http://www.tuulilasi.fi/mediabank/images/224193.jpg
Sanotaan, että Bemu on laaduton tekele, no voihan se olla, mutta ainakin omistajat saavat lähes yht paljon kiksejä omistuksestaan kuin Tojo, Lexus yms omistajat. Volkkarikin on ohittanut Fordin ja on jo päälle keskiarvon.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=118942
Tuossa onkin kyse siitä, mitä omistajat autoltaan odottavat. Tuskin Skoda olisi huipulla, jos bemarikuskien pitäisi sillä ajella ja kertoa mielipiteensä autosta.
Mielenkiintoista on kuitenkin viimeaikojen havainnot premium-myytin romuttumisesta. Valistuneempien kuluttajien ansiosta kallista ei voida markkinoida kaikenpuolisella paremmuudella. Testeissä massa-autojen ominaisuudet ovat samalla tasolla kalliimpien kanssa, luotettavuuskaan ei ole hinta- vaan pikemminkin merkkikohtainen ominaisuus. Kalliin hinnan perusteeksi taitaa jäädä jonkinasteinen laadukkaampi tunnelma, merkin sisältämä status, hyvin pukeutunut ja käyttäytyvä automyyjä sekä kallis myyntiesite.
Itse asiassa kohta tullaan tilanteeseen, mistä Britit ovat loistava esimerkki. Halvan brändin omaavat ja Premium statuksen omaavat merkit lisäävät myyntiään. Sen sijaan tähän väliin putoavat merkit menettävät markkinaosuuttaan. Pirkka brändistä ei olla valmiita maksamaan, sen sijaan esim. Korealaiset merkit nostavat markkinaosuuttaan.
Koska varallisuustaso kohoaa ja keskittyy tietyille ihmisille, Premium autot myyvät entistä paremmin. Valistuneempien kuluttajien rahat eivät vain taida riittää ostamaan Premiumia, vaan ostetaan arvostukseltaan keski-segmentin merkkejä.
Miksi sitten maksetaan enemmän premiumista? Ehkä niissä on jotain mistä ollaan valmiita maksamaan, joka ilmeisesti selviää vasta omistamalla sellaisen. Ainakin merkkiuskollisuus on huippuluokkaa. Sitä paitsi mitä erikoista autossa olisi, jos tavallinen duunarikin pystyisi sellaisen ostamaan?
Muotoilun merkitys korostuu kun erot esim. ajettavuudessa ovat pienentyneet.
Mielenkiintoista on kuitenkin viimeaikojen havainnot premium-myytin romuttumisesta. Valistuneempien kuluttajien ansiosta kallista ei voida markkinoida kaikenpuolisella paremmuudella. Testeissä massa-autojen ominaisuudet ovat samalla tasolla kalliimpien kanssa, luotettavuuskaan ei ole hinta- vaan pikemminkin merkkikohtainen ominaisuus. Kalliin hinnan perusteeksi taitaa jäädä jonkinasteinen laadukkaampi tunnelma, merkin sisältämä status, hyvin pukeutunut ja käyttäytyvä automyyjä sekä kallis myyntiesite.
Varmaan näin, mutta myynnistä päätellen premiumilla on kysyntää. Useimmissa maissa kalliit premium- ja luksusautoiksi laskettavat tuotteet kasvattavat myyntiään jatkuvasti. Niiden yhteenlaskettu markkinaosuus on monissa maissa jo 20-30% autokannasta ja kasvamaan päin. Ei esim. BMW ole missään vaiheessa valittanut myyntiään, tehtaat käyvät täysillä. Tänä vuonna uudet myyntiennätykset ja ensimmäistä kertaa on maaliskuussa ohitettu kokonaismyynnissä MB...
Moi
Hmm, onko tuosta taulukosta nyt ymmärrettävä että Skoda joka on VW:n osista hyvin pitkälti kasattu, on korkealla koska asiakkaat eivät odottaneet olevansa noin tyytyväisiä autoonsa, VW taas on alempana koska ostajakunta on vaativaista ja odottaa biililtään enemmän ? Tarkoitan että joku syyhän siihen täytyy olla että samat osat eri paketissa ovat noinkin eri sijoilla.
Tuo näyttää olevan tuleva trendi, että ihmiset alkavat kyseenalaistaa "premium" merkkien paremmuuden ja pitää sanoa että onhan siinä ideaa , miksi maksaa enemmän samasta? Niin kuin jossain mainoksessa sanotaan, se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Mainittakoon myös että "premium" merkkien myynti kasvaa luonnollisesti, koska ne tekevät autoja useampaan luokkaan kuin koskaan aiemmin, usein myös pienempiin luokkiin (Mercedes A ja B ja BMW 1-sarja ja Audi A3), näin nämä aiemmin isot ja kalliit autot ovat nyt pienempinä ja halvempina entistä useamman saavutettavissa, ja tamä on seurausta siitä että nämä "premium" valmistajat ovat ymmärtäneet että heillä aiemmin ollut etu on jo miltei menetetty, ja seuraavina vuosina rako varmasti vain kapenee ja jotenkin on pystyttävä kilpailemaan.
Hmm, onko tuosta taulukosta nyt ymmärrettävä että Skoda joka on VW:n osista hyvin pitkälti kasattu, on korkealla koska asiakkaat eivät odottaneet olevansa noin tyytyväisiä autoonsa, VW taas on alempana koska ostajakunta on vaativaista ja odottaa biililtään enemmän ? Tarkoitan että joku syyhän siihen täytyy olla että samat osat eri paketissa ovat noinkin eri sijoilla.
Olen käynyt Tsekeissä Skodan tehtailla ja siellä johto esitteli ylpeinä tilastoja, jotka osoittivat, että Skodan tehdas olli suoltanut ulos parasta laatua vw:n sisällä. Samaisen asian toisti eräs maahantuojan edustaja. Eli vaikka samoista osista kootaan Seattia, Skodaa, Audia ja VW:tä niin tuotannossa, työvoimassa jne on suuria eroja. Tsekkiläiset tekee Skodat isänmaallisuuden tunne rinnassa kun taas turkkilainen tekee volkkaria ja audia natsa suupielessä ja odottaa sitä, että pääsis äkkiä kotiin
Tänään tulee lisää pureskeltavaa kun Tuulilasi julkistaa kello 14.00 Suomen Merkkien Merkki 2005 -tulokset. Saas nähdä miten käy. Ottaakohan Bemari taas kärkipaikan vai menneekö joku idän ihmeistä jo ohi?
Ei kannata menettää yöuniaan Merkkien Merkki -tutkimuksen takia.Siinähän vain omistajat kehuvat autojaan. Varsinkaan kalliimpien automerkkien kyseessä ollen: eihän kukaan kehtaa myöntää tehneensä virhevalinnan, ts. kertoa autonsa huonoista puolista.
Lisäksi nettikyselyn vastaajiksi on "valikoitunut" porukkaa, joka ei mitenkään vastaa tilastollista satunnaisotantaa. Saattaapa sama henkilö eri nimillä kehua omaansa ja haukkua toisen merkkiä - vastaajatietojen tarkistus ei tiettävästi ole kovin perusteellista.