Mitä ihmettä TM:n toimittajat näkevät Subarussa ja Mitsussa

11 kommenttia

Olen vuosia ihmetellyt kahden automerkin saamaa ylisuurta julkisuutta TM:n palstoilla, etenkin Jarmo Sukavan koeajoissa. Nimittäin Subarun ja Mitsubishin. Autojen myyntiluvut ovat Suomessa minimaaliset, mutta ei TM.n numeroa jossa ei olisi joku näiden merkkien malli koeajossa. TM on varmaan koeajanut kohta kaikki Suomessa myydyt Subarut ja Mitsut yksitellen.
Kumpikin merkki edustaa japanilaisen autoteollisuuden surkeinta lohkoa. Noita 1970-luvun riisikuppeja halpoinen hiirenharmaine kovamuovisisustuksineen, huonoine istuimineen, olemattomine jousitusmukavuuksineen ja korkeine melutasoineen. Viimeisen "uuden" Imprezan keulan uusi muotoilu ja Lada-tason sisustus kertoo kyllä kokemattomammallekin miksi autoja myydään niin vähän. Ei edes takaniskatukia, miten moista autoa saadaan edes myydä tänä kolaritestien kulta-aikana.
Sama ikivanhojen konstruktioiden uudelleenlämmitys koskee Mitsuakin. Katsokaa vaikka "uutta" Lanceria. Ja minkä julkisuuden uusi Lancer saikaan TM:ssa tullessaan hiljattain markkinoille.
Sukava ja muut autourheilun kanssa paljon tekemisissä olleet/olevat toimittajat unohtavat kaiken kriittisyytensä päästessään näiden WRC-replikoiden puikkoihin.
Tuleekin ilkeä ajatus TM:n toimittajien liian intiimistä suhteista moisia laitteita kauppaaviin tahoihin.
Moni mielenkiintoisempi auto on turhaan odottanut armollista pääsyä TM:n koeajoon.

  
  • Tutkisit asiaa edes hitusen ennen kuin avaudut. Tällä vuosituhannella (2000-2005 + 1 nro 2006) TM:ssä on ollut noin 15 artikkelia, jossa Subaru on ollut mukana. Mitsuja näköjään noin 30 kpl. Vertailun vuoksi Toyota liki 100 ja VW reilut 50.

    Onko tässä seurassa Subarun reilut 2 artikkelia / vuosi liikaa? Viime vuonna oli 3 Subarua ajettua-artikkeleina, ei yhtään koeajoa. Lisäksi Subaru Legacy oli mukana Scandinavian performance car of the year -vertalussa.

    Mitsuja käsiteltiin yhteensä 7 artikkelissa viime vuonna. Grandista ja Coltia pääasiassa. Onpa paljon...

    Saman julkisuuden Mitsu Lancerin paluu sai muissakin autolehdissä.

    Tuotteiden ominaisuuksista olen samoilla linjoilla. Lancer niinkuin Impreza ovat aika vanhanaikaisia mutta se ei tee niistä huonoja tuotteita.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 19.01.2006 klo 16:21]
      
  • Minäkin olen siinä samaa mieltä, että vanhanaikaisia ovat sekä Impreza että Lancer (Legacy ja Grandis edustavat puolestaan uusinta uutta). Se, onko vanhanaikaisuus välttämättä huonoa niin on eri juttu. Molemmat ovat kestäviksi koettuja malleja ja ylittävät teknisessä laadussa sen Lada (sekä Renault,Opel,VW) -tason mitä Multicar parjasi.

    Minusta yksi takaniskatukien puute ei oikeuta parjaamaan koko merkkiä etenkin kun ko. automalli on yksi parhaista ajettavista (paras neliveto sedan?) mitä Suomessa on myynnissä. Lisäksi vielä muutenkin kestäväksi todettu ja kasvattaa tällä hetkellä myyntiäänkin. Olkoonkin, että kojetaulu muoveineen on kuin 90-luvun alun Ventosta tai Sunnysta sekä varustelussa ynnä tiloissa on puutteita.Eiköhän se seuraava mallisarja korjaa sitten nuo puutteet. Otetaan huomioon, että Impreza pohjautuu vuonna 1993 esiteltyyn malliin, joten yllättävän hyvin se silti pärjää uudempien mallien taistossa. Myös Lancer on vanha malli, vaikka meillä esiteltiinkin vasta hiljattain. Uusi on kait tulossa.


    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 19.01.2006 klo 16:38]
      
  • Minäkin kaksi Subarua omistaneena voin sanoa että sen minkä uusissa muotivillityksissä menettää sen luotettavuutena, kestävyytenä ja ajettavuutena saa moninverroin takaisin.
    Ei ole lastentauteja. Takapäänojat on kyllä kaikissa muissa Subaruissa. Moottorithan Subarulla uudistuivat juuri, tuloksena yksi tehokkaimmista ja laajavääntöisimmistä 2.0 moottoreista (160hp) jo perusmallissa.

      
  • Samaa olen minäkin ihmetellyt Subarun ulkonäöstä. Näyttää -80 luvun autolta, kuten aloittaja mainitsi. Toinen lienee bokserimoottorin korkea kulutus. Jossain testissä ei kulje maantielläkään alle 9 l/100 km.
    Mitsuista mielestäni vain Grandis on sopusuhtainen ja sopivan kokoinen, että on ollut jopa ehdolla tässä keväämmällä Dieselinä. Mutta Chrysler 300 CDR Farkkuna kiilaa jatkuvasti mukaan kahinoihin. Silloin on asioiden antava vähän aikaa olla vaan ja antaa päätökset kypsyä vähitellen.
    Mutta Subarua ei tule tuon näköisenä ikinä.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 19.01.2006 klo 18:27]
      
  • Lainaus:
    19.01.2006 klo 18:26 SixPack kirjoitti
    Toinen lienee bokserimoottorin korkea kulutus. Jossain testissä ei kulje maantielläkään alle 9 l/100 km.


    Missähän testissä? Millähän moottorilla? Subarua ei saa alle 2 litraisena (eikä kaks vetoisena :sunglasses: ) ja sen kulutus on samaa tasoa kuin muiden valmistajien 2 litraisten. Mulla on ollut 2 litrainen -96 iso ja painava jatkuva 4x4 legacy malli, sen _keski_kulutus oli tuon 9 pintaan. Nykyinen uusi citymaasturi Forester vie 2-litrasena 4x4 20cm maavaralla 160hp koneella 8,5l/100km maantiellä talvella kitkarenkailla. Nämä ovat samat lukemat jotka olen itse mitannut ja valmistajakin ilmoittaa.

      
  • No, kuten tuossa eräs kirjoittaja jo totesikin, esim. Volkkarista on ollut noin 4 KERTAA ENEMMÄN juttua kuin Subarusta. Eli se siitä.

    Ja jos Impreza ja Lancer vaikuttavat hieman vanhanaikaisilta, voin kertoa sen johtuvan siitä, että ne ovat jo ikääntyneitä malleja. Siitä huolimatta esim. Impreza pesee JOKAIKISEN Volkkarin ajettavuudessa. Ja kestävyydessä. Ja ulkonäössä - paitsi Phaetonin ja Touaregin.

    Lancer ja Impreza eivät millään muotoa kuvaa valmistajiensa nykyosaamisen tasoa. Jos joku näin luulee, tulee hän vain paljastaneeksi totaalisen tietämättömyytensä aiheesta, josta puhuu. Mitsu ja Subaru ovat molemmat erinomaisia autonvalmistajia, mitä tulee tuotteiden ominaisuuksiin ja laatuun. Markkinointi sitten onkin toinen juttu, moni heikompi tuote, esim. Volkswagen tai Audi on suositumpi.

    Jo edellismallin Legacysta totesi Autocar-lehti, että ainoastaan muovinen ohjaamo estää sitä voittamasta 3-sarjan Bemaria - kaikissa muissa ominaisuuksissa Subaru oli tuon palvotun ikonin tasalla. Ja sen Legacyn perään on tullut jo uusi mallikin, joka on jo sisustukseltaankin aivan toista luokkaa kuin ne muistojesi muoviset japsit.

    Tiesitkö muuten, että KAIKKI Subarut ovat saaneet suuresti kiitosta ajo-ominaisuuksistaan? Tämä ei päde esim. Volkkariin, Audiin ja Volvoon. Eikä se mukavuuskaan taida olla ihan toiveikkaiden fantasioidesi tasolla: alustan ominaisuuksia on kehuttu myös tässä suhteessa, mitä tulee uuteen ( ja niihin vanhoihinkin ) Legacyyn ja Foresteriin.

    Japsit ovat jo pitkälti irrottautuneet siitä kovasta, harmaasta muovista. Mutta jotkut eivät tunnu pääsevät millään eroon rumuudesta. Näitä onnettomia ovat ainakin Volvo ja Volkswagen.

    Entäs Mitsu sitten? Sehän on kovasti kompastellut viime vuosina. Nyt sielläkin ollaan jo pääsemässä vauhtiin. Uusia malleja on tullut pari-kolme: Colt, joka on saanut laajaa kiitosta esim. tiloista, ajettavuudesta, varustelusta, työn laadusta ja KOJELAUDAN LAADUKKAASTA JA PIRTEÄSTÄ ILMEESTÄ. Entäpä Grandis? Turha sanoakaan, jokainen tietää: erinomainen valinta luokassaan. Kolmantena sitten Eclipse. Kiitetyt ajo-ominaisuudet jne. jne. Ja jos sanot sitä muoviseksi, niin sitten taidat kyllä katsoa maailmaa muovisten rillien takaa.

    Kauniiksi lopuksi voisimme vielä tarkastella muutamien automallien saamia tähtiä maailman arvostetuimmassa autolehdessä. ( Autocar, ellei joku tiennyt, yli sata vuotta vanha kunnianarvoisa, mutta tiukasti tässä päivässä ja tulevaisuudessa kiinni oleva lehti ). Maksimitähdet ovat 5, mutten ole monivuotisen tilaukseni aikana nähnyt kuin yhden kerran jonkun saavuttavan täydet 5 - kyseessä oli joku tajuton superauto.

    4 TÄHTEÄ:

    -Mitsubishi Lancer Evo
    -Daihatsu Charade ( ei myynnissä Suomessa )
    -Honda Jazz
    -Honda Accord
    -Honda FR-V
    -Honda CR-V
    -Lexus IS
    -Lexus RX
    -Mazda RX-8
    -Nissan Micra C+C
    -Nissan 350Z
    -Suzuki Swift
    -Toyota Corolla


    3,5 TÄHTEÄ:

    -Mitsubishi Colt
    -Subaru Legacy

    3 TÄHTEÄ:

    -Subaru Impreza
    -Subaru Forester
    -Mitsubishi Grandis
    -Audi TT Roadster
    -BMW X3
    -Audi A4 Cabriolet
    -Chrysler 300C
    -Chrysler Crossfire
    -Ford Mondeo Estate
    -Jaguar X-type
    -Jaguar XK
    -Land Rover Freelander
    -Maserati Coupe
    -Mercedes C-class Coupe
    -Mercedes CLK
    -Mercedes CL
    -Skoda Superb
    -Volkswagen Beetle
    -Volkswagen Phaeton
    -Volvo S40
    -Volvo V50
    -Volvo S60
    -Volvo V70

    2,5 TÄHTEÄ:

    -Alfa-Romeo 156
    -Aston Martin DB9 Volante
    -Chrysler Voyager
    -Citroen Picasso
    -Citroen Berlingo
    -Fiat Croma ( kyllä, se uusi )
    -Fiat Doblo
    -Fiat Barchetta ( roadster )
    -Ford Fusion
    -Saab 9-5 Estate
    -Seat Toledo
    -Seat Alhambra
    -Opel Signum
    -Volvo S80

    2 TÄHTEÄ

    -Chrysler PT Cruiser
    -Fiat Stilo
    -Jeep Grand Cherokee ( uusi, kyllä )
    -Perodua Kelisa
    -Perodua Kenari
    -Renault Vel Satis
    -Saab 9-5
    -Smart ForTwo
    -Opel Agila
    -Volvo XC70

    1,5 TÄHTEÄ

    -Land Rover Defender
    -Peugeot 607
    -Smart ForTwo Cabriolet

    1 TÄHTI

    -Proton Gen-2 ( tämä on Malesiassa lisenssillä tehty 80-LUVUN Mitsubishi Colt. Ettei aloittaja vain sekoittanut TÄHÄN Mitsun nykyisiä malleja, muutenhan hänen juttujaan on vaikea ymmärtää.. )

    MILTÄS NÄYTTI? EIVÄT NE MITSUT JA SUBARUT NYT KOVIN VAILLA ARVOSTUSTA OLLEET.... MUTTA AUTOCARISSA NE TAITAVAT TIETÄÄKIN NÄMÄ ASIAT VÄHÄN PAREMMIN KUIN ALOITTAJA :smile:

      
  • Subarun nelivedoista ei ole omakohtaisia kokemuksia muita kuin parisen viikkoa sitten lyhyt koeajo Foresterilla jossa oli 2.5 litrainen turbokone. Bensapihi se tuskin on, tosin kevyellä kaasunkäytöllä pääse varmasti inhimillisiin kulutuslukemiin. Varustelu oli varsin kattava jo vakiona joten lisävarustelistalta ei juurikaan tarvitisi rustata kuin ehkä vetokoukun. Aika hurjan tuntuinen peli kun ilmoitettu kiihtyvyys on 0-100 5.9 sek!! Vetoa tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi. Loppujen lopuksi ei mikään hirveän kallis auto ole kun ajattelee varustusta, suorituskykyä ja kohtalaisen kokoiset tilatkin, neliveto ja maavaraakin 20 cm. Ulkonäöstä sen verran että ihan heti tule mieleen samanlaista autoa, mielestäni kyseessä ei ole farmari eikä citymaasturi. Makuasoita kuitenkin ja jokaisellahan tietysti on omansa :smile:

      
  • Lainaus:
    19.01.2006 klo 20:49 Anders-Simo kirjoitti
    No, kuten tuossa eräs kirjoittaja jo totesikin, esim. Volkkarista on ollut noin 4 KERTAA ENEMMÄN juttua kuin Subarusta. Eli se siitä.

    Ja jos Impreza ja Lancer vaikuttavat hieman vanhanaikaisilta, voin kertoa sen johtuvan siitä, että ne ovat jo ikääntyneitä malleja. Siitä huolimatta esim. Impreza pesee JOKAIKISEN Volkkarin ajettavuudessa. Ja kestävyydessä. Ja ulkonäössä - paitsi Phaetonin ja Touaregin.

    Lancer ja Impreza eivät millään muotoa kuvaa valmistajiensa nykyosaamisen tasoa. Jos joku näin luulee, tulee hän vain paljastaneeksi totaalisen tietämättömyytensä aiheesta, josta puhuu. Mitsu ja Subaru ovat molemmat erinomaisia autonvalmistajia, mitä tulee tuotteiden ominaisuuksiin ja laatuun. Markkinointi sitten onkin toinen juttu, moni heikompi tuote, esim. Volkswagen tai Audi on suositumpi.

    Jo edellismallin Legacysta totesi Autocar-lehti, että ainoastaan muovinen ohjaamo estää sitä voittamasta 3-sarjan Bemaria - kaikissa muissa ominaisuuksissa Subaru oli tuon palvotun ikonin tasalla. Ja sen Legacyn perään on tullut jo uusi mallikin, joka on jo sisustukseltaankin aivan toista luokkaa kuin ne muistojesi muoviset japsit.

    Tiesitkö muuten, että KAIKKI Subarut ovat saaneet suuresti kiitosta ajo-ominaisuuksistaan? Tämä ei päde esim. Volkkariin, Audiin ja Volvoon. Eikä se mukavuuskaan taida olla ihan toiveikkaiden fantasioidesi tasolla: alustan ominaisuuksia on kehuttu myös tässä suhteessa, mitä tulee uuteen ( ja niihin vanhoihinkin ) Legacyyn ja Foresteriin.

    Japsit ovat jo pitkälti irrottautuneet siitä kovasta, harmaasta muovista. Mutta jotkut eivät tunnu pääsevät millään eroon rumuudesta. Näitä onnettomia ovat ainakin Volvo ja Volkswagen.

    Entäs Mitsu sitten? Sehän on kovasti kompastellut viime vuosina. Nyt sielläkin ollaan jo pääsemässä vauhtiin. Uusia malleja on tullut pari-kolme: Colt, joka on saanut laajaa kiitosta esim. tiloista, ajettavuudesta, varustelusta, työn laadusta ja KOJELAUDAN LAADUKKAASTA JA PIRTEÄSTÄ ILMEESTÄ. Entäpä Grandis? Turha sanoakaan, jokainen tietää: erinomainen valinta luokassaan. Kolmantena sitten Eclipse. Kiitetyt ajo-ominaisuudet jne. jne. Ja jos sanot sitä muoviseksi, niin sitten taidat kyllä katsoa maailmaa muovisten rillien takaa.

    Kauniiksi lopuksi voisimme vielä tarkastella muutamien automallien saamia tähtiä maailman arvostetuimmassa autolehdessä. ( Autocar, ellei joku tiennyt, yli sata vuotta vanha kunnianarvoisa, mutta tiukasti tässä päivässä ja tulevaisuudessa kiinni oleva lehti ). Maksimitähdet ovat 5, mutten ole monivuotisen tilaukseni aikana nähnyt kuin yhden kerran jonkun saavuttavan täydet 5 - kyseessä oli joku tajuton superauto.

    4 TÄHTEÄ:

    -Mitsubishi Lancer Evo
    -Daihatsu Charade ( ei myynnissä Suomessa )
    -Honda Jazz
    -Honda Accord
    -Honda FR-V
    -Honda CR-V
    -Lexus IS
    -Lexus RX
    -Mazda RX-8
    -Nissan Micra C+C
    -Nissan 350Z
    -Suzuki Swift
    -Toyota Corolla


    3,5 TÄHTEÄ:

    -Mitsubishi Colt
    -Subaru Legacy

    3 TÄHTEÄ:

    -Subaru Impreza
    -Subaru Forester
    -Mitsubishi Grandis
    -Audi TT Roadster
    -BMW X3
    -Audi A4 Cabriolet
    -Chrysler 300C
    -Chrysler Crossfire
    -Ford Mondeo Estate
    -Jaguar X-type
    -Jaguar XK
    -Land Rover Freelander
    -Maserati Coupe
    -Mercedes C-class Coupe
    -Mercedes CLK
    -Mercedes CL
    -Skoda Superb
    -Volkswagen Beetle
    -Volkswagen Phaeton
    -Volvo S40
    -Volvo V50
    -Volvo S60
    -Volvo V70

    2,5 TÄHTEÄ:

    -Alfa-Romeo 156
    -Aston Martin DB9 Volante
    -Chrysler Voyager
    -Citroen Picasso
    -Citroen Berlingo
    -Fiat Croma ( kyllä, se uusi )
    -Fiat Doblo
    -Fiat Barchetta ( roadster )
    -Ford Fusion
    -Saab 9-5 Estate
    -Seat Toledo
    -Seat Alhambra
    -Opel Signum
    -Volvo S80

    2 TÄHTEÄ

    -Chrysler PT Cruiser
    -Fiat Stilo
    -Jeep Grand Cherokee ( uusi, kyllä )
    -Perodua Kelisa
    -Perodua Kenari
    -Renault Vel Satis
    -Saab 9-5
    -Smart ForTwo
    -Opel Agila
    -Volvo XC70

    1,5 TÄHTEÄ

    -Land Rover Defender
    -Peugeot 607
    -Smart ForTwo Cabriolet

    1 TÄHTI

    -Proton Gen-2 ( tämä on Malesiassa lisenssillä tehty 80-LUVUN Mitsubishi Colt. Ettei aloittaja vain sekoittanut TÄHÄN Mitsun nykyisiä malleja, muutenhan hänen juttujaan on vaikea ymmärtää.. )

    MILTÄS NÄYTTI? EIVÄT NE MITSUT JA SUBARUT NYT KOVIN VAILLA ARVOSTUSTA OLLEET.... MUTTA AUTOCARISSA NE TAITAVAT TIETÄÄKIN NÄMÄ ASIAT VÄHÄN PAREMMIN KUIN ALOITTAJA :smile:


    AutoCar-lehden mukaan voi toteuttaa todellisen unelman, neljän tähden Suzuki Swift, tietty A-S:n lempivärillä valkoisena, sen jälkeen ei kelpaa mitkään kolmen tähden Jaguaarit tai Mitshubitshi Grandikset :smile:

      
  • Ensimmäinen mutta ei varmaankaan viimeinen Subaru on pyörinyt alla nyt vuoden. Karvalakkimallin Forester 2.0X, eli vielä edellisellä 92kW koneella.
    Kulutus ollut nyt talvikelillä n. 10 kaupunkipyörityksessä, kun ei sillä millään malta olla painamatta liikennevalojen nopeimpana :grin: .
    Kesällä vetelin sillä pitkän siivun kestopäällysteisillä sivuteillä 70-80 vauhtia, kulutus 7,5.
    Kaveritkin ovat ihmetelleet menon pehmeyttä, ei mitään masturimaisuutta. Ja se boxerin värinätön käynti!
    Mökille porskutettu sellaisten lumikinosten läpi että ette usko. Melkein maasturiominaisuudet, mutta ei kuitenkaan mikään möhkö.
    Mulla on ollut japseja ja eurooppalaisia. Ennen Foresteria 3 Golfia. Ohjaus jää jälkeen Golfille myönnetään.
    Ja vielä siitä Subaruiden suosimisesta; vuoden 2000 jälkeen ei ole TM:n maasturivertailuissa Foresteria näkynyt. No silloin se olikin ylivoimainen.

      
  • Kiitokset nimimerkki Joukokokolle; on aina ilo lukea hänen viiltävän älynsä tuottamia, perusteltuja, laajasta sivistyksestä kertovia, aina asian ytimeen käyviä ja vastaansanomattomia argumenttejaan! :smile:

      
  • Lainaus:
    27.01.2006 klo 08:07 Anders-Simo kirjoitti
    Kiitokset nimimerkki Joukokokolle; on aina ilo lukea hänen viiltävän älynsä tuottamia, perusteltuja, laajasta sivistyksestä kertovia, aina asian ytimeen käyviä ja vastaansanomattomia argumenttejaan! :smile:


    Kiitos Simppa, minusta nyt liiottelet hieman, varsinkin tuosta sivistyksestä, enhän eläessäni nähnyt tuota mainiota Autocar-lehteä:ashamed: .

    Mutta on sinunkin ansiokas valitustyö ollut varsin arvokasta, voin harkita vaikka ostaa seuraavaksi japanilaisen auton, jos se olisi vaikka yhtä luotettava kuin tuo 6-vuotias Mersuni on ollut :grin:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit