Pitäisikö ryhtyä autokauppiaaksi:)

7 kommenttia

(Hesarin Auto-liite 17.12)
Maapallolla on tällä hetkellä noin 500 miljoonaa autoa.
On arvioitu, että lähivuosikymmeninä Kiinassa myydään 500 miljoonaa uutta autoa ja Intiassa peräti 600 miljoonaa uutta autoa.
Mitä kommentteja ja ajatuksia tämä Sinussa herättää?

  
  • Bensan hinta tulee nousemaan nopeammin ja ilmastonmuutoskin vaan kiihtyy varmaan... :frowning:

      
  • On todella mietittävä millä polttoaineella jatkossa ajaa. Eurooppa siirtyy dieseliin. Siihen on helppo tankata erilaisia rasvoja ja biopolttoaineita ja kaatopaikan jätteistä saadulla dieseliä myöten, kun Kiina ja Intia rohmuaa öljyt, eikä niiden polttoaineverotus ole sellaista ryöstöpolitiikkaa joka mm. Suomi harjoittaa.

    Suomi on jäänyt maakaasusta täysin jälkijunaan, vaikka olemme maailman suurimpien esiintymien naapuri. Emme saa haaraa Itämeren alitse tulevaisuudessa kulkevasta maakaasuputkesta. En tiedä kuka nukkuu kehityksessä tai on aivan tietämätön mitä maailmalla tapahtuu. Bensaa saa tislattua maakaasusta, sekä käy sellaisenaan mainiosti polttoaineena. Ruotsissa on nyt jo 200 asemaa jolta saa maakaasua, Suomella 1 kpl asema josta saa maakaasua.

    Näin mallikkaasti päättäjät hoitavat asiat!

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 21.12.2005 klo 11:57]
      
  • Kiinassa on tällä hetkellä vajaa kymmenen autoa tuhatta ihmistä kohti. Yhdysvalloissa sama lukema on noin 850 autoa. Jo nyt Pekingissä ja Shanghaissa on valtavia liikenneruuhkia. Ilmanlaatu on päiväaikaan surkea etenkin Shanghaissa. Monissa paikoissa Kiinaa et juuri näe sinistä taivasta, sillä saastepilvet tekevät taivaasta vaalean utuisen; toki liikenne ei ole siihen pääsyy ainakaan vielä. Pekingissä moottoripyörällä ajo kielletty, sillä valtava joukko kyseisen ajokortin ajaneista on vaihtanut hiippakuntaa ennenaikaisesti.

    Kiinan talouskasvu on ohjautunut turhan pienille alueille rannikkojen läheisyyteen ja tämä tulee olemaan ongelma autojen myymisessä. Arvaukseni on, että yksityisautoilua tullaan rajoittamaan varsin pian ja kovalla kädellä Kiinan suurkaupungeissa. Kiinan tiestö on myös kehitystä jarruttava tekijä. Vielä yksi huomio ennen kuin aloitat autokauppiaan urasi Kiinassa: kiinalaiset bisnesmiehet/yrityskulttuuri on sanoisinko vaativa hallittava meille suomalaisille.

    Ai niin, lähdenkin tästä taas Kiinaan joulun jälkeen pariksi viikoksi!

      
  • Mitenhän näiden ennusteiden luotettavuuden kanssa oikein on. Intiassa ja Kiinassa kyllä riittää ihmisiä, mutta miten on ostovoiman kanssa? Kiinalaisten ja Intialaisten IT-ammattilaisten lähtöpalkka vuodessa on noin 5400 dollaria, ja on varmaan aika turvallista olettaa että nämä ovat paikallisissa olosuhteissa todella hyvin tienaavia. (keskitulo Kiinassa vuonna 2001 oli 1000€/henki)

    Bensan hinta Kiinassa oli vuonna 2000 1,21 dollaria/ US gallona.
    Litrahinnaksi vuonna 2000 tulee siis noin 30 US centtiä. Ja kun jopa Usassa Bensan hinta on tuona aikana noussut jonkin verran niin tuskin se Kiinassa tai Intiassakaan on ainakaan laskenut.

    Eli palkkoihin suhteutettuna bensa on noissa maissa suurimmalle osalle väestöä erittäin kallista. Tottakai hyvin tienaavien luokka kasvaa koko ajan, mutta minusta noissa kasvulukemissa on todella paljon ilmaa johtuen siitä että näiden kasvavien jättien väestöstä suurin osa joutuu tulemaan toimeen erittäin pienillä tuloilla ja niistä tuskin on kovin paljoa laittaa auton ja bensan hankintaan.

      
  • Aika mielettömiä visioita.
    Yhdysvaltoja kolme kertaa pienemmässä Intiassa olisi vuonna 2050 kolme kertaa enemmän autoja, kuin Yhdysvalloissa nyt. Ja niille pitäisi rakentaa tieverkosto ja parkkipaikat...

      
  • Maailma kolmenkymmenen vuoden päästä.

    Yhdysvalloissa ollaan siirtymässä uudestaan mustangien käyttöön, tiet ovat rapautuneet lähestulkoon näkymättömiksi. Kansan varallisuus on 99%:sesti yhden prosentin hallinnassa ja he käyttävät liikesuihkuja päivittäisinä kulkuvälineinään, ongelmaksi on muodostumassa laitumien puute koska risaa asfalttia on kaikkialla.

    Euroopassa kansalaiset ovat siirtyneet mopoautohin, jotka muistuttavat entisajan goggomobiileja, tiet ovat siinä kunnossa että ei niillä kovempaa uskaltaisi ajaakaan.

    Suomessa tiet ovat kadonneet ja muuttuneet entisajan kärrypoluiksi, ja kansa liikkuu jalkapatikassa tai pyöräillen koska kellään ei ole varaa hankkia polttoainetta mielettömän verotuksen takia ja myös siksi että autot ovat jo aikaa sitten pistetty prässiin ja myyty kiinalaisille terästehtaille.

    Kiinassa ja Intiassa jokainen täysikäinen kansalainen omistaa auton joilla he sitten huristelevat kahdeksankaistaisia moottoriteitä pitkin. Maailman jäljelläolevat öljyvarat ovat lähes sataprosenttisesti kyseisten maiden hallinnassa kuten varallisuuskin. Mailla on suuria vaikeuksia rajoillaan koska maihin tulvii maailman kaikilta kolkilta elintasopakolaisia paremman leivän toivossa.

    Kun seuraa tämänpäivän länsimaisten poliitikkojen ja teollisuusmiesten puheita tai intoa siirtää kaikki työt halpoihin maihin, niin onko kyseinen tulevaisuusvisio sittenkään niin kaukaa haettu??

      
  • Suosittelen "kasvun rajat" kirjan lukemista. Se on vähintään ajatuksia herättävä. Nykytekniikalla toteutettuna maailmassa ei voi olla kovin paljon autoja, nykyisissäkin on aivan liikaa. Suurin ongelma tosin edelleen on se, että USA syö yli 1/3 maailman resursseista.

    Mitä misarin visioon tulevaisuudesta tulee, niin onneksi se nyt ei ihan noin mene. Kiinalaisten / intialaisten rikastumiseen menee kokonaisuudessaan hyvin pitkä aika (onhan siellä sitä porukkaa), eikä mikään kasvu ole koskaan ollut ikuista, saati sitten ikuisesti tasaista. Kiina tulee kylläkin varmasti ottamaan sen aseman maailmantaloudessa, joka sillä menneinä vuosisatoina on ollut.

    Ympäristön rajat tulevat noissa maissa hyvin nopeasti vastaan. Väkeä on paljon ja tilaa ja resursseja suhteessa todella vähän. Talouskasvun myötä ne kulkevat myös aivan samaa tietä kuin länsimaat aikanaan. Hinnat, palkat jne alkavat nousta ja väestön vaatimukset elämänlaadun, demokratian jne suhteen kasvavat. Jos ympäristöasioihin saadaan vihdoin ja viimein jotain tolkkua laivaliikenteen ja lentoliikenteen osalta, niin sillä on suuri vaikutus kuljetuksiin. Kuljetuskustannusten noustessa kaikkia maailman tavaroita ei kannata rahdata Kiinasta...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit