Bilprovning

14 kommenttia

Ilta-Sanomat on tänään julkaissut otteita Ruotsin autokatsastusyhtiö Bilprovningin tuoreista katsastustilastoista. Kyseessä ovat 3 -vuotiaiden automallien (siis v. 2001 käyttöön otettujen) hylkäysprosentit. Aika hyvin tilasto noudattaa Saksan TÜV:n vastaavaa tilastoa, japsit kärjessä.

Muutamia yllätyksiäkin oli - ainakin minulle.
Positiiviset yllättäjät:
Täälläkin kovasti arvostelua saaneen Passatin tulos oli hyvä.
Myös Saab 9-5 menestyi hyvin
Negatiiviset yllättäjät:
Täällä arvostetun BMW 3-sarjan tulos oli heikko.
Opel Zafirassa oli käsittämättömän hylkäysprosentti: joka kolmas hylättiin!!


[MatLog muokkasi tätä viestiä 12.04.2005 klo 12:36]
  
  • http://www.bilprovningen.se

    press ja statistiikat löytyy sieltä

      
  • Lainaus:
    12.04.2005 klo 16:10 GTAm kirjoitti
    http://www.bilprovningen.se

    press ja statistiikat löytyy sieltä

    Niinpä onkin , kiitokset!!
    Kävin kyllä siellä alun perin, mutta en kömpelyydessäni löytänyt tilastoja. Mukana on myös 7-vuotiaitten tilastot. Ruotsia kai useimmat osaavat, mutta varmuuden vuoksi: "tre år gamla bilar" tarkoittaa 3-vuotiaita ja "sju år gamla bilar" 7-vuotiaita.

    http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/9C93CC7367AB1AA4C1256F940031EBDC!opendocument&m=1

      
  • Lainaus:
    12.04.2005 klo 12:35 MatLog kirjoitti
    Ilta-Sanomat on tänään julkaissut otteita Ruotsin autokatsastusyhtiö Bilprovningin tuoreista katsastustilastoista. Kyseessä ovat 3 -vuotiaiden automallien (siis v. 2001 käyttöön otettujen) hylkäysprosentit. Aika hyvin tilasto noudattaa Saksan TÜV:n vastaavaa tilastoa, japsit kärjessä.

    Muutamia yllätyksiäkin oli - ainakin minulle.
    Positiiviset yllättäjät:
    Täälläkin kovasti arvostelua saaneen Passatin tulos oli hyvä.
    Myös Saab 9-5 menestyi hyvin
    Negatiiviset yllättäjät:
    Täällä arvostetun BMW 3-sarjan tulos oli heikko.
    Opel Zafirassa oli käsittämättömän hylkäysprosentti: joka kolmas hylättiin!!


    No huh huh. Jopas oli Bemu todella karmea yllätys, monessa luokassa ihan häntäpäässä. Volkkarilla laatu näemmä vaihtelee ihan malleittain hurjasti, ikuvanha Passat oli hyvä ja muut vähemmän hyviä ja sokerina pohjalla tuo tila-auto, joista joka kolmannes Zafiran tapaan on saanut hylsyt. Ei voi kun ihailla tuota jaappaninpoikien tuotannollista osaamista, siellä on Keiretsut yms hyvin hallinnassa :smile:. Hiljalleen tuo tulee syömääm sakemannien markkinaosuuksia kuten jo nyt monta vuotta putkeen. Audilla menee hyvin, koska wannabeet haluaa ostaa sporttisen volkkarin ja olla erillaisia, mutta eiköhän sekin taru lähene loppuaan.

      
  • ja eipä ne ranskalaiset pärjänneet myöskään. :sunglasses:
    laguna järjetön prosentti ja c 5 oli huonompi kuin passat, vaikka täällä jotkut haukkuu sitä urakalla. On se niin ikävää kun lähtee fakta pois kehuilta :cry:

      
  • Niin

    Ei tuossa minusta ollut mitään yllättävää, ja täällä kun on mainittu että VW:n laatu on mitä on, niin, kyllä se minusta näyttää olevan ihan kohtuullista, se Sharan on oikeastaan ainoa suurempi ongelmapakkaus, siis sellainen jota ei voi suositella kuin pahimmalle vihamiehelle.

      
  • Mikähän tuon Zafiran heikon tuloksen aiheuttaa? Tekniikka pitäisi olla pääosin Astrasta, jossa ei ole suurempia heikkouksia. Todennäköisesti kyseessä on joku "piilevä" tyyppivika, joka huomataan vasta katsastuksessa. Esim. joku väljä nivel joka ei ääntele normaaliajossa. Muuten tuollaiset prosentit ovat käsittämättömiä. Tosin Zafira on erittäin yleinen taksi Ruotsissa, takseilla ehkä ajetaan (myös katsastukseen) aika surutta pienistä kolinoista välittämättä

    Pitää muistaa, että nuo ovat nimenomaan katsastuksessa havaittuja hylkäykseen johtavia vikoja. Ne eivät välttämättä kerro yhtään mitään auton vikaantumistiheydestä.

      
  • Niin, ja autohan voidaan hylätä katsastuksessa vaikka siinä ei olisi mitään vikaakaan. Oma relluni hylättiin, koska päästöt olivat huomattasti raja-arvoja korkeampia. Tämän jälkeen ajoin merkkikorjaamoon, jossa mitään vikaa ei löytynyt, ja tekivät uuden pakokaasutestinkin jossa arvot olivat aivan normaalit. Tämän jälkeen ajoin uudestaan katsastukseen, ja auto meni pelkällä leiman laittamisella läpi.
    Mahtoi olla jonku vanhan Ladan pakokaasut katsastusaseman laitteissa vielä sisällä. Pahinta oli se, että kuluneen ajan lisäksi merkkikorjaamon lasku työstä ja pakokaasumittauksesta oli vajaa 40 euroa.

    [villej muokkasi tätä viestiä 12.04.2005 klo 20:19]
      
  • Tuli vahingossa lähetettyä viesti 2 kertaa.

    [villej muokkasi tätä viestiä 12.04.2005 klo 20:19]
      
  • Lainaus:
    12.04.2005 klo 19:16 Bertone kirjoitti
    Pitää muistaa, että nuo ovat nimenomaan katsastuksessa havaittuja hylkäykseen johtavia vikoja. Ne eivät välttämättä kerro yhtään mitään auton vikaantumistiheydestä.


    Jep tämän tyyppiset tilastot eivät sinäänsä kerro mitään autojen rakenteellisesta laadusta vaan korkeintaan huoltopalveluiden laadusta.
    Myös omistajien asenteet vaikuttavat paljon hylkäyksiin. Yksityiset henkilöt luultavasti huoltavat tunnollisesti aina autonsa kun taas taksarit ja yritysautoilijat eivät välttämättä välitä pikkukolinoista.

      
  • Ei yksi tilasto kaikkea kerrokaan mutta kyllä useampi saman tuloksen antava jo suuntaa antaa. esim. joku Toyota Avensis on yleinen taksissa (myös Ruotsissa) ja yrityskäytössä - silti yksi vähävikaisemmista. Toisaalta näkeehän sen jo asiakastyytyväisyydestä ja merkkiuskollisuudesta, että vahva auto on kyseessä.

    Johtopäätös: autoissa eroja aika yllättävän paljon. Zafirassa on varmasti joku kuluva nivel tms. tyyppivika joka on kaikissa. Se on silloin huonoa suunnittelua siltä osin ja vieläkin huonompaa tuotekehitystä/laaduntarkkailua jos vikaa ei ole paikannettu ja korjattu uudemmissa vuosikerroissa.

      


  • Hiljalleen tuo tulee syömääm sakemannien markkinaosuuksia kuten jo nyt monta vuotta putkeen. Audilla menee hyvin, koska wannabeet haluaa ostaa sporttisen volkkarin ja olla erillaisia, mutta eiköhän sekin taru lähene loppuaan.



    No totta kai. Johan tämän huomaa siitä, että Audin myynti mm. Suomessa kehittyi viime vuonna ennätyksellisen hyvin...

    Japanilaisen ostamistahan puoltaa laatuseikkojen lisäksi sekin, että näin ei vahingossakaan erotu massasta ja aiheuta turhaa naapurikateutta.

      
  • Lainaus:
    12.04.2005 klo 22:35 AWD kirjoitti


    Hiljalleen tuo tulee syömääm sakemannien markkinaosuuksia kuten jo nyt monta vuotta putkeen. Audilla menee hyvin, koska wannabeet haluaa ostaa sporttisen volkkarin ja olla erillaisia, mutta eiköhän sekin taru lähene loppuaan.



    No totta kai. Johan tämän huomaa siitä, että Audin myynti mm. Suomessa kehittyi viime vuonna ennätyksellisen hyvin...

    Japanilaisen ostamistahan puoltaa laatuseikkojen lisäksi sekin, että näin ei vahingossakaan erotu massasta ja aiheuta turhaa naapurikateutta.



    Niin tuossa on kaksi eri asiaa. Japanilaiset tietyt mallit erottuu massasta ihan samalla tavalla kuin saksalaiset tietyt mallit, sitten on tämä Passat, A4, Golf, Astra, Corolla, Mondeo yms joka on kaikkialla samaa harmaata massaa. En tiedä aiheuttaako persoonallinen Hyundai Coupe samalla lailla naapurikateutta kun vaikka halvempi pikkumersu. Avensis on persoonallisempi kuin A4:nen Audi eikä kumpikaan herätä mitään kateutta missään. Monelle ihmiselle yhden totaalisen pohjanoteerauksen jälkeen alkaa kummasti vaikuttamaan tuo laatu.

      
  • Itse en näistä katsastustutkimuksista paljon perusta koska monet niistä vioista jotka oikeasti aiheuttavat ylimääräisiä korjaamokäyntejä ja matkan katkeamisia jäävät tutkimuksen ulkopuolelle. Esimerkiksi mystiset sähköviat. Nyt mukana oli esim. p-broms eli käsijarru. Käsijarrun pitävyyden voisi itse tarkistaa ennen katsastusta.

    Mielenkiintoisinta oli se, että keskimääräinen mittarilukema oli ilmoitettu.
    Yksi esimerkki: Toyota Avensis 60 820 km ja BMW 3-sarja 55 810 km. Nyt olisi ehkä aika unohtaa ne puheet joiden mukaan Toyotan menestys saksalaisissa tutkimuksissa johtuu selvästi pienemmästä ajosuoritteesta.

      
  • HeSan autoliitteessä oli TÜV:n vastaavat taulukot ja niistä osui silmiini tila-autojen korkeat hylkäysprosentit yleensä, häntäpäästä löytyivät sekä Sharan/Galaxy/Alhambra, Zafira että Voyager.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit