Löytyyköhän täältä väkeä joilla on samoja mietteitä kuin minulla...
Minusta tämä Fiskerin tulo Uuteenkaupunkiin on uutisoitu täysin kritiikittömästi ja kyseenalaistamatta mitään.
Fisker Karman luvataan siis olevan 5 metriä pitkä loistoauto joka kiihtyy 0-100 km/h 6 sekunnissa, mutta kulkee kuitenkin 80 km pelkällä sähköllä. Auton pitäisi olla myynnissä vuonna 2009.
Mielestäni tuo yhdistelmä on niin paljon parempi kuin yhdelläkään isolla autonvalmistajalla on tällä hetkellä tuotannossa tai edes julkisuuteen tuoduissa suunnitelmissa, että Fiskerin lupaukset on syytä kyseenalaistaa. Liian hyviltä kuulostavat tarinat ovat usein pelkkiä tarinoita.
Chevrolet Volt on tulossa myyntiin vuonna 2011, se on pienempi ja hitaampi, mutta sen sähköllä ajettavissa oleva matka on kuitenkin lyhyempi kuin Fiskerillä.
Ohessa linkkejä aiheesta.
http://auto.kaleva.fi/index.cfm?j=738580
http://auto.kaleva.fi/index.cfm?j=738595
http://www.fiskerautomotive.com/
Aika futuristisen näköinen auto varsinkin sisältä. Ulkoa aika tyylikäs urheiluauto, vaikka hieman vaatii tottumista nuo muodot. Eihän tuo tule myyntiin Eurooppaan kuin vasta 2010, joten onhan tuota tekniikkaa aikaa vielä hioakin. Miksipä noita lupauksia pitäisi kyseenalaistaa toimintasäteestä tai kiihtyvyydestä? Autossa on 2 ajo-ohjelmaa eli Stealth Drive ja Sport Drive. Tuolla Stealth Drivellä päässee sen 80 kilometriä rauhallisella ajotyylillä ja Sport Drive moodilla sitten kiihtyvyys ja huippunopeus on suurin, mutta ajomatka varmasti lyhenee huomattavasti.
Ajatuksena kyllä tuollainen auto vaikuttaa houkuttelevalta, mutta eihän se jatkuva sähköllä latauskaan täysin ilmaista ole ja hintakin on aika huima eli veroton hinta on 55 t Euroopassa. Mutta mitäpä ei ympäristön eteen tekisi eli hankintahinnoista viis, kunhan kulkee halvalla.
olmi:
Höh, eikös se ole sitten ihan linjassa nykypäivän yleisen copy/paste-journalismin kanssa?
No, eipä ainakaan meikäläisen elämää hetkauta millään tasolla, kun ei ole tuommoisiin varaa kuitenkaan....hieman tosin vanhana pessimistinä epäilyttää koko hanke.
Audille luvassa sähköauto kymmenen vuoden sisällä, eli ihan oikea trendi on Ugissa alkamassa. Hyvä!
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Audille+luvassa+s%C3%A4hk%C3%B6auto+kymmenen+vuoden+sis%C3%A4ll%C3%A4/1135236211837?merkki=Audi
Kannattaa katsoa tämä Karmaan liittyvää haastattelu Youtubesta, siinä kerrotaan paljon taustatietoa hankkeesta. Kyllä tästä autosta voi jotakin tullakin, kunhan eivät vain olisi liikaa aikaansa edellä tai hankkeen viivästyessä jäävätkin isompien valmistajien vastaavien autojen "jalkoihin".
https://www.youtube.com/watch?v=h2Ww0XKJ3GU
eihän tuo ole ensimmäinen tuollainen auto, myös tesla motorsilta löytyy miltei vastaava auto.. www.teslamotors.com
UUsikaupunki oikeilla jäljillä, tulevaisuudessa sähköenergian käyttö osana autoissa on varmasti kovassa kasvussa. Mikä tietää mitä malleja Karmalta on tulossa jos homma ottaa tuulta siipien alle
Japanin autoteollisuus tuo Vanhasen mukaan jo ensi vuonna Suomeen sähköautoja, joiden enimmäisajomatka yhdellä latauksella on noin 170 kilometriä. sanoo Matti Vanhanenn
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Vanhanen+haluaa+s%C3%A4hk%C3%B6autot+Suomen+teille/1135238356818
Mitähän autoja Matti tarkoittaa ?
Tietääkö kukaan mistä sähkö sähköautoon tulisi?
Sähkön hinta tulee nousemaan kuulemma 20% ensi talvena, syynä päästömaksut. Ne tosin eivät suurelta osin koske kovin suurta osaa pohjoismaisesta sähköstä, mutta toki hintaa voi silti nostaa. EU-alueelle ennakoidaan tuleviksi vuosiksi sähköntuotannon vähentymisestä ja toisaalta nousevasta kulutuksesta aiheutuvaa energiapulaa jo muutenkin. Että sähköautoja...
Näin auton AutoBildin tilaajana lehdessä ja yllätyin että kuinka seksikäs hybridiauto voi olla! Jos täytyisi valita Audin A6sta ja BMW 5-sarjalaisesta ja Fisker Karmasta, ottasin melko varmasti Karman
Jos halutaan tehdä taloudellinen auto, miksi ihmeessä sen pitää kulkea kahtasataa? Teknisen satsauksen voisi mieluummin kohdistaa taloudellisuuteen. 120 km/h huippunopeus riittää kaikissa olosuhteissa ja silloin energiansäästössä on todella mahdollisuuksia.
Esim. jos Lahdenväylällä ajaa 120 vasenta kaistaa, niin muut jyrää yli!
Metsähaka:
Ei tarvitse antaa muiden kohelluksen vaikuttaa omaan ajamiseen. Rajoitusten noudattaminen tai jopa "alinopeudella" ajaminen ei oikeasti ole vaikeata. Tarvitaan vain asennetta.
Oikella taas usein liikenne menee 70-80 ja "pakko" välillä piipahtaa vasemmalla?