Nyt on sitten ilmestynyt Saksan tiepalveluorganisaation ADACin tilasto tielle jättäneistä vioista v. 2004:
http://www.adac.de/images/Pannensatistik_2004_tcm8-114605.pdf
Primeran omistajana hieman huolettaa auton heikohko sijoitus; tosin suurin osa Saksassa myydyistä Primeroista on dieselmalleja, joiden painepuolella näyttävät ongelmat jatkuvan - alinna on yksityiskohtainen selvitys kunkin automallin yleisimmistä vioista yleisyysjärjestyksessä.
Onko Nissanilla ilmainen tiepalvelu? Jos ajaa autolla jolla on ilmainen tiepalvelu voimassa niin eihän silloin tule soitettua ADAC:lle. Tämä tosiasia asettaa autot eriarvoiseen asemaan uusimpien vuosimallien osalta. Tälläinen tiepalvelu kattaa useimmiten kolme ensimmäistä vuotta, joten sitä vanhemmat mallit ovat paremmin vertailukelpoisia.
Moi
Näyttää noin äkkiseltään katsoen että Toyota Corollalle on tapahtunut 2004 joku laatua huonontava muutos, ja eurooppalaiset valmistajat ovat kirineet aika näyttävästi tuossa alemmassa keskiluokassa. 2003 valmistetuista autoista paremmin kuin Corolla menestyivät Mercedes A, Focus, A3, Golf/Bora/Beetle ja Opel Astra. 2004 ohi menivät vielä edellä mainittujen lisäksi Leon/Toledo, 307, Alfa 147 ja vielä Megane. Eli kaikki edellä mainitut ovat tämän testin mukaan parempia jos ei tahdo jäädä tielle, jos luin tuota taulukkoa väärin niin saa oikaista.
Lisäksi täällä moneen otteeseen haukuttu Passat on 2003 ja 2004 vuosimallien osalta parantanut juoksua jopa niin että se jää vähemmän tielle kuin vaikkapa Avensis.
Kun tarkastelee ADAC:in Pannenstatistik tilastoa useamman vuoden ajalta, huomaa, että kaikki autot ovat parantuneet huimasti ja viat vähentyneet todella huomattavan paljon, aivan päinvastoin kuin eräät tällä palstalla kirjoittajat tyrmäävät Eurooppalaisen laadun, vannovat idän ihmeiden ylivertaisuuteen. Sellaista ei useamman vuoden ADAC tilastojen mukaan ole ollenkaan nähtävissä, vaan lööperiä ovat useat heittäneet, tai sitten eivät ole ymmärtäneet itse lukemiaan tilastoja joihin ovat niin mielellään viitanneet. No, minulla on ollut mielipiteeni niiden suhteen ja kaikki tietänevät sen, koska en voi olla ainoa autoilija Suomessa joka pääsääntöisesti ajaa Saksalaisella kalustolla työkseen, enkä voi olla ainoa auton omistaja jolla ei juuri esiinny minkäänlaisia vikoja autoissani.
Tuo Pannenstatistik ei kerro tietenkään kaikkea. Euroautoissa on harmittavan paljon juuri pikkuvikaa. Itsellä on nyt taas japanilainen kolmen euroauton jälkeen. Japanilaisia ei ole tarvinnut käyttää ylimääräisissä huolloissa, sen sijaan edellistä ruotsalaista huomattavan paljon, sitä ennen kahta sakemannia toista paljon ja toistakin jonkin verran. Tämä edellinen svedu oli sen verran rasittava kaveri että tuli ostettua nyt japsi. Sen verran meni aikaa huollon ja pikahuollon jonoissa. Se myös jätti tielle parikin kertaa, mitä muut eivät ole tehneet.
Jos nyt luen tuota oikein niin Focus on ollut laadultaan ylivoimainen, vain 0,7 stoppia per 1000 autoa. Tullessaan markkinoille Focus voitti uusien autojen luokan ja nyt oli koko vertailun paras vuonna 2004 myytyjen autojen kokonaiskisassa. Mondeo on pärjännyt samoissa eri järjestäjien kisoissa suht kivasti myös, joten Fordilla on selvästi tehty oikeita asioita laadun suhteen. Brandi ja mielikuvat onkin sitten ihan toinen asia.
Golf vaihtuu todennäköisesti uuteen Focukseen heinäkuussa.
Kaksoisvoitto Toyotalle Keltainen enkeli vertailussa
ADAC Motorwelt lehti jakoi ensimmäisen kerran Keltainen enkeli 2005 palkintoja eri kriteereillä, kuten mm. paras auto, paras automerkki, paras laatu.
Paras laatu kategorian voittaja ja Keltainen enkeli 2005 palkinnon saaja oli Toyota Avensis, ja heti toisena oli Toyota Yaris. Merkin kokonaislaatua vahvistivat edelleen Corollan neljäs ja RAV4:n viides sija. Toyotan jälkeen tulivat muut japanilaismerkit ja ainoana saksalaismerkkinä BMW.
Tutkimus pohjautui ADAC Motorwelt lehden tekemään asiakastyytyväisyysanalyysiin sekä matkankeskeytymistilastoon. Asiakastyytyväisyystutkimukseen osallistui 43 000 autonomistajaa, joilta mm. kysyttiin millaisina he kokivat autonsa laatutason. Toisena kriteerinä oli matkan keskeytymiseen johtaneet syyt. Loppuarvostelussa oli mukana 10 automallia, joista neljä oli Toyotia.
Keltainen enkeli 2005 - Paras laatu - 10 parasta: 1. Avensis 1,15
2. Toyota Yaris 1,18
3. Mazda Premacy 1,23
4. Toyota Corolla 1,25
5. Toyota RAV4 1,25
6. Mitsubishi Colt 1,26
7. BMW Mini 1,30
8. Mazda MX-5 1,31
9. Honda Civic 1,34
10. Mazda 626 1,35
Niin...tilastoja on niin monenlaisia
Meidän perhepiirissä ei yksikään auto ole jättänyt tielle niin ettei omin avuin olisi selvitty pahimmassakin tapauksessa käden käänteessä matkaan sitten vuoden 1968, jolloin yksityisautoilu alkoi muistaakseni -65 -mallisella käytetyllä VW Kuplalla. Merkkejä on ollut VW, Ford (-77), Nissan (3x 1993-1996) ja VW (1998).
Tuosta on aika vaikea parantaa. Nykyautoissa on se vika, että jos ne jättävät tielle, niin omaa apua on melko mahdotonta käyttää, ellei ole kyse polttoaineen loppumisesta tms. triviaalista asiasta. Myös tiepalvelu törmää tähän seikkaan. Jo huoltokohteisiin pääsy edellyttää sellaista purkuoperaatiota ja akrobatiaa, ettei pimeällä maantiellä mukavuudenhaluinen nykyihminen sellaiseen taivu. Jopa ajovalopolttimon vaihto saattaa jäädä tekemättä.
EDIT: Tässä insidenssit:
Kupla: Irtohiekkaisella tiellä jonnekin kohtaan moottorin apulaitteita lensi hiekanjyvänen tms, minkä takia ko. osaa piti liikutellä käsin matkan jatkumiseksi. Kerran autolla ajettiin käsijarru päällä käryämiseen asti, mutta se ei ollut auton vika.
Ford: Maantien (risteysalueen?) lätäkössä katkojan kärjet saivat hieman roiskeita. Käyntihäiriö oli ohimenevä. Suhteen loppupuolella tulpan johdot menivät vaihtokuntoon. Kolmella pytyllä käynti raa-assa maantienopeudessa aiheutti ylikuumenemista. Kaasuvaijeri hirtti kiinni toisinaan eräänä talvena. Nämä olisi pitänyt hoitaa pois päiväjärjestyksestä jo ensioireiden ilmaannuttua ennen vian pahenemista.
Nissan: Ei vikoja. Vanhin on perheessä edelleen.
VW: Ei vikoja. Kerran polttoaine loppui hieman epämääräisen pa-mittarin ja Eberin avustuksella (missä osissa tankkia lienee moottorin ja Eberin letkut suhteessa anturiin). No, yksi ruiskutusputki löystyi hissukseen aiheuttaen lisääntyvää (polttoaine)vuotoa. Väittivät toisessa merkkiliikkeessä, ettei Eberin asennuksessa putkia tarvitse irroitella, joten ehkä se oli löysällä tehtaalta lähtien.
Olen nimimerkki Sixpackin aikaisemmista kirjoituksista saanut sellaisen kuvan ettei hän luota tällaisiin tutkimuksiin. Aina on löytynyt joku hyvä syy sille miksi omat suosikkimerkit eivät ole kärjessä. Nyt kun sattui omaa mieltä mielyttävä tulos niin tutkimus onkin luotettava. Eikö olisi asiallista pitää johdonmukainen linja kommenteissa?
Minusta ADACin tutkimus on hyvä koska se mittaa matkan katkeamisia. Ne ovat kuitenkin niitä kaikkein ikävimpiä juttuja.
Mutta niinkuin aikasemmin jo kirjoitin on epäreilua verrata merkkejä joilla on oma ilmainen tiepalvelu merkkeihin joilla sitä ei ole. Tämän kirjoitan tietämättä millä merkeillä on kyseinen palvelu Saksassa.
Meillä on BMW ja Toyota. Jos Toyota jättäisi tielle joutuisin soittamaan Autoliiton tiepalveluun koska Toyotalla ei (Priusta lukuunottamatta) ole ilmaista tiepalvelua. Jos BMW jättäisi tielle soittaisin tottakai BMW:n omaan "Liikkumispalveluun".
Jos "Suomen ADAC" eli Autoliitto pitäisi tilastoa tiellejäämisistä tilanne olisi tämän jälkeen Toyota 1, BMW 0, vaikka molemmat olisivat jättäneet kerran tielle.
Meillä ei onneksi ole todellisuudessa ollut teknisiä ongelmia nykyisten autojen kanssa.
Koska useimpien merkkien ilmainen tiepalvelu on kolmivuotinen, muuttuu tilanne huomattavasti reilummaksi kun tarkastellaan yli kolme vuotta vanhoja autoja, eli tässä tutkimuksissa vuosimallit 1999-2001.
Samaa mieltä. Kun katselee tuota ja muita tilastoja, niin ilmiö on selvästi nähtävissä. VW on tosiaan parantanut, tosin noissa vikalistoissa ei missään ole mainittu noita jousitusongelmia koska ne eivät jätä tielle. Suomalaisissa katsastuksissa ne ovat nousseet aika voimakkaasti esiin. Kun ajaa Passatin katsastukseen, niin mistä alkavat heilutella ensimmäisenä...? Huimin parannus perheautoissa on Opel Vectran osalla, se alkaa taas olla ihan hyvä auto!
Kun on joskus tullut parjattua jotain autoja vioista, niin täytyy kuitenkin todeta, että kertaakaan ei ole meillä ollut auto jättänyt tielle sitten 80-luvun. Ja nykyään jos joku auto jättää tielle, syynä on useimmiten akku.
Tuohon merkkien omien "hinausjärjestelyjen" voimaan tilastossa en usko, koska käytännössä kaikilla merkeillä on uusien autojen osalta käytössä sellainen.
Toisen, hyvin mielenkiintoisen, ilmiön huomaa kun lukee noita vikalistoja malleittain. Japanilaisiin on kummasti alkanut tulla ongelmia sitä mukaa, kun ne ovat alkaneet soveltaa modernimpaa tekniikkaa vehkeissään - mm. dieselkoneet niillä eivät näytä pelaavan... ihan samat viat kuin europeleissäkin. Ja älkää selittäkö eurooppalaisilla alihankkijoilla, osa vehkeistä on tehty japanissa eikä mitään eroa näytä olevan.
Vikatilastoa tarkastellessa huomaa myös mikä on yleisin syy matkan päättymiseen. 36% johtuu elektroniikkavioista, 16% polttoainehäiriövioista (nämä luvut koskevat tasapuolisesti kaikkia automerkkejä), joten matkan katkeaminen muista syistä on erittäin vähäistä. Moniko johtuu auton omistajan huolimattomuudesta vai autosta itsestään.
Olmille: TeeCee:n kanssa on ollut liikennetutkimuksista vääntöjä aikoinaan, koska löysin eri maista selviä virheitä tilastoista. Esim. Suomen ajoneuvokanta 2 mio kun oikea on 4,4 mio. Eikö mielestäsi asia ole silloin kommentin arvoinen? Nyt kyse on Saksa ja ADAC ja kaikki tielle jättäneet ajoneuvot merkistä riippumatta, joten tällä ei suosita ketään. Tilasto osoittaa selvästi suunnan useamman vuoden ajalta. Suomen ajoneuvokanta on kohtalaisen suuri, täällä kirjoittaa ehkä 50 henkilöä aktiivisesti. Siitä ei saa minkäänlaista kuvaa jos 10 kertoo, että Japsit oikuttelee ja toiset 10 että VW on paska auto, ja pari kertoo kuinka MB malli joka ei ole edes vielä markkinoilla ruostuu. Siltä osin täällä luetut jutut ja omat kokemukset ovat yhtä tyhjän kanssa kokonaisuuteen verrattuna.
Tarkoitatko nyt todella, että olet verrannut esim. Pannenstatistik 1998 tai 1999 tilastoa Pannenstatistik 2004:ään? Löysin netistä ainoastaan Pannenstatistik 2003:n ja siitä ei voi päätellä, että esim. 2004 käyttöönotetut autot olisivat ensimmäisenä vuotenaan luotettavampia kuin 2003 käyttöönotetut ensimmäisenä vuotenaan. Pikemminkin päinvastoin ja jo näissä tilastoissa on samojen automallien kohdalla aika paljon hajontaa.
Pannenstatistik 2004:ssä 1999 käyttöönotettujen sarake tarkoittaa autoja, joita on käytetty 4-6 vuotta ja niillä on epämääräinen ajosuorite takanaan. Tilastosta voi toki päätellä, että mitä käytetympi auto, sen huonompi luotettavuus, ellei sitä ennestään tiedä
Olisi hyvä, että tietyn käyttöönottovuoden sarakkeissa ei mittapuuna olisi pelkästään 1000 samanikäistä ja -mallista autoa, vaan jokin suhteutus ajokilometreihin. Esim. 100tkm ajetulla autolla olisi kaksinkertainen painoarvo vikatiheyteen verrattuna 200tkm ajettuun autoon. Jos jokin automalli jättäisi joka vuosi kerran tielle, niin tämä olisi frekvenssistä huolimatta hyvä ominaisuus, jos vikaantumistiheys ei nouse, vaikka kilometrejä ja vuosia karttuu.
ADACiin osoitetut avunpyynnöt tuossa mittarinpyörittäjien luvatussa maassa ovat muuten nousseet esim. vuodesta 1980 vuoteen 2001-2002 1,0 Miosta 2,3:een. Tarkoittaako tämä sitä, että aiemmin ihmiset olivat omatoimisempia ja autot luotettavampia? Ehkä ei sentään näin pitkälle menevää johtopäätöstä voi tehdä
Suomessa tiepalvelumisten mukaan yksi yleisin syy automerkistä riippumatta matkan keskeytymiseen ei ole häiriö polttoaineen syötössä vaan siinä että se yksinkertaisesti loppuu tankista. Tämän verran ihmiset seuraa mittaristoa ja merkkivaloja, sillä tuskin kaikissa autoissa merkkivalo sentään on pimeänä.
Suomalaisista on tullut jollain tapaa uusavuttomia autojen suhteen. Tietysti sähköhäiriöt on asia sinänsä, niille ei nykyautoissa voi tien päällä mitään. Mutta monelta nykyautoilijalta jopa auton rengas jää tien päällä vaihtamatta. Tietäneekö kaikki edes missä se vararengas sijaitsee
Autolla ajetaan vain niin kauan kuin se liikkuu ja sitten ihmetellään. Monet viat eivät tule yllättäen vaan saattavat ilmoitella itsestään jo ennakkoon. Näitä ei joko osata tulkita tai ei vain välitetä ajoissa.
Minusta ADACin tutkimus on hyvä koska se mittaa matkan katkeamisia. Ne ovat kuitenkin niitä kaikkein ikävimpiä juttuja.
Mutta niinkuin aikasemmin jo kirjoitin on epäreilua verrata merkkejä joilla on oma ilmainen tiepalvelu merkkeihin joilla sitä ei ole. Tämän kirjoitan tietämättä millä merkeillä on kyseinen palvelu Saksassa.
Myönnän, että varmaan syyllistyn samaan, pidän itse Adacin testiä tärkeimpänä ja luotettavimpana, koska tielle jääminen on pahinta, mitä voi sattua. Minua ei niinkään haittaa se, että esim Tuv tilaston mittaamia katsastusvikoja löytyy autosta, vaan se on tärkeintä, että auto ei jätä tielle. Tietenkin on myös parempi, mitä vähemmän vikoja katsastuksessakin.
Tällä palstalla viitataan usein myös kaiken maailman tyytyväisyystutkimuksiin ties mistä maasta, niitäkin pidän todella tarpeettomina oman autoiluni kannalta. Mitä väliä sillä on, onko vaikka Skodalla loistavasti toimiva huolto Englannissa?? Useimmat nuo mittaukset mittaavat nimittäin auton lisäksi myyntipalveluja ja huoltoa. Tässä ainoastaan Tuulilasin merkkien merkki antaa jotain suuntaa, se on juuri Suomen olosuhteista..
Noh kun arvostan juuri näitä tutkimuksia, ne tukevat hyvin autohankintaani. En sitten tiedä kumpi johtuu kummasta??
Tuo 4,4 M saattaa hyvinkin olla Suomeen kaikkina aikoina tuotujen (ja valmistettujen) ajoneuvojen määrä. Hyvin suuri osa näistä on kuitenkin poistunut rekisteristä. Ajoneuvokannaksi ymmärrettävästi lasketaan vain rekisterissä olevat kulkuneuvot. Pari kuukautta vanha tieto ajoneuvokannan koosta on seuraava:
Henkilöautot: 2 331 190
Pakettiautot: 269 586
Kuorma-autot: 82 012
Linja-autot: 10 676
Muut autot: 14 535
Kaikki Yhteensä: 2 707 999
(Lähde: Autoalan tiedotuskeskus)
Luin tiedon TM:sta. Siitä se jäi mieleen, että koko Suomen moottorikäyttöisten ajoneuvojen määrä on 4 024 000 kpl ja juuri noussut tuohon 4,4 mio kpl. Luettelemastasi tilastosta puuttuu esim. moottoripyörät, niitä lienee maanteillämme liikenteessä kesäisin 200-300 000? Ilmeisesti lukemassani tilastossa on kaikki rekisteröidyt ajoneuvot mukana, kuten traktorit, moottorikelkat, asuntovaunut, peräkärryt jne. Toisaalta kaikki kuuluvat liikenteeseen ja liikkuvat maanteillä moottorkelkkoja lukuunottamatta. Tämä nostaa liikenteen todellista määrää ainakin kesäkuukausina maanteillämme.