Citroen valehtelee

15 kommenttia

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=137086

Citroen valehtelee mainoksessaan olevansa ensimmäinen Suomessa, joka myy dieselvaihtoehtoa samalla hinnalla kuin bensakonetta. Näinhän asia ei tietenkään ole. Lexus myy IS:ää sekä bensa- että dieselkoneella samaan hintaan. Citroenin ei olisi tarvinnut kuin lukea mistä tahansa autolehdestä uusien autojen hinnat niin ei olisi tarvinnut puhua p**kaa. Vai onko tämäkin sitä ranskalaista suurpiirteisyyttä, mistä Citikan autot ovat niin tunnettuja? Kokemusta on siitäkin...

  
  • Jaa. Kas kun en ainakaan itse ole Citroënin omilta sivuilta mitään tähän viittaavaa löytänyt..?
    Tuulilasikin vain kysymysmerkein toteaa, että "Mitä Citroën edellä, sitä muut perässä?"

    Lexus tarjoaa dieseliään samaan hintaan bensakoneen kanssa niinkuin BMW:kin tarjosi joskus taannoin,
    -mikä on hyvä juttu.

    Lexuksen pikkudieseliä ei ole saatavana automaattina, se on harvojen herkku hinnaltaan ja muotoilullisesti kutistettu Mazda6 ilman tavaratilaa ja takapenkkiä,
    -mikä on huono juttu.

    Lexuksen bensakone on 2,5 litrainen 208 hv ja diesel 2,2 l. 177 hv.
    Jos siis moottorikoosta ja tehoista ei puolin ja toisin ole niin väliä niin tätä kaavaa käyttäen mm. Mersu myy C200 CDI A:ta jopa halvemmalla kuin C230 A:ta!

    Käytännön suorituskyky Lexuksien välillä on suunnilleen sama mutta sitikan bensakone on samasta ominaistehosta huolimatta huomattavasti nuhaisempi dieseliin verrattuna.



    [ysiviis muokkasi tätä viestiä 13.01.2007 klo 01:39]
      
  • Sitikan kampanja julistaa "ensimmäistä kertaa Suomessa HDi diesel bensiinimoottorin hinnalla". Lexuksessa ei oo HDi:tä...

    Mitenhän Lexus on "muotoilullisesti kutistettu Mazda6 ilman tavaratilaa ja takapenkkiä"? Autot ei juurikaan näytä samalta, Lexus ei oo (ainakaan ulkomitoiltaan) sen pienempi, ja vakiovarusteluun kuuluu sekä tavaratila että takapenkki.

    Mitä tulee bensa- ja dieselmoottorien vertailukelpoisuuteen, niin dieselissä on vääntöä 400nm ja bensassa 252nm. Jos samalla hinnalla saa, niin kyllä mä sen dieselin otan.

      
  • Tsot! -sitikassa on C4 mallistossa kuitenkin samantehoiset moottorit, niin bensa kuin dieselpuolellakin.
    Jos merkki mainostaa kuvaamallasi tavalla keskenään täysin vaihtoehtoisten mallien samaa hintaa ensimmäisenä Suomessa, ei mielestäni olla syyllistytty ainakaan valehteluun.(?)

    -Juu ja kyllä, Lexuksessa on vakiona tosiaankin ns. takapenkki ja tavaratilakin (Lexus 378 l V Mazda 501 l).
    Tästä premium-mallista löytyy vielä muitakin hienouksia kuten hienostunut digitaalinen replica-kello -87 Sunnystä sekä jo em. laaja kahden moottorivaihtoehdon mallisto myös automaattina paitsi diesel-mallissa.

      
  • Eikös mainonnan yksi parhaimpia keinoja ole valehtelu, kansankielellä sanottuna. Tokihan sitten tiukanpaikan tullen löytyy mainoksesta niitä pikkuehtoja että mainos ei mene valehtelun piikkiin, juridisesti. Ja tietenkään absoluuttista ja yksipuolista totuutta on olemassa hyvin harvassa asiassa, ongelma on jos lukijat uskovat näitä mainoksia sinisilmäisesti. Usein mainokset ovat tarkemmin luettuina hauskoja, myös tekniikkaan liittyvät mainokset, vaikka voisin kuvitella ettei niitä ole tarkoitettu luettavaksi vitsinä.
    Jos suuri yleisö pitää mainoksia totuuksina, niin pitäköön, sehän on yksi perusta nykyiselle kulutushysterialle ja sitä myötä ei huono asia, kun sen kautta monen leipä irtoaa.

      
  • Citroenin tempaus vahvistaa epäilystäni dieselmallien yleisestä hinnoitteluperiaatteesta Suomessa: laitetaan katetta niin paljon, että paljon ajavien kannattaa juuri ja juuri ostaa diesel.

    [nimim Erkki muokkasi tätä viestiä 13.01.2007 klo 12:39]
      
  • Lainaus:
    13.01.2007 klo 02:53 ysiviis kirjoitti
    Tsot! -sitikassa on C4 mallistossa kuitenkin samantehoiset moottorit, niin bensa kuin dieselpuolellakin.
    Jos merkki mainostaa kuvaamallasi tavalla keskenään täysin vaihtoehtoisten mallien samaa hintaa ensimmäisenä Suomessa, ei mielestäni olla syyllistytty ainakaan valehteluun.(?)

    -Juu ja kyllä, Lexuksessa on vakiona tosiaankin ns. takapenkki ja tavaratilakin (Lexus 378 l V Mazda 501 l).
    Tästä premium-mallista löytyy vielä muitakin hienouksia kuten hienostunut digitaalinen replica-kello -87 Sunnystä sekä jo em. laaja kahden moottorivaihtoehdon mallisto myös automaattina paitsi diesel-mallissa.


    Minä en syyllistä Sitikkaa valehtelusta. Todella kannatettava kampanja eikä valehtele kenellekään. Ja tarjolla on todellakin 110-heppainen diesel samantehoisen bensakoneen hinnalla. Hieno juttu, jos joku Sitikan haluaa. Minä en kyllä ostaisi, mutta Lexuksen voisin vaikka ostaakin, vaikkei diesel ole yhtä tehokas kuin bensa.

    Mitä tulee Lexuksen tiloihin niin olen itse 187 cm pitkä ja säädettyäni etupenkin itselleni sopivaksi mahduin vielä oikein hyvin istumaan taaksekin. Ei siellä kauheasti asentoa enää vaihdella, mutta kyllä mä ainakin voisin siellä pidemmänkin matkan matkustaa. Tavaratilaa on TM:n mittauksen mukaan 400 litraa, mikä on ihan vertailukelpoinen esim. Bemarin 3-sarjan ja Audin A4:n kanssa (molemmissa 420 l).

      
  • Lainaus:
    13.01.2007 klo 11:43 nimim Erkki kirjoitti
    Citroenin tempaus vahvistaa epäilystäni dieselmallien yleisestä hinnoitteluperiaatteesta Suomessa: laitetaan katetta niin paljon, että paljon ajavien kannattaa juuri ja juuri ostaa diesel.


    Eikös tuo ole aivan tavanomainen tapa toimia markkinataloudessa, maksimoida rahan kyniminen. Sitten joku voi yrittää jotain irtiottoa, esim diesel/bensa-hinnoittelussa, jos onnistuu niin muutkin apinoivat jne.

      
  • Lainaus:
    13.01.2007 klo 01:59 kenesis kirjoitti
    Sitikan kampanja julistaa "ensimmäistä kertaa Suomessa HDi diesel bensiinimoottorin hinnalla". Lexuksessa ei oo HDi:tä...



    Tarkkuuttatarkkuutta, ilmossa lukee selkeesti "Ensimmäistä kertaa Suomesa diesel bensiinimoottorin hinalla". HDi-kommentti lukee ilmossa pienellä ison punasen tekstin alla. Kyllä toi selvää harhaanjohtamista ja jopa valehtelemista on kun sitikka noin väittää. Mihin unohtu Lexa ja Bemu???

    Yhtä vähän valehdellaan jos sanotaan Golfin ja Jetan 2.0 TDI ja FSI-mallien olevan saman hintaisia.



    [vok muokkasi tätä viestiä 15.01.2007 klo 19:46]
      
  • Ja minulla oli lukusessa Hesarissa ilmootus jossa luki näköjään eri teksti...

      
  • Ei Citroenillakaan dieselmallit ole bensamallien hintaisia. Toki yksittäinen tarjoukseen laitettu malli voi olla, mutta vastaavasti jokin bensamalli (ei tätä dieseliä vastaava) on tarjouksessa.

    :blush:

    Mainoskikkailua.

    [K10 muokkasi tätä viestiä 16.01.2007 klo 18:39]
      
  • poistettu

    [Kadunmies muokkasi tätä viestiä 09.02.2007 klo 15:34]
      
  • Sikäli pitää kommentoida, että puurot ja vellit ovat vähän sekaisin. Tuskinpa ranskalainen Citroen-väki tekee näitä suomalaisia mainoksia. Eiköhän maahantuoja hoida nämä?

    Automainonta on täynnä virheitä ja vääriä tietoja. Milloin mikäkin merkki on kehunut jossain asiassa olevansa milloin ensimmäinen maailmassa, milloin ensimmäinen Suomessa.

    Kuinkahan monta Lexus-dieseliä Suomessa on myyty? Sen hintaluokassa ei oikein ole varaa ottaa diesel-lisää? Dieselien hinnoittelu on Suomessa melko korkea. Ero johtuu monesta tekijästä. Yksi syy on vähäinen myynti. Toinen ehkä se, että dieselien hinnoissa tehtaat eivät tingi korkean autoveromme kompensoimiseksi.

      
  • poistettu

    [Kadunmies muokkasi tätä viestiä 09.02.2007 klo 15:34]
      
  • Dieselien hinnoittelu on Suomessa melko korkea. Ero johtuu monesta tekijästä. Yksi syy on vähäinen myynti. Toinen ehkä se, että dieselien hinnoissa tehtaat eivät tingi korkean autoveromme kompensoimiseksi.

    Mielenkiintoinen pointti tuo "vähäinen myynti", ikäänkuin maahantuojat eivät haluaisi edes houkutella ostajia kasvattamaan sitä....esim. hinnalla. Eikö menekki olekaan tärkeää?? :tongue:

    Tässä olisi muuten erään automerkin maahantuojan edustajan näkemys asiasta, kun kysyin suoraan. Tämän voinee tulkita "yleispäteväksi" maahantuojakäsitykseksi, joten sillä ei ole merkitystä mistä merkistä on kyse:

    "Jospa ahneen maahantuojan ja vähittäiskauppiaan sijaan kyseessä olisikin valmistajan hinnoittelupolitiikka ja markkinajousto.

    Enemmän kilpailluilla markkinoilla, kuten keski-Euroopassa, jossa dieselin osuus on jopa eri maissa 90% koko myynnistä, ei voida pyytää korkeaa hintaa kilpailukyvyn menetyksen pelossa. Markkinoilla, kuten Suomessa, jossa dieselit ovat vain 17% automyynnistä, hinnoittelu voi olla vapaampaa (lue: kovempaa), koska se ei aiheuta niin suurta häiriötä myyntiin.

    Verotuksella on myös lievä vaikutuksensa, n. 400-500e, koska diesel-autoissa yksi vakiövähennystekijä on pienempi, ja kun se kertautuu kuluttajahintaan, on ero tuo mainitsemani. Noin-arvoina yhden euron muutos tehtaan hinnassa merkitsee Suomessa (maahantuojasta riippuen) n. 2,5-3 euron muutosta vähittäishinnassa. suurimpana muuttujina ovat autovero, arvonlisävero ja maahantuojan/jälleenmyyjän katteet.

    On hyvä, että kuluttajat ovat valveutuneita ja kyseenalaistavat annettuja totuuksia. Mutta yksipuolinen informaatio tuntematta kaikkia tapaukseen liittyviä suureita ja muuttujia, kuten viittaamassasi artikkelissa, tekee enemmän hallaa kuin hyvää, oli sitten kyseessä autokauppa tai mikä muu ala tahansa. Syntyy vääristyneitä "totuuksia", jotka sitten alkavat elää omaa
    elämäänsä kansan parissa."

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit