Hei! Onkos kellään jo kokemuksia VAG-konsernin uudesta 125kw (170hv) TDI-moottorista? Käsittääkseni ko. moottori on jo tällä hetkellä käytössä Golf GT TDI:ssä ja Octavian RS TDI:ssä?!
Nyt sen saa myös Passattiin! Onkos tietoa, mitä muita muutoksia on luvassa -07 Passattiin kuin monitoimiohjauspyörä ja Climatronic -ilmastointi? Ainakin nämä ovat vakiona kaikissa Comfortline-varusteluissa vuoden 2007 -malleissa moottorikoosta riippumatta. Ei kai vaan mitään ole vastaavasti riisuttu pois...niin kuin Jetan kohdalla on tainnut käydä??
Kiihtyvyysarvot näyttäisi olevan samaa luokkaa Ocun kanssa, vaikka Passat on selvästi painavampi. Liekö vaihteiston välityksissä sitten eroa? Vastaavasti kulutuslukemat taas Octaviassa ovat "selvästi" Passattia pienempiä...
Passat kiinnostaa siksi, että saan tammikuussa 2007 alleni uuden Passatin ko. koneella...nykyinen (hyvin toiminut) Jetta vaihtuu siis isompaan!
Ai niin, unohtui ihan sanoa, että ulkoisina eroina tavalliseen 2.0 TDI:hin verrattuna on ainoastaan punainen "i" -kirjain ja isot tuplapakoputket. Tietääkö kukaan muita eroja?
Taitaa olla viimeinen versio pumppusuutindieseleistä - VW:han on ilmoittanut siirtyvänsä pumppusuuttimista Common Rail-tekniikkaan.
Olisivatko pietsosuuttimet ja suurentunut ruiskutuspaine tehonlisäyksen takana?
Olisivatko pietsosuuttimet ja suurentunut ruiskutuspaine tehonlisäyksen takana?
Nepä ne.
Uskoisin kyllä pumppusuuttimien säilyvän ainakin nykyisen Passat-malliston (3C) ajan eli sinne vuoteen 2009-2010 saakka. Yhtään todellisuuteen pohjautuvaa fakta-tietoa asiasta ainakaan minä en ole lukenut. Kaikki ovat olleet arvailuja, mitä tuleman pitää. Koko pumppusuutin ideahan VAG:lla on varsin nuori...muistaakseni Golfiin se tuli vasta v. 2002 ja Passattiinkin vuosi/pari aiemmin. Ja koko ajan ko. moottoreita on kehitetty = tehoja lisätty. Ei olisi mitään järkeä muutaman vuoden jälkeen siirtyä takaisin "tavanomaiseen"...varsinkin kun vääntö- ja teholuvut ovat pumppusuutinversioissa (korkeamman ruiskutuspaineen) ansiosta kiistatta paremmat. Puhumattakaan kulutuslukemista...!
Ja mitähän etuja siirtyminen yhteispaineruiskutukseen muka toisi...muuta kuin ehkä valmistuksessa kustannusetuja (?). Aivan turha on kenenkään nyt jeesustella "kovemmalla" käyntiäänellä tai moottorin "kapealla"
vääntöalueella...nehän eivät todellakaan VW:n koneissa ole koskaan ollut mikään ongelma. Asian voi hyvin todeta esim. koeajolla. Ainakin nykyinen TDI Jetta ja Passat ovat niin hyvin äänieristettyjä, että sen puolesta pumppusuuttimet puolustavat (erittäin) hyvin paikkaansa nykyaikaisen dieselin polttoaineen annostelijoina.
Nämä ovat tietysti taas makuasioita ja todennäköisesti kohta joku 500-sarjan Bemari kuski sanoo painavan sanansa TDI Volkkareiden melutasosta...mutta tämähän on vapaa maa...! Tästä asiasta en jaarittele enää enempää, jokaisellahan on varmasti asioista oma näkemyksensä!
Vuoden takainen uutinen kertoi, että VW lopettaa pumppusuutindieseleiden kehitystyön vuoteen 2007 mennessä, ja ensimmäinen nelisylinterinen common rail- dieselmoottori tulisi uuteen Audi A4:ään; useampisylinterisiähän on ollutkin jo kaupan.
Tokihan jo kehitettyjä pumppusuutinmoottoreita vielä käytetään muutamia vuosia.
http://www.auto-motor-und-sport.de/d/92875
Jettassa ainakin on jo uuden moottorin kanssa protoiltu.
Syiksi muutokseen muistan kerrotun sen, että VW jäi käytännössä yksin pumppusuuttimien hyödyntämisen kanssa, ja on joutunut siis maksamaan myös (Boschin) kehitystyön kokonaan itse.
Kun päästönormit koko ajan tiukkenevat, olisi jopa VW-konsernille liian raskasta maksaa kaikki pumppusuutinteknologiaa puhtaammaksi tekevä kehitystyö itse. Konsernitasolla niitä rahoja kun ei saa koskaan takaisin - verrattuna siihen, että harrastaisi yleisesti käytettyä yhdyspaineratkaisua.
Pumppusuuttimen käyttöominaisuudet ovat hyvät. Moottorin käyntiääni on kuitenkin hirveä niin ulkopuolisille kuin auton sisällä. Common raililla saavutetaan jokseenkin samat käyttöominaisuudet, ks. esim. Fiatin moottorien tehot, ja lisäksi siedettävämpi käyntiääni myös 4-sylinterisissä. Audin V6 dieselit 2.7 ja 3.0 sekä BMW:n 6-sylinteriset dieselit ovat käyntiääniltään todella hiljaisia, samaten tietysti ko. merkkien V8-dieselit. MB:n 4-sylinteristen common railien käyntiääni on yllättävän karkea.
Tehokas diesel vaatii ehdottomasti automaattivaihteiston, jonka toiminta on sovitettu moottorin ominaisuuksiin. Etenkin VW:ssä automaatti vaihtaa aivan liian herkästi pienemmälle, kun moottorin vahva vääntö sallisi isojen vaihteiden hyödyntämisen. Ajosta tulee levotonta, kuin lipsuvilla suksilla hiihtämistä. Samaa ilmiötä on Audissa, mutta ainakin V6 dieselien yhteydessä selvästi vähemmän. Käsivaihteilla vahvasti vääntävän ja tehokkaan dieselin ajaminen on etenkin kaupunki- ja ruuhka-ajossa maantielläkin todella ikävää, vaikka maantieajossa vaihtamistarve on vähäistä.
sensä!
Pumppusuuttimissa ruiskutuspaine on riippuvainen kierroksista. Täysi yli 2000 baria saavutataan vasta 4000 r/min.
Common railissa paine ei riipu kierroksista. Täysi paine saavutetaan halutessa heti joutokäynnin jälkeen. 1800 barin common rail kykenee suurempaan ruiskutuspaineeseen aina 3500 r/min asti. Varsinkin maksimimomentin kohdalla paine on suurempi.
Verrataan esim. Renaultin 2-litraiseen dieseliin. Teho 127 kW ja vääntö 360 Nm. Molemmat ovat hieman parempia.
Pumppusuuttimissa on parempaa ainoastaan pienempi sisäinen tehontarve. Sitäkin common rail kompensoi muilla eduillaan, joten kulutuksessa ei ole nykyään enää mitään eroa.
Syiksi muutokseen muistan kerrotun sen, että VW jäi käytännössä yksin pumppusuuttimien hyödyntämisen kanssa, ja on joutunut siis maksamaan myös (Boschin) kehitystyön kokonaan itse.
Kun päästönormit koko ajan tiukkenevat, olisi jopa VW-konsernille liian raskasta maksaa kaikki pumppusuutinteknologiaa puhtaammaksi tekevä kehitystyö itse.
Tämä lienee se suurin syy. Dieselien osalta päästönormien tiukkeneminen tulee teettämään kalliita ratkaisuja, typen oksidit kun ovat vielä harmina nykysysteemeillä. USA:han yritetään nyt markkinoida dieseleitä Mersun bluetec-tekniikalla joka ratkaisisi tuota ongelmaa. Saa nähdä miten käy. Tässä ovat mukana muutkin isot saksalaiset, eli myös VAG. Eurooppaan näitä henkilöauto-bluetecejä ei ilmeisesti saada vielä joihinkin aikoihin.
Nyt on sitten ensimmäiset tuhannet ajeltu uudella Passatilla ja ajattelin kertoa käyttökokemuksia. Keskikulutus on ollut maantiellä n. 5.5l ja kaupungissa n. 7l. Mitään vikoja ei ole ollut, auto on toiminut loistavasti. Kone on erittäin tehokas, ero on selvä saman konsernin 103kw:n versioon. Uskoisin, että menee jopa alle tehtaan lupaaman 8.6s satasen nopeuteen, sen verran raivokasta kiihtyvyys on. Myöskään 6.vaihde ei ole ylipitkä (niinkuin Avensiksen 177hv), joten ohitukset hoituvat vaivattomasti myös suurimmalla vaihteella.
Auto on myös hiljaisempi kuin Jetta V, joka oli aiempi autoni. (samanlaiset renkaat, joten vertailu on oikeudenmukainen). Tiloissa sitä vastoin ei ole suurtakaan eroa...kyllä Jettaankin mahtui hyvin.
Harkitsin pitkään, kumman otan (Avensis 177hv vs. Passat 170hv) ja päädyin lopulta jälkimmäiseen. Aven näennäisesti suurempi vääntö hukkuu nimenomaan pitkiin välityksiin. Ja on toki muistettava, että Avensiksen kone on 2.2 ja Passatin 2litrainen, joten tehosuhde VW:ssä on siten kireämpi. Melussa on huomannut mitään eroa..kummatkin ovat hiljaisia pelejä. Niin, ja onhan nykyinen Avensis koriltaan jo "vanhahtava", uusi malliversio on tulossa vuoden sisällä.
Nyt siis ajellaan Passatilla ja (ainakin toistaiseksi) vielä tyytyväisenä.
Ps. Mallivuoden 2007 Passateissa on tosiaan nahkainen monitoimiohjauspyörä ja Climatronic-täysautomaattinen ilmastointi vakiona myös molemmissa 2.0 TDI:ssä...hyvä!
Ei Avensiksen suurin vaihde ole ylipitkä, koska se ottaa käsittääkseni ns. kierrokset täyteen huippunopeudellaan. Niin tekee varmasti Passattikin, ja huiput on samat. Tämän perusteella epäilisin, että kutosen välitykset on aika lähellä toisiaan.
Avensis saavuttaa huipputehon jo 3600 kierroksen kohdalla, kun taas Passat vasta 4200 kierroksella. Jos molemmat saavuttavat huippunopeuden korkeimman tehon kierrosluvulla, on Avensiksessa selvästi pidempi välitys.
Näin tietenkin, jos ihan tarkkoja ollaan. Avensis ottaa paitsi kierrokset täyteen, niin myös vähän ekstraa: kutosen teoreettinen nopeus tuhannella kierroksella on 56 km/h, eli huiput saavutetaan noin kierrosluvulla 3930. Alla olevasta linkistä löytyy dynokäyrä (alempi, ylemmässä kuvassa on teholastu), jonka perusteella kyseinen moottori saavuttaa todellisuudessa suurimman tehon noin 3700 kierroksella, ja tehokäyrä pysyy melkein samalla tasolla juuri tuonne 3950 kierroksen tietämiin asti.
http://www.digital-divo.de/visioncontent/mediendatenbank/070125195144.jpg
Mikä on 170-heppaisen Passatin kutosvaihteen teoreettinen nopeus tuhannella kierroksella? Kuka tietää?
Minun käsitykseni Aven "ylipitkästä" 6.vaihteesta perustuu aivan "perstuntumaan", kun ajoin autoja peräjälkeen. Toki Avensiksen kutosellakin ehtii, mutta verrattuna Passattiin ero on kyllä selvä!
Joitain pahempia ongelmiakin on ollut:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=9836
Surkea kapistus, olin valitettavasti omistajana 3kk(2006) kun kone hajos Hesa-Tre moottoritiellä (ajettu n.23tkm). Kyseessä siis Passat. Huollossa todettiin että kampiakselin tasapainoitus ei ollut toleranssissa ja moottorin suojausjärjestelmä (h.automaatti) heitti vapaalle kesken moottoritie ajon ja jätti auton tyhjäkäynnille. Jos olis ollut manuaali värkki olisi kuulemma saattanut käydä vanhat eli leikannut moottori todella kiinni!. Sain takuuseen uuden koneen mutta vaihdoin auton pois 6kk ikäisenä. Ajan paljon pitkiä taipaleita ja nyt vaihtui viimeistään VAG tuote aivan muuhun automerkkiin. Tuntuu että laatu on ruvennu pahasti menemään alaspäin näissä VAG tuotteissa viimeisen 4 vuoden aikana. Ennen tätä omistin Audi A6 2.5 TDI ja se keitti kerran ja melkein syttyi palamaan (liikennevaloissa, poliisi tuli hätiin). Molemmat autot ostettu uutena. Tälläinen tarina VAG konsernin tuotteista tällä kertaa. Meillä vaimolla ollut koko ajan 220 CDI c-sarjan mersu työsuhdeautona (vuodesta 2001, hankittu uutena). Autossa nyt 220 tkm. Kertaakaan ei mitään ongelmia koko aikana. Itse olen ko. autolla ajellut myös pitkiä siirtymiä. Taitaa saksan maallakin olla edelleen toiset autot omassa kastissan eli VAG tuotteet todella "folkswageneita", ja mersut omassa luokassaan!
[quote title="09.03
'' ...Taitaa saksan maallakin olla edelleen toiset autot omassa kastissan eli VAG tuotteet todella "folkswageneita", ja mersut omassa luokassaan!
jos MERSUT on omassa luokassaan, jokainen voi vetää johtopäätökset saksalaisten autojen laadusta
Ensin sanot että olit omistajana 3kk ja sen jälkeen sanot, että vaihdoit auton pois 6kk ikäisenä, eli kumpaa nyt tarkoitat?? Ja jos olit omistajana 6kk se tarkoittaa, että autosi on uusimmillaankin syyskuun alkupuolelta, ellei vanhempikin. Mutta eihän tuolloin ees vielä ollut noita 125kw Passatteja edes myynnissä, vai millaisella prototyypillä ajoit?? Vähän tarkkuutta näihin viesteihin jos haluat että joku uskoo näitä juttuja...
Niinpä! Aina löytyy joku, joka haluaa tietentahtoen mollata...mutta sanahan on näillä palstoilla vapaa. Mikään ei ole niin mukavaa, kun haukkua kilpailevaa merkkiä...saattaahan joku vaikka ottaa todestakin. Tosiasiahan on, että autot ovat yksilöitä. Ihan varmasti myös (kuningas-)mersussakin on omat ongelmansa, mutta niitä en viitsi tällä palstalla ruveta ruotimaan.
Itselläni on ollut peräjälkeen kaksi (uutena ostettua) volkkaria, ja molempiin olen ollut erittäin tyytyväinen. Ja tämä oli siis vain minun subjektiivinen näkemys asiasta ilman sen kummempaa kehumista. Nykyisellä autollani olen ajanut vasta vajaan 10000km, mutta eipä ole ollut mitään valittamista.
Ps. itse ostin 125kw koneella varustetun dieselin tammikuussa -07, eikä sitä vuoden 06 puolella edes ollut näillä seuduilla saatavillakaan. Ehkä etelä-suomesta olis saanut jo ostettuakin edellisen vuoden puolella...sitä en tiedä.
Uusimmassa TM:ssa oli viime vuoden ja tämän vuoden alun myyntitilastot. Diesel-autoissa VAG:n tuotteet ovat myynnissä täysin ylivertaisia, muilla ei kerta kaikkiaan ole mitään jakoa.
Kun tuohon vielä lisää VAG-dieselmoottoreilla varustetut Mitsubishit, Dodget ja Chryslerit, niin aina vaan vakuuttavammalta näyttää "vanhanaikaisten" puimppusuutindieseleiden suosio...
Myyvät halvalla pois yhteispaineruiskujen tieltä
Niin! Minäkin sain omani suorastaan pilkkahintaan! Kannattaa nyt ostaa, kun ovat lähes ilmaisia! Minähän maksoin lisävarusteineen ko. autosta vain vähän yli 44000 euroa. Eli nyt kaikki kipin kapin tekemään tilauksia...!