Premium-autot ja musiikkinautinto

21 kommenttia

Uusissa Premium-autoissa on hienot äänentoisto- ja informaatiojärjestelmät, mutta todellisuus äänentoistossa korostaa ns. proprietary -ominaisuuksia, eli PC-slangilla suljettuja käyttöjärjestelmiä.
Itse ostin 2003 Passatiini Blaupunktin Acapulco radio-/soitin-laitteen joka toistaa MP3 -pakkausformaattia. (Formaatin kehitti aikoinaan saksalainen Fraunhofer-instituutti). Tein PC:lläni MP3-CD-levyjä matkojeni ratoksi ja sain mahtumaan yhdelle levylle n. 150 soittokappaletta. Nyt kun olen hankkimassa VW:n tilalle ns. Premium-autoa, käy ilmi etteivät niiden hienot soittimet ja useiden CD-levyjen vaihtajat tunnista MP3-formaattia.
Joillakin valmistajilla on jo, ja joillekin luvataan laitetta, johon voi liittää iPod-soittimen johon voi ladata MP3-pakattua musiikkia. Maksa siis lisälaitteesta ja hanki iPod-soitin...
Mikä mättää, eikö autokonserneissa seurata teknologioita vai eivätkö uudet tekniset ratkaisut kiinnosta sitä asiakaskuntaa, joka Premium-autoja pääsääntöisesti ostaa?

  
  • Voihan olla,että nk."premium" autoja ostavat pääasiassa vanhemmat papparaiset, jotka eivät ehkä ole kovinkaan kiinnostuneita musiikista. Itsekin kuulun vanhempaan polveen, eikä paljon kiinnosta nykymusa ja uudemmat vempeleet Nämä "mp"-tai muut formaatit ym pakkaukset menevät jo ohi hilseen. Kuuntelen pelkästään radiota autossani, on siinä joku ihme cd:kin en ole vaan koskaan kokeillut. Ehkä "premium" merkkejä valmistavat tehtaat ovat vaan varovaisia mahdollisesta palautteesta asiakkailta?

      
  • MP3:en lataaminen ja kokoaminen CD:lle tai muulle tallennusmedialle vaatii aikaa. Lisäksi häviöllinen pakkausformaatti vaikuttaa äänenlaatuun. Tuollainen puuhastelu ei ole premuimia.

    Premium-auton ostaja on dynaaminen johtoportaan henkiläö. Hänellä ei ole aikaa puuhastella musiikkitiedostojen kanssa, mutta hänellä on varaa ostaa automusiikkinsa CD-levyinä.

      
  • Kunnolliset äänentoistojärjestelmät ja mp3-toisto eivät oikein istu toisiinsa. Mikä tahansa auto on vaativa tila kelvollisen äänentoiston luomiselle. Mp3:n käyttäminen äänilähteenä on toiston laadun kannalta melkoisen kyseenalaista.

    Oma muutaman vuoden vanha autosoittimeni kyllä toistaa itse poltettuja mp3-CD:itä. Kokeilin kerran ja siihen jäi.

    Aika monelta automerkiltä (premiumit etunenässä) on tulossa juurikin iPod-liitäntä soittimiinsa. Kysynnän vuoksi varmastikin.

    Ottamatta sen kummemmin kantaa iPodin puolesta tai vastaan, muistuttaisin että muilla "mp3"-soittimilla et voi toistaa muuta kuin mp3:ia. iPodiin voit ladata 80 Gb aac-pakattua musiikkia, jonka laatu on huomattavasti parempi. Semminkin jos käytät kunnollista bittinopeutta. Näitä "aakkejakin" mahtuu 80 gigaan paljon.

    CD silti paras.

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 25.09.2006 klo 08:35]
      
  • Ainakin Volvoon saa lisävarusteena USB/Ipod adapterin, johon voi tökätä suoraan myös pelkän USB muistin. Tällöin USB/Ipod integroituu täysin auton musiikkijärjestelmään.

    [turbo-kiisseli muokkasi tätä viestiä 25.09.2006 klo 08:53]
      
  • Lexuksessani on MP3/WMA-toisto ja Aux-liitäntä johon voi kytkeä vaikkapa sen Ipodin (jollaista minulla ei tietenkään ole). Enkä ole kyllä sitä MP3-toistoakaan mihinkään tarvinnut.

    Uudessa Lexus LS mallissa on iso kovalevy jolle voi tallentaa musiikkia. Sellainen järjestely kiinnostaisi minuakin koska sille voisi tallentaa suosikkilevyt kokonaisuudessaan.

      
  • Auto ja hyvä äänentoisto ovat aika ristiriitainen pari.

    Mutta juuri siksi huonolaatuisempikin ääni ei autossa niin haittaa, joten ämpeekolmosia voisi autossa kuunnella. Ei tarvitsisi kuljettaa haskalokerollista cd-levyjä mukana, ei vaihdella levyjä, kun mielilaulut voisi koota yhdelle levylle.

    Juuri tuon levysouvin takia kuuntelenkin pääasiassa ratioo. Jukeboxissa on ollut samat levyt ties kuinka kauan.

      
  • Näihin Premium autoihin nyt saa vaikka minkälaisia musiikintoistolaitteita. Merkkeinä on mm. bang-olufsen, harman-kardon, Mark Levinson ja jne. Mutta nämä on hankittava lisähintaan, vakiona ovat normaalin tasoiset laitteet, jotka riittävät useammille.

    Itselläni on pro logic 7 järjestelmä. Kaiuttimia on mm. etupenkkien alla, ideana on saada kaikille auton matkustaja paikoille laadukas äänentoisto. Siinä on minusta onnistuttu hyvin, äänentoisto on minusta todella hyvä, järjestelmä myös soittaa MP3 formaatit.

    Parasta on kuitenkin radion kaksoisviritin. Radio etsii kokoajan alueella kuuluvat asemat ja listaa ne navin näytölle niminä. Ei tarvitse ajaa kuin Pääkaupunkiseudulta Tampereelle niin jo tällä matkalla ymmärtää paikallisradioiden suuren määrän. Usein niitä on myös hauska kuunnella.

      
  • MP3-musiikki voi olla hyvää tai huonoa tai siltä väliltä. Riippuu täysin pakkaustiheydestä! :sunglasses:

      
  • JOXA: "MP3-musiikki voi olla hyvää tai huonoa tai siltä väliltä. Riippuu..."

    ...täysin artistista, zygestä / albumikokonaisuudesta.

      
  • Täällä käytössä on iPodin ja iTripin yhdistelmä. iTrip on pieni radiolähetin, joka kiinnitetään iPodiin. Eli iPod on yhtä aikaa äänilähde ja "kaukosäädin". Kätevämpää kuin CD-levyjen kanssa puljaaminen.

      
  • Tarkoitin että kun tekee MP3-musiikkia niin voi valita pakkaustiheyden. Tiukka pakkaus ei sovi herkälle korvalle kunnon "poppivehkeillä"! :sunglasses:

      
  • "Mikä mättää, eikö autokonserneissa seurata teknologioita vai eivätkö uudet tekniset ratkaisut kiinnosta sitä asiakaskuntaa, joka Premium-autoja pääsääntöisesti ostaa?"

    Näin kirjoitti Jusu T.

    Täytyy todeta, että ei ole isoja sinunkaan murheet. Jaksaa iso mies (?) surkutella miksei premium -luokan autoissa ei ole iPod tai mp3 -musiikkihörhötystä tms.

    Maailma on näemmä valmis, kun ainoa murhe autoilussa ja elämässä ylipäätään on musiikkilaitteiston taso.

    Suosittelen paneutumista autoilussa ja liikenteessä oleviin todellisiin ongelmiin.

      
  • Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, Joxa. Hyvä artisti/biisi on kuitenkin hyvä vaatimattomammillakin poppikoneilla ja/tai hevimmin pakattuna kuunneltuna. Etenkin kultakorvahifisti/high-endisti ryhmässä jotkut kuuntelevat kuitenkin enemmän laitteita kuin musiikkia, niin kotona kuin autossakin. Mutta kukin vapaasti omalla tyylillään...

    [zoso muokkasi tätä viestiä 29.09.2006 klo 09:03]
      
  • Eiköhän se iTrip ole kyllä Suomessa laissa kielletty.

      
  • Mikä: "Eiköhän se iTrip ole kyllä Suomessa laissa kielletty."
    Omasta laillisesti tehdystä tai ostetusta musiikista saa tehdä MP3-version. Mikä tuo iTrip on? :innocent:

      
  • Ei ole laissa kielletty, koska laki muuttui muutama kuukausi sitten.

    Linkki ostamaani laitteeseen, jota esim. Verkkokauppa myy Suomessa hintaan €56,90:

    http://www.griffintechnology.com/products/itripnano/index.php

    Toiminut hyvin molemmissa autoissani. Tietysti äänenlaatu olisi varmasti parempi johtoyhteydellä, mutta tämä on helppo siirtää toiseen autoon tai käyttää esim. mökkiradion äänilähteenä.

      
  • Ehkä tosiaan se MP3-puoli on enemmän nuorison touhuja, joilla ei ehkä sittenkään kovin usein ole varaa ostaa niitä "premium"-autoja. Mutta toki voisi olettaa, että kun puhutaan korkean laatuluokan autoista, pitäisi myös varusteet silläkin osa-alueella pystyä valitsemaan itsenäisesti. Itselläni on uudessa autossa DVD-RDS-radio ja onhan se mukava, että yhdelle DVD-levylle saa poltettua halutessaan n. 1000 kappaletta. Siinä tuntuu pikkuisen kalkkis-ajatukselta nämä ennen niin suositut cd-vaihtajat....

      
  • Ja se, että ottaisi 1000 musiikkikappaletta mukaan CD-levyillä tarkoittaisi noin sataa levyä...hansikaslokerossa?

      
  • Lainaus:
    24.09.2006 klo 19:36 Jusu T kirjoitti
    Uusissa Premium-autoissa on hienot äänentoisto- ja informaatiojärjestelmät, mutta todellisuus äänentoistossa korostaa ns. proprietary -ominaisuuksia, eli PC-slangilla suljettuja käyttöjärjestelmiä.
    Itse ostin 2003 Passatiini Blaupunktin Acapulco radio-/soitin-laitteen joka toistaa MP3 -pakkausformaattia. (Formaatin kehitti aikoinaan saksalainen Fraunhofer-instituutti).


    MP3 ei muuten ole "proprietary ominaisuus", vaan MPEG standardi (MPEG-1 layer III). Teknologiana MP3 ei ole enää parhaimmasta päästä, ja häviää sekä toiston laadussa että pakkaustiheydessä uudemmille standardeille kuten MPEG-4 AAC:lle (jota käyttää mm. Apple).

    Erilaisia koodekkeja on maailmalla useita, ja autoradiovalmistajat joutuvat valitsemaan mitkä koodekit he laitteissaan toteuttavat. Kun jokaisesta koodekista joutuu maksamaan lisähinnan, kyse on siitä mikä tai mitkä koodekeista kannattaa/pitää valita, jotta tuote on kilpailukykyinen ja kustannukset pysyvät kurissa.

    Itselleni MP3 ominaisuudella ei ole mitään arvoa, ja viestiketjussa tuntuu olevan useita muitakin joilla MP3 standardi on radiossa olemassa mutta käyttöä sille ei ole.

    Kerropa muuten mikä on se "premium" auto johon MP3 radiota ei saa?

      
  • Lainaus:
    30.09.2006 klo 17:49 Tuota kirjoitti
    Ja se, että ottaisi 1000 musiikkikappaletta mukaan CD-levyillä tarkoittaisi noin sataa levyä...hansikaslokerossa?

    Tarpeet ja tottumukset vaihtelevat. Itselleni olisi kyllä työlään tuntuinen ja vieras ajatus kaivaa levyhyllystä 1000 teosta ja siirtää niitä DVD:lle tai muulle medialle autokuuntelua varten... Muutama CD kerrallaan riittää. Niillä pärjää yleensä hyvin päivän - pari. Ja sitten uudet CD:t levyhyllyastä matkaan, fiiliksen mukaan. Tai reissun päällä piipahdus hyvin varustettuun musiikkiliikkeeseen, jos sellaiseen on mahdollisuus.

    Jos autossa olisi noin teratavun tallennuslate, johon musiikkia voisi tallentaa pakkaamattomassa muodossa vaikkapa samalla kun kuuntelee CD:itä, niin sellainen olisi kyllä kiinnostava varuste.

      
  • Onhan tun DVD:n työstäminen vaikeaa tosiaan. 1000kpl pitää laittaa yöksi imuttaan ja sitten kestää vartin polttaminen, kyllä tosiaan aikaa tuhraantuu? :innocent:
    Itse kuuntelen vain ratiota autossa, mutta kysyin huvikseni "nörtiltä" miten tuo onnistuu! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit