Tuolta sivulla http://www.esv.fi/ löydätte vähän ajettuja noin kymmenen vuotta vanhoja jenkkiautoja ( ja kyllä myös eurooppalaisia). Haluan avata keskustelun seuraavien kysymysten pohjalta.
1) Uskotteko, että noilla Japanista tuoduilla autoilla on ajettu todella noin vähän?
2) Jos ajokilometrit esimerkiksi jonkun Cadillakin kohdalla ( 80000 km) pitää paikkansa, onko tuollainen auto vielä uuden veroinen?
3) Tietääkö joku jenkkiautoista jotain TÜV-tyyppistä vikalistaa?
4) Pitääkö paikkansa, että jenkkiautoja tekevillä menee huonosti siksi, että japanilaiset luksus-autot ovat paljon "viattomampia" eli parempia?
Eli onko tollanen kaikki herkut sisältävä amerikan rauta täysin paska ostos?
Niistä näkee että ei ainakaan paljoa ole ruuvailtu. Eräs tyyppi vuosia sitten jaappaninreissun jälkeen selitti aiheesta että siel monelle paremmalle kansalaiselle auto on tärkeää olla vissii jo iha statuksenkin takia mut ei niillä paljoo ajella kun kaupungeissa piru ei taida oikeen olla tilaakan. Eli voi olla et kilsat jää noinkin vähiin.
Mitäs sit tulee noihin luxusvehkeisiin, niin kyllähän amerikan mantereella Lexus ja 7-BMW ja S-Mersu on niitä todellisia ökypelejä. Niiden laatu/työnjälki on aika paljo enemmän esim jos vertaa 95-Caddya ja -95 Lexusta. Caddyssa moni juttu on vähän sinneppäin tehty. Ne on saavuttanu sellasen aseman että jos on huipulla, pitää olla import-vehje alla.
Ja taas ostamiseen, niin mikä tahansa niinkin pramea peli kun 7-bemu tai Caddy on täällä vähintään tyhmä ostos. Ei niihin pidä järkeä sotkea ollenkaan. Itellä on sellanen yli 10v tyhmä ostos alla ollu ja ei siinä mitään, kyyti on omaa luokkaansa ja kulut kanssa. Mielestäni luxusjenkki ei ole paskempi ostos kun muutkaan kaltaisensa. Saksantuliaisiin en koske, mutta jos on siisti yksilö, vaikka nyt suomiauto (näkee kyllä kun avaa silmänsä), ja jotain näyttöä että on huollettu kun on pitänytkin, niin ei muuta kun ajoon. Se on aina tuuripeliä vanhojen kanssa mitä tulee eteen. Viat maksaa rahaa. Mutta vielä peräänkuulutan sitä huolenpitoa, esim Cadillacin 4.6 V8 öljynvaihtoväli 7500km ja piste. 7,2litraa soosia koneeseen. Jäähdytinnesteet oltava oikeaa tyyppiä, alumiinikone. Eli siinä että kaverinkaveri nyt joo kerran vaihtoi polttimon Caddyyn, ei tarkoita että sille ehkä kannattaa viedä se huoltoon. Vie sille joka oikeasti tietää jotain.
Oon miettiny aivan samaa kuin ketjun aloittanut, nimenomaan olen yrittänyt etsiä vasemmanpuoleisella ohjauksella ja kilometrimittarilla varustettua Dodge Intrepid:ä vuosimallia 1998-2004, mutta eipä mistään tahdo löytyä