GM konkurssin partaalla

14 kommenttia

Kaikkihan tiedämme, että GM on jo pitkään ollut huonossa tuloskunnossa. Nyt luottoluokittaja Standard and Poor´s epäilee vahvasti, pystyykö autojätti maksamaan takaisin velkojaan ja on sen takia alentanut yhtiön lainojen luokitusta roskalainaluokkaan.

General Motors on vaikeuksissa etenkin Pohjois-Amerikan markkinoilla, jossa se tehnee tänä vuonna viiden miljardin dollarin tappion. Syynä ahdinkoon ovat muun muassa amerikkalaisten autoilijoiden muuttuneet tottumukset, sillä GM:n urheilumallit eivät enää käy kaupaksi entiseen tahtiin. S&P ei myöskään usko, että uusi mallisto kohentaisi yhtiön tuloskuntoa.



  
  • Tulisikohan tuosta konkurssista suurtakaan vahinkoa meille ?

      
  • Lainaus:
    13.12.2005 klo 15:39 Seutulainen kirjoitti
    Tulisikohan tuosta konkurssista suurtakaan vahinkoa meille ?

    Tiedä tuosta vahingosta. Saabin ja Opel/Vauxhallin tulevaisuus kuitenkin kiinnostaa, jos konkurssi realisoituu. Uusi isäntä vai merkin lopettaminen ?
    EDIT: Itse asiassa yksi tapa lisätä likviditeettiä on myydä automerkkejä pois: Saab, Opel/Vauxhall, Daewoo jne...

    Ford on myös aika huonossa jamassa. Viiden vuoden aikana on tarkoitus vähentää 30 000 työpaikkaa. Jaguariin Ford on pumpannut valtavasti rahaa, mutta edelleen merkki on tappiollinen. Kaikenlaisia huhuja liikkuu sielläkin:
    http://newswheel.com/newswheel/stories/jaguar-laters-ford-bonjour-renault-.htm


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 13.12.2005 klo 15:53]
      
  • Ei se konkurssiin mene. Ykä Bushin "vapaa" markkinatalous ei päästä sitä konkurssiin. Ei päästänyt terästehtaitakaan, eikä öljy-yhtiöitäkään saanut myydä Kiinalaisille vaikka olisivat maksaneet hyvin. Eikä Benecolille ja monelle muulle tuotteelle ole löytynyt vientilupaa ennenkuin vastaava jenkkituote on saatu lanseerattua ensin markkinoille...

    Sinällään noin iso konkurssi heilauttaisi koko markkinoita, ja sillä olisi arvaamattomat vaikutukset USA:n jo muutenkin velkavetoiseen talouteen. Ei olisi välttämättä kovin positiivinen vaikutus kenellekään, etenkään ei autoteollisuudessa eikä muuallakaan. Jos kuluttajien luottamus Amerikassa romahtaa, menee muu maailma melko nopeasti perässä. Vaikea tietysti sanoa, miten konkurssiin menemättömyys vaikuttaa...

      
  • Lainaus:
    13.12.2005 klo 15:55 AkiK kirjoitti
    Ei se konkurssiin mene. Ykä Bushin "vapaa" markkinatalous ei päästä sitä konkurssiin. Ei päästänyt terästehtaitakaan, eikä öljy-yhtiöitäkään saanut myydä Kiinalaisille vaikka olisivat maksaneet hyvin. Eikä Benecolille ja monelle muulle tuotteelle ole löytynyt vientilupaa ennenkuin vastaava jenkkituote on saatu lanseerattua ensin markkinoille...

    Sinällään noin iso konkurssi heilauttaisi koko markkinoita, ja sillä olisi arvaamattomat vaikutukset USA:n jo muutenkin velkavetoiseen talouteen. Ei olisi välttämättä kovin positiivinen vaikutus kenellekään, etenkään ei autoteollisuudessa eikä muuallakaan. Jos kuluttajien luottamus Amerikassa romahtaa, menee muu maailma melko nopeasti perässä. Vaikea tietysti sanoa, miten konkurssiin menemättömyys vaikuttaa...

    Uskomattomalta se maailman suurimman autovalmistajan konkurssi tuntuu minustakin. GM:llä on kuitenkin käsissä aivan akuutti ongelma: Delphin konkurssi. Delphi on ollut GM:n "hovitoimittaja" alihankintaosissa, ja jos työntekijäliiton kanssa ei saada sopimusta tuotannon jatkosta aikaiseksi, GM:llä ei ole kokoonpanolinjalle osia mitä kasata. Silloin romahdus on varma.

      
  • Lainaus:
    13.12.2005 klo 15:43 MatLog kirjoitti



    Tiedä tuosta vahingosta. Saabin ja Opel/Vauxhallin tulevaisuus kuitenkin kiinnostaa, jos konkurssi realisoituu. Uusi isäntä vai merkin lopettaminen


    Opelille luulisi ainakin nykytilanteessa olevan ottajia, mutta Saabista en ole niin varma. Saab on ollut GM:lle aikamoinen murheenkryyni jo vuosia. Saapa nähdä mitä tapahtuu. Oma veikkaukseni on, että homma jatkuu entisellään jonkinlaisen rakenneuudistuksen jälkeen.

      
  • Konkurssi ei tarkoita aivan samaa asiaa tuolla ison veden puolella, kuin meillä peräpohjolassa. Siellä yritys jatkaa toimintaansa edelleen. Konkurssi tilassa voidaan neuvotella palkkojen laskemisesta, irtisanomisesta, eläke etujen leikkaamisesta jne. Uskon että tälle tielle lähtee vielä molemmat autojätit.

    Kilpailu koventuu entisestään, kun Kiinan autoteollisuuden tuotantomäärät ja laadulliset kysymykset nousevat riittävälle tasolle. Globalisaatio tulee vielä pudottamaan monta nykyistä automerkkiä pelistä 15 vuoden sisällä. Toisaalta uusia tulee tilalle ja vanhojen merkkien (on jo alkanut) valmistus siirtyy halvempiin maihin.

      
  • Lainaus:
    13.12.2005 klo 16:02 MatLog kirjoitti
    Delphi on ollut GM:n "hovitoimittaja" alihankintaosissa, ja jos työntekijäliiton kanssa ei saada sopimusta tuotannon jatkosta aikaiseksi, GM:llä ei ole kokoonpanolinjalle osia mitä kasata. Silloin romahdus on varma.


    Ei tässä mitään romahdusta tule - tai ainakaan Delphin takia. Autonosien toimittajia on maailma täynnä. Kuka tahansa ottaisi GM:n asiakkaakseen vaikka heti. Delphin toiminnan pysähtyminen tarkoittaisi vain sitä, että konkurssipesä myy hyvät työstökoneet halvemman tuotannon maihin.

    Delphin ja GM:n ongelma on sama: Vanhat tehtaat, korkeat kiinteät kustannukset ja työvoiman kustannukset.

    Jos GM ei saa toimintaansa kuntoon ja pilkottua elinkelvottomia osia pois, joku muu pilkkoo yrityksen ja romuttaa vanhat tehtaat Chapter 11:n kautta. Ostajia riittää elinkelpoisille osille. Esimerkiksi Saab, Cadillac ja Opel merkkeinä jatkavat varmasti.

    Suomessa konkurssi-sanalla on voimakas negatiivinen leima. Se johtunee siitä, että maa on pieni ja konkurssi yleensä tarkoittaa sitä, että toiminta loppuu maasta eli romahdusta. Kyseessä on normaali markkinatalouden ilmiö, kun kapasiteettia on liikaa ja huonosti menestyvä yritys ei kykene sopeuttamaan toimintaansa. Toiminta silti jatkuu varmasti kilpailukykyisissä yksiköissä konkurssin aikana ja myöhemmin uuden omistajan alaisuudessa.

      
  • Lainaus:
    18.12.2005 klo 11:49 irreproducible kirjoitti

    Ei tässä mitään romahdusta tule - tai ainakaan Delphin takia. Autonosien toimittajia on maailma täynnä. Kuka tahansa ottaisi GM:n asiakkaakseen vaikka heti. Delphin toiminnan pysähtyminen tarkoittaisi vain sitä, että konkurssipesä myy hyvät työstökoneet halvemman tuotannon maihin.

    Delphin ja GM:n ongelma on sama: Vanhat tehtaat, korkeat kiinteät kustannukset ja työvoiman kustannukset.

    Jos GM ei saa toimintaansa kuntoon ja pilkottua elinkelvottomia osia pois, joku muu pilkkoo yrityksen ja romuttaa vanhat tehtaat Chapter 11:n kautta. Ostajia riittää elinkelpoisille osille. Esimerkiksi Saab, Cadillac ja Opel merkkeinä jatkavat varmasti.

    Suomessa konkurssi-sanalla on voimakas negatiivinen leima. Se johtunee siitä, että maa on pieni ja konkurssi yleensä tarkoittaa sitä, että toiminta loppuu maasta eli romahdusta. Kyseessä on normaali markkinatalouden ilmiö, kun kapasiteettia on liikaa ja huonosti menestyvä yritys ei kykene sopeuttamaan toimintaansa. Toiminta silti jatkuu varmasti kilpailukykyisissä yksiköissä konkurssin aikana ja myöhemmin uuden omistajan alaisuudessa.

    Tässäpä New York Timesin uutinen:
    http://www.nytimes.com/2005/12/12/business/12cnd-auto.html

    "S.&P. said that it continued to be concerned about the impact of a Delphi bankruptcy on G.M. and that it could cut its rating again in the future if the United Automobile Workers stages a strike at Delphi, interrupting G.M.'s production."

    Standard & Poors - luottolaitos on siis huolissaan Delphin konkurssin vaikutuksesta GM:n tilanteeseen. Kysymyksessä ovat toki muutkin asiat kuin osien toimitus. Delphin historia GM:n osana asettaa GM:lle ikäviä velvoitteita.



    [MatLog muokkasi tätä viestiä 18.12.2005 klo 13:44]
      
  • Ooooo mikä peli!!! OOPPELI!!! Ei sen valmistusta saa lopettaa, se on osa hyvinvointia :grin:

      
  • Jos Toyota vaikka innostuisi ostamaan Opelin. Tekisi varmaan siitä ns. halpis-Toyotan. No hätä; laatuhan siinä paranisi.

      
  • JOO ajatelkaapa! siitähän tulisi aivan kamala peli kilpailijoiden kannalta, Toyotan laatu lisättynä Opelin muotoilulla ja ajettavuudella. Palaisin heti Opelin leiriin. :open_mouth:

      
  • Lainaus:
    19.12.2005 klo 20:19 Opelixi kirjoitti
    Ooooo mikä peli!!! OOPPELI!!! Ei sen valmistusta saa lopettaa, se on osa hyvinvointia :grin:

    Tuulilasi-lehden nettiuutisista luin, että Opelilla menee vuosi vuodelta paremmin ja paremmin. Jenkit on antaneet "tyttärelleen" vähän narua ja vaikutukset ovat jo näkyvissä.

    AutoBild-lehdessä Cadillacin johtaja Taylor kehui, että Ruotsissa valmistukseen tulevassa Cadillac BLS:ään "ei tule yhtään osaa USA:sta" ja "automme ovat laadultaan jo Toyotaakin parempia".
    Do diin.

    Saabille vain eivät ole markkinat avautuneet, siinä saavat jenkit kyllä katsoa peiliin.

    Tuulilasi uskoo myös, että valtio pelastaa hätätilassa GM:n niinkuin pelasti Chryslerinkin. Hän, joka on lukenut Iacoccan Autoelämäkerran, tietää että paljon muutakin tarvittiin.

      
  • Lainaus:
    19.12.2005 klo 22:25 MatLog kirjoitti
    AutoBild-lehdessä Cadillacin johtaja Taylor kehui, että Ruotsissa valmistukseen tulevassa Cadillac BLS:ään "ei tule yhtään osaa USA:sta" ja "automme ovat laadultaan jo Toyotaakin parempia".
    Do diin.

    Mielenkiintoista joskus nähdä miten ostava autoilija ottaa pienen Cadillacin vastaan, kaksine dieselversioineenkin! Mennee useampi vuosi ennenkuin laatu/tyytyväisyys on mitattavissa. Eihän sitä tietenkin koskaan tiedä. :wink:

    Naapurimme STS Northstarilla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia 3 v. aikana jona hän on omistanut sen. Ja on kaikella elektroniikalla jonka vain on saanut, muistipenkit, lämmitetyt- ja tuuletetut takapenkit jne. kaikkien muiden lisäksi joita tosiaan riittää, Saa nähdä miten jatkossa elektroniikkapuoli toimii.

      
  • Voi olla tietenkin,että GM välttää konkurssin,mutta nykyinen tilanne auttaa Toyotaa kokoajan,että Toyota siirtyy maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi (entistäkin nopeammin) 1-2 -vuoden sisällä ja sitä tuskin GM ei pysty enään välttämään,hidastamaan -tai pysäyttämään!.
    Eli ....
    Valta vaihtuu pian maailman suurimman autonvalmistajan osalta!.
    Kiinalaiset ja Korealaiset ovat seuraava "uhka" Toyotalle,vaikka siinä menee jonkin aikaa vielä.
    Edustus-luokan autoissa taas Lexus tulee kokoajan parantamaan asemiaan ja pian se on myös edustus-luokan suurin!. :wink: :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit