Mitä talvitestissä pitäisi oikeasti mitata?

7 kommenttia

Pian tulee varmaankin taas TM-talvitesti. Mielestäni (ja viimetalven testin keskustelun pohjalta monen muunkin) mielestä testissä mitataan vääriä asioita. Eli mitä pitäisi testata?
Itse testaisin mm.
1) Autot kunnon pakkasesta käyntiin ilman lohkolämppäriä ja mitataan käynnistysaika sekä käynnistysvirta
2) Edellinen, mutta puolella akun varaustilalla
3) Autot automaattipesuun ja sen jälkeen yöksi pakkaseen. Mihin pääsee sisälle ja mihin ei.
4) Aika, jolla tyhjäkäyntiä käyneen auton ikkunasta alkaa nähdä läpi.

Eli sen, montako asentoa istuinlämmittimestä löytyy näen auton koeajolla, mutta edellisten testaaminen kotikonstein autoa ostamatta ei niin vain onnistukaan.

  
  • Jos nyt sais niitä vähäpäästöisiä diisseleitä talvitestiin niin näkisi tarkeneeko niillä suomen talvessa ja lähteekö ne alle 15 asteen pakkasessa käyntiin?

      
  • [quote title="08.11.2007 klo 14:12 jjvi kirjoitti"]

    "1) Autot kunnon pakkasesta käyntiin ilman lohkolämppäriä ja mitataan käynnistysaika sekä käynnistysvirta"

    Käynnistymistä testattiin vielä 80-luvulla, mutta ruiskukoneiden myötä käynnistyvyys parani niin paljon, että testaaminen todettiin turhaksi. Autot käynnistyivät hyvin.

      
  • Kuten Herbert totesi, niin ainakin ruiskulla varustetuilla bensakoneilla ei ole minkäänlaista ongelmaa. Osa voi lähteä jopa paremmin käyntiin ilman lohkaria. Käynnistysvirran vertailu ei kerro yhtään mitään, mutta tuo pesussa käyttäminen olisi hyvä ja tietenkin se, että pysyykö ikkunat auki ja piisaako lämmintä.

      
  • Vaikka ruiskut ovatkin tilannetta parantaneet, on kunnon (-30c) pakkaset edelleenkin myrkkyä joillekin autoille jos lohkolämppäriä ei ole käytössä. Itellä on monesti ollut se tilanne, että auto on yksinkertaisesti pakko käynnistää yli -30 pakkasesta ilman lohkolämppäriä ja autoissa on kyllä edelleenkin eroja. Virranmittaus oli mukana siksi, että sillä saisi ehkä mitattuakin eroja, jolloin akun lataustilan vaikutustakin voisi arvioida.

    Ehkä suurin ongelma käynnistyvyysmittausten kanssa on riittävän pakkasen järjestäminen.

      
  • Ainakin:
    - etenemiskyky
    - ajettavuus uraisilla teillä ja ääritilanteissa
    - lämmitin
    - pesutesti (hyvä idea!)
    - penkinlämmittimet
    - lisähirppeet (lämmitetyt sulkien aluset, pissapoika jne)
    - valot (talvella on pimeetä)

      
  • Eikös kaikkia noita pesua lukuunottamatta testata?

      
  • Tärkeintä että pääsee autoon sisälle ja se lähtee käyntiin, seuraavaksi tärkeintä että pysyy tiellä ja tarkenee ajella! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit