Viimeinen TM: farmarivertailu osoittaa, kaikessa TM:n VW-Audi-euforiasta huolimatta, VW-Audi-konsernin täysin kyvyttömäksi/haluttomaksi tehdä autoistaan äänieristykseltään kilpailukykyisiä.
Moite on tullut esille kaikissa saksalaisissakin vertailutesteissä. Ilmeisesti konsernin politiikkaan kuuluu "halpa" äänieristys kokoluokasta riippumatta. Kaikki Audit A3:sta A8:aan ovat luokkansa äänekkäimpiä verrattuna kilpaileviin saksalaisiin premium-merkkeihin. Harmittaa muuten niin hyvien mallien kuin A4 ja uusi A6, kova melutaso. Muuten hyvät autot on ryssitty totaalisesti pilalle.
Sama on meno karvalakkipuolellakin. Eli VW:n mallistossa. Tuntuu kun tehtaalla ei olisi edes mitään yritystä asian parantamisen suhteen.
Asiaa pahentaa vielä kummankin merkin huono jousitusmukavuus. Erityisesti A4, A6 ja A8. Ko. merkkien ajo-ominaisuudet onkin rakennettu kovalla jousituksella. Tämän yhdistelmän takia VW:t ja Audit tippuvat arvostus-ja ostoslistaltani. Enkä on ole ainoa. Sääli. Nykyisissä liikenneolosuhteissa kun mukavuudelle oli enemmän käyttöä kuin ääritilannekäytökselle huippunopeuksissa.
Keski-euroopassa ei ole tarvetta tehdä niin voimakasta äänieristystä kuin Suomessa. Täällähän asfaltit on pakko tehdä karkeasta aineesta, kiitos nastojen. Nastat jyystävät silti asfaltit karheiksi talven aikana. Miksi panostaa johonkin marginaalialueen ongelmaan, jonka maan asukkaat ovat vielä itse saaneet aikaan?
Syyttääkää nastarenkaita!
Saksan sileillä autobahnoilla auto kuin auto on hiljainen.
Sama havainto minullakin. Kävin koeajamassa uuden Audi A6:n sedan-mallin, ja rengasääniä oli "premium"-autoksi aivan liikaa. Alla oli kitkarenkaat 17" vanteilla.
Kun sitten koeajoin nelivetoisen 5-sarjan BMW:n, niin ero oli kuin yöllä ja päivällä. BMW oli todella hiljainen. Alla oli siinäkin kitkat 17" vanteilla. Ajo-ominaisuudet ja jousitusmukavuuskin olivat BMW:ssä Suomen tieolosuhteissa selvästi parempia. Lähti BMW saman tien tilaukseen, tulee helmikuussa...
Eipä ole myöskään paljoa hurraamista VW-konsernin autojen valoissakaan.
"Kitkakallelle", eikö sama Suomen markkinoiden marginaalisuus koske vielä enemmän BMW:tä ja Mersua. Toiseksi uutta Passattia on moitittu erittäin äänekkääksi juuri KITKARENKAILLA, mm. Autobild/Suomi ja iltapäivälehdet. VW:ssa ja Audeissa on lisänä kova moottorinmelu, harvinaista nykyaikana, sekä tuulen suhinat ovissa mm. juuri uudessa Passatissa ja Audeissa.
Uuden Passatin laatuongelmia lisää ala-arvoinen sisustuksen viimeistely, repsottavat liitokset. Käy vaikka tutustumassa VW-liikkeissä.
Ko. merkeillä on tänä päivänä kohtuuttoman kovat myyntilukemat ja arvostus. Ehkä pääkaupunkuseudulla joillekin ostajaryhmille riittää kun autoja myy Stockmann.
Muistan 80-luvun lopulta, kun pääsin ajamaan uutta Audi 100:aa. Auto teki lähtemättömän vaikutuksen hiljaisuudellaan! Olisi kiva tietää, onko melukehityksessä menty taaksepäin (esim. matalaprofiilirenkaat) vai onko muistikuvat vääriä (silloisena vertailukohteena 70-luvun romut). Seatia on haukuttu monissa testeissä meluisaksi. Itseäni kiinnostaa Skoda. Onkohan te yhtä meluisa / hiljainen kuin muut saman konsernin tuotteeet?
Tuo on kyllä ihan totta, itselläni oli nykyisen auton hankkiessani pitkään mukana Audi A4 quattro, joko uusi 2.0 TSFI tai käytetty 3.0, mutta meteli oli tuon auton pahin puoli, samoin kuin nuo valot. 3.0:ssa ei sentään koneen ääni häirinnyt, mutta tuossa turbokoneessa sekin oli kauheaa kuunneltavaa, siinä oli lisäksi jokin ihme resonanssi. Rengasäänet oli kovat molemmissa. Todella sääli, koska muuten ainakin tuo A4 on selvästi luokkansa kärkipäätä, tosin vähän erilainen kuin esim Bemari, mihin sitten päädyin. Harvassa autossa esim sisusta on niin hyvin viimeistelty kuin tuossa ja se alkaa näkymään siinä, että muut tehtaat ottavat Audista mallia sisustan laadun osalta, viimeisimpänä Cadillac.
Muutenkin tuntuu olevan hiljaiset autot nykyään vähissä, Bemari tuntuu hallitsevan tuon ehkä parhaiten, jokainen malli on kokoluokkansa ainakin hiljaisimpia, ellei hiljaisin rengasmeteliltään. Silti on hassua, että esim 90-luvun alun malleista jotkin ovat hiljaisempia rengasääniltään kuin nykyautot, tosin rengastuskin vaikuttaa..
Suberb on nykyautoksi aika hiljainen ainakin 16" vakiopyörillä, paljon hiljaisempi mielestäni kuin A4, muttei sekään nyt tuon vahvin puoli ole. Octavia on äänekkäämpi.
Jos haluatte HILJAISEN auton, valintanne on Lexus.
Lexus on BMW:n ohella niitä harvoja merkkejä, jotka tuntuvat olevan kaikkien mallien osalta hiljaisia myös Suomen olosuhteissa. Tosin sekä Tuulilasin että TM:n vuonna 2005 julkaistuissa vertailutesteissä 5-sarjan BMW oli melumittauksissa vielä aavistuksen verran hiljaisempi kuin Lexus GS300.
Tämä A4 on tosiaan turhan äänekäs.
Edellinen kulkineeni (uusi Laguna) oli hieno esimerkki siitä kuinka tavan perheauto voidaan ja osataan tehdä hiljaiseksi.
Paljon muuta hyvää sanottavaa tuosta en sitten nykyiseen kulkineeseen verrattuna löydäkään. Kokemusta Lagunasta tuli himpun vajaan 200 000 km verran. -Eikä se ollut autoa mairittelevaa.
A4 takaistuintilat on myös onnettomat - perheautoksi kannataa hankkia joku muu kulkupeli.
Audi saisi panostaa seuraavassa mallissaan takatiloihin, ajovaloihin ja ääneneristykseen niin oltaisiin taas lähellä sitä, mitä ko. kotterolta sopii maineeseen nähden odottaa.
Itselläni on A4 avant TFSI quattro johon itse olen kokonaisuutena vielä toistaiseksi oikein tyytyväinen.
Auto on aina kompromissi ja joku osa-alue mättää kaikissa. (Hinta - ajo-ominaisuudet - mukavuus - urheilullisuus - taloudellisuus - voimavarat - tilat - turvallisuus jne jne.)
Johtuneeko tämä ääneneristysten vajavaisuus sutten siitä, että nykyautot tuppaavat kehkeytymään turvarakenteidensa ja varusteiden vuoksi jo ilman raskaita ääneneristyksiäkin melko painaviksi.
10 vuotta sitten ajelin vielä 850 kiloisella autolla.
Hyvä alusta ja äänieristys? Näillä saattaa olla tekemistä keskenään? Ei nuo konsernin autot ainakaan melumittausten perusteella poikkea yleisestä linjasta. Taitaa olla vaan kateellisten panettelua.
Bentley taitaa olla aika hiljainen.
Audeista ei ole kovin paljoa kokemusta mutta esim. -97 tullessa Passatissa äänieristys oli erinomainen. TM testasi 1.8T koneisen Passatin ja 100km/h nopeudessa melua oli vain 64db, mikä on äärimmäisen vähän. Hiljaiseksi testiryhmä autoa kehuikin, ei pelkästään mittari sitä kerro. Itselläni on kokemusta niin farmarimallista kuin sedanista ja molemmat ovat miellyttävän äänettömiä. Facelift mallissa äänieristys on vähintäänkin samalla tasolla ellei parempi. 1.9TDi farmari tuntui menevän moottoritiellä kuin sukkasillaan vielä laittomissa lukemissakin, joten en tätä parjaamista oikein ymmärrä. Uudessa mallissa osassa testeissä kehutaan hiljaiseksi ja toisessa taas haukutaan meluisaksi. Omaan korvaan diesel Passatti kuulosti suunnilleen yhtähiljaiselta kuin edeltävä ja alla oli vieläpä nastarenkaat, liekkö kuulossani sitten vikaa
TDi Golf IV:ssä melua oli jo huomattavasti enemmän, omaa korvaani ei tuokaan vielä haitannut, vaikka rengasjyminä kuului selvästi kesärenkailla ja 100km/h nopeudella. TDi Borassa melua oli hieman vähemmän, autossa pystyi musiikkia kuuntelemaan pienilläkin voimakkuuksilla . Uusi Jetta taas on tuntuvasti Boraa hiljaisempi, aika lähellä Passatin sisämelua, ainoastaan aavistuksen meluisampana.
Kalle, myös omasta mielestäni on totta, että autojen ääneneristys ei ole huonontunut siitä mitä se oli esim. 15 vuotta sitten. Paremminkin päinvastoin.
Nykyautojen ääneneristys on niin kehittynyttä, että rengasäänet nousevat moottoria tai tuulensuhinoita voimakkaammin esille. Ennen matkattiin noiden kaikkien äänien suloisessa sinfoniassa ja nykyään kuunnellaan pääosin rengasmelua.
Kun yksi häiriöäänilähde erottuu muita selkeämmin se koetaan ilmeisesti haitallisena. Varsinkin kun on kyse äänestä jonka voimakkuus vaihtelee alla rullaavan pinnoitteen pintastruktuurin laadun myötä voimakkaastikin.
Vanhoja ja uusia A-painotettuja Db-mittaustuloksia vertailemalla voidaan helposti todeta, että äänenpaineet ovat laskeneet kautta linjan siitä missä oltiin vaikkapa 80 luvulla.
Nälkä kasvaa syödessä - kuten kulunut sanonta kuuluu.
Juuri näinhän se on.
Lisäänpä tuohon aloitukseeni rehellisyyden nimissä toisenkin autokonsernin jolle meluttomuus tuotekehittelyssä on ollut sivuseikka. Se on Ford. Kaikki edellä Audiin ja VW:n kohdistamani melu-jousitusmukavuus-arvostelu pätee myös kaikkiin Fordin malleihin. Myös Fordin premiummerkkeihin Volvoon ja Jaguariin. Jaguarin S ja X-mallien tuulensuhinat ja voimansiirron ulinat ovat merkin pitkäaikainen perinne. Mutta englantilaiset ehkä rakastavat näitä menneisyyden ääniä.
Olen valmis yhtymään niihin arvioitsijoihin jotka väittävät eräitä n. 10 vuotta vanhoja mallisarjoja nykyautoja äänettömämmiksi. Esim. "vanhat" A6, W124 ja E-Mersut sekä edelliset 300 ja 500-sarjan Bemarit ovat näitä, tosin hieman moottorista riippuen.
Vinkki hiljaisia autoja etsiville. Uusimmat korealaiset tuntuvat hakkaavat meluttomuudessa kilpailijansa selvästi. Getz, Sonata ja Cerato etunenässä. Vielä kun Korean pojat kehittävät hieman alustaa ja sisustusmateriaaleja on monella japsi-ja euromerkillä paskat housussa.
Getz kokoisistaan meluttomimpia? Eipä siltä vaikuttanut 2 vuotta sitten, kun autoa hankin. Liekö tilanne muuttunut sen jälkeen.
Auton rengastus vaikuttaa selkeästi rengasmeluun. Omassa kärryssä misukat ovat äänettömämmät kuin nykyiset firestonet.
[quote title="05.01.2006 klo 16:41 Varaton autoilija kirjoitti"]
Muistan 80-luvun lopulta, kun pääsin ajamaan uutta Audi 100:aa. Auto teki lähtemättömän vaikutuksen hiljaisuudellaan! Olisi kiva tietää, onko melukehityksessä menty taaksepäin (esim. matalaprofiilirenkaat) vai onko muistikuvat vääriä (silloisena vertailukohteena 70-luvun romut). Seatia on haukuttu monissa testeissä meluisaksi. Itseäni kiinnostaa Skoda. Onkohan te yhtä meluisa / hiljainen kuin muut saman konsernin tuotteeet?
Skoda ei ole mitenkään hiljainen varsinkaan talvirenkailla, lienee keskitasoa. Rengasmelu on Suomen karheilla teillä ongelma monissa autoissa. Muuten Skoda on Elegance varusteilla ihan ok, lähivalot ja muukin varustelu erittäin hyvät. Miinusta FSI-koneella on hidas lämpiäminen taajama-ajossa. Talviautovertailun kakkonen vuosi sitten TM:ssa. Ykkönen oli Golf.
Ja tuo talviautovertailuhan oli varsinainen farssi, Golfille järkättiin näppärästi ykköspaikka varustekikkailulla.
Ja tuo talviautovertailuhan oli varsinainen farssi, Golfille järkättiin näppärästi ykköspaikka varustekikkailulla.
TM:n uskottavuus on koetuksella tämän vuoden talvivertailun yhteydessä. Lisävarusteisia (talvivarusteet) autoja ei pidä ottaa mukaan.
Miten tuo tulee esille ko. TM-vertailussa, siis siinä artikkelissa?
...
Lasketaankohan nelivetoa "talvivarusteeksi"? Viimeksi kun nelivetoauto esiintyi talvivertailussa, se taisi viedä voiton.
Minusta auto jossa neliveto on vakiovaruste voi hyvinkin olla mukana. Jos auto sattuu voittamaan, alkaa tietysti valitus, kuten näistä farmarivertailu voittaja VW:tä koskevista topiceista on helppo huomata.