Onko sinulla faktatietoa, että nuo mainitsemasi käyttäisivät Aisinin vaihteistoja? Peugeot 407:kan on joskus mainittu niitä käyttävän, mutta esimerkiksi Audi lienee jonkinsortin yllätys.
[ Automatic Transmission ] Toyota Motor Corporation Mitsubishi Motors Corporation Isuzu Motors Limited Mazda Motor Corporation Suzuki Motor Corporation Nissan Motor Co., Ltd.
[ Car Navigation System ] Toyota Motor Corporation Alpine Electronics Inc. Fujitsu Ten Limited. Mitsubishi Motors Corporation Sony Corporation
EUROPE
[ Automatic Transmission ] Volvo Car Corporation (Sweden) Adam Opel AG (Germany) Vauxhall Motors Ltd. (U.K.) Saab Automobile AB (Sweden) Fiat Auto S.p.A. (Italy)
*incl. Lancia and Alfa Romeo Renault S.A. (France) Volkswagen AG (Germany) Porsche AG (Germany) Audi AG (Germany) PSA Peugeot Citroën (France) Ford-Werke Aktiengesellschaft (Germany) SEAT S.A. (Spain) koda Auto a.s. (Czech) BMW AG (Germany)
[ Car Navigation System ] Toyota Motor Europe S.A. / N.V. (Belgium) Mitsubishi Motor Sales Europe B.V. (Holland) Audi AG (Germany) Volkswagen AG (Germany) Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Italy)
Major Customers/Automotive Parts and systems
Toyota Motor Corp. Suzuki Motor Corp. Mitsubishi Motors Corp. Hino Motors, Ltd. Isuzu Motors, Ltd. Daihatsu Motor Co., Ltd. Yamaha Motor Co., Ltd. Honda Motor Co., Ltd. Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corp. Nissan Motor Co., Ltd. Fuji Heavy Industries, Ltd. Nissan Diesel Motor Co., Ltd. Mazda Motor Corp. General Motors Corp. DaimlerChrysler AG Ford Motor Co. Volvo Car Corp. Renault S.A. Audi AG BMW AG Hyundai Motor Co. Daewoo Motor Co., Ltd. Tacti Corp. Central Automotive Products Ltd. TMY Corp. Meiji Sangyo Co. Toyota Tsusho Corp.
Jaa, onkohan tuo lista valmistajista, jotka ovat joskus ostaneet Aisinin vaihteiston johonkin malliinsa? Ainakin nykyisissä 3- ja 5-sarjan BMW-malleissa on ZF:n (Zahnradfabrik Friedrichshafen) tekemät 6-vaihteiset automaatit. Aisin tekee kyllä hyviä automaatteja. On ZF:n ohella ehdotonta kärkeä maailmassa.
Jaa, onkohan tuo lista valmistajista, jotka ovat joskus ostaneet Aisinin vaihteiston johonkin malliinsa? Ainakin nykyisissä 3- ja 5-sarjan BMW-malleissa on ZF:n (Zahnradfabrik Friedrichshafen) tekemät 6-vaihteiset automaatit. Aisin tekee kyllä hyviä automaatteja. On ZF:n ohella ehdotonta kärkeä maailmassa.
BMW saattaa olla mukana eräänlaisen takaportin kautta. Minissä käytettiin Toyotan dieseliä, joten eiköhän siinä ollut Aisinin vaihteisto? Pelkkä arvaus, mutta kuulostaisi loogiselta.
Joissain Audi A3:ssa käytetään Aisinin vaihteistoa.
Itse en ole lainkaan yllättynyt että tämäntyyppiset japanilaiset tuotteet ovat olleet suosittuja. Syy: sumeat menetelmät, jotka japanilaiset ottivat innokkaina käyttöön jo 80-luvulla ja joita läntinen insinööri osin vieläkin vierastaa.
En tosin ole ollenkaan varma että ko. automaateissa on käytetty sumeaa säätöä, todennäköistä se on. Nykyisin sitä käytetään kyllä laajalti kaikkialla.
[simBanssi muokkasi tätä viestiä 09.01.2006 klo 13:17]
Hieman tämä nyt hymyilyttää. Aika monta keskustelua on käyty aiheesta, kuinka eurooppalaisiin laatuautoihin saa dieselin ja automaatin samaan pakettiin ja kuinka japanilaiset ovat kykenemättömiä moisia tekemään...
Jaa, onkohan tuo lista valmistajista, jotka ovat joskus ostaneet Aisinin vaihteiston johonkin malliinsa? Ainakin nykyisissä 3- ja 5-sarjan BMW-malleissa on ZF:n (Zahnradfabrik Friedrichshafen) tekemät 6-vaihteiset automaatit. Aisin tekee kyllä hyviä automaatteja. On ZF:n ohella ehdotonta kärkeä maailmassa.
Uudessa (alk. -03) BMW 530 d:ssä on Aisinin 6 vaihteinen laatikko. Omastani, jo vaihtoon menneestä se nimittäin ehdittiin vaihtaa n 25tkm ajon jälkeen.(syy rikkoutumiseen lienee väärässä ohjelmassa.) Volvon 5 vaihteiset automaatit ovat ainakin pääosin AW:n tuotantoa. Saabin 9-5 Tid:n 5 vaihteinen ja 9-3 Aeron 4 vaihteiset ovat Aisinin. Toyotan kaikki 4 vaihteiset. Lexus GS,SC,LS:n 5vaihteiset tulevat Aisinilta, samoin RX 300 4 vaihteinen. VW:ltä ainakin Touareg:n 6 vaihteinen on Aisinin keksintö.
Missähän tältä palstalta nyt sitten lymyilevät poissaolollaan kaikki ne viisaat jotka muilla topiceilla ovat suureen ääneen saarnanneet että eipä osaa jaappanin poika automaatteja tehdä...
Noo, onhan noita tollaasia älyttömän pitkiä referenssilistoja aina ollut joka toimittajalla ja näköjään on vieläkin jaappanissa...
Mutta ostaja (en tarkoota nyt auton ostajaa...) ja tuotekehityshän ne valinnat tekee. Ja mikäettei, jos laatikoita halvalla japanista saa niin tottakai jokaisessa ostajassa on sen verran kapitalistia että pitää rahakirstun piukalla ja ottaa ittelleen tulospalkkiot palkkansa päälle
Missähän tältä palstalta nyt sitten lymyilevät poissaolollaan kaikki ne viisaat jotka muilla topiceilla ovat suureen ääneen saarnanneet että eipä osaa jaappanin poika automaatteja tehdä...
Koettakaahan nyt tulla mukaan keskusteluun...
Hmm, en muista lukeneeni näiltä palstoilta, että olisi kirjoitettu, ettei jaappanilaiset osaisi tehdä automaattilaatikoita. Voin muistaa toki väärinkin.
Härveli taitaa muistella kirjoituksia, jossa ihmetellään etteivät japanilaiset autonvalmistajat tee automaattivaihteisia diesel-autoja.
Alkuperäiseen kysymykseen, suosion syynä asiakkaan toiveet pysytytään täyttämään (laadukkuus, hinta, toimitusvarmuus jne). Tämä toimii muuallakin toimialoilla, joilla keskitytään tekemään komponentteja (esim. vaihteistO) eikä koko tuotetta (auto).
Paljonkohan maksaisi esim. DVD-soitin, jos jokainen valmistaja tekisi omiin soittimiin itse lukukoneiston ? Varmasti enemmän kuin 100-150 euroa. Laatukin vaihetelisi paljon enemmän.
Omassa autossani saa olla olla vaihteisto mistä maasta tahansa, kunhan se toimii ja kestää.
Uudessa (alk. -03) BMW 530 d:ssä on Aisinin 6 vaihteinen laatikko. Omastani, jo vaihtoon menneestä se nimittäin ehdittiin vaihtaa n 25tkm ajon jälkeen.(syy rikkoutumiseen lienee väärässä ohjelmassa.)
Noinkohan on? Taitaa kuitenkin olla ZF:n vaihteisto. Sinulle olisi voinut käydä kehnomminkin. Saksalaiselta kollegaltani meni omastaan moottori vaihtoon noilla kilometreillä ja auto oli kahden ensimmäisen vuoden aikana 27 kertaa huollossa. Automaattivaihteisto päivitettiin kolme kertaa ja ainakin hän kirosi nimenomaan ZF:ää.
BMW saattaa olla mukana eräänlaisen takaportin kautta. Minissä käytettiin Toyotan dieseliä, joten eiköhän siinä ollut Aisinin vaihteisto? Pelkkä arvaus, mutta kuulostaisi loogiselta.
AW is pleased to announce a new relationship with BMW A.G.(BMW), its newest AT customer. AW will be supplying its "TF-60SN" FWD 6-speed AT, for use in the Mini Cooper S and Mini Cooper S Convertible, both of which are manufactured at BMW's Oxford plant in U.K.
Eipä oman kokemukseni mukaan automaattilaatikoissa ole juuri sen kummemmin vikoja kuin manuaaleissakaan (laatikko + kytkin mukaan laskettuna). Useista manuaalivaihteisista laukeaa kytkin jossain vaiheessa, ei se automaatin kohdalla sen dramaattisempaa ole. Öljyt kun vaihtelee, niin hyvin pelaa. Multitroniceihin joutuu jossain vaiheessa vaihtamaan hihnan.
Automaattien pienetkin häiriöt jossain rajoitetussa olosuhteessa (esim joku mitätön nykäisy tietyllä tavalla vedätettäessä) tuntuvat palstalla olevan suunnilleen katastrofeja, mutta montakos kertaa itselle sattuu "näppihäiriö" vaihtaessa, tai monessako autossa on itse asiassa aivan surkea kytkin käyttää? Manuaalivaihteisiin käyttöystävällisiä kytkimiä kun eivät tunnu osaavan rakentaa kuin ranskalaiset.
Japskiautoista ei löydy dieselautomaatteja - olisiko syynä perimmäinen pihiys - jääkö kate liian pieneksi kun autoon pitäisi kalliin dieselin lisäksi laittaa alihankintana toteutettu kallis laatikko joka kestää vääntöjä?
Käsittääkseni ZF:n ja Aisinin laatikot perustuvat toimintatavaltaan ihan samaan ranskalaiseen patenttiin.
Yleisesti luullaan, että auto valmistajat tekevaät omat automaatti laatikkonsa. Esim. BMW on moottorikehityksen kärjessä, mutta heillä ei ole käsitystä automaatti vaihteistosta. Euroopassa automaatteja kehittää tällä hetkellä ainoastaan VW,PSA.MB. ZF;n tuote kehitys ei ole ollut näytillä. BMW on aikaisemmin käyttänyt ZF Boxeja, mutta nykyisin luottavat isommassa luokassa AW:hen.
Parasta automaatti / moottori yhdistelmää valitessa luottaisin MB:n tuotteiseen.
PSA on vaihteiden määrässä jäljessä ,mutta mukavuus parempi kuin muilla. VW:n DSG, joka ei ole yksin VW oma keksintö, on sekin taloudellinen. Skodan Yhteydessä vielä erityisen halpa.
[sapsa muokkasi tätä viestiä 13.01.2006 klo 18:01]
Aisin ei taida tehdä isompiin Bemareihin vaihteita, sen sijaan Mineissä niitä käytetään. Sekin on totta että Mersu tekee vaihteistonsa itse, mutta mikä on Peugeotin ja VW:n vaihteiston merkki? ZF vaihteistoja käyttää isommissa malleissaan esim. Jaguar, Audi ja BMW.
Ei taida tulla yllätyksenä nykyistä teollista valmistusta tuntevalle, ettei mikään autotehdas valmista kuin pienen osan tarvitsemistaan osista itse. Hyvin harva autotehdas tekee vaihteistoja itse. Mersun lisäksi ei taida olla muita omia vaihteistoja tekeviä autonvalmistajia kuin GM ja FORD Borg-Warnerin kautta.
Tässäpä oman autoni osien valmistajista tehty pieni muotoinen esitys, josta selviää hyvinkin kuinka monta osatoimittajaa autolla on. http://e60.net/information/E60_Suppliers.pdf
Automaattilaatikot ovat ZF, Saksa, TF (Torque flite) Usa Mopar, TH (Turbo hudraflite) Usa Gm, Borg Warner, Ford ym. ja jokunen tuntematon tämän lisäksi. Googlettakaako Aisi, tuokaa ensimmäinen Japsien oma automaatti tänne mikä ei ole lisenssillä tehty ZF:stä tai muusta kopioita, niin saatte papukaijamerkin heti. Mopoautot, varioaattiot ym. ovat erikseen.
[SixPack muokkasi tätä viestiä 13.01.2006 klo 19:25]
Aisin AW announcing the world's first FWD 6-speed automatic transmission
In 2002, Aisin AW grabbed the world's attention by announcing the world's first FWD 6-speed automatic transmission. We first began developing a 6-speed automatic transmission that would offer outstanding fuel economy and acceleration in 1997 at a time when 4-speed products dominated the automatic transmission marketplace. Development efforts based on a design which sought to create a 5-speed transmission by adding an additional gear to a 4-speed gearbox, which was already the result of adding an additional gear to a conventional 3-speed transmission, ran into cost and weight problems. Aisin AW addressed these issues by reevaluating automatic transmission design from the bottom up and launching a development project aimed at creating a completely new 6-speed automatic transmission. Project workers proceeded with an aggressive review of the basic design and by 1999 had successfully crafted a compact 6-speed automatic transmission that used 30% fewer parts than its 5-speed.
Aisin AW went on to develop FWD and RWD series of the new 6-speed automatic transmission and has since been supplying these innovative products to Toyota and other car manufacturers around the world.
Aisin AW announcing the world's first FWD 6-speed automatic transmission
Tästä Aisinista on ollut täällä aikaisemmin jo pitkää tarinaa vuosi sitten. Aisin on aikaa sitten tehnyt lisenssisopimuksen ZF:n kanssa, sillä ei ole enää merkitystä kummin päin laatikot haluaa asentaa autoon tai miten lisätä vaihteita Yhtä lailla mikäli jollakulla on ollut esim. Nissan dieselpumppuja joskus auki (kuori on erinäköinen), näkee hyvin piilossa tekstin, lisenced by Bosch. Hyvin paljon yhteistyötä on alihankkijoiden kesken, puolin ja toisin.
Tästä Aisinista on ollut täällä aikaisemmin jo pitkää tarinaa vuosi sitten. Aisin on aikaa sitten tehnyt lisenssisopimuksen ZF:n kanssa, sillä ei ole enää merkitystä kummin päin laatikot haluaa asentaa autoon tai miten lisätä vaihteita Yhtä lailla mikäli jollakulla on ollut esim. Nissan dieselpumppuja joskus auki (kuori on erinäköinen), näkee hyvin piilossa tekstin, lisenced by Bosch. Hyvin paljon yhteistyötä on alihankkijoiden kesken, puolin ja toisin.
Pitkäikäisin vielä toiminnassa oleva "perinteisten" automaattivaihteiden valmistaja on Borg-Warner. Borg-Warnerin vaihteistot olivat esikuvana monelle valmistajalle heidän kehittäessään automaattivaihteita. ZF kehitti ensimmäisen automaattivaihteensa vuonna 1969; perimältään ZF on "hammasratas" vaihteistojen valmistaja.
Aisin on perustanut laajan kehitysorganisaatioiden verkoston, jonka avulla se kehittää automaattivaihteistoja. Tärkeimpiin konsernin kehittäjiin kuuluu Aisinin USAn yksikkö, jonka nimi "sattumalta" on Aisin-Warner. Mitään lisenssivalmistusta ei Aisinin tarvitse tehdä, eikä sellaista toimintaa netistä "googlettamallakaan" löydy.
Tällä hetkellä ollaan siirtymässä "mekaanisiin automaattivaihteisiin", eli pohjimmiltaan automatisoidaan mekaanisten vaihteistojen vaihteensiirto. Siinä tärkeimpänä tekijänä on - ei niinkään mekaniikka - vaan elektroniikka. Se on tullut siis voimakkaasti myös voimansiirtopuolelle. DSG-vaihteiston mekaaninen erikoisuus on tavallaan "kaksinkertaisuus", eli yhtä aikaa on päällä kaksi vierekkäistä vaihdetta, jolloin vaihtaminen saadaan tapahtumaan salamannopeasti. Vaihteiston ohjauselektroniikka "päättää" onko "seuraava" vaihde käytössä olevaa pienempi vai suurempi. Itse mekaaninen toteutus ei ole tässäkään mikään suuri innovaatio, olihan jo T-Fordissa samalla tavalla toimiva planeettavaihteisto; tärkein "komponentti" on ohjauselektroniikka.
Tästä Aisinista on ollut täällä aikaisemmin jo pitkää tarinaa vuosi sitten. Aisin on aikaa sitten tehnyt lisenssisopimuksen ZF:n kanssa, sillä ei ole enää merkitystä kummin päin laatikot haluaa asentaa autoon tai miten lisätä vaihteita.
Kuten olen aikaisemminkin todennut niin sekä Aisinin että ZF:n vaihteistot perustuvat ranskalaisen Pierre Lepelletierin keksimään tekniseen ratkaisuun, joka pienentää polttoaineen kulutusta. Joten ne lisenssimaksut menevät molemmilta Ranskaan.
Aisin on osa Toyota Groupia, joten siinä mielessä voi sanoa Toyotankin valmistavan vaihteistonsa itse.
Kuten olen aikaisemminkin todennut niin sekä Aisinin että ZF:n vaihteistot perustuvat ranskalaisen Pierre Lepelletierin keksimään tekniseen ratkaisuun, joka pienentää polttoaineen kulutusta. Joten ne lisenssimaksut menevät molemmilta Ranskaan.
Näin se olikin, pisteet Olmille. Vapaapäivinä ei pitäisi kirjoittaa mitään, juotuaan vasta yhden kahvikupillisen.
Jos tämä on eurooppalaista osaamista parhaimmillaan kyllä ymmärrän miksi Japanista.
TM KOEAJO 10/2001
Mercedes-Benz C200 Kompressor T Sequentronic
"Mersun kytkin ja vaihteisto-osasto ei ikinä ole ansainnut palkintoja huippusujuvien laitteiden tuottamisesta."
"Jokaista vaihtoa säestää nyykähtävä vedon katkeaminen, ellei kuljettaja ennakoi tilannetta keventämällä kaasua itse. Sitä ei automaattiseksi nimitetyn laitteen kuitenkaan pitäisi vaatia."
"Eniten keskittymistä vaativat vaihdot ykköseltä kakkoselle."
"Hankalia hetkiä voi tuottaa tarkka pysäköinti, etenkin pyörät paljon käännettynä, sillä kytkimen tarttuessa auto pyrkii helposti loikkaamaan aiottua enemmän."
TM AJETTUA 14/2004
Mercedes-Benz C230 Kompressor TA Avantgarde
"Liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä automaattivaihteisto toimii hyvin pehmeästi, jos kaasu ei ole aivan pohjassa. Sitä vastoin painettaessa kaasu pohjaan liikkkeellä oltaessa tapahtumasta tulee rajumpi. Nykäisyjä tulee, kun vaihteisto etsii muutama numeroa pienemmän vaihteen ja myös kun voimaa tulee moottorin päästyä varsinaiselle vetoalueelle."
Ja muistetaan, (siinä sivussa) että sequentronic on "köyhan automaatti" eli automatisoitu manuaali, jollainen vaatii joka tapauksessa hieman erilaisen ajotyylin kuin oikea toimiakseen jotenkuten mukavasti.
Tuo poru vaihtojen nykäyksistä ihmetyttää siinä mielessä, että kun ensinnä mainostetaan, "että niin ja niin hienoa kehitystä tapahtunut automaateissa, momentinmuunnin lukittuu jo ykkösellä ja säästää polttoainetta, vaihdelaatikko oppii kuljettajan ajotavan etc"... Totta helvetissä se potkaisee kun ensinnä köröötellään väännöllä hiljaa eteenpäin herraskaisesti kymmeniä kilometrejä ja sitten yhtäkkiä laitetaankin lapikas laattiaan! Loota miettii hetken "tarkottikohan se sitä oikeesti?" ja alkaa vetämään urheiluohjelmaa kehiin.
Ei ne vielä ajatuksia osaa lukea ne vaihteistot, ilmeisesti tarttis. Tai sitten joittenkin kynämiesten pitäis lukea ajatuksella hehkutuksensa pari kappaletta takaperin ja ymmärtää mitä juuri on kirjottanu. Eipä ole vielä yhtäkään vaihteistoa tullut eteen, joka olisi osannut lukea minun ajatukseni niin täydellisesti, että kun se 'economy' ohjelma on täysin astunut peliin niin se osaisi heti samalla sekunnilla alkaa vaihtamaan nopeasti kun alkaa 'iisuttamaan' kuskia. Kaikilla on ensimmäiset uuden ohjelman vaihdot menneet reisille, mutta: "Ketä kiinnostaa?" Ei minua ainakaan. Jos loota pelaa sen 99% ajasta niinkuin sen on tarkoitus eikä laatikkoa tartte korjailla niin ei se 1% ohjelman vaihtuessa minun maailmaani kaada, syyhän nykäykseen on minussa itsessäni.
"Jos kerran mies ei osaa lukea naisen ajatuksia (tarttis osata...) niin millä konetta voi vaatia samaan?" Tai lukemaan edes miehen mietteitä, vaikka ne vähän helpommin aavistettavia onkin
"Liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä automaattivaihteisto toimii hyvin pehmeästi, jos kaasu ei ole aivan pohjassa. Sitä vastoin painettaessa kaasu pohjaan liikkkeellä oltaessa tapahtumasta tulee rajumpi. Nykäisyjä tulee, kun vaihteisto etsii muutama numeroa pienemmän vaihteen ja myös kun voimaa tulee moottorin päästyä varsinaiselle vetoalueelle."
Ihmettelisin noilla tehoilla jos ei vähän nykäise kaasu pohjaan painettaessa...jos ei nykäise yhtään, niin silloinhan laatikko luistattaa ja vie voimaa. Silloin valitettaisiin tietysti polttoaineenkulutusta ja sitä, että vaihteisto on "laiska". Kysymys on painotuksista, kick-down toiminto on todennäköisesti ohjelmoitu vähemmän luistattavaksi jotta tehoa ei katoa ja vaihto on nopea. Kaasu pohjaan painettaessa pieni nykäisy ei liene mikään katastrofi, kuinka usein tuollainen tilanne tulee käytännössä eteen?
Toista se on manuaalilla, on se ilo vääntää keppiä, ei nyi kuin 99% vaihdoista kaasu pohjassa. Mutta onhan se "urheilullista" (vaikka eihän urheiluautoissa varsinaisia manuaalilaatikoita ole ollut enää aikoihin)
"Liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä automaattivaihteisto toimii hyvin pehmeästi, jos kaasu ei ole aivan pohjassa. Sitä vastoin painettaessa kaasu pohjaan liikkkeellä oltaessa tapahtumasta tulee rajumpi. Nykäisyjä tulee, kun vaihteisto etsii muutama numeroa pienemmän vaihteen ja myös kun voimaa tulee moottorin päästyä varsinaiselle vetoalueelle."
Ihmettelisin noilla tehoilla jos ei vähän nykäise kaasu pohjaan painettaessa...jos ei nykäise yhtään, niin silloinhan laatikko luistattaa ja vie voimaa. Silloin valitettaisiin tietysti polttoaineenkulutusta ja sitä, että vaihteisto on "laiska". Kysymys on painotuksista, kick-down toiminto on todennäköisesti ohjelmoitu vähemmän luistattavaksi jotta tehoa ei katoa ja vaihto on nopea. Kaasu pohjaan painettaessa pieni nykäisy ei liene mikään katastrofi, kuinka usein tuollainen tilanne tulee käytännössä eteen?
Toista se on manuaalilla, on se ilo vääntää keppiä, ei nyi kuin 99% vaihdoista kaasu pohjassa. Mutta onhan se "urheilullista" (vaikka eihän urheiluautoissa varsinaisia manuaalilaatikoita ole ollut enää aikoihin)
Onko sinulla faktatietoa, että nuo mainitsemasi käyttäisivät Aisinin vaihteistoja? Peugeot 407:kan on joskus mainittu niitä käyttävän, mutta esimerkiksi Audi lienee jonkinsortin yllätys.
http://www.aisin-aw.co.jp/en/01corporate/05client_company/index.html
JAPAN
[ Automatic Transmission ]
Toyota Motor Corporation
Mitsubishi Motors Corporation
Isuzu Motors Limited
Mazda Motor Corporation
Suzuki Motor Corporation
Nissan Motor Co., Ltd.
[ Car Navigation System ]
Toyota Motor Corporation
Alpine Electronics Inc.
Fujitsu Ten Limited.
Mitsubishi Motors Corporation
Sony Corporation
EUROPE
[ Automatic Transmission ]
Volvo Car Corporation (Sweden)
Adam Opel AG (Germany)
Vauxhall Motors Ltd. (U.K.)
Saab Automobile AB (Sweden)
Fiat Auto S.p.A. (Italy)
*incl. Lancia and Alfa Romeo
Renault S.A. (France)
Volkswagen AG (Germany)
Porsche AG (Germany)
Audi AG (Germany)
PSA Peugeot Citroën (France)
Ford-Werke Aktiengesellschaft (Germany)
SEAT S.A. (Spain)
koda Auto a.s. (Czech)
BMW AG (Germany)
[ Car Navigation System ]
Toyota Motor Europe S.A. / N.V. (Belgium)
Mitsubishi Motor Sales Europe B.V. (Holland)
Audi AG (Germany)
Volkswagen AG (Germany)
Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Italy)
Major Customers/Automotive Parts and systems
Toyota Motor Corp.
Suzuki Motor Corp.
Mitsubishi Motors Corp.
Hino Motors, Ltd.
Isuzu Motors, Ltd.
Daihatsu Motor Co., Ltd.
Yamaha Motor Co., Ltd.
Honda Motor Co., Ltd.
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corp.
Nissan Motor Co., Ltd.
Fuji Heavy Industries, Ltd.
Nissan Diesel Motor Co., Ltd.
Mazda Motor Corp.
General Motors Corp.
DaimlerChrysler AG
Ford Motor Co.
Volvo Car Corp.
Renault S.A.
Audi AG
BMW AG
Hyundai Motor Co.
Daewoo Motor Co., Ltd.
Tacti Corp.
Central Automotive Products Ltd.
TMY Corp.
Meiji Sangyo Co.
Toyota Tsusho Corp.
Jaa, onkohan tuo lista valmistajista, jotka ovat joskus ostaneet Aisinin vaihteiston johonkin malliinsa? Ainakin nykyisissä 3- ja 5-sarjan BMW-malleissa on ZF:n (Zahnradfabrik Friedrichshafen) tekemät 6-vaihteiset automaatit. Aisin tekee kyllä hyviä automaatteja. On ZF:n ohella ehdotonta kärkeä maailmassa.
BMW saattaa olla mukana eräänlaisen takaportin kautta. Minissä käytettiin Toyotan dieseliä, joten eiköhän siinä ollut Aisinin vaihteisto? Pelkkä arvaus, mutta kuulostaisi loogiselta.
Joissain Audi A3:ssa käytetään Aisinin vaihteistoa.
Volvolta löytyy ainakin XC90 V8.
Itse en ole lainkaan yllättynyt että tämäntyyppiset japanilaiset tuotteet ovat olleet suosittuja. Syy: sumeat menetelmät, jotka japanilaiset ottivat innokkaina käyttöön jo 80-luvulla ja joita läntinen insinööri osin vieläkin vierastaa.
En tosin ole ollenkaan varma että ko. automaateissa on käytetty sumeaa säätöä, todennäköistä se on. Nykyisin sitä käytetään kyllä laajalti kaikkialla.
Hieman tämä nyt hymyilyttää. Aika monta keskustelua on käyty aiheesta, kuinka eurooppalaisiin laatuautoihin saa dieselin ja automaatin samaan pakettiin ja kuinka japanilaiset ovat kykenemättömiä moisia tekemään...
Uudessa (alk. -03) BMW 530 d:ssä on Aisinin 6 vaihteinen laatikko.
Omastani, jo vaihtoon menneestä se nimittäin ehdittiin vaihtaa
n 25tkm ajon jälkeen.(syy rikkoutumiseen lienee väärässä ohjelmassa.)
Volvon 5 vaihteiset automaatit ovat ainakin pääosin AW:n
tuotantoa.
Saabin 9-5 Tid:n 5 vaihteinen ja 9-3 Aeron
4 vaihteiset ovat Aisinin.
Toyotan kaikki 4 vaihteiset.
Lexus GS,SC,LS:n 5vaihteiset tulevat Aisinilta, samoin RX 300 4 vaihteinen.
VW:ltä ainakin Touareg:n 6 vaihteinen on Aisinin keksintö.
Jaa...a
Missähän tältä palstalta nyt sitten lymyilevät poissaolollaan kaikki ne viisaat jotka muilla topiceilla ovat suureen ääneen saarnanneet että eipä osaa jaappanin poika automaatteja tehdä...
Koettakaahan nyt tulla mukaan keskusteluun...
http://www.jatco.co.jp/ENGLISH/PRODUCTS/stepat.html
Japanilainen JATCO automaattivaihteisto:
4-speed
VW POLO, LUPO
SEAT AROSA
SKODA FABIA
5-speed
VW GOLF, SHARAN
LAND ROVER FREELANDER
JAGUAR X-TYPE
FORD EUROPE MONDEO
MAZDA MPV, LAPUTA
MITSUBISHI PAJERO
Noo, onhan noita tollaasia älyttömän pitkiä referenssilistoja aina ollut joka toimittajalla ja näköjään on vieläkin jaappanissa...
Mutta ostaja (en tarkoota nyt auton ostajaa...) ja tuotekehityshän ne valinnat tekee. Ja mikäettei, jos laatikoita halvalla japanista saa niin tottakai jokaisessa ostajassa on sen verran kapitalistia että pitää rahakirstun piukalla ja ottaa ittelleen tulospalkkiot palkkansa päälle
http://www.aweurope.net/awe-prod-set.htm
"... providing the highest quality and offering the best performance."
RWD New Electronically Controlled 6-speed AT
CAYENNE (PORSCHE)
TOUAREG (VOLKSWAGEN)
FWD New Electronically Controlled 6-speed AT
NEW BEETLE CABRIOLET
TOURAN (VOLKSWAGEN)
A3 (AUDI)
407 (PEUGEOT)
FWD New Electronically Controlled 5-speed AT
S40 / V50, S60 / V70 / XC70 / C70, S80, XC90 (VOLVO)
9-3, 9-5 (SAAB)
VECTRA, SIGNUM (OPEL)
LAGUNA, ESPACE, VEL SATIS (RENAULT)
THESIS (LANCIA)
166 (ALFA-ROMEO)
FWD New Electronically Controlled 4-speed AT
FIESTA / FUSION (FORD)
ASTRA / ZAFIRA (OPEL)
Missähän tältä palstalta nyt sitten lymyilevät poissaolollaan kaikki ne viisaat jotka muilla topiceilla ovat suureen ääneen saarnanneet että eipä osaa jaappanin poika automaatteja tehdä...
Koettakaahan nyt tulla mukaan keskusteluun...
Hmm, en muista lukeneeni näiltä palstoilta, että olisi kirjoitettu, ettei jaappanilaiset osaisi tehdä automaattilaatikoita. Voin muistaa toki väärinkin.
Härveli taitaa muistella kirjoituksia, jossa ihmetellään etteivät japanilaiset autonvalmistajat tee automaattivaihteisia diesel-autoja.
Alkuperäiseen kysymykseen, suosion syynä asiakkaan toiveet pysytytään täyttämään (laadukkuus, hinta, toimitusvarmuus jne). Tämä toimii muuallakin toimialoilla, joilla keskitytään tekemään komponentteja (esim. vaihteistO) eikä koko tuotetta (auto).
Paljonkohan maksaisi esim. DVD-soitin, jos jokainen valmistaja tekisi omiin soittimiin itse lukukoneiston ? Varmasti enemmän kuin 100-150 euroa. Laatukin vaihetelisi paljon enemmän.
Omassa autossani saa olla olla vaihteisto mistä maasta tahansa, kunhan se toimii ja kestää.
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=2312
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=3143
pari näin alkuun...
Omastani, jo vaihtoon menneestä se nimittäin ehdittiin vaihtaa
n 25tkm ajon jälkeen.(syy rikkoutumiseen lienee väärässä ohjelmassa.)
Noinkohan on? Taitaa kuitenkin olla ZF:n vaihteisto. Sinulle olisi voinut käydä kehnomminkin. Saksalaiselta kollegaltani meni omastaan moottori vaihtoon noilla kilometreillä ja auto oli kahden ensimmäisen vuoden aikana 27 kertaa huollossa. Automaattivaihteisto päivitettiin kolme kertaa ja ainakin hän kirosi nimenomaan ZF:ää.
BMW saattaa olla mukana eräänlaisen takaportin kautta. Minissä käytettiin Toyotan dieseliä, joten eiköhän siinä ollut Aisinin vaihteisto? Pelkkä arvaus, mutta kuulostaisi loogiselta.
http://www.aisin-aw.co.jp/en/04news/list.html#22
Apr. 1, 2005
AW is pleased to announce a new relationship with BMW A.G.(BMW), its newest AT customer. AW will be supplying its "TF-60SN" FWD 6-speed AT, for use in the Mini Cooper S and Mini Cooper S Convertible, both of which are manufactured at BMW's Oxford plant in U.K.
http://www.ajovalo.net/automaattivaihteistot2.htm
"Automaattivaihteistot uusissa henkilöautoissa"
Automalli Vaihteisto Vaihteita Välityssuhteet I-VI
Eipä oman kokemukseni mukaan automaattilaatikoissa ole juuri sen kummemmin vikoja kuin manuaaleissakaan (laatikko + kytkin mukaan laskettuna). Useista manuaalivaihteisista laukeaa kytkin jossain vaiheessa, ei se automaatin kohdalla sen dramaattisempaa ole. Öljyt kun vaihtelee, niin hyvin pelaa. Multitroniceihin joutuu jossain vaiheessa vaihtamaan hihnan.
Automaattien pienetkin häiriöt jossain rajoitetussa olosuhteessa (esim joku mitätön nykäisy tietyllä tavalla vedätettäessä) tuntuvat palstalla olevan suunnilleen katastrofeja, mutta montakos kertaa itselle sattuu "näppihäiriö" vaihtaessa, tai monessako autossa on itse asiassa aivan surkea kytkin käyttää? Manuaalivaihteisiin käyttöystävällisiä kytkimiä kun eivät tunnu osaavan rakentaa kuin ranskalaiset.
Japskiautoista ei löydy dieselautomaatteja - olisiko syynä perimmäinen pihiys - jääkö kate liian pieneksi kun autoon pitäisi kalliin dieselin lisäksi laittaa alihankintana toteutettu kallis laatikko joka kestää vääntöjä?
Käsittääkseni ZF:n ja Aisinin laatikot perustuvat toimintatavaltaan ihan samaan ranskalaiseen patenttiin.
Yleisesti luullaan, että auto valmistajat tekevaät omat
automaatti laatikkonsa. Esim. BMW on moottorikehityksen
kärjessä, mutta heillä ei ole käsitystä automaatti vaihteistosta.
Euroopassa automaatteja kehittää tällä hetkellä ainoastaan VW,PSA.MB.
ZF;n tuote kehitys ei ole ollut näytillä.
BMW on aikaisemmin käyttänyt ZF Boxeja, mutta nykyisin
luottavat isommassa luokassa AW:hen.
Parasta automaatti / moottori yhdistelmää valitessa luottaisin
MB:n tuotteiseen.
PSA on vaihteiden määrässä jäljessä ,mutta mukavuus
parempi kuin muilla.
VW:n DSG, joka ei ole yksin VW oma keksintö, on sekin
taloudellinen. Skodan Yhteydessä vielä erityisen halpa.
Aisin ei taida tehdä isompiin Bemareihin vaihteita, sen sijaan Mineissä niitä käytetään. Sekin on totta että Mersu tekee vaihteistonsa itse, mutta mikä on Peugeotin ja VW:n vaihteiston merkki? ZF vaihteistoja käyttää isommissa malleissaan esim. Jaguar, Audi ja BMW.
Ei taida tulla yllätyksenä nykyistä teollista valmistusta tuntevalle, ettei mikään autotehdas valmista kuin pienen osan tarvitsemistaan osista itse. Hyvin harva autotehdas tekee vaihteistoja itse. Mersun lisäksi ei taida olla muita omia vaihteistoja tekeviä autonvalmistajia kuin GM ja FORD Borg-Warnerin kautta.
Tässäpä oman autoni osien valmistajista tehty pieni muotoinen esitys, josta selviää hyvinkin kuinka monta osatoimittajaa autolla on.
http://e60.net/information/E60_Suppliers.pdf
Automaattilaatikot ovat ZF, Saksa, TF (Torque flite) Usa Mopar, TH (Turbo hudraflite) Usa Gm, Borg Warner, Ford ym. ja jokunen tuntematon tämän lisäksi. Googlettakaako Aisi, tuokaa ensimmäinen Japsien oma automaatti tänne mikä ei ole lisenssillä tehty ZF:stä tai muusta kopioita, niin saatte papukaijamerkin heti.
Mopoautot, varioaattiot ym. ovat erikseen.
http://www.aisin-aw.co.jp/en/02products/index.html
Aisin AW announcing the world's first FWD 6-speed automatic transmission
In 2002, Aisin AW grabbed the world's attention by announcing the world's first FWD 6-speed automatic transmission. We first began developing a 6-speed automatic transmission that would offer outstanding fuel economy and acceleration in 1997 at a time when 4-speed products dominated the automatic transmission marketplace. Development efforts based on a design which sought to create a 5-speed transmission by adding an additional gear to a 4-speed gearbox, which was already the result of adding an additional gear to a conventional 3-speed transmission, ran into cost and weight problems. Aisin AW addressed these issues by reevaluating automatic transmission design from the bottom up and launching a development project aimed at creating a completely new 6-speed automatic transmission. Project workers proceeded with an aggressive review of the basic design and by 1999 had successfully crafted a compact 6-speed automatic transmission that used 30% fewer parts than its 5-speed.
Aisin AW went on to develop FWD and RWD series of the new 6-speed automatic transmission and has since been supplying these innovative products to Toyota and other car manufacturers around the world.
Aisin AW announcing the world's first FWD 6-speed automatic transmission
Tästä Aisinista on ollut täällä aikaisemmin jo pitkää tarinaa vuosi sitten. Aisin on aikaa sitten tehnyt lisenssisopimuksen ZF:n kanssa, sillä ei ole enää merkitystä kummin päin laatikot haluaa asentaa autoon tai miten lisätä vaihteita
Yhtä lailla mikäli jollakulla on ollut esim. Nissan dieselpumppuja joskus auki (kuori on erinäköinen), näkee hyvin piilossa tekstin, lisenced by Bosch.
Hyvin paljon yhteistyötä on alihankkijoiden kesken, puolin ja toisin.
Yhtä lailla mikäli jollakulla on ollut esim. Nissan dieselpumppuja joskus auki (kuori on erinäköinen), näkee hyvin piilossa tekstin, lisenced by Bosch.
Hyvin paljon yhteistyötä on alihankkijoiden kesken, puolin ja toisin.
Pitkäikäisin vielä toiminnassa oleva "perinteisten" automaattivaihteiden valmistaja on Borg-Warner. Borg-Warnerin vaihteistot olivat esikuvana monelle valmistajalle heidän kehittäessään automaattivaihteita. ZF kehitti ensimmäisen automaattivaihteensa vuonna 1969; perimältään ZF on "hammasratas" vaihteistojen valmistaja.
Aisin on perustanut laajan kehitysorganisaatioiden verkoston, jonka avulla se kehittää automaattivaihteistoja. Tärkeimpiin konsernin kehittäjiin kuuluu Aisinin USAn yksikkö, jonka nimi "sattumalta" on Aisin-Warner. Mitään lisenssivalmistusta ei Aisinin tarvitse tehdä, eikä sellaista toimintaa netistä "googlettamallakaan" löydy.
Tällä hetkellä ollaan siirtymässä "mekaanisiin automaattivaihteisiin", eli pohjimmiltaan automatisoidaan mekaanisten vaihteistojen vaihteensiirto. Siinä tärkeimpänä tekijänä on - ei niinkään mekaniikka - vaan elektroniikka. Se on tullut siis voimakkaasti myös voimansiirtopuolelle. DSG-vaihteiston mekaaninen erikoisuus on tavallaan "kaksinkertaisuus", eli yhtä aikaa on päällä kaksi vierekkäistä vaihdetta, jolloin vaihtaminen saadaan tapahtumaan salamannopeasti. Vaihteiston ohjauselektroniikka "päättää" onko "seuraava" vaihde käytössä olevaa pienempi vai suurempi.
Itse mekaaninen toteutus ei ole tässäkään mikään suuri innovaatio, olihan jo T-Fordissa samalla tavalla toimiva planeettavaihteisto; tärkein "komponentti" on ohjauselektroniikka.
Kuten olen aikaisemminkin todennut niin sekä Aisinin että ZF:n vaihteistot perustuvat ranskalaisen Pierre Lepelletierin keksimään tekniseen ratkaisuun, joka pienentää polttoaineen kulutusta. Joten ne lisenssimaksut menevät molemmilta Ranskaan.
Aisin on osa Toyota Groupia, joten siinä mielessä voi sanoa Toyotankin valmistavan vaihteistonsa itse.
Näin se olikin, pisteet Olmille.
Vapaapäivinä ei pitäisi kirjoittaa mitään, juotuaan vasta yhden kahvikupillisen.
JULY 11, 2005
Face-lifted Audi A4
HYDRAULIC STEERING SYSTEM: KOYO, ZF LENKSYSTEME
REAR SHOCKS: KAYABA
DECEMBER 12, 2005
The new Citroen C6
VARIABLE ASSIST POWER STEERING: KOYO
HYDROPNEUMATIC SHOCK ABSORBERS: KAYABA
6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION: AISIN AW
MAY 16, 2005
Mercedes-Benz B class
ELECTRIC STEERING: KOYO
IN-DASH CD CHANGER: ALPINE
A/C COMPRESSOR: DENSO
SEPTEMBER 19, 2005
The new Audi Q7
AUTOMATIC TRANSMISSION FOR 4.2-LITER V-8 GASOLINE ENGINE: AISIN AW
TIRES: BRIDGESTONE
AUGUST 2, 2005
the 2006 Honda Ridgeline (The Ridgeline is built in Alliston, Ontario.)
ENGINE CONTROL UNIT: KEIHIN INDIA PRECISION TECHNOLOGY
6 CD PLAYER: CLARION
ELECTRONIC STABILITY CONTROL: ROBERT BOSCH
MARCH 21, 2005
The new Porsche 911
MANUAL TRANSMISSION: AISIN SEIKI
TIRES: BRIDGESTONE EUROPE
OCTOBER 17, 2005
The new Toyota Yaris (The Valenciennes plant in France)
RESISTANCE WELDING ELECTRODES: OUTOKUMPU STEEL
ELECTRIC POWER STEERING: KOYO
FRICTION PLATES FOR 5-SPEED A/T: NSK-WARNER
The Yariss five-speed manual transmission is produced in Toyotas plant in Walbrzych, Poland.
The Yariss multimode automated manual transmission comes from Toyota in Japan.
Jos tämä on eurooppalaista osaamista parhaimmillaan kyllä ymmärrän miksi Japanista.
TM KOEAJO 10/2001
Mercedes-Benz C200 Kompressor T Sequentronic
"Mersun kytkin ja vaihteisto-osasto ei ikinä ole ansainnut palkintoja huippusujuvien laitteiden tuottamisesta."
"Jokaista vaihtoa säestää nyykähtävä vedon katkeaminen, ellei kuljettaja ennakoi tilannetta keventämällä kaasua itse. Sitä ei automaattiseksi nimitetyn laitteen kuitenkaan pitäisi vaatia."
"Eniten keskittymistä vaativat vaihdot ykköseltä kakkoselle."
"Hankalia hetkiä voi tuottaa tarkka pysäköinti, etenkin pyörät paljon käännettynä, sillä kytkimen tarttuessa auto pyrkii helposti loikkaamaan aiottua enemmän."
TM AJETTUA 14/2004
Mercedes-Benz C230 Kompressor TA Avantgarde
"Liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä automaattivaihteisto toimii hyvin pehmeästi, jos kaasu ei ole aivan pohjassa. Sitä vastoin painettaessa kaasu pohjaan liikkkeellä oltaessa tapahtumasta tulee rajumpi. Nykäisyjä tulee, kun vaihteisto etsii muutama numeroa pienemmän vaihteen ja myös kun voimaa tulee moottorin päästyä varsinaiselle vetoalueelle."
Ja muistetaan, (siinä sivussa) että sequentronic on "köyhan automaatti" eli automatisoitu manuaali, jollainen vaatii joka tapauksessa hieman erilaisen ajotyylin kuin oikea toimiakseen jotenkuten mukavasti.
Tuo poru vaihtojen nykäyksistä ihmetyttää siinä mielessä, että kun ensinnä mainostetaan, "että niin ja niin hienoa kehitystä tapahtunut automaateissa, momentinmuunnin lukittuu jo ykkösellä ja säästää polttoainetta, vaihdelaatikko oppii kuljettajan ajotavan etc"... Totta helvetissä se potkaisee kun ensinnä köröötellään väännöllä hiljaa eteenpäin herraskaisesti kymmeniä kilometrejä ja sitten yhtäkkiä laitetaankin lapikas laattiaan! Loota miettii hetken "tarkottikohan se sitä oikeesti?" ja alkaa vetämään urheiluohjelmaa kehiin.
Ei ne vielä ajatuksia osaa lukea ne vaihteistot, ilmeisesti tarttis. Tai sitten joittenkin kynämiesten pitäis lukea ajatuksella hehkutuksensa pari kappaletta takaperin ja ymmärtää mitä juuri on kirjottanu. Eipä ole vielä yhtäkään vaihteistoa tullut eteen, joka olisi osannut lukea minun ajatukseni niin täydellisesti, että kun se 'economy' ohjelma on täysin astunut peliin niin se osaisi heti samalla sekunnilla alkaa vaihtamaan nopeasti kun alkaa 'iisuttamaan' kuskia. Kaikilla on ensimmäiset uuden ohjelman vaihdot menneet reisille, mutta: "Ketä kiinnostaa?" Ei minua ainakaan. Jos loota pelaa sen 99% ajasta niinkuin sen on tarkoitus eikä laatikkoa tartte korjailla niin ei se 1% ohjelman vaihtuessa minun maailmaani kaada, syyhän nykäykseen on minussa itsessäni.
"Jos kerran mies ei osaa lukea naisen ajatuksia (tarttis osata...) niin millä konetta voi vaatia samaan?" Tai lukemaan edes miehen mietteitä, vaikka ne vähän helpommin aavistettavia onkin
Mercedes-Benz C230 Kompressor TA Avantgarde
"Liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä automaattivaihteisto toimii hyvin pehmeästi, jos kaasu ei ole aivan pohjassa. Sitä vastoin painettaessa kaasu pohjaan liikkkeellä oltaessa tapahtumasta tulee rajumpi. Nykäisyjä tulee, kun vaihteisto etsii muutama numeroa pienemmän vaihteen ja myös kun voimaa tulee moottorin päästyä varsinaiselle vetoalueelle."
Ihmettelisin noilla tehoilla jos ei vähän nykäise kaasu pohjaan painettaessa...jos ei nykäise yhtään, niin silloinhan laatikko luistattaa ja vie voimaa. Silloin valitettaisiin tietysti polttoaineenkulutusta ja sitä, että vaihteisto on "laiska". Kysymys on painotuksista, kick-down toiminto on todennäköisesti ohjelmoitu vähemmän luistattavaksi jotta tehoa ei katoa ja vaihto on nopea. Kaasu pohjaan painettaessa pieni nykäisy ei liene mikään katastrofi, kuinka usein tuollainen tilanne tulee käytännössä eteen?
Toista se on manuaalilla, on se ilo vääntää keppiä, ei nyi kuin 99% vaihdoista kaasu pohjassa. Mutta onhan se "urheilullista" (vaikka eihän urheiluautoissa varsinaisia manuaalilaatikoita ole ollut enää aikoihin)
Mercedes-Benz C230 Kompressor TA Avantgarde
"Liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä automaattivaihteisto toimii hyvin pehmeästi, jos kaasu ei ole aivan pohjassa. Sitä vastoin painettaessa kaasu pohjaan liikkkeellä oltaessa tapahtumasta tulee rajumpi. Nykäisyjä tulee, kun vaihteisto etsii muutama numeroa pienemmän vaihteen ja myös kun voimaa tulee moottorin päästyä varsinaiselle vetoalueelle."
Ihmettelisin noilla tehoilla jos ei vähän nykäise kaasu pohjaan painettaessa...jos ei nykäise yhtään, niin silloinhan laatikko luistattaa ja vie voimaa. Silloin valitettaisiin tietysti polttoaineenkulutusta ja sitä, että vaihteisto on "laiska". Kysymys on painotuksista, kick-down toiminto on todennäköisesti ohjelmoitu vähemmän luistattavaksi jotta tehoa ei katoa ja vaihto on nopea. Kaasu pohjaan painettaessa pieni nykäisy ei liene mikään katastrofi, kuinka usein tuollainen tilanne tulee käytännössä eteen?
Toista se on manuaalilla, on se ilo vääntää keppiä, ei nyi kuin 99% vaihdoista kaasu pohjassa. Mutta onhan se "urheilullista" (vaikka eihän urheiluautoissa varsinaisia manuaalilaatikoita ole ollut enää aikoihin)