyt kun V50&V70 on ollut kumpikin jumbona farkkutestissä, alkaa luotto mennä ko.menopeleihin.
Näin se on, vaikka kuinka sitä spekuloisi ja itselleen ja muille koittaisi selittää kuinka testaajien mieltymykset jne. vaikuttaa..
Joo, kyllä se V50 olisi varmaan saanut paremmat pisteet testissä "pienet perheautot" tms. Siinä ei olisi moitittu ajettavuutta eikä tiloja ainakaan.
Auton koko ei ole pelkästään ulkomitat tai sisätilojen litrat. Esim A4 on alustaltaan Passatin kokoluokkaa, joka on isompi tiloiltaan, pidempi ja korkeampi. A4 on hieman Passatia leveämpi. toinen hyvä esimerkki on Skoda Octavia, joka on Golfin kokoinen auto tekmiikaltaan, mutta huomattavasti tilavampi kuin Golf. Se suuri koko alustaan nähden on sitten pois ajo-ominaisuuksista.
Eipä ole V50 omistajiensa silmissä kovinkaan kummoinen kärry, lukekaapa juuri julkaistu ruotsalainen tutkimus omistajien tyytyväisyydestä autoihinsa. Volvo V50 sijoittuu jaetulle sijalle 23/24 Citroen C5:n kanssa. Kaikkiaan listassa on runsas 30 mallia. Kärjestä löytyy mersut, toyotat, audi, BMW, saab, jne...
Linkki: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,891792,00.html
Linkki: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,891792,00.html
Ei Volvon malleja kymmenen parhaan joukossa näy muutenkaan, eli ei oma kansa nyt ainkaan erityisesti suosi Volvoa mielipiteessään vaan saksa vie pelin kun kärjessä 2xMercedes, 2xAudi ja 2xBMW sekä ei-sakemannina 2xToyota.
Tulee muuteen mieleen tuore TM:n kestotesti, josta Volvo V50 myös sai ristiriitaisen arvion. Tietyt jutut ovat kunnossa mutta paljon oli vikoja joka aiheutti paljon ylimääräistä vaivaa. Lastentaudeistakaan tässä ei voi olla kyse, koska V50:n kohdalla edellisestä vuodesta arvosana vaan huononi