Skoda Roster

19 kommenttia

Onko kenelläkään tarkempaa tietoutta Skoda Roomsterista, markkinoille juuri tulleesta pienestä tila-autosta?

[Lonely Star muokkasi tätä viestiä 30.10.2006 klo 08:32]
  
  • En ole esim vielä nähnyt liikenteessä, taitaa olla tämän varassa
    asia:
    http://www.skoda-auto.com/fin/model/roomster/homepage

    Oletko käynyt koeajolla?

      
  • Olen käynyt, väännetään kättä mitä varusteita otetaan, väri on jo ratkaistu, oliivinvihreä.

    Ajotuntuma isommalla, 1,6 moottorilla oli positiivinen. Auto on suunnitelmissa tilan tarpeen ja muunneltavuuden perusteella, lopullista päätöstä ei ole tehty ja siksi haluaisin kuulla mielipiteitä.

      
  • Roomsterissa on varusteet paketoitu edullisesti. Kannattanee ottaa kaikki paketit (Sport ja Elegance vaihtoehtoisia).
    Koeajolle en ole päässyt, Skodan nettisivuilta vain tutustunut. Kaikki autolehdet kehuvat; onhan tuolla jo testivoittokin kilpailijoistaan.

    Metallivärin hinnoittelu on älytöntä (kaikilla merkeillä). Lieneekö käytännön hintaeroa lainkaan valmistusprosessissa...

      
  • Voipi olla kätevä, mutta pitääkö auton olla noin kertakaikkisen RUMA! Jos tuon peräosan sais jatkettuna niin sehän on kuin ruumisauto, tai kattoluukulla varustettuna "Paavi on the road" pirssi.
    Silloin kun minä olin pikku-poika, olisi saanut hullun leiman otsaan jos olisi rummuttanut Skodan olevan näinä aikoina ns. premium-luokan pirssi. Kukin ostaa mitä haluaa....

      
  • Olen koeajanut auton, 1,6 moottorilla. Selvästi positiivinen vaikutus jäi, ainoaksi vähän harmittavaksi seikaksi jäi moottorin turhan kova ääni kiihdytyksissä. Onneksi moottori ei juuri kuulu tasaisessa matka-ajossa. Myös laatuvaikutelma oli hyvä, paitsi että alle 1.000 km ajetussa koeajoautossa oli nolosti ilmastoinnin LCD-näyttö osittain rikki.

    Auto on hinnaltaan sopiva ja varustelupaketit ovat aika houkkuttelevasti hinnoiteltuja, joten niitä kannataa ottaa. Itse ajattelin ottaa Function, Elegance ja Sound-paketit jolloin rahaa "säästyy" yli 1.500 euroa.

    Ja väriksi tulee Ocean Blue.

      
  • Kauan se vie toimitus, 8-10 viikkoa, tehdastoimitus kun tuli niitä paketteja siihen hankittua. Edullinen auto mutta nälkä kasvaa syödessä lisävarustepaketeilla myös lovi kukkaroon.... Marraskuun alussa tilattu, tammikuussa puolenvälin jälkeen saapunee, sitten siitä lisää kun ajeta romuutellaan...... Mitähän TM toteaa, näkyy itsenäisyyspäivän jälkeen!

    Että rumako? Ei tässä kuskikaan aivan Bridge ole.... :innocent:

    [Lonely Star muokkasi tätä viestiä 05.12.2006 klo 17:45]
      
  • Lainaus:
    12.11.2006 klo 22:27 -Z- kirjoitti
    Silloin kun minä olin pikku-poika, olisi saanut hullun leiman otsaan jos olisi rummuttanut Skodan olevan näinä aikoina ns. premium-luokan pirssi. Kukin ostaa mitä haluaa....

    Silloin, kun isäni oli pikkupoika 1920-luvulla, Skoda oli yksi arvostetuimmista eurooppalaisista autoista. Nyt Skoda näyttää olevan pihan pentujen silmissä yksi arvostetuiimista eurooppalaisista autoista. Siihen väliin mahtuu yksi -Z- - sukupolvi.

      
  • Jos olisi pakko valita muu kuin Japsi Roomster olisi todennäköinen ehdokas. Tällä ikää arvostaa helppoa pääsyä autoon ja sieltä pois. Huvittavana yksityiskohtana huomasin että Skoda on hylännyt kalliin Fsi:n ja mennyt Japanilaisten käyttämään venttiilien ajoituksen säätöä. Ovat onnistuneet niin hyvin että veikkaan autolla päästävän kaupungissa yhtä pieniin kulutuksiin kuin maantiellä. :smile:

      
  • Pitipä käydä kanssa koeajamassa kun Varis versoa ei enää saa. Aika suuri pettymys oli, kuvissa näytti huomattavasti isommalta ja etuosassa oli suorastaan ahdistava tunnelma (varsinkin suuri-ikkunaiseen Versoon verrattuna). Lisäksi minusta dieselinä aika kallis, joskin 1.4:sen ja 1.9:sin hintaero oli ilahduttavan kohtuullinen. Jäi multa tilaamatta...

      
  • Mutta minnekäs on auton mainonta kadonnut? Ei näy TV:ssä eikä Hesarissa, TM:stä puhumattakaan.

      
  • Skoda on keskittänyt kaiken mainontansa (ja markkinointimenonsa)Tuulilasiin. Uudessa Tuulilasissa sitten löytyykin "asiaa" Roomsterista oikein urakalla: vuoden auto Suomessa, testivoittaja...

    Tuosta VWlasista löytyy myös melko huvittava kestotestiartikkeli Passatista. Öljynkulutus 2l/ vaihtoväli, 20 minuutin ajon jälkeen Passatin etujalkatilassa on vielä -5'C. Melko hyvä talviauto siis... Mutta näillä "pienillä" epäkohdilla ei ole mitään vaikutusta, Passat on parasta mitä Tuulilasin mielestä markkinoilta löytyy. Jos nuo kaksi vikaa löytyisivät vaikkapa Croman kestotestissä, suurin osa artikkelista käsittelisi Croman huonoutta talviautona ja epäluotettavaa moottoria.

      
  • Ei VAG:n ominaisuudet kuitenkaan ihan pelkkä autotoimittajien mielipide ole.
    Auton ostajat, me Suomalaiset, ostimme omilla rahoillamme omien henkilökohtaisten vertailutestiemme perusteella VAG:n markkinoiden ykkösvalmistajaksi.
    Automarkkinat pienenivät, mutta sekä Audia, Skodaa että Volkswagenia ostettiin viime vuotista enemmän.

      
  • Stallmanille vaan;

    Minun isäni oli vuonna 1920 10-vuotias, eikä sodista tultuaan ostanut Skodaa, eikä oikein mitään itä-blokkiin liittyvää.

    Jos Roomsteri on nykysuomalaisen ihanneauto, niin olkoon sitten niin...

      
  • Lainaus:
    04.01.2007 klo 12:22 SKP kirjoitti

    Tuosta VWlasista löytyy myös melko huvittava kestotestiartikkeli Passatista. Öljynkulutus 2l/ vaihtoväli, 20 minuutin ajon jälkeen Passatin etujalkatilassa on vielä -5'C. Melko hyvä talviauto siis... Mutta näillä "pienillä" epäkohdilla ei ole mitään vaikutusta, Passat on parasta mitä Tuulilasin mielestä markkinoilta löytyy. Jos nuo kaksi vikaa löytyisivät vaikkapa Croman kestotestissä, suurin osa artikkelista käsittelisi Croman huonoutta talviautona ja epäluotettavaa moottoria.

    Kyllä sen pienen öljyn kulutuksen sulattaa kun muut osa-alueet ovat niinkin kohdillaan kuin Tuulilasin toimittajat kirjoittavat ja oma kokemukseni osoittaa :wink:
    Ovatko ihmiset niin uusavuttomia etteivät osaa lisätä 30tkm matkalla paria litraa öljyä vaikka ei ole kovinkaan pitkä aika kun autoihin vaihdettiin öljyt 5-10tkm välein. Joissakin uusissa "antiikkisissa" autoissa on muuten edelleen 15tkm vaihtovälit, jolloin saa laittaa 10litraa 30tkm aikana :wink:
    Lämmityspuoli pitkälti kärsii taloudellisesta moottorista. Saisihan siihen lisälämmittimen, mutta se kulutusetu meneekin siinä. Hyvät peffagrillit päälle niin ei tarvitse palella.

    [Kalle Kehveli 5 muokkasi tätä viestiä 07.01.2007 klo 21:51]
      
  • No johan on matematiikka!

    Antiikki autoissa näin:
    -2x4,2l=8,4l
    -8,4lx5eur/l=42euroa

    Modernissa volkkarissa näin:
    -1x4,5l+1x2l=6,5l
    -6,5lX12,50eur/l=81,25euroa

    Hinnat omia kokemuksia paikallisissa merkkiliikkeissä. On se hyvä että on tuo kehitys mennyt eteenpäin, ja on noinkin kehittyneitä moottoreita kun tuo volkkarin 2 litranen.

      
  • Ai niin unohtu.

    Eikös tuo hammashihna ole jo melko antiikkia nykyautoissa. Kyllähän se vituttaa kun ekan puolen miljoonan aikana joutuu jatkuvasti käyttämään hihnan vaihdossa. Paljonko muuten tulee tuona aikana "ylimääräistä hintaa" auton ylläpitokuluihin.

    Ja minä ainakin hankin uuden auton ajamista varten enkä öljyn tarkastelua varten. Hajoaisi koko vehje minun käytössä, volkkarien huolto organisaation vielä huomioon ottaen menisi vieläpä omaan piikkiin tuokin moottorin kiinni leikkaaminen. Eli tuskin siinä avuttomuudesta on kyse, mutta kun ei uuden tai parivuotta vanhan auton pellin alle kuulu katsella vielä pitkään aikaan, sen suorittaa huolto sitten aina ajallaan.

      
  • Kylläpäs teilläpäin on halvat öljyt :grin: Meilläpäin kaupan hyllyssä 4-litran pänikkä 0w40 öljyä maksaa halvimmillaan 35€ ja merkkiliikkeessä hieman enemmän. Toki se long life litku on huomattavasti kalliimpaa, mutta tuskimpa ne hinnat eroavat kokonaisuudessaan vaikka volkkari söisikin sen 2 litraa. Ja eiköhän se kulutus siitä laske kun kilometrejä kertyy.

      
  • Lainaus:
    07.01.2007 klo 17:35 Kalle Kehveli 5 kirjoitti
    Lämmityspuoli pitkälti kärsii taloudellisesta moottorista. Saisihan siihen lisälämmittimen, mutta se kulutusetu meneekin siinä. Hyvät peffagrillit päälle niin ei tarvitse palella.


    Polttomoottorin hyötysuhde on niin huono, että hukkalämpöä riittää varmasti myös kabiinin lämmitykseen. Kyse on vain siitä osaako/haluaako valmistaja valmistaa Suomen talveen sopivan lämmityslaitteen. VW tuntuu olevan yksi niistä joita asia ei kiinnosta.

      
  • Syytön minä tuohon öljynhintaan olen. Viimeksi huollon laskun erittelyssä oli hinnaksi laitettu 5.02euroa/l. Lisäksi tuli työ ja suodatin sekä jätemaksut ym. Huollon kokonaishinta oli alle 100euroa raitisilma suodattimen kanssa. Toista oli seatin kanssa, 120tkm huolto oli 2päivää ja 550euroa osineen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit